Ogłoszenie

Zwiń
No announcement yet.

Analizy chemiczne - samochodowy olej silnikowy (UOA i VOA)

Zwiń
To jest podklejony temat.
X
X
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts

  • Analizy chemiczne - samochodowy olej silnikowy (UOA i VOA)

    Prosimy tutaj wklejać olejowe analizy chemiczne. Przy każdej analizie proszę zaznaczyć czy to UOA czy VOA.

  • #2
    zaraz będzie niespodzianka
    Ostatnio edytowany przez cytrynowiec; [ARG:4 UNDEFINED].

    Komentarz


    • #3
      Dzięki firmie Prager - importerowi Eurol-a w PL wrzucam analizę VOA oleju - duże podziękowania

      Olej Eurol FS 0w30
      VW 504.00 / 507.00 oficjalna aprobata
      ACEA C3
      VW 503.00
      VW 506.01

      VOA Eurol JPG2.jpg
      Parametry FS 0w30.jpg

      widmo IR Eurol FS 0w30-1.jpg




      1)
      - lepkości w 40 i 100C stopniach typowe dla oleju 0w30
      - wskaźnik lepkości bardzo wysoki >190 – olej działa w szerokim zakresie temperatur
      - wysoki TBN powyżej 8 – szczególnie jak na oleje w tej normie, to znak charakterystyczny dla najnowszego pakietu dla tej normy, dobre właściwości neutralizujące zakwaszenie oleju.
      - poziomy dodatków przeciwzużyciowych cynk/fosfor typowe poziomy dla oleju tej klasy, detergenty na bazie wapnia – poziom standard, ale jest także wysoki poziom boru – działa jako dyspergator, ale też w takiej ilości jako dodatek antyzużyciowy

      2)
      - lepkość strukturalna CCS w -35C wskazuje na bardzo dobrą płynność oleju w niskich temperaturach – norma <6200
      - temperatura zapłonu (norma ta odpowiada otwartemu tyglowi) – 238 – olej jest wysoce termostabilny
      - temperatura płynięcia, bez rekordów, dobra na nasze mrozy i tak jest wystarczająca
      - NOACK 10,2 – nie jest wybitny, tu mam duże wątpliwości w związku z dużą zawartością PAO i wysoką temp. zapłonu, ale laboratorium podtrzymało wyniki tego badania.

      3)
      - widmo w podczerwieni wskazuje na dużą zawartość bazy olejowej IV grupy PAO między 40-55%.

      Podsumowanie:
      Prawdziwie syntetyczny olej (PAO do 55%) z najnowszym pakietem dodatków zapewniających wysoką odporność na zakwaszenie, świetnie zachowujący się w niskich temperaturach, z wysoką termostabilnością i wskaźnikiem lepkości (VI). Wątpliwością jest NOACK, ale może będzie szansa na powtórzenie tego badania w innym labie.
      Założeniem było też zrobienie MRV, ale niestety urządzenie do pomiaru było zepsute.



      Zapraszam do merytorycznej dyskusji
      Ostatnio edytowany przez cytrynowiec; [ARG:4 UNDEFINED].

      Komentarz


      • #4
        W końcu konkretniejsze badania wraz z widmem IR.
        Ciekawość jakby wypadł w takim badaniu tak przez wielu wychwalany Motul 8100 X-cess 5W40 czy X-clean C3 5W40 ?

        Komentarz


        • #5
          Zamieszczone przez Addi Zobacz posta
          W końcu konkretniejsze badania wraz z widmem IR.
          Ciekawość jakby wypadł w takim badaniu tak przez wielu wychwalany Motul 8100 X-cess 5W40 czy X-clean C3 5W40 ?
          Jak bede miec chwile czasu to przetlumacze analize X-Cess-a z niemieckiego forum.

          Komentarz


          • #6
            Byłoby super

            Komentarz


            • #7
              Zamieszczone przez Samsung89 Zobacz posta

              Jak bede miec chwile czasu to przetlumacze analize X-Cess-a z niemieckiego forum.
              Piszesz o tej ostatniej?

              Komentarz


              • #8
                Chyba o tą chodzi, jest też widmo IR:
                Hier die Analyse vom Motul x-cess 5W40. oil-club.de/index.php?attachme…42804b9f1814a360b6fab6fac IR-Spektrum: oil-club.de/index.php?attachme…42804b9f1814a360b6fab6fac --> Hier geht es zum Meinungsaustausch <--
                Ostatnio edytowany przez Addi; [ARG:4 UNDEFINED].

                Komentarz


                • #9
                  Na widmie IR widać fala 722cm-1 opada do prawie 13 i teraz pytanie czy jest w tym oleju w ogóle jakaś ilość bazy syntetycznej PAO ?

                  Komentarz


                  • #10
                    Zamieszczone przez cytrynowiec Zobacz posta
                    Piszesz o tej ostatniej?



                    Tak

                    Zamieszczone przez Addi Zobacz posta
                    Na widmie IR widać fala 722cm-1 opada do prawie 13 i teraz pytanie czy jest w tym oleju w ogóle jakaś ilość bazy syntetycznej PAO ?



                    Jest PAO, zostalo oszacowane na 35-50%, reszta to HC, bez AN oraz Estrow. A teraz tak mysle co powinienem przetlumaczyc, bo sa widoczne chemiczne symbole, jezeli ktos bedzie miec jakies pytania to smialo.

                    Komentarz


                    • #11
                      Porownanie dla przykladu z olejem na bazie PAO. Od Gory Meguin Super Leichtlauf 5W-40 ponizej Motul X-Cess 5W-40.
                      Załączone pliki
                      Ostatnio edytowany przez Samsung89; [ARG:4 UNDEFINED].

                      Komentarz


                      • #12
                        Tutaj mamy przykład gdzie na widmie IR fala 722cm-1 opada prawie do 12 i mamy niby tylko 15% bazy PAO
                        W Motulu fala 722cm-1 opada odrobinę gorzej bo prawie do 13 na wykresie i jakimś cudem byłoby 2-3x więcej bazy PAO?
                        Wynika z tego że Motul może posiadać ok 10% bazy PAO ale firma jest tak rozreklamowana marketingowo że nikt nie chce stwierdzić prawdy żeby nie psuć wizerunku dobrej sprzedawalności produktu.

                        O marketingu świadczy raport i opis:

                        Ranking olejów silnikowych

                        oil-club.de/index.php?attachme…cc4bd6f2f81b0d2a1c71a4bbe oil-club.de/index.php?attachme…cc4bd6f2f81b0d2a1c71a4bbe Wave 722: grob 85% HC + 15% PAO (statistische Umrechnung von den asc-Daten) 724 ==> 13,356596 723 ==> 12,572399 722 ==> 12,343441 721 ==>…
                        Ostatnio edytowany przez Addi; [ARG:4 UNDEFINED].

                        Komentarz


                        • #13
                          Wave 722: grob 85% HC + 15% PAO

                          Porównując tą fale z wykresem fali Motula 8100 X-cess 5W40 to Motul wypada gorzej.
                          Załączone pliki
                          Ostatnio edytowany przez Addi; [ARG:4 UNDEFINED].

                          Komentarz


                          • #14
                            Zamieszczone przez Addi Zobacz posta
                            Tutaj mamy przykład gdzie na widmie IR fala 722cm-1 opada prawie do 12 i mamy niby tylko 15% bazy PAO
                            To jest stara analiza, bede musial napisac do niego, aby poprawil. Podejrzewam, ze nie tylko ta.

                            Komentarz


                            • #15
                              Zostala poprawiona:PAO 40-55% oraz zawiera AN.

                              Komentarz


                              • #16
                                UOA

                                Ponizej moja analiza Meguin Super Leichtlauf 5W-40 - Mitsubishi Colt Czt ca. 220 PS, ca. 4600 km. Jazda czesto sportowa, mieszana z krotkimi/dluzszymi odcinkami. Olej pasuje do tej jednostki napedowej, silnik jak i olej w bardzo dobrym stanie. Podwyzszona ilosc krzemu to z powodu filtra, wkladki K&N.

