Portal użytkowników Skoda Octavia Strona Główna


FAQFAQSzukajSzukajUżytkownicyUżytkownicyGrupyGrupy Facebook
RejestracjaRejestracjaZalogujZalogujAlbumAlbum
 Ogłoszenie 

Zapisy na kalendarz OCP 2015 Kliknij


Poprzedni temat «» Następny temat
Na ile pompowac kola ?
Autor Wiadomość
splawik 
S_OCP Member


Auto: Audi
Silnik: Inny
Pomógł: 21 razy
Wiek: 31
Dołączył: 24 Sty 2006
Skąd: Białystok
Wysłany: Pon 12 Lut, 07 11:25   

RomanS napisał/a:
Taa... tylko 2,1 to tak jak jazda na flaku (pewnie jeździsz sam i z pustym bagażnikiem ?).


Przy 2 osobach to nie są flaki :)

Na klapce wlewu paliwa podane są wartości dla auta "pustego" i załadowanego.
_________________
A6 Avant 1.9 TDI AVG - przedlift
AR 156 SW 1.9 JTD 16V - półlift
O1 Combi 1.6 MPI BFQ - polift
-------------------------------------------------
Dysponuję kasownikiem do poduszek VAG
 
 
 
mdo1 
Donatorr


Auto: Octavia 1
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 09 Sty 2007
Skąd: Sochaczew
Wysłany: Pon 12 Lut, 07 11:31   

wodzu napisał/a:
radekr napisał/a:
Powoduje to zmniejszenie objętości "wnętrza" opony, a więc przy stałej ilości powietrza wewnątrz musi to powodować wzrost ciśnienia.
No chyba że w moim rozumowaniu jest jakiś błąd którego nie zauważam.


objętość Ci się nie zmieni bo ugięcie opony powoduje jej rozszerzenie na boki (proprcjonalnie do ugięcia) a więc ciśnienie jest to samo.

Pozdro


wg mnie wcale nie proporcjonalnie wlasnie
dlatego, ze jest to ograniczone przez sprezystosc opony,
zmiana spowodowana przez ciezar samochodu rozlozy sie na zwiekszenie sumarycznej objetosci opony + wzrost cisnienia w oponie
pytanie tylko, czy zmiana bedzie zauwazalna na naszych miernikach.
 
 
wodzu 
Classic


Dołączył: 31 Sty 2007
Skąd: Poznań
Wysłany: Pon 12 Lut, 07 11:40   

mdo1 napisał/a:
wg mnie wcale nie proporcjonalnie wlasnie
dlatego, ze jest to ograniczone przez sprezystosc opony,
zmiana spowodowana przez ciezar samochodu rozlozy sie na zwiekszenie sumarycznej objetosci opony + wzrost cisnienia w oponie
pytanie tylko, czy zmiana bedzie zauwazalna na naszych miernikach.


materiał opony nie odkształca się na zasadzie sciśnięcia samego materiału bo nie może, chocby z tego powodu, że ciała stałe są trudnościśliwe... guma owszem da się trochę ścisnąc ale już wszystko co jes pod nią to nie bardzo (kord, druty itd.)
_________________
O2 2,0 TDI kombi Ambiente, ESP+ALu+Climatronic
 
 
mdo1 
Donatorr


Auto: Octavia 1
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 09 Sty 2007
Skąd: Sochaczew
Wysłany: Pon 12 Lut, 07 11:49   

wodzu napisał/a:
materiał opony nie odkształca się na zasadzie sciśnięcia samego materiału bo nie może, chocby z tego powodu, że ciała stałe są trudnościśliwe... guma owszem da się trochę ścisnąc ale już wszystko co jes pod nią to nie bardzo (kord, druty itd.)


ale przeciez nikt nie twierdzil, ze opona sie "sciska"!?

rozmawiamy o tym, ze odwrotnie wlasnie, opona sie troche "rozciagnie"
 
 
wodzu 
Classic


Dołączył: 31 Sty 2007
Skąd: Poznań
Wysłany: Pon 12 Lut, 07 12:04   

mdo1 napisał/a:
rozmawiamy o tym, ze odwrotnie wlasnie, opona sie troche "rozciagnie

sorry źłe przeczytałem :D

Ale jeżeli chodzi o rozciągnięcie to cisnienie co najwyżej mogłoby spaść...
_________________
O2 2,0 TDI kombi Ambiente, ESP+ALu+Climatronic
 
 
ziutsane 
RS
POLIGON DOSWIADCZALNY


Auto: Octavia 1
Silnik: 1.8T 20V AGU
Pomógł: 24 razy
Wiek: 30
Dołączył: 15 Sty 2007
Skąd: Toporowice
Wysłany: Pon 12 Lut, 07 12:36   

dodam, ze cisnienie trzeba sprawdzac co jakis czas wiec nie ma to roznicy czy napompujemy 2,2 czy 2,4 na lezacym czy na zalozonym kole poniewaz opona po zalozeniu na felge potzebuje czasu aby sie ulozyc i ustabilizowac i co jakis czas trzeba regulowac cisnienie
reasumujac nie widze problemu !!
_________________
Radio: C90r+XDP210EQ
Kable:Opt,Skyline,50 mm
Wzm:XES M1+FP 1.800
Glosniki: SUPREMO,CDM54,SQ6,Aliante
 
 
 
filut 
Classic

Auto: Octavia 2 FL Combi
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 17 Lis 2006
Skąd: Ząbki
Wysłany: Nie 18 Lut, 07 20:41   Re: Na ile pompowac kola ?

Witaj,

Na tabliczce znamionowej jest napisane, że bez dużego obciążenia (czyli max 3 osoby)
powinno być : przód 2.0, tył 2.2.

Dzisiaj sprawdziłem na stacji ciśnienie w swoich gumach : w serwisie napompowali 2.5 :)

Filut
_________________
Octavia off-road edition
 
 
dragster 
Elegance


Auto: Octavia 1
Silnik: 1.9 TDI ASV
Pomógł: 6 razy
Wiek: 37
Dołączył: 28 Gru 2009
Skąd: Śląskie
Wysłany: Sro 20 Sty, 10 18:19   

Zwykle autem jeździ jedna osoba, czasami dwie. Opony Conti Winter Contact TS 830.
Przy ciśnieniu 2,1 (przód i tył) widać na przednich lekkie ugięcie na tylnych niewielkie ugięcie.
Przy ciśnieniu 2,2 (p. i t.) z przodu bardzo niewielkie ugięcie z tyłu prawie wcale.

Nie jestem Kubica :wink: ale czuję różnicę pomiędzy tymi dwoma ciśnieniami; otóż na mniejszym auto stało się wyraźniej podsterowne i lepiej tłumi nierówności. Wygodnie, naprawdę miękko przy 2,1 ale ugięcia wydają się być z duże, szczególnie przód.

Gdyby napompować zgodnie z zalec. produc.: 2,0 przód i 2,2 tył to autko chyba miało kapcia z przodu a tył lekko by podskakiwał. Poza tym byłaby baaardzo wyraźna różnica ugięć, a co za tym idzie nierównomierne zużycie w trakcie sezonu (oczywiście zmiana co seson przodu na tył, ale jak ktoś dużo jeździ, to różnice pomiędzy przodem a tyłem byłyby duże).

Raz napompowałem z ciekawości 2,4 (p. i t.), ale autkiem mocno podbijało.

Rzecz jeszcze jedna: opony mają właściwości resorujące również, stąd też ciśnienia mają wpływ na zużycie zawieszenia - wiadomo, mniejsze ciśnienie nieco pomaga zawieszeniu. No i jeszcze wpływ na zużycie paliwa.

A co najbardziej mnie zdziwiło: popatrzyłem na auto z przodu poniżej zderzaka - strona wew. opon ugina się bardziej niż zew.

Geometrię miałem sprawdzaną niedawno i jest OK.

Ciekawy jestem waszych opinii. szczególnie stosujących 2,0 p. i 2,2 t. oraz ugięć i zużycia opon i zawieszenia, choć pewnie to drugie trudniej ocenić.
Ostatnio zmieniony przez dragster Nie 04 Mar, 12 17:49, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
przemo9 
Ambiente

Auto: Octavia 2 Combi
Silnik: 1.4 TSI CAXA
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 07 Wrz 2009
Skąd: stolycalubuszczyzny
Wysłany: Sro 20 Sty, 10 19:49   

Ja się staram trzymać tego co "na klapce" , a przed dłuższymi trasami pompuję trochę więcej : około 0,1-0,2 z przodu i 0,2-0,3 z tyłu (w stosunku do obciązenia) i wtedy nie przekraczam wartości zalecanych dla max obciążonego auta, wyjazdy na urlopy z żoną i synem oraz pełnym bagażnikiem( łącznie to około 4 x masa dorosłej osoby (czyli 4 x 70 -75 kg)).

[ Dodano: Sro 20 Sty, 10 19:48 ]
Ja się staram trzymać tego co "na klapce" , a przed dłuższymi trasami pompuję trochę więcej : około 0,1-0,2 z przodu i 0,2-0,3 z tyłu (w stosunku do obciązenia) i wtedy nie przekraczam wartości zalecanych dla max obciążonego auta, wyjazdy na urlopy z żoną i synem oraz pełnym bagażnikiem( łącznie to około 4 x masa dorosłej osoby (czyli 4 x 70 -75 kg)).
_________________
O II fl kombi elegance
 
 
Starik_53 
Drive


Silnik: 1.8 TSI CDAA
Dołączył: 29 Wrz 2008
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sro 20 Sty, 10 22:08   

mdo1 napisał/a:
ale przeciez nikt nie twierdzil, ze opona sie "sciska"!?

rozmawiamy o tym, ze odwrotnie wlasnie, opona sie troche "rozciagnie"

Drodzy Koledzy!!
Chyba jednak na lekcjach fizyki lekuchno ... podsypialiście.
Odkształcaie opony odbywa się na niewielkim fragmencie jej obwodu. Ale słusznie napisał wodzu, że opona nie zmienia swojego obwodu bo materiał się ani nie rozciąga, ani nie ściska. Zmienia się tylko kształt przekroju opony.
W równaniu, które to opisuje nie ma "ilości powietrza", ale jest ciśnienie, objętość i temperatura. Właśnie o tej ostatniej często się zapomina!
Niby instrukcje samochodu mówią, aby mierzyć ciśnienie na zimnych oponach (a nie rozgrzanych po jeździe), ale jak się zajeżdża na stację bezynową z drogi, to nikt nie ma czasu czekać aż opony ostygną. Stąd, poza oczywistmi brakami w kalibracji manometrów (który z nich ma atest?) właśnie temperatura powietrza w oponach to dodatkowy powód do różnych odczytów wartości ciśnienia na różnych stacjach i przed wyjazdem pod domem.
Ciśnienie zalecane jest wynikiem optymalizacji, z jednej strony powierzchni styku opony - z drugiej - jej kształtu w miejscu styku z jezdnią.
Powinna być dokładnie płaska, ani wypukła - gdy ciśnienie zbyt duże (i wtedy ścieranie głównie środka), ani załamana do środka - gdy ciśnienie zbyt małe (i stąd ścieranie w takim przypadku głównie boków opony).
Jednocześnie jednak specjaliści do opon zaznaczają, że z dwojga złego lepiej aby ciśnienie było nieco ZA DUŻE niż nieco za małe! :!:
Pozdrawiam,
_________________
Starik, ale jeszcze lata ... SCOUTem
 
 
ruwado 
Donatorr



Auto: Octavia 1
Silnik: 1.6 BFQ
Pomógł: 33 razy
Wiek: 42
Dołączył: 17 Wrz 2009
Skąd: Karczew (WOT)
Wysłany: Czw 21 Sty, 10 00:26   

splawik napisał/a:
Letnie 195/65/15:

2.0 przód
2.2 tył

Zimy 195/65/15:

2.0 przód
2.2 tył

o ile dobrze pamiętam, bo zawsze mi to ulatuje, to są to dane minimalne z klapki wlewu paliwa. Ja też tak pompuję. Zawsze. Jak dołożyli mi kiedyś po 1 - 2 kreski (zwłaszcza z przodu), to miałem wrażenie że pływam po morzu. Jak wulkanizator dosypie więcej - każę upuszczać do tych wartości.
_________________
ruwado
Jest 1.6 Tour + ICE (jest 196.000 km :puchar )

Jak nie ma polskich liter to piszę na mojej Nokii lub tablecie lub Xperii syna :-)
_______________________________________
Oto moje BFQ
http://forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?t=54944

Jest też mniejszy braciszek z grupy VW - Polo.
http://forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?t=59640
 
 
watchman 
Ambiente

Auto: Octavia 1 Combi
Pomógł: 3 razy
Wiek: 43
Dołączył: 08 Wrz 2009
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 21 Sty, 10 10:03   

2.0 na przód to niestety za mało. Daję przód 2.2 tył 2.3 i jest zdecydowanie lepiej.
Swoją drogą manometry na stacjach to żart. Kupiłem na allegro za kilkanaście peelenów
manometr ponoć testowany przez redakcję AŚ. Rozstrzał między kupionym a tym na BP 0.7!!! :evil:
_________________
NIE JESTEM LENIWY TYLKO ONERGOOSZCZĘDNY!
 
 
jaca 
Drive

Auto: Inne
Silnik: Inny
Dołączył: 21 Cze 2007
Skąd: Pruszcz Gdański
Wysłany: Czw 21 Sty, 10 15:28   

Starik_53 napisał/a:
Chyba jednak na lekcjach fizyki lekuchno ... podsypialiście

Zgadzam się ze Starikiem_53. Kolegom którzy boją się, że na postoju opona jest lekko ugięta chciałbym przypomnieć, że w czasie jazdy na oponę działa dosyć duża siła odśrodkowa "wyprosowywująca" kształt opony. Pewnie znaleźli by się tacy co wyliczą przy jakiej prędkości siła odśrodkowa zrównoważy siłę nacisku na koło.
Starik_53 napisał/a:
Ciśnienie zalecane jest wynikiem optymalizacji, z jednej strony powierzchni styku opony - z drugiej - jej kształtu w miejscu styku z jezdnią.
Powinna być dokładnie płaska, ani wypukła - gdy ciśnienie zbyt duże (i wtedy ścieranie głównie środka), ani załamana do środka - gdy ciśnienie zbyt małe (i stąd ścieranie w takim przypadku głównie boków opony).

I o to chodzi :!:
 
 
Tomcio 
Drive


Auto: Inne
Silnik: 1.4 TSI CHPA
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 04 Mar 2008
Skąd: Sulkowice k.Myślenic
Wysłany: Czw 21 Sty, 10 15:56   

Mam w lecie 2,7 z przodu i z tylu a w zimie po 2,5........autko pali średniorocznie 5 l.

W lecie średnia spalania 4,5 w zimie 5,5.

Z oponkami nie dzieje sie nic zlego .

Auto mam od nowosci....przejechalem 110 tys km przez 2 lata.
 
 
dragster 
Elegance


Auto: Octavia 1
Silnik: 1.9 TDI ASV
Pomógł: 6 razy
Wiek: 37
Dołączył: 28 Gru 2009
Skąd: Śląskie
Wysłany: Czw 21 Sty, 10 16:12   

Hmmm... wychodzi na to, że najlepiej kupić jakiś porządny manometr, bo jak widać rozrzut (od 2,0 - do 2,7) wielki.

Do tej pory swoje ciśnienie (w kołach oczywiście :wink: ) sprawdzałem na Orlenie. Jeden 2 km od domu (więc raczej nie ma ryzyka pompowania na rozgrzanej oponie). Ciśnienie miałem okazję potwierdzić na innym Orlenie kilkanaście km dalej. Pokazywał to samo. Ale cóż... to tylko kompresory na stacjach.

Pozdrawiam

[ Dodano: Czw 21 Sty, 10 16:16 ]
i jeszcze jedno: wg pomiarów na baku po każdym tankowaniu (bo komp pokł. pokazuje o wiele bardziej optymistyczne dane) spalanie nie mniej niż 5,3 i nie więcej niż 5,7.
Styl jazdy spokojny (czasem z przegonieniem po obrotach) 50/50 - miasto / trasa.

Pozdrawiam
 
 
Starik_53 
Drive


Silnik: 1.8 TSI CDAA
Dołączył: 29 Wrz 2008
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 23 Sty, 10 18:41   

Tomcio napisał/a:
Mam w lecie 2,7 z przodu i z tylu a w zimie po 2,5........autko pali średniorocznie 5 l.
W lecie średnia spalania 4,5 w zimie 5,5.

Jeżeli już ciśnienie wyższe, to właśnie odwronie niż u Kolegi - wyższe zimą, bo temperatury zimą są zwykle niższe niż latem :wink: Producenci opon zalecają zwiększyć ciśnienie zimą o 0,2 bara.
Po drugie - auto jeżdżące na zbyt mocno napompowanych kołach (czytaj - opona wypukła w miejscu styku z podłożem) będzie oczywiście paliło MNIEJ, bo mniejsze są w takim przypadku opory toczenia. Tyle, że taki sam skutek będzie, gdy kupi się po prostu wąskie opony i je normalnie napompuje. To drugie rozwiązanie jest zresztą bardziej sensowne, bo - ZNACZNIE TAŃSZE (bo jak wiadomo cena opony zależy od jej szerokości) :wink:

Tomcio napisał/a:
Z oponkami nie dzieje sie nic zlego .

W istocie, problemem jest w takiej sytuacji jak 'ostro' się jeździ.
Jeżeli spokojnie, nie dochodząc do ganicy przyczepności opony, to zużycie opony nie następuje szybko i w zasadzie ... nic się nie dzieje. Można tak jeździć nawet całe życie.

Ale wystarczy trochę przyśpieszyć i w zakręcie mogą (ba MUSZĄ - bo 'praw fizyki Pan nie zmienisz') pojawić się kopoty z przyczepnością przy znacznie mniejszych prędkościach niż przy prawidłowo napompowanych oponach. A wszystko za sprawą mniejsze powierzchni kontaktu opony do podłoża wskutek jej wypukłości spowodowanej nadmiernym napompowaniem :wink:
Pozdrawiam,
_________________
Starik, ale jeszcze lata ... SCOUTem
 
 
patrolgr93 
Drive


Auto: Octavia 2 Combi
Wiek: 29
Dołączył: 25 Wrz 2009
Skąd: Warszawa / Sierpc
Wysłany: Pon 25 Sty, 10 19:15   

dragster napisał/a:


...Ciekawy jestem waszych opinii. szczególnie stosujących 2,0 p. i 2,2 ...


Ja na oponkach 195/65/15 - zima i lato mam po 2,0 przód i tył.
Mi przy 2,0 jeździ się najlepiej, przy 2,2 to czuję się jak worek ziemniaków w bagażniku:)
Ale wiadomo, że będą tacy co się ze mną nie zgodzą:)
Pozdro.
 
 
 
pandzik 
RS

Auto: Inne
Silnik: Inny
Pomógł: 10 razy
Wiek: 38
Dołączył: 07 Lut 2011
Skąd: Katowice
Wysłany: Nie 28 Sie, 11 19:03   

Wg piktogramu na klapce wlewu paliwa należy przy 5 os plus bagaż zwiększyć ciśnienie do 3.0 z tylu (195/65/R15). Głupie pytanie, ale czy to nie za dużo? Fabrycznie mam 2.1.
_________________
moja była Octavia 8)
 
 
qbec 
Rