Ogłoszenie

Zwiń
No announcement yet.

Jaki olej do TDI

Zwiń
To jest podklejony temat.
X
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts

  • daneczek76, jaka pewność,że to nie była podróba?? Przecież mój silnik powinien dawno się rozlecieć a ma się całkiem dobrze.
    No i i tak na butelkach pisze się teraz że zrobione w UE. Tak naprawdę HGW co,gdzie i jak jest robione.
    Przykład "genialego" Fuchsa-rozewany na Śląsku jak pamiętam, kolega Pidziek, może sprostować.
    Czyli co? Castrol do Polski feee,a Fuchs ze Śląska jest genialnym produktem?

    Komentarz


    • Zależy bo np. na Śląsku robi się olej który idą później na taśmy montażowe do Niemiec lub na inne w Polsce.
      Część olejów robi się w Manheim,
      Ale są to tylko dwa źródła wytworzenia tego oleju.

      Zamieszczone przez Lashlo
      Castrol do Polski feee
      Dlaczego do Polski a nie z Polski ?
      Ktoś wie gdzie jest wytwarzany dany Castrol sprzedawany w PL ?
      - w przypadku kilku przewijajacych się w tym wątku produktów nie ma takiej wątpliwości.
      Profesjonalne oleje i filtry, zniżki dla klubowiczów :
      http://www.zmienolej.pl/
      http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=748534#748534

      Komentarz


      • Pidziek, mi sprzedałeś ten śląski... Czyli są 2 źródła i 2 różne jakości??
        W takim razie po co chwalisz, przepraszam, chwaliłeś Fuchsa, który był robiony na Śląsku, czyli w Polsce?

        Komentarz


        • Lashlo - bo nie każdy Polski produkt to shit.
          Chodzi o "dostosowanie" produktu do rynku.
          Jeśli jakaś firma robi swoje niezależnie gdzie sprzedaje - to ok.
          Ale jeśli na jeden rynek wysyła jakość A, a na drugi obniża jakość do B licząc sobie tyle samo jeśli nie więcej to jak to interpretować?


          W temacie.
          AMSOIL 5W30 series 3000 HDD
          Przejechane ok 2k od wymiany. Z czego ja ok 1k (i już pewnie więcej nie przejadę).
          Olej na słuch i inne wrażenia sprawuje się jak "zwykły" AMS 5W40. Auto pali bez problemu itp.
          Zobaczymy jak będzie dalej.

          Dodam tylko iż przy wymianie była zdjęta miska olejowa - dół silnika czyściutki - żadnych przebarwień, nawet w zakamarkach. Po przetarciu z oleju - po prostu goły metal (na misce srebrne aluminium). Wskazanie licznika - prawie 280k km.
          Jeśli ktoś pamięta zdjęcia silnika u blind_walker'a w BXE - to zupełne przeciwieństwo.

          Millers XFE-PD w Pugu 206 1.4HDI (auto do którego wracam na dłużej po kilkuletniej "przerwie") i przebiegu 7,5k km od wymiany na krótkich odcinkach, dolewka do chwili obecnej ok 0,3l.
          Wrażenia akustyczne i inne - wszystko w porządku.

          Na zmianę Millersa już zamówiony AMS 5W40
          Była O1 kombi ALH++ 150/340
          Obecnie Pyzio 206 1.4HDi+ ~90/200

          Komentarz


          • Pidziek, Piotrek, dolewek płynu miałem mniej niż kolega dolewał do castrola. TT 4600 już tak aksamitnie nie startuje podczas porannych rozruchów niż jak był świerzy. Za około 2,5 Kkm zmiana. Zgłoszę się do ciebie po olej a przy okazji pobierzemy olej do analizy :wink:
            superb combi 2.0TSI 4x4 DSG L&K 393PS/509Nm stage 2 by CS
            http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...er=asc&start=0

            poprzednio octa 2.0tdi 260PS/500Nm http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=38983&start=0

            Komentarz


            • U mnie 2 miesiąc jeździ Millers XFE PD i tak jak soszek nie mam się do czego przyczepić. Wrażenia akustyczne dobre, na mrozie odpala normalnie, na razie nie dolewałem jeszcze ani kropli.