                                Załączone pliki
                                Ostatnio edytowany przez Samsung89; [ARG:4 UNDEFINED].

                                Komentarz


                                • #17
                                  Jak widać bogaty olej to i daje radę.Ciakwostką jest ze JPN to przeważnie w30 ale jak widać nie zawsze jest taki obowiązek.Większą jasność w docelowym interwale dałby poziom TAN, choć biorąc pod uwagę praktycznie zero paliwa można być spokojnym .Silicon? Odnośnie zużycia to jest niskie więc tym ciekawsze jest jakby wyglądało to pod koniec interwału tylko nie wiadomo w jakim czasie jest zrobiony ten przebieg.Anyway bardzo dobrze to wygląda - tak trzymać.

                                  Komentarz


                                  • #18
                                    Zamieszczone przez cytrynowiec Zobacz posta
                                    Silicon?

                                    Napisalem: Podwyzszona ilosc krzemu to z powodu filtra, wkladki K&N.

                                    Olej jest od prawie 6 miesiecy.

                                    Komentarz


                                    • #19


                                      Ponownie dzięki uprzejmości firmy Prager która jest wyłącznym importerem w Polsce olejów holenderskiej firmy Eurol zamieszczam analizy VOAEurol LV 0w20. Analizy zostały przeprowadzone w dwóch certyfikowanych laboratoriach w Polsce : Polaris i Polwax.
                                      Specjalne podziękowania dla Samsung89 oraz @Wlyszkow za pomoc w opisie widma IR.

                                      Eurol Syntence LV 0w20
                                      VW 508.00 / 509.00 – oficjalna aprobata
                                      VW TL 52577
                                      Porsche C20



                                      EUROL-SYNTENCE-LV-0W20 skład-1.jpg
                                      1. Olej posiada najnowszą specyfikację VW 508.00 / 509.00 oraz VW TL 52577, która przeznaczona jest dla nowej generacji silników grupy VAG –EA888 Gen III (TSI oraz TDI)
                                      2. Spełnia standardy SAE dotyczące zakresu lepkości 0w20
                                      3. Lepkość w 40C – 39,6 - jest w dolnym zakresie i można uznać go jako jeden z bardziej ekonomicznych w tym zakresie.
                                      4. Lepkość w 100C – 8,0 standardowa – mieszcząca się prawie po środku zakresu (od 6,9 do 9,3).
                                      5. Indeks lepkości VI – 180 – wysoka i bardzo dobra wartość, olej działa w szerokim zakresie temperatur.
                                      6. Pakiet dodatków standardowy z poziomem typowym dla mid saps , ZDDP cynk i fosfor, detergenty oparte na wapniu + mały dodatek magnezu. Bor jako bezpopiołowy dyspergator utrzymujący zanieczyszczenia w zawiesinie.
                                      7. TBN – 7,57 - właściwości zasadowe oleju (odporność na zakwaszanie) , nie najwyższe ale dobre i wystarczające.



                                      Eurol LV 0w20 parametry-1.jpg


                                      8.Lepkość strukturalna (CCS -35C) – 3380 (norma <6200) – bardzo niska i doskonała wartość, olej jest bardzo płynny w niskich temperaturach, ułatwia rozruch.
                                      Pośrednio wskazuje to na wysokiej jakości pełno syntetyczne bazy olejowe użyte do produkcji.


                                      9.Temperatura zapłonu w tyglu otwartym – 234C – bardzo dobra, a szczególnie jak na olej 0w20 – wysoka termo stabilność , znowu duży plus.

                                      10.Temperatura płynięcia -60C – jedna z najniższych temperatur płynięcia dla olejów, w naszych warunkach zimowych duży zapas, spokojnie da sobie radę także na dalekiej północy.
                                      Następna informacja, że mamy tu do czynienia z najlepszymi bazami syntetycznymi w dużej ilości.

                                      11..Odparowalność NOACK 11,5% - bez rekordów, typowa dla tej lepkości spełniająca z zapasem normę <13%.

