Ogłoszenie

Zwiń
No announcement yet.

vag nysa 2014

Zwiń
Ten temat jest zamknięty
X
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts

  • vag nysa 2014

    Przytoczę artykuł jaki napisałem w ubiegłym roku dla ZKP, aby kolega w razie konieczności mógł podeprzeć się konkretnymi paragrafami...


    Prowadząc swoją działalność gospodarczą od 2002 roku wielokrotnie miałem styczność z nieuczciwością sprzedażową, próbą wyłudzeń pieniędzy czy zwyczajnymi oszustwami. W między czasie regulacje prawne w Polsce oraz dynamiczny wzrost sprzedaży handlowej za pomocą Internetu doprowadziły do ochrony nie tylko sprzedających ale i kupujących także.
    Wiadomo pewnie już od dawna każdemu, że mamy prawo zwrotu zakupionego towaru do sprzedawcy bez podania przyczyny w ciągu 10 dni od dnia otrzymania przesyłki. Mówi o tym art 7 i 8 ustawy konsumenckiej o zawieraniu umów na odległość. Oczywiście mowa tu o kupnie towaru od firmy, bądź osoby prowadzącej działalność gospodarczą.

    Jak to się jednak ma do czynności jakie powstają w wyniku zawierania transakcji na przykład za pomocą działu Giełda jak na naszym forum, gdzie sprzedawcą jest osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej?

    Kupiłem w ten sposób na naszej giełdzie pewną rzecz, która niestety nie jest tym, czego oczekiwałem, w sensie poprawności działania. Zwykły wentylator do chłodnicy klimatyzacji. Nie mam tutaj na myśli popękanej obudowy ale zwyczajnie nie działający silnik wentylatora. Moja reakcja oczywiście była jak dla mnie zrozumiała czyli powiadomienie sprzedawcy o zaistniałym fakcie, odesłanie zakupionego towaru oraz prośba o zwrot poniesionych kosztów.

    Tutaj sprzedawca mnie mocno zaskoczył, twierdząc, że nie musi ode mnie odbierać żadnej przesyłki, ba, że tego nie zrobi, a pieniędzy żadnych nie odda, bo handluje od lat przez Internet w ten sposób, jest osobą fizyczną, nic mu nie zrobię i tylko mogę ewentualnie powoływać się na Kodeks Cywilny i iść ze sprawą do sądu (korespondencja do wglądu przez Administrację portalu ZafiraKlub.pl).

    Piszę ten artykuł, aby przestrzec przed taką postawą sprzedających, aby my, jako kupujący znali swoje prawa i nie dali się wmanewrować w przepychanki, które nie mają żadnego sensu ani podstaw prawnych.

    Otóż większość sprzedawców niesłusznie uważa, że mogą mieć czyste konto i nie mają żadnych zobowiązań wobec kupującego po zawarciu transakcji.

    Prawo konsumenckie ma zastosowanie w sytuacji kupna towaru przez konsumenta (osoba prywatna) od przedsiębiorcy (właściciel sklepu). W przypadku zawierania prywatnych umów sprzedaży i stwierdzenia wady nabytej rzeczy najczęstszą reakcją kupującego jest oddanie lub odesłanie towaru do sprzedawcy z żądaniem zwrotu pieniędzy. Odpowiedzią na to jest zazwyczaj zwrot (ponowne przesłanie) towaru przez sprzedawcę kupującemu, z odmową zwrotu pieniędzy. Te „przepychanki” są niepotrzebną stratą czasu – przepisy prawa są bowiem korzystne dla kupującego.

    W przypadku umowy sprzedaży zawieranej między osobami prywatnymi zastosowanie mają przepisy dotyczącej rękojmi za wady fizyczne i prawne (art. 556 i następne Kodeksu cywilnego). Choć istnieją też inne przepisy, które można zastosować, z uwagi na treść art. 560 Kodeksu cywilnego największe możliwości daje jednak rękojmia. O czym mówi art. 560 Kodeksu cywilnego? Zgodnie z jego treścią w przypadku wady fizycznej kupujący może odstąpić od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie wady usunie lub rzecz wymieni.