              O Castrolu się nie wypowiadam, ale reklamę ma na pewno dobrą bo gdzie by się nie zajechało na warsztat tam każdy idzie na łatwiznę i chce go lać.

              Komentarz


              • Zamieszczone przez Lashlo
                Pidziek, mi sprzedałeś ten śląski... Czyli są 2 źródła i 2 różne jakości??
                Stary GT1 był robiony na Śląsku od zalania dziejów więc był tylko jeden GT1, po wprowadzeniu XTL jego formulacja się zmieniła co stało się nie tak dawno i do nie dawna XTL był robiony w Niemczech , teraz go przeniesiono do Gliwic kiedy linia została zmodernizowana co nie oznacza że to olej gorszy.
                Fuchs ma ten sam produkt jeśli chodzi o jakość w Manheim i w Gliwicach nie ma tu rozgraniczenia na rynek.
                Ja nie mówię że to olej zły nadal trzyma parametry lepiej niż nie jeden zacny produkt.
                Nadal go mam i po analizach naprawdę nie miałem przypadku aby spadło SAE czy sadza pogorszyła jego jakość.

                Częsciej to ludzie z nim kombinowali, serwisy nie zlewały tak jak trzeba albo podmieniali na coś innego no przeróżne historie znam :-)

                W Polsce nadal robi się wiele olejów które są naprawdę dorymi produktami idącymi nadal na 1 montaż do wielu montowni gdzie jakość nie zawsze jest pomijana kosztem ceny.

                Zamieszczone przez piramida
                idziek, Piotrek, dolewek płynu miałem mniej niż kolega dolewał do castrola. TT 4600 już tak aksamitnie nie startuje podczas porannych rozruchów niż jak był świerzy. Za około 2,5 Kkm zmiana. Zgłoszę się do ciebie po olej a przy okazji pobierzemy olej do analizy
                Ile na tym oleju już zrobiłeś kkm ?
                Profesjonalne oleje i filtry, zniżki dla klubowiczów :
                http://www.zmienolej.pl/
                http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=748534#748534

                Komentarz


                • Zamieszczone przez Pidziek

                  Ile na tym oleju już zrobiłeś kkm ?
                  7.5kkm
                  superb combi 2.0TSI 4x4 DSG L&K 393PS/509Nm stage 2 by CS
                  http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...er=asc&start=0

                  poprzednio octa 2.0tdi 260PS/500Nm http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=38983&start=0

                  Komentarz


                  • Po zmianie Shella Ultra Extra na TT4200 różnic nie słyszę .... może to wina drewnianego ucha? Przejechane 2tys.km póki co.
                    Ale ostatnio ogromnie zapałałem do AMS 3000 HDD ...... a to smarowidło do ciążarówek ...... może ktoś mi to wyperswaduje ??? Byle szybko ...

                    Komentarz


                    • Zamieszczone przez BroHen
                      Ale ostatnio ogromnie zapałałem do AMS 3000 HDD ...... a to smarowidło do ciążarówek
                      Nie to jest olej do silników diesla oraz do silników ...benzynowych.
                      Wszak spełnia np. API CI-4 +, CF, SL ACEA A3/B3, E2
                      Profesjonalne oleje i filtry, zniżki dla klubowiczów :
                      http://www.zmienolej.pl/
                      http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=748534#748534

                      Komentarz


                      • piramida, coś więcej o TT4600?
                        Mam teraz wymianę ja co prawda mało śmigam i raz w roku wymieniam miałem Amsa , ale chcę z czystej ciekawości zobaczyć jak się ten będzie spisywał.
                        [b]SPOT OLSZTYN ostatni piątek miesiąca godz.19.00 parking przed TP SA

                        Komentarz


                        • Zamieszczone przez loru
                          nie żeby się czepiał ale ponad 2 litry na 11kkm to sporo , z twoim silnikiem wszystko jest w porządku ? mój niby też BXE ale więcej jak 0,5 l na 15kkm nie bierze, nie zależnie od tego jaki to był olej, ja bym się zainteresował skąd takie wielkie zużycie, no i szczerze mówiąc wyniki twoich badań są nie dość wiarygodnie przy takich dolewkach świeżej oliwy.
                          Mój silnik brał jak na mój gust dużo Fuchsa XTL. Czy jest z nim wszystko w porządku ? Dobre pytanie. Żeby w sposób zobiektywizowany porównać zużycie oleju potrzebne są dane o średnim zużyciu w jakiejś grupie podobnych silników. Posiedziałem 20 minut z funkcją szukaj i znalazłem na szybko 18 informacji o zużyciu podanym przez kolegów (odrzucając kilka takich, gdzie była ewidentna informacja o problemie technicznym). Średnia wyszła 0,17 l / 1 kkm; mediana 0,07 l / 1 kkm; Std. Dev = 0,19. Jakkolwiek rozkład nie jest normalny, to jednak moje zużycie mieści się w granicach jednego odchylenia standardowego, więc wszystko „w normie” (dla przypomnienia – według producenta, cokolwiek byśmy sobie to czytając nie pomyśleli, może brać: 1l / 1kkm).
                          Zmieniłem teraz olej na taki, który ma zupełnie inny skład i zamierzam przejechać na nim co najmniej porównywalny do Fuchsa dystans – zobaczymy, czy takie zużycie ma charakter trwały czy jest przypadkiem jednostkowym.
                          Trzeba też mieć w pamięci, że to auto jeździ co do zasady krótkie dystanse po mieście a jak sporadycznie trasa, to raczej z obciążeniem „całorodzinnym”– duża ilość zimnych rozruchów z jednej strony oraz praca pod obciążeniem z drugiej wpływają na olej degradująco i mogą powodować wzrost zużycia. Być może takie zużycie przy mojej charakterystyce eksploatacji jest normą.
                          Co do wiarygodności wyników badań to jest tu kilka aspektów:
                          a) Czy są precyzyjne i dokładne ? W tej sprawie korespondowałem z Blackstone i dzieliłem się kiedyś refleksjami. Generalnie zawierają jakoś tam oszacowany błąd, taki sam dla wszystkich klientów Blackstone.
                          b) Czy zużycie oleju w moim silniku tak bardzo odbiega od zużycia w całej populacji, żeby mieć podstawy do wnioskowania o awarii i kwestionowania wiarygodności danych ? Przy analizie pierwszych z brzegu danych wyplutych przez opcję szukaj – zużycie jest większe od przeciętnego, ale „w normie” (vide wcześniejsza argumentacja).
                          c) Czy wyniki świadczące o zużyciu silnika są wiarygodne ? Brak jest dostatecznie dużych danych dla polskiej populacji, natomiast analizowałem kiedyś dane z większej próby UOA publikowanych na tdiclub.com. Zużycie mojego silnika, za wyjątkiem cyny, której ilość z kolei może być w granicach błędu pomiaru, nie wychodzi poza jedno odchylenie standardowe od średniej, jest więc bardzo typowe dla populacji (amerykańskich) TDI-ków (vide poniższa tabelka).
                          ]"]ImageShack - Best place for all of your image hosting and image sharing needs
                          d) Na ile dolewki zaszumiają dane o ilości dodatków ? Zależy czy dodatki znikają razem z olejem, czy zostają a olej odparowuje. Pokazywałem kiedyś analizę, która mogła sugerować, że mamy do czynienia z drugim przypadkiem, ale była to obserwacja jednostkowa, przy następnym badaniu się nie powtórzyła.
                          Generalnie tak mała ilość pomiarów i danych populacyjnych każe ostrożnie wnioskować na ich podstawie. Fajnie by było, gdyby więcej analiz pojawiało się na forum, można by było wtedy wyznaczyć co jest normą populacyjną, a co już raczej nie.
                          Octavia 2 FL Combi 1.9 BXE

                          Komentarz


                          • Zamieszczone przez Pidziek
                            Zamieszczone przez PAOLO ESCO
                            "the engine is probably dying"
                            Amenn.


                            Ale to nowa Skoda 2.0 TDI 2008/09 rok.

                            Chyba obok TSI najpopularniejszy silnik który trza obchodzić szerokim łukiem :-)
                            No I to jest przerażające, DZISIEJSZA JAKOŚĆ!!!



