Ogłoszenie

Zwiń
No announcement yet.

[O2] Dłuższy piąty bieg - jak to wygląda ?

Zwiń
X
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts

  • Szukaj w ETCE...nie ma tam wymiarow i sa bledy co do ilosci zebow...wiec jest jakies ryzyko z przekladka...jak mozesz tanio zdobyc to moze warto zaryzykowac...Moze jak lozysko glowne jest takie samo w obu skrzyniach to maja taki sam rozstaw...a czy walki beda mialy te same srednice w tym przekroju to trudno stwierdzic (jak sa te same numery czesci to pewnie beda takie same)

    Komentarz


    • Zamieszczone przez tinware91 Zobacz posta
      Cześć, posiadam
      a możesz podać rocznik?

      Komentarz


      • Zamieszczone przez tinware91 Zobacz posta
        Cześć, posiadam Tourana 1.6 MPI BSE ze skrzynią FZT. Piszę tutaj, ponieważ ten temat rozwinął się na tym forum do maksimum, a ja sam nie mogę nigdzie otrzymać potrzebnych mi informacji. Niestety, w skrzyni FZT sprawa nie wygląda tak dobrze, jak u Was. Moje przełożenie główne to 5.067, a piątego biegu to 0.740. Dlatego pozostaje mi zmiana tylko na 0.673, która byłaby dla mnie niewystarczalna. Biorę pod uwagę zmianę dyferencjału, ale najpierw pytanie:

        Czy mogę założyć na piątym biegu coś jeszcze mniejszego niż 0.673 ?

        Przykładowo znalazłem koła (0,646) od skrzyni LHY:
        1. kolo zębate stale 02U 311 165 L (31 zębów)
        2. kolo zębate załączane 02U 311 349 R (48 zębów)

        Ale jak mogę sprawdzić, czy koła będą pasować?
        Może znacie coś mniejszego?
        Koła zębate mają przełożenie 31/48 albo 36/51 - cóż ETKA nie jest doskonała. Jeśli możesz sprawdzić ilość zębów przed zakupem to byłoby super.
        Natomiast w twoim przypadku zastanów się nad zmianą skrzyni na 6 biegów. Np. oznaczenie GQG, GVW, HBJ.
        Nie wiem jeszcze który rocznik masz Tourana

        Komentarz


        • nie no tragedia - po to jest krótka skrzynia aby ten słaby motor miał siłe jechać, wydłużając ją dla komfortu osłabiamy go i konczy sie jak pare postów wyżej, że nie ma siły jechać ( przyspieszać ) powyżej 160 km/h....

          Komentarz


          • Jeżeli zmieniasz przełożenie 5 biegu to musisz mieć świadomość jakie to niesie ze sobą konsekwencje. Jeśli podróżujesz do 140 km/h bez pełnego obciążenia auta - to jest to mod dla ciebie. A jeśli chcesz jechać 160 km/h z pełnym obciążeniem i jeszcze przyspieszać - to musisz się zastanowić czy to jest dla ciebie. Większość ludzi którzy zmieniają przełożenie zapewne nie przekracza 160 km/h i jeździ przeważnie sama. Sporadycznie (zapewne raz do roku) zdarza się wyjazd z rodziną zapakowanym samochodem na full. I wtedy odczuwasz że masz inne przełożenie na 5 biegu. Ale przez pozostałą część roku jesteś zadowolony że je zmieniłeś.

            Komentarz


            • Zamieszczone przez pejo Zobacz posta
              a możesz podać rocznik?
              Tak, to jest Touran z 2006 rok, parę miesięcy przed pierwszym faceliftem.

              Zamieszczone przez pejo Zobacz posta
              Koła zębate mają przełożenie 31/48 albo 36/51 - cóż ETKA nie jest doskonała
              No tak, ale 31/48 chciałbym zamówić w ASO i włożyć do swojej FZT lub FZU, jeśli zakupie - ma mniejszy dyferencjał.
              Nie wiem tylko skąd mam wiedzieć, czy to będzie pasować.
              Skąd Ty wiedziałeś, że np. można wymienić obecne koła piątego biegu na inne?