    To ogromne uprawnienie kupującego – odstąpienie oznacza, że umowa uznana jest za niebyłą, a strony powinny zwrócić sobie wzajemne świadczenie. Czyli: kupujący powinien skierować do sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy na podstawie art. 560 KC w związku z art. 556 KC i w oświadczeniu tym wyraźnie wskazać, iż odstępuje od umowy oraz żąda zwrotu zapłaconej ceny. Jednocześnie powinien poinformować o tym, że wadliwa rzecz została przesłana na adres sprzedawcy.

    Odstąpienie od umowy jest czynnością jednostronną – nie potrzeba „zgody” sprzedawcy – jego odmowa nie ma prawnego znaczenia.

    W jakiej sytuacji sprzedawca może jednak uniknąć odstąpienia na podstawie rękojmi? Jeżeli niezwłocznie usunie wadę lub wymieni wadliwą rzecz.

    źródło:Kancelaria Adwokacka Aleksandra Gawin-Bławat

    Inne źródło jakie znalazłem przypadkowo w sieci podaje:

    W przypadku zakupu od osoby prywatnej nie będą miały również zastosowania przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. W takim stosunku prawnym podstawą do reklamacji kupionego towaru mogą być przepisy art. 556 § 1 oraz art. 560 § 1 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 556 § 1 KC sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę zmniejszającą jej wartość lub użyteczność ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub z przeznaczenia rzeczy, jeżeli rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu zapewnił kupującego, albo jeżeli rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym. Jest to tzw. odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady fizyczne sprzedanej rzeczy.

    Zgodnie z art. 560 § 1 Kodeksu cywilnego w przypadku stwierdzenia wadliwości zakupionego towaru kupujący może odstąpić od umowy sprzedaży albo żądać obniżenia ceny.

    Sprzedawca może uwolnić się od takiego skutku wadliwości towaru, jeżeli niezwłocznie wymieni towar lub usunie istniejące w nim wady. W ten sposób uchylić się od skutków odstąpienia od umowy może on jednak tylko jeden raz, tzn. przy drugiej reklamacji, przy założeniu że wada towaru jest istotna, ma obowiązek zgodzić się na rozwiązanie umowy i zwrócić kupującemu kwotę zapłaconą za towar.

    Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy przez rok, licząc od dnia wydania towaru. Kupujący musi pamiętać o obowiązku zawiadomienia sprzedawcy o wadzie w terminie miesiąca od jej wykrycia.

    źródło: eporady24.pl Porady Prawne przez Internet

    Przytaczać stron i podobnych opisów i przepisów można by bardzo dużo, czego nie zamierzam, gdyż powyższe cytaty jasno określają zaistniałe sytuacje prawne.

    Chciałbym w tym miejscu podkreślić, że zasadność roszczeń ze strony kupującego nie jest wyimaginowanym czy wyssanym z palca słowem. Są na to uregulowania prawne, z których my, konsumenci, w podobnych sytuacjach mamy prawo w pełni korzystać.




    Dodam, że ów spór ze sprzedawcą z ZKP zakończył się pomyślnie.

  • #2
    vag nysa 2014

    Witam mam pytanie czy ktos z forum wybiera sie na ta impreze??
    Czy w ogole jest ktos kto pomogl by ogarnac numerek wjazdowy??
    Nie ma juz miejsc nie zdazylem sie zglosic a planujemy kechac z kolegami na 4 auta
    Czy ma mozliwosc ktos pomoc??

    Komentarz


    • #3
      ale numer zalogowałem się na konto o którym zapomniałem.
      no nic bardzo proszę o info od osób które by mogły załatwić kilka numerów wjazdowych.
      Mój Szkodnik O1 ASZ
      Pilnie poszukuje kpl zderzak przód octavia rs(z kratkami)oryginalny ewentualnie po znalezieniu do sprzedania kpl zderzak po facelift

      Komentarz

      POWRÓT NA GÓRĘ
      Pracuję...
      X