                            Zamieszczone przez Lashlo
                            Kiedyś był taki mit np z proszkami tej samej firmy z niemiec i od nas-ponoć była kolosalna różnica-ile w tym prawdy?
                            Lashlo, moja teściowa może ci coś na temat jakości Ariela z Niemiec powiedzieć. Uwierz, że jest ogromna różnica. A z olejami jest tak samo, jak się sam już przekonałeś na niemieckiej marce produkowanej w PL.


                            Zamieszczone przez zak14
                            Fajnie by było, gdyby więcej analiz pojawiało się na forum, można by było wtedy wyznaczyć co jest normą populacyjną, a co już raczej nie.
                            No właśnie.


                            zak14, a nie myślałeś o zastosowaniu Cerateca? Może by to coś pomogło? Nosz qu...a masz przecież nowy motor.



                            Panowie, wszyscy chwalicie lub nie, zalewane oleje, a odżałujcie tą stówkę i wyślijcie olej do analizy i w tedy będzie można porównywać oleje co który jest wart, bo na oko to chłop w szpitalu umarł . :wink:

                            Komentarz


                            • Zamieszczone przez leonn
                              a nie myślałeś o zastosowaniu Cerateca
                              W skrócie: nie. Zmieniając wszystko na raz nie będę wiedział nic.
                              Octavia 2 FL Combi 1.9 BXE

                              Komentarz


                              • Zamieszczone przez zak14
                                Mój silnik brał jak na mój gust dużo Fuchsa XTL. Czy jest z nim wszystko w porządku ? Dobre pytanie. Żeby w sposób zobiektywizowany porównać zużycie oleju potrzebne są dane o średnim zużyciu w jakiejś grupie podobnych silników. Posiedziałem 20 minut z funkcją szukaj i znalazłem na szybko 18 informacji o zużyciu podanym przez kolegów (odrzucając kilka takich, gdzie była ewidentna informacja o problemie technicznym). Średnia wyszła 0,17 l / 1 kkm; mediana 0,07 l / 1 kkm; Std. Dev = 0,19. Jakkolwiek rozkład nie jest normalny, to jednak moje zużycie mieści się w granicach jednego odchylenia standardowego, więc wszystko „w normie” (dla przypomnienia – według producenta, cokolwiek byśmy sobie to czytając nie pomyśleli, może brać: 1l / 1kkm).
                                Przyjechał klient z przebiegiem 200 000km po Fuchs-a GT1 PRO C3.
                                Pobór w poniższym silniku ok. 0.6L/1000km przy prędkościach powyżej 200 km/h nawet 0.8L.

                                Pobór jest coraz większy od ok. 180 0000km

                                Jest to jeden z nielicznych tych silników którymi się opiekuje i zalecam włąściwe interwiały które jeszcze pobiera przy 200 000km akceptowalne ilości oleju choć teraz już trzeba dolewać .



                                Jest to jeden z nielicznych silników które mają 200 000km i jeszcze jeżdzą i nie niorą ponad 1L na 1000km.
                                Profesjonalne oleje i filtry, zniżki dla klubowiczów :
                                http://www.zmienolej.pl/
                                http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=748534#748534

                                Komentarz


                                • Zamieszczone przez Pidziek
                                  Jest to jeden z nielicznych silników które mają 200 000km i jeszcze jeżdzą i nie niorą ponad 1L na 1000km.
                                  Rozumiem, że jeden z nielicznych FSI ? Bo tak generalnie to trochę silników > 200 kkm jeździ biorąc istotnie mniej niż 1 l /1000 km.
                                  Octavia 2 FL Combi 1.9 BXE

                                  Komentarz


                                  • Zamieszczone przez zak14
                                    Rozumiem, że jeden z nielicznych FSI ?
                                    Tak FSI z TURBO.
                                    Nie jest tego tak dużo w Polsce
                                    Profesjonalne oleje i filtry, zniżki dla klubowiczów :
                                    http://www.zmienolej.pl/
                                    http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=748534#748534