              Zamieszczone przez pejo Zobacz posta
              Natomiast w twoim przypadku zastanów się nad zmianą skrzyni na 6 biegów. Np. oznaczenie GQG, GVW, HBJ
              Dzwoniłem już do wielu warsztatów, nikt nie chce się podjąć tego tematu. Mam tylko mechanika, który może przełożyć mi skrzynię albo zmienić koła piątego biegu.
              GQG ma inną obudowę skrzyni i sprzęgła według ETKA. GVW i HBJ to skrzynie stosowane w Touranie przy silniku 1.6 FSI, więc musiałbym zmienić obudowę sprzęgła od mojego FZT.
              Nie wiem czy sam to będę w stanie zrobić, a mechanik pewnie się nie podejmie. Najlepiej byłoby, jeśli zmieniałbym skrzynię to moja FZT chciałbym zatrzymać w originale, aby w razie problemu mieć do czego wrócić. Te skrzynie GVW i HBJ mają takie same przełożenie główne jak moja FZT, pierwsze trzy biegi są identyczne, czwórka i piątka zmniejszona, po to aby szóstkę minimalnie powiększyć względem mojej skrzyni - to samo osiągnąłbym zmieniając w obecnej skrzyni przełożenie z 0,740 na 0,673.

              skrzynie.png

              Zdaje sobie sprawę, że to słaby silnik, nie mam wymagań co do jego przyśpieszania powyżej 100km/h.
              Chce jechać max. 155km/h (według licznika) z normalniejszymi obrotami silnika.
              Tutaj wideo jak jest aktualnie z pedałem gazu w podłodze:

              Ostatnio edytowany przez tinware91; [ARG:4 UNDEFINED].
              https://www.youtube.com/channel/UCMm...p4WDLH-W05WwXg

              Komentarz


              • Zamieszczone przez tinware91 Zobacz posta
                Tak, to jest Touran z 2006 rok, parę miesięcy przed pierwszym faceliftem.


                No tak, ale 31/48 chciałbym zamówić w ASO
                Chodziło mi o to że te same koła zębate (te same numery katalogowe) mają w ETKA podane różne przełożenia. Raz 31/48 a raz 36/51. Także naprawdę nie wiadomo jakie jest przełożenie.
                Skąd ja wiedziałem - ktoś kiedyś powiedział: "Jest ryzyko jest zabawa".

                Komentarz


                • Zamieszczone przez icemerc Zobacz posta
                  nie no tragedia - po to jest krótka skrzynia aby ten słaby motor miał siłe jechać, wydłużając ją dla komfortu osłabiamy go i konczy sie jak pare postów wyżej, że nie ma siły jechać ( przyspieszać ) powyżej 160 km/h....
                  Dla mnie to nie tragedia a super opcja...mialem jeszcze klime wlaczona....ale jak ktos nie jezdzi po autostradach/ekspresowkach i musi czesto wyprzedzac to odradzam 0,67, Na naszych drogach to trzeba miec mocny silnik zeby sie poruszac.
                  Ja akurat jezdze glownie po drogach gdzie nie ma tylko dwoch opcji wyprzedz lub stoj...przewaznie mam gdzie bujnac skodzine i jechac z ta predkoscia 160...gdyby nie ten mod pewnie bym zmienial samochod.

                  Komentarz


                  • tinware91 musisz mieć pewność jakie przełożenie będą miały zakupione przez ciebie koła. Na 99.99% koła będą pasować. Musisz pamiętać jeszcze o jednym: samochód traci na dynamice na 5 biegu. Musisz na 4 biegu kręcić go na wyższych obrotach aby wrzucić 5. I zapomnij o takim przyspieszaniu na 5 biegu jak pokazałeś na filmie (będzie to działo się wolniej).

                    Komentarz


                    • A zerkniesz jeszcze na podmianę skrzyni FZT na FZU (2.0 sdi) w ETCE? Różni się dyfrem, dla mnie to +10km/h.
                      A czy następnie te koła 0,673 i 0,646 będą pasować na wymianę piątego biegu w tej skrzyni FZU - to dla mnie kolejne +15km/h lub +25k/h.
                      Gdyby zamiana skrzyni i piątego biegu się udała uzyskałbym to, co oczekuje (kilka tabeli poniżej).
                      Mam tylko nadzieję, że po dodaniu gazu auto nie będzie... zwalniało... i nie będzie możliwe jakiekolwiek przyśpieszenie ;-)

                      P.S.: Dzielcie się filmikami na YT jak wygląda to u Was - przed i po modzie na 0,74 i 0,673.
                      Załączone pliki
                      Ostatnio edytowany przez tinware91; [ARG:4 UNDEFINED].
                      https://www.youtube.com/channel/UCMm...p4WDLH-W05WwXg

                      Komentarz


                      • Zamieszczone przez tinware91 Zobacz posta
                        A zerkniesz jeszcze na podmianę skrzyni FZT na FZU (2.0 sdi) w ETCE? Różni się dyfrem, dla mnie to +10km/h.
                        A czy następnie te koła 0,673 i 0,646 będą pasować na wymianę piątego biegu w tej skrzyni FZU - to dla mnie kolejne +15km/h lub +25k/h.
                        Gdyby zamiana skrzyni i piątego biegu się udała uzyskałbym to, co oczekuje (kilka tabeli poniżej).
                        Mam tylko nadzieję, że po dodaniu gazu auto nie będzie... zwalniało... i nie będzie możliwe jakiekolwiek przyśpieszenie ;-)

                        P.S.: Dzielcie się filmikami na YT jak wygląda to u Was - przed i po modzie na 0,74 i 0,673.
                        A możesz wrzucić takie tabele dla Octavii ze skrzynią LNV ze standardowym przełożeniem, 0.74 i 0.673 (sam 5 bieg)? Pamiętam że teoria trochę rozmijała się z praktyką.

                        Komentarz


                        • Jasne. Ta teoria to prędkość GPS, musisz wziąć po uwagę celowy błąd licznika i wymiary kół - pewnie każdy z Was ma inne, dlatego takie rozbieżności.
                          Ja już wyrzuciłem 17" i zamontowałem 16" - mam już ich dosyć, zwłaszcza profilu 45mm, ale kto co lubi.
                          Np.przy 3000 obr/min na piątym biegu w Waszej skrzyni
                          225/45R17 @ 0 km/h
                          205/55R16 @ +3 km/h
                          195/65R15 @ +6 km/h

                          Tabelki zrobione dla kół 205/55 R16
                          Załączone pliki
                          Ostatnio edytowany przez tinware91; [ARG:4 UNDEFINED].
                          https://www.youtube.com/channel/UCMm...p4WDLH-W05WwXg

                          Komentarz


                          • Dziś posiedziałem trochę w ETCE i znalazłem jeszcze mniejsze koła:

                            PTW,QVX,RSD -> 30/48 = 0.625
                            NTG,PTU,QWW,RSK -> 29/49 = 0.592

                            Ideałem byłoby dla mnie przełożenie 0.625 -> to licznikowe 150km/h przy 3800obr/min (zamiast 4500obr/min)!
                            Touran byłby "szybszy" o ok. +24km/h. Skrzynia np. PTW pochodzi z Octavii 2013

                            Numery kół 30/48 = 0.625 to:
                            02S 311 158 AF
                            02S 311 166 AP

                            Zamiast moich obecnych:
                            02T 311 158 P
                            02T 311 361 N

                            Oczywiste pytanie - czy podejdzie, czy próbować?
                            Jeśli zamówię kurierem z ASO, przyłożę i okaże się, że to nie to - mam nadzieję, że przyjmą mi zwrot?
                            https://www.youtube.com/channel/UCMm...p4WDLH-W05WwXg

