Portal użytkowników Skoda Octavia

Serwisowanie i eksploatacja - głębokość bieżnika opony-jaki dobry?

strazakp - Czw 15 Sty, 09 15:40
Temat postu: głębokość bieżnika opony-jaki dobry?
witam!
Ludzie sprzedając opony letnie (używane) piszą, że głębokość bieżnika jest np.6 mm.
Napiszcie mi proszę jaka powinna być głębokość bieżnika by mówić o dobrej oponie używanej.
A tak wogóle to nowa opona jaką ma głębokość bieżnika?

lukasz3112 - Czw 15 Sty, 09 15:48

ok 8mm. Ale ja nie polecam kupowania używanych opon. To jest jeden z elementów który łączy pojazd z podłożem. Co z tego, że opona ma 7mm bieżnika jak jest z 2000roku...
jak już chccesz kupowac używaną to zwróć uwagę na rok produkcji itp.
pozdr

strazakp - Czw 15 Sty, 09 15:56

rozumiem że te 8 mm to mają nowe opony,tak?
Czyli jakieś 6-7mm to są jeszcze do użytku. Wiem że używane opony to nie to co nowe ale może kupie felgi z oponami i zastanawiam się czy na tych oponach przejeżdżę jeden sezon. oczywiście zwrócę uwagę na date produkcji opon.

szkoda - Czw 15 Sty, 09 16:03

strazakp napisał/a:
rozumiem że te 8 mm to mają nowe opony,tak?

tak

strazakp napisał/a:
oczywiście zwrócę uwagę na date produkcji opon.

koniecznie

strazakp - Czw 15 Sty, 09 16:08

znalazłem fajną oferte orginalnych felg 16" Skoda z oponami Pirelli P6000 o rozmiarze 205/55/r16 i tak sie zastanawiam nad kupnem...
Miałem zamiar w przyszłym m-cu kupić nowe opony letnie ale jeżeli te opony na tych felgach do kupienia byłyby dobre to warto jest sie zastanowić i odłożyć kupno nowych opon na za rok. Czekam tylko na informacje od sprzedającego o stanie tych opon, bo felgi są fajne i chyba dobre.
Dodam że ja mało jeżdżę bo ok 8-10 tys.km/rocznie.

lukasz3112 - Czw 15 Sty, 09 17:48

strazakp, to nie ważne ile jeździsz:) chodzi o bezpieczeństwo przede wszystkim a na tym nie warto oszczędzać. Ale jeśli oponki będą ok to nie ma sensu ich oczywiście wyrzucać. Nie przekreślam wszystkich opon używanych:)
AndiT - Czw 15 Sty, 09 20:05

Temat rzeka. Najprosciej to wez te felgi co ci sie podobaja i podjedz to warsztatu oponiarskiego i wrzuc je na maszyne. Pracownik warsztatu powie Ci czy felgi i opony sa cos warte czy nie. Samemu to raczej nic nie zobaczysz, a na maszynie wyjdzie szydlo z worka.
Dodam tutaj ze glebokosc bieznika to jedna strona medalu, ale jest ta druga bardziej niebezpieczna czyli bicie opon, pekanie kordu itd.
Reasumujac, wkladaj kolka do bagaznika i jedz z nimi do oponiarza.

zurcio - Czw 15 Sty, 09 20:12

strazakp napisał/a:
Dodam że ja mało jeżdżę bo ok 8-10 tys.km/rocznie.


Pamiętaj, na bezpieczeństwie się nie oszczędza :)

I obowiązkowo przy używanych sprawdź datę produkcji, a stan obadasz organoleptycznie, nic więcej nie wyczarujesz.

Poza tym jak jest możliwość sprawdzenia, to tak jak AndiT, napisał ... Maszyna wszystko pokaże, równa-nierówna.

lukasz3112 - Czw 15 Sty, 09 20:16

zurcio, dokładnie:) na maszynie tylko to można sprawdzić. reszta tylko okiem obadać:)
miodzik - Czw 15 Sty, 09 23:09

Miałem kiedyś w Lanosie 6letnie oponki z przebiegiem 120.000. Bieżnik 6mm a drogi i tak sie nie trzymało wcale. No może na suchym trochę.
oolsztyniak - Czw 15 Sty, 09 23:18

Sprawdź date
Jeśli data jest 07 albo 08 i beżnika jest 6 - 7 mm to mozesz smialo jezdzic na oponach.
Jak nie ma guzów ani nie są scięte z którejś strony to spokojnie jeździj.
Bo na dobrą sprawe po co wymieniać opony skoro rocznik jest ok i jej stan też.

turbojajko - Pią 16 Sty, 09 08:46

Na oponie jest cos takiego jak znacznik TWI ( tyre wear indicator) , jest to taki szescianik gdzies na boku rowka, mozna go latwo odnalezc , gdyz na boku opony ,ponizej tego miejsca jest napis TWI.
Po tym mozna latwo odczytac stan opony... :wink: Jezeli wysokosc rowka jest rowna wysokosci TWI ,to opona jest zurzyta ..
W zimowych oponach oprocz TWI jest jeszcze TUN - czyli wskaznik przczepnosci na sniegu. Jest on wyzszy od TWI , nie pamietam o ile ... ale gdy rowek opony zrowna sie z TUNem , opona ma pogorszone trzymanie na sniegu , ale w niskich temp . zachowuje sie poprawnie. :roll:

lukasz3112 - Pią 16 Sty, 09 08:57

oolsztyniak napisał/a:
Sprawdź date
Jeśli data jest 07 albo 08 i beżnika jest 6 - 7 mm to mozesz smialo jezdzic na oponach.
Jak nie ma guzów ani nie są scięte z którejś strony to spokojnie jeździj.
Bo na dobrą sprawe po co wymieniać opony skoro rocznik jest ok i jej stan też.


zgadzam się...ale widziałem już opony z 6mm bieżnika a roczniki 2001-2002:D no to trochę niezbyt:)

januszcm - Pią 16 Sty, 09 11:39

minimalna głębokość bieżnika w RP to 1,6mm. Jezeli w punktach TWI opona jest łysa(nie ma żadnego wgłębienia to opna jest do d....) Ważne jest jeszcze równomierne zużycie opny na całej szerokości, popularnie zwane ścinanie opon, jak również wiek opony. Opona może mieć 0km przebiegu ale jeżeli jest starsza jak 5 lat przynajmniej tak jest w Niemczech... w Polsce przyjmowało się do niedawna jeszcze max 10 lat

Nowa opona ma zwykle ok. 8 mm bieżnika. Według zaleceń praktycznych producentów ogumienia, minimum dla opony zimowej to 4 mm, a dla opony letniej – 3 mm. Kodeks określa dolną granicę bezpieczeństwa jednakowo dla wszystkich opon na poziomie 1,6 mm.

oolsztyniak - Pią 16 Sty, 09 11:46

lukasz3112, ale pisałem że jeśli rocznik jest ok to można jeździć ;)
Ja widziałem nowe opony z 98 roku i ludzie kupowali bo były sporo tańsze.

g_rego_r - Pią 16 Sty, 09 13:21

oolsztyniak napisał/a:
lukasz3112, ale pisałem że jeśli rocznik jest ok to można jeździć ;)
Ja widziałem nowe opony z 98 roku i ludzie kupowali bo były sporo tańsze.


no takich z 98 i "NOWYCH" to bym się bał.
Opona to podstawa bezpieczeństwa, bez względu na ilość przejeżdżanych km w roku !!!

Damianjg - Pią 16 Sty, 09 18:19

Michelin podaje ze opona jest nowa do 5 lat od daty produkcji.
Czyli jak lezy w sklepie powiedzmy 4 lata nie jest uzywana to kupujac ja kupujesz w pelni sprawna itd. opone.
Czyli w tym przypadku opona z roku 2004 w zwyz sprzedawana w sklepie jest nowa.
Chodzi o to ze przez ten okres guma zachowuje swoje parametry i wlasciwosci.

lukasz3112 - Pią 16 Sty, 09 20:11

Damianjg napisał/a:
Michelin podaje ze opona jest nowa do 5 lat od daty produkcji.
Czyli jak lezy w sklepie powiedzmy 4 lata nie jest uzywana to kupujac ja kupujesz w pelni sprawna itd. opone.
Czyli w tym przypadku opona z roku 2004 w zwyz sprzedawana w sklepie jest nowa.
Chodzi o to ze przez ten okres guma zachowuje swoje parametry i wlasciwosci.