                                      Eurol LV 0w20 widmo-1.jpg

                                      12. Widmo IR potwierdziło wcześniejsze przypuszczenia i wskazuje na pełną bazę syntetyczną (PAO 4st. pow. 80%) z dodatkiem estrów. Nie ma wątpliwości, to pełen syntetyk.


                                      Podsumowanie:

                                      Olej Eurol Syntence LV 0w20 to nowoczesny w pełni syntetyczny olej, oparty na najlepszych bazach IV i V grupy - PAO i Estrach. Jest ekonomiczny, ma świetną pompowalność i jednocześnie wyróżnia się dużą odpornością na wysokie temperatury – parametry tak ważne dla nowoczesnych i wysilonych silników z turbo, a indeks lepkości też nie pozostawia niedosytu.
                                      TBN czy NOACK są typowe ale nie wybitne, za to na koniec mamy bardzo niską temperatura płynięcia, nawet Syberia zimą mu niestraszna

                                      Komentarz


                                      • #20
                                        I jeszcze napisz że ma niski hths 2,6 gdzie tsi było konstruowane na min. 3,5 czyli przy przeciażeniu będzie scierać pierścienie i panewki
                                        Seria 188KM/270Nm na 95RON

                                        Komentarz


                                        • #21
                                          Zamieszczone przez Sebastian_M26 Zobacz posta
                                          I jeszcze napisz że ma niski hths 2,6 gdzie tsi było konstruowane na min. 3,5 czyli przy przeciażeniu będzie scierać pierścienie i panewki
                                          HTHS nie był badany choć w kartach jest 2.6, a czy silnik będzie się szybciej zużywać to się okaże po analizach UOA. Zresztą taka dysputa to lepiej w odpowiednich tematach o tym jaki użyć olej.

                                          Komentarz


                                          • #22
                                            Zamieszczone przez cytrynowiec Zobacz posta
                                            12. Widmo IR potwierdziło wcześniejsze przypuszczenia i wskazuje na pełną bazę syntetyczną (PAO 4st. pow. 80%)
                                            Popraw to prosze, bo pozniej powtarzaja ciagle ten mit typu: Olej pelno syntetyczny to taki, ktory posiada min. 80 % PAO itp.

                                            Ten olej sklada sie z PAO jako olej bazowy. Nie bierzemy pod uwage nosnika dla dodatkow.

                                            Komentarz


                                            • #23
                                              cytrynowiec pkt 12. Nie mam pytań. Myśle ze to utnie dyskusje. Coraz bardziej jestem przekonany do mojego konceptu ten olej plus wzmacniacz AR9200 zamiast 507.00 ale to dygresja i nie to miejsce.
                                              Ale ta analiza pokazuje ze nie ma obaw przed zrywaniem filmu tam gdzie takie obawy pojawiają się.
                                              dzieki za determinację i ze Wam chce się.

                                              Komentarz


                                              • #24
                                                Samsung89 użyłem skrótu myślowego ale jak tylko będę miał możliwość edycji to poprawię. Tylko niech mi admin da możliwość, bo takowej nie mam.

                                                Komentarz


                                                • #25
                                                  Zamieszczone przez pedros Zobacz posta
                                                  cytrynowiec pkt 12. Nie mam pytań. Myśle ze to utnie dyskusje. Coraz bardziej jestem przekonany do mojego konceptu ten olej plus wzmacniacz AR9200 zamiast 507.00 ale to dygresja i nie to miejsce.
                                                  Ale ta analiza pokazuje ze nie ma obaw przed zrywaniem filmu tam gdzie takie obawy pojawiają się.
                                                  dzieki za determinację i ze Wam chce się.
                                                  Olej na czasie to i OCP na czasie Co do meritum, to np. w porówanaiu z M1, tam jest jednak inaczej pod katem baz i pakietu dodatków.
                                                  Przesłanki były, że będzie mocno ,U mnie wlatuje do silnika bardzo niedługo ale czy z AR i jeżeli tak, to z jakim to się okaże. Zima idzie

                                                  Komentarz

                                                  Pracuję...
                                                  X