                                    Komentarz


                                    • zak14,
                                      Przeczytałem ten Twój wywód , owszem pytania są słuszne ale czy to nie aby szukanie usprawiedliwienia dla sporej konsumpcji oleju przez silnik ? swego czasu była rozmowa tylko nie pamiętam czy na forum czy w garażu u DGW ale wyszło z niej że w normie to jest konsumpcja na poziomie 0,5l do około 0,7l na 15kkm.
                                      Moje auto tez jeździ na krótkich odcinkach a dodatkowo mam postój w połowie drobi na wysadzenie dzieci do przedszkola, i nie mam tak porażającego zużycia oleju, dodatkowo zużycie oleju powinien potęgować program jaki ma a nic takiego nie występuje mimo, iż motorek nie ma lekko, co do norm producenta to ..... (bez komentarza) ale je ustalił raczej księgowy a nie inżynier.
                                      Co do samych badań to na dystansie 10kkm "wymieniłeś" (czytaj dolałem) 2 litry z 4,5 litra pojemności układu,
                                      ja na dystansie 15kkm "wymieniłem" (czytaj dolałem) 0,5 litra z 4,5 litra pojemności układu,
                                      dlatego uważam ,ze twoje badania nie oddają faktycznego staniu oleju biorą pod uwagę fakt dolania takiej ilości świeżego oleju jak i "normę" jak się wywiązała podczas dyskusji i w którą jestem bardziej skłonny wierzyć a niżeli w normę producenta czy zużycie na poziomie 2l na 10kkm
                                      Nie żebym oskarżał/obrażał czy robił jakieś osobiste wycieczki ale staram się to brać wszystko na zdrowy rozsądek i przy takim zużyciu raczej bym leciał do warsztatu na diagnozę a nie robi tabelki.

                                      Szanowne grono kolegów prosił bym o wpisywanie zużycia olej w szczególności posiadaczy BXE oraz jaki to olej.
                                      O rany - jedna siódma życia to poniedziałek

                                      Komentarz


                                      • Ja u siebie przy krótkich odcinkach dolałem 0,1L na 10kkm. - przy 4L pojemności układu. Shell Helix Ultra Extra 5w30.
                                        Ambiente + pakiet na bezdroża
                                        było 153,4KM / 349,4Nm jest 176,1KM / 386,7Nm

                                        Komentarz


                                        • Zamieszczone przez loru
                                          Przeczytałem ten Twój wywód , owszem pytania są słuszne ale czy to nie aby szukanie usprawiedliwienia dla sporej konsumpcji oleju przez silnik
                                          Oczywiście jestem mało szczęśliwy będąc na prawo od środka rozkładu zużycia. Ale też obiektywizując to sobie - doszedłem do wniosku, że nie jestem na prawo zbyt daleko, żeby natychmiast rozbierać silnik, tym bardziej, że nie ma ku temu innych przesłanek.
                                          Zamieszczone przez loru
                                          nie oddają faktycznego staniu oleju
                                          Oddają faktyczny stan oleju - w moim silniku. I jeżeli powtarzalnie jeden olej sprawowałby się lepiej od drugiego, to to jest fakt dla mojego silnika i moich warunków eksploatacji. Żeby coś próbować uogólniać - trzeba by mieć dane z np. 30 silników.

                                          Ale generalnie, jak już wspominałem - tych danych jest tak mało, że śmieszny byłby ktoś, kto próbowałby na ich podstawie formułować twarde wnioski. Ja tego nie czynię.
                                          Octavia 2 FL Combi 1.9 BXE

                                          Komentarz


                                          • Zamieszczone przez BroHen
                                            może ktoś mi to wyperswaduje ??? Byle szybko ...
                                            nie ma specyfikacji VW 505.01 do BXE ...ale poza tym parametry ma lepiej niż dobre :P .

                                            Zamieszczone przez loru
                                            twoje badania nie oddają faktycznego staniu oleju biorą pod uwagę fakt dolania takiej ilości świeżego oleju jak
                                            hmmm ja się tutaj zgodzę z loru - przy wymianie 2L w układzie który ma +- 4,3L oleju to zmieniasz jakieś 46% oleju w okresie użytkowania od wymiany do wymiany. Czy w takim razie badania UOA nie bedzie "lekko" przekłamane :roll:
                                            Tak na marginesie ja jak kiedyś opisywałem podróż na trasie Zielona Góra-Poznań-Zamość część trasy po A2 z "gazem w podłodze", też po przejechaniu 800 km musiałem dolać jakieś 0,5 L :shock: I też w silniku BXE. U ojca w AXR widoczne ubytki oleju od wymiany do wymiany nie istnieją praktycznie ale on jeździ wolniej i dużo po mieście a w trasie max +- 120 km/h.
                                            Przykładowo w CGGA 1,4 16V na odcinku 2 500 km Zielona Góra-Włochy Caorle i spowrotem nie dolałem ani jednej kropli oleju... :P a samochód ani wolno nie jechał ani lekko nie miał - miłe zaskoczenie.
                                            PW - OFF. Nie mam czasu na odpisywanie... sorryyyy

                                            Komentarz


                                            • Zamieszczone przez daneczek76
                                              piramida, coś więcej o TT4600?
                                              Mam teraz wymianę ja co prawda mało śmigam i raz w roku wymieniam miałem Amsa , ale chcę z czystej ciekawości zobaczyć jak się ten będzie spisywał.
                                              Bardzo fajnie silnik na tym oleju pracuję i szybko się nagrzewa, mroźne poranne starty bez problemowe i bez klepania, generalnie polecam, zobacze co wyjdzie po analizie i przebiegu 10kkm, reasumując jeżeli jeździsz normalnie i bez szaleństw to śmiało możesz go zastosować jako cało roczny olej

                                              W moim przypadku pasuje na lato zalac coś gęstszego bo boję sie że podczas upałów ten olej za bardzo dostał by po piździe :wink:
                                              superb combi 2.0TSI 4x4 DSG L&K 393PS/509Nm stage 2 by CS
                                              http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...er=asc&start=0

                                              poprzednio octa 2.0tdi 260PS/500Nm http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=38983&start=0

                                              Komentarz


                                              • Zamieszczone przez loru
                                                zak14,


                                                Szanowne grono kolegów prosił bym o wpisywanie zużycia olej w szczególności posiadaczy BXE oraz jaki to olej.
                                                ja co 15tys dolewam ok 0.5l i motula specyfika i Millersa. Raz miałem castrola to dolałem ok 0.8l. Auto po programie, ale najczęściej jeździ żona i raczej nie utrzymuje obrotów " w okolicach czerwonego pola"
                                                service by Auto Tar

                                                Komentarz


                                                • Zamieszczone przez PAOLO ESCO
                                                  Tak na marginesie ja jak kiedyś opisywałem podróż na trasie Zielona Góra-Poznań-Zamość część trasy po A2 z "gazem w podłodze", też po przejechaniu 800 km musiałem dolać jakieś 0,5 L :shock: I też w silniku BXE.
                                                  Przy zalanym Castrolu Edgu 5w40 do max poziom oleju po 15kkm schodził do powiedzmy do lampki pomarańczowej, czyli u mnie jakieś 0.5l z powrotem do max. ( z czego w tym przebiegu cztery odcinki autostradowe 1250km z prędkością obrotową silnika 3000obr/min - 90% drogi). Teraz mam wlany LM TT4600 przebieg w tej chwili jakieś 3kkm (głównie "7" i boczne drogi bez szaleństw) i ubytku może z 2mm na miarce.
                                                  Octavia IV 2.0 TSI DSG 4x4 STYLE - DYNAMIC

                                                  Komentarz


                                                  • Zamieszczone przez PAOLO ESCO
                                                    Czy w takim razie badania UOA nie bedzie "lekko" przekłamane
                                                    Będzie mówiło prawdę o tej konkretnej sytuacji.
                                                    Natomiast wnioskowanie na jego podstawie na temat np. zużycia dodatków nie ma sensu, bo dolałem mnóstwo nowych. Ale nawet gdyby nie ubywało 2 l oleju, to na podstawie pojedynczego badania - też wnioskowanie jest takie sobie. Zastanawiałbym się też jak zinterpretować duży spadek TBN pomimo dolewek.
                                                    Tak na marginesie - zużycie było różne dla każdego z 3 olejów:
                                                    Fuchs LLIII (czyli stary GT1) - 90 ml /1000 km
                                                    Fuchs XTL - 195 ml
                                                    Motul X-clean+ - 117 ml
                                                    Octavia 2 FL Combi 1.9 BXE

                                                    Komentarz

                                                    POWRÓT NA GÓRĘ
                                                    Pracuję...
                                                    X