dlatego wolę dołożyć trochę kasy i mieć te 4 lata z głowy:) a nie w razie hamowania na mokrym patrzeć w które drzewo walne:D

BOODZISZ - Pią 16 Sty, 09 20:19

A ja mam inny dylemat. Bieznik b. ładny ale oponka niestety 2000r. :oops:
Zrobilem błąd w zeszlą zime i kupilem uzywane. Dopiero niedawno spojżałem na date.
Ale zeszła zime przejezdzilem i nie bylo klopotu, a w tą (moze to autosugestia) inaczej mi sie jezdzi tzn. ogolnie na zimowce sie inaczej jezdzi lecz mam wrazenie jakby auto sie mnie nie sluchalo.
na koleinach tak jakby płynął, przy skrecie tak jakby leciutko uciekał.
nie wiem czy to nowe alusy ktore niedawno dostalem czy oponki juz nie te albo cos jeszcze innego.
jak sie zapytalem w serwisie opon przed zamontowaniem goscia jaki jest stan opony, on spojżał na bierznik chwile i powiedzial " mozna jezdzic"

Co o tym sadzicie.

lukasz3112 - Pią 16 Sty, 09 21:10

BOODZISZ, opona ma już 9 lat także sporo:) ja w poprzednim autku też na zimę początkowo miałem używane...i polatałem na nich w sumie 1 miesiąc. Auto się nie słuchało i przy każdym hamowaniu abs się właczał. I potem musiałem kupic nowe bo strach mi w oczy zaglądał:D Bieżnik nie jest najwazniejszy. Co z tego że ma 5-6mm skoro ta guma już ma tyle lat i nie trzyma odpowiednich parametrów.
strazakp - Pon 19 Sty, 09 09:41

witam was ponownie!
Wczoraj dopiero dostałem odpowiedź od gościa w sprawie mojego zapytania o stan opon na felgach które chciałem kupić.
Otóż, opony są Pirelli P6000 205/55/16 a ich stan to: Data produkcji koniec 2003r., natomiast głębokość bieżnika to 4mm. Gościu pisze że jeszcze jeden sezon można na nich spokojnie przejeździć. A co Wy o tym sądzicie???
Tak jak pisałem wcześniej, to głównie mi chodzim o atu bo są fajne i dobra cena ale przy okazji chciałem wstrzymać się z kupnem nowych opon na to lato.

szkoda - Pon 19 Sty, 09 09:45

strazakp napisał/a:
Data produkcji koniec 2003r

za stare IMO

strazakp - Pon 19 Sty, 09 10:04

dzięki. też tak właśnie myślałem że za stara data produkcji. Jeżeli chodzi o ten parametr to chyba dobrze jest jak jest nie starsza niż 2005r., co???
OK, a co z bieznikiem 4mm ???

szkoda - Pon 19 Sty, 09 10:07

no, pewnie lepiej gdyby nie była starsza niż 2-3 lata
4 milimetry powinno być jeszcze do przyjęcia

strazakp - Pon 19 Sty, 09 10:08

dzięki. też tak właśnie myślałem że za stara data produkcji. Jeżeli chodzi o ten parametr to chyba dobrze jest jak jest nie starsza niż 2005r., co???
OK, a co z bieznikiem 4mm ???

[ Dodano: Pon 19 Sty, 09 10:10 ]
aha, bo myślałem że takie minimum to 5mm. Dodam że chodzi mi tylko by przejeździć jeden sezon, tj. ok 4000-5000km.

oolsztyniak - Pon 19 Sty, 09 12:00

4mm to nie jest jeszcze tragedia.
tyle ze rocznik stary...

lukasz3112 - Pon 19 Sty, 09 12:20

strazakp, nie bierz ich:) tak jak napisał oolsztyniak bieżnik ok, ale rok już nie:D
strazakp - Pon 19 Sty, 09 13:14

Macie racje, są troche starawe i nie wezme ich. Troche mi szkoda bo felgi są fajne i cena 830zł/kpl. to chyba dobra cena. Wysłałem mu zapytanie o inne opony, troche nowsze do tych felg. Wstawiam fotke by było wiadomo o jakie felgi chodzi:
szkoda - Pon 19 Sty, 09 13:27

a czy to nie jest OK cena nawet jak za same felgi :?:
strazakp - Pon 19 Sty, 09 13:35

no cena jest dobra, tak jak pisałem ale zależy mi na tym by oponki były choć na jeden sezon, bym nie musiał teraz wydawać kolejnych 800zł na nowe opony letnie,których potrzebuje bo nie mam.
szkoda - Pon 19 Sty, 09 15:28

strazakp napisał/a:
no cena jest dobra, tak jak pisałem ale zależy mi na tym by oponki były choć na jeden sezon, bym nie musiał teraz wydawać kolejnych 800zł na nowe opony letnie,których potrzebuje bo nie mam.

jak cena ze fele jest ok to bym brał, opony jakieś dobierzesz z używek jeśli jesteś pod ścianą...

zurcio - Pon 19 Sty, 09 20:46

strazakp napisał/a:
no cena jest dobra, tak jak pisałem ale zależy mi na tym by oponki były choć na jeden sezon, bym nie musiał teraz wydawać kolejnych 800zł na nowe opony letnie,których potrzebuje bo nie mam.


Jak nie dużo jeździsz to jeden sezon zrobisz, 4mm to nie tragedia, ale na mokrym nie polatasz, lecz rocznik mówi sam za siebie, osobiście bym nie ryzykował i na bezpieczeństwie nie oszczędzał :arrow: nie za wszelką cenę :szeroki_usmiech

Rafall - Sro 21 Sty, 09 08:33

Ja kupiłbym ten komplet na Twoim miejscu. Cena przyzwoita, a jak okaże się, że opona słabo sobie radzi to dokupisz komplet używek troszkę później. P6000 to nie Dębica, więc nie jest najgorzej. Bieżnik 4mm to niestety słabizna już... więc byłoby super, gdyby sprzedający miał coś innego. Nie jest to jednak tragedia.

Pozostaje pytanie o styl Twojej jazdy, bo że jeździsz mało to nic nie znaczy. Wiesz są tacy, którzy jeżdzą dużo ale bardzo ostrożnie i wolno, a są tacy którzy jeżdzą raz w miesiącu, ale po to, aby pobawić się samochodem i delektować jazdą (butują ile wlezie, a im cięższe warunki tym lepsza zabawa). Zakładam, że auto służy Ci do przemieszczania się, a nie zabawy, ale warto abyś pamiętał, że nie masz mega opon i nie możesz sobie pozwolić na szaleństwo.

To my jesteśmy elementem myślącym, a nie samochód. Wszystko zależy od nas...

oolsztyniak - Sro 21 Sty, 09 10:53

strazakp napisał/a:
Troche mi szkoda bo felgi są fajne i cena 830zł/kpl. to chyba dobra cena.
cena jest bardzo dobra jak za te alu. A opony tak jak pisze Rafall, będzie coś nie tak, źle będzie się auto prowadziło czy cokolwiek by się działo wtedy kupisz używane opony i tyle. Za tą cene możesz brać felgi i bez opon ;)
b-bar01 - Czw 22 Sty, 09 07:12

strazakp napisał/a:
piszą, że głębokość bieżnika jest np.6 mm.

generalnie:
letnie opony min. 3-4mm
zimowe min. 5 mm
to są głębokości bieżnika przy których opona jest do wymiany
nie starsze niż 4 lata
nowa ma ok. 10 mm

Krzycho-63 - Czw 22 Sty, 09 07:55

b-bar01 napisał/a:
nowa ma ok. 10 mm

Osobiście nie widziałem opony z takim bieżnikiem(pomijając terenowe).Wszystkie opony nowe,które do tej pory widziałem miały ok. 8mm grubość bieżnika.Ale mogę się mylić.

b-bar01 - Czw 22 Sty, 09 09:29

Krzycho-63 napisał/a:
Osobiście nie widziałem opony z takim bieżnikiem

jak dostałem nowe Yokohamy to miały 9 i cóś mm :) dlatego napisałem ok. 10 mm :) żeby było równo :) ale się nie upieram :)

satoot - Czw 22 Sty, 09 11:51

b-bar01 napisał/a:

nowa ma ok. 10 mm


Zwykłe, popularne opony raczej 7~8mm.

lukasz3112 - Czw 22 Sty, 09 11:53

satoot, potwierdzam:D
nowe mają około 8mm


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group