                            Komentarz


                            • tinware91
                              Kilka rad:
                              1. Nie przesadź ze zmniejszaniem przełożenia 5b. Mam 0.67 i uważam że to jest OK ale mam minusy. Po załadowaniu samochodu rodzinką i bagażami na autostradzie wystarczy większa górka i samochód nie potrafi utrzymać prędkości na tempomacie i zwalnia. A jak dodasz do tego klimę to jest gorzej.
                              2. Touran jest (prawdopodobnie) cięższy od Octavii i stawia większy opór aerodynamiczny.
                              3. To jest silnik wolnossący i największy moment osiąga przy ok. 3200 obr/min. Także będziesz musiał "bujnąć" go na 4 biegu do 90 km/h (sądzę że raczej 100 km/h) i dopiero wrzucić 5 bieg aby auto przyspieszało. To jest dla przełożenia 0.64. Dla mniejszych przełożeń będziesz musiał jeszcze bardziej "kręcić" go na czwórce.
                              4. Ja wybrałem to przełożenie bo z samochodem zapakowanym (rodzona + bagaże) jeżdżę dwa, trzy razy w roku. Jakbym jeździł częściej to bym wybrał przełożenie 0.74.
                              ​​​​
                              Ostatnio edytowany przez pejo; [ARG:4 UNDEFINED].

                              Komentarz


                              • tinware91
                                Skrzynie FZU podejdzie do ciebie. Ja bym spróbował zmienić w FZT przełożenie na 0.646 (szukaj najlepiej uszkodzonej skrzyni) lub zmienić na FZU (nie wiesz w jakim stanie jest skrzynia) + 0.673.
                                Na papierze to fajnie wygląda ale w rzeczywistości pamiętaj o momencie obrotowym - to auto jedzie od około 2500 obr/min. Ja nie zmieniłbym przełożenia już na mniejsze u siebie pomimo tego że widzę iż można.
                                Daj znać jak coś już zrobisz.
                                Powodzenia
                                Ostatnio edytowany przez pejo; [ARG:4 UNDEFINED].

                                Komentarz


                                • Zamieszczone przez tinware91 Zobacz posta
                                  Jeśli zamówię kurierem z ASO, przyłożę i okaże się, że to nie to - mam nadzieję, że przyjmą mi zwrot?
                                  Części w ASO są pakowane w pudełka lub woreczki. Jeśli opakowanie będzie otwarte to raczej zwrotu nie przyjmą. Poza tym to jest "nie chodliwy" towar więc pewnie przy zwrocie będzie duże marudzenie. Lepiej ustal to przed zakupem.

                                  Komentarz


                                  • Cześć, pejo jestem świadomy o tym o czym piszesz. Jak już wcześniej wspomniałem, nie mam żadnych wymagań odnośnie dynamiki piątego biegu - chciałbym, aby tylko auto było w stanie jechać. To że będzie zwalniało na górce czy przyspieszało przez pięć minut nie przeszkadza mi wcale. Jestem świadomy redukcji na czwarty bieg i ciągnięcia go nawet do 5000-6000 tyś. - górka się kiedyś skończy, a "kolejną godzinę" będę mógł jechać na piątym biegu z normalnymi obrotami. Wolę przesadzić, niż wydać 1000zł, wsadzić 0.673 i dalej patrzeć jak silnik wyje - wolne najpierw założyć mniejsze przełożenie i potem je zwiększać, niż na odwrót. Pamiętaj też, że mam dyferencjał 5.067 a to robi znaczącą różnicę. Z tego co mi wiadomo, maksymalny moment obrotowy to 3800 obr/min.

                                    Mój tata ma skrzynię LEG i dopiero teraz, gdy ja mam Tourana interesując się tym tematem zauważyłem, że 4000 obr/min ma przy 150 km/h - uświadomiłem go, że kupując samochód przy tej prędkości powinien mieć 1000 obr/min więcej, nie wiedział o tym, że poprzedni właściciel musiał zrobić właśnie modyfikacje na 0.673 - jeździłem tym autem ja, jeździ nim on na codzien od kilku lat - i nawet nie zauważył... a wręcz przeciwnie, mówił mi, ze przydałby się szósty bieg, żeby minimalnie zejść z tych obrotów. Zauważyłem kiedyś będąc w Polskich górach, że nie da się jechać wcale na piątym biegu, co go wrzuciłem to auto zwalniało, więc jechałem na czwartym... A potem całą trasę do Warszawy wracałem z prędkością 145km/h - zamiast 115km/h - reasumując: chyba takie przełożenie się opłaca.

                                    Ja nie wybrałem 1.6 MPI 102KM z racji na bicie rekordów, tylko jazdę dużym autem, groszowym jeśli chodzi o eksplatację i przede wszystkim na LPG.

                                    1. Napisałeś o przełożeniu 0.646 - czy podasz symbole kół ?
                                    2. Czy znasz symbole jeszcze mniejszych kół?
                                    3. Czy jeśli założe jakieś przełozenie i okaże się, że jest zbyt duże, a mniejszego nie będzie, czy jeśli zmienie wtedy skrzynię FZT na FZU z racji na mniejszy dyferencjał to czy będę mógł zabrać ze sobą do niej moje nowe przełożenie 0.6x - czy będzie pasować ?
                                    Ostatnio edytowany przez tinware91; [ARG:4 UNDEFINED].
                                    https://www.youtube.com/channel/UCMm...p4WDLH-W05WwXg

                                    Komentarz


                                    • To co udało mi się znaleźć dzisiaj:

                                      0,740 (37/50):
                                      02T 311 361 N
                                      02T 311 158 P
                                      085 311 431 C


                                      0,673 (35/52):
                                      02T 311 361 C lub AB
                                      02T 311 158 Q lub AT
                                      085 311 431 C


                                      0,646 (31/48):
                                      02U 311 165 L
                                      02U 311 349 P
                                      02U 311 132 E


                                      0,625 (30/48):
                                      02S 311 166 AP
                                      02S 311 158 AF
                                      02S 311 228 C


                                      0,592 (29/49):
                                      02A 311 361 BF
                                      02A 311 158 AS
                                      02A 311 115 E

                                      I jeszcze taka animacja dla dyferencjału 5,067 i kół 205/55 R16, prędkość według licznika, zamiast GPS:
                                      Załączone pliki
                                      Ostatnio edytowany przez tinware91; [ARG:4 UNDEFINED].
                                      https://www.youtube.com/channel/UCMm...p4WDLH-W05WwXg

                                      Komentarz


                                      • Powiedz mi jeszcze, czy wymiana skrzyni z 5b na 6b wpłynęłaby na pracę tempomatu?
                                        Czy coś muszę kodować w sterownikach. Wiem, że gdzies widziałem w VCDS w którymś sterowniku, aby zadeklarować liczbę biegów.
                                        https://www.youtube.com/channel/UCMm...p4WDLH-W05WwXg

                                        Komentarz


                                        • Zamieszczone przez tinware91 Zobacz posta
                                          Powiedz mi jeszcze, czy wymiana skrzyni z 5b na 6b wpłynęłaby na pracę tempomatu?
                                          Czy coś muszę kodować w sterownikach. Wiem, że gdzies widziałem w VCDS w którymś sterowniku, aby zadeklarować liczbę biegów.
                                          też szukam tego rozwiązania i może wpadnie 6B z 1.6 FSI

                                          ...Moje Cappuccino MPi...

                                          jeszcze jest O1 1.6 MPI AKL + LPG
                                          wcześniej Corsa 1.0 12V "WŚCIEKŁY LITR"

                                          Komentarz


                                          • O przełożeniu 0.646 to ty wspomniałeś w poście nr 435.
                                            Nie znam symboli jeszcze mniejszych kół.
                                            Jeśli nowe koła będą pasować do FZT to i do FZU też będą pasować.
                                            Koła ze skrzyni LEG pasują do FZT więc "pożycz" je od ojca i przejedź się na nich. Wtedy będziesz wiedział czy szukać jeszcze mniejszego przełożenia. Aby dostać się do kół 5 biegu nie musisz demontować skrzyni.

                                            Komentarz


                                            • Zamieszczone przez tinware91 Zobacz posta
                                              To co udało mi się znaleźć dzisiaj:

                                              0,740 (37/50):
                                              02T 311 361 N
                                              02T 311 158 P
                                              085 311 431 C


                                              0,673 (35/52):
                                              02T 311 361 C lub AB
                                              02T 311 158 Q lub AT
                                              085 311 431 C


                                              0,646 (31/48):
                                              02U 311 165 L
                                              02U 311 349 P
                                              02U 311 132 E


                                              0,625 (30/48):
                                              02S 311 166 AP
                                              02S 311 158 AF
                                              02S 311 228 C


                                              0,592 (29/49):
                                              02A 311 361 BF
                                              02A 311 158 AS
                                              02A 311 115 E
                                              Koła o przełożeniu 0.625 i 0.592 raczej nie będą pasowały do twojej skrzyni.
                                              Pozostałe mogą pasować.

                                              Komentarz


                                              • Zamieszczone przez tinware91 Zobacz posta
                                                Powiedz mi jeszcze, czy wymiana skrzyni z 5b na 6b wpłynęłaby na pracę tempomatu?
                                                Czy coś muszę kodować w sterownikach. Wiem, że gdzies widziałem w VCDS w którymś sterowniku, aby zadeklarować liczbę biegów.
                                                Nie sądzę aby tempomat miał problem ze zmianą skrzyni. Jedyne jaki może mieć problem to z utrzymaniem prędkości - może się rozłączać gdy nie będzie miał mocy. Aczkolwiek jak mam ustawiony na 130 km/h i podjeżdżam pod górkę to zwalnia np. do 120 km/h a potem przyspiesza bez rozłączania. Ale to 2012 rok.

                                                Komentarz


                                                • Przejedź się samochodem który ma zmieniony 5 bieg. Wtedy zobaczysz czy opłaca się zmieniać na 6 biegów. Zmiana 5 biegu jest prosta a zmiana skrzyni to (chyba) trochę rzeźbienia.

                                                  Komentarz


                                                  • Dzięki za wszystkie odpowiedzi. Jeśli chodzi o LEG mała poprawka - w ETCE jest błąd i dyferencjał LEG to nie jest 4.93 tylko 4.35, a na piątym biegu jest 0,74, więc mój tata ma wszystko w oryginale, piątkę taką samą jak ja ;-) To silnik 1.4 16V 80KM i z dyferencjałem 4,35 i piątką 0,74 osiąga 155km/h przy 4000 obr/min - nieźle jak na ten silnik. Czemu nie zrobili tego w większym o 22KM - 1.6 MPI BSE. Tutaj znaleziony pierwszy lepszy przykład z sieci:




                                                    Wracając do tematu:
                                                    1. Zakładam 0,646 (31/48) czyli 02U 311 165 L + 02U 311 349 P + 02U 311 132 E - zerknij jeszcze raz swoim okiem, czy ostatecznie będzie ok. Daj znać na PW gdzie mogę to kupić.
                                                    2. Jeśli 0,646 nie podejdzie to zakładam 0,673 - jak wiadomo będzie pasować
                                                    3. Jeśli będzie ciągle za mało to robie manewr ze zmianą skrzyni z FZT na FZU od 2.0 SDI (zmieni się dyferencjał z 5,067 na 4,687)
                                                    4. Jest jeszcze opcja na HBJ 6b od 1.6 FSI - zamieniam tam obudowe sprzęgła od FZT oraz dyferencjał z 5,067 na 4,53 (np. od Waszych LVN) - tutaj złożyłem już zapytanie do kilkunastu firm i gdyby udało mi się zamknąć w kwocie do 5000zł nie zastanawiałbym się długo.

                                                    Mam jeszcze piąty wariant i jest chyba najlepszy, ale nie mam pewności.
                                                    Zakupuje skrzynię LVN. Obudowa sprzęgła względem FZT ma inny numer według ETKA, nie rozumiem dlaczego, przecież mamy te same silniki 1.6 MPI BSE. Dodatkowo dokupuje obudowę skrzyni, połówek jest mnóstwo na rynku wtórnym i to montuje. Zyskuje dyferencjał 4,533 i mogę wtedy zacząć zabawę z przełozeniem 0,740 bo to miałbym ze starej skrzyni lub dokupić 0,673
                                                    https://www.youtube.com/channel/UCMm...p4WDLH-W05WwXg

                                                    Komentarz

                                                    Pracuję...
                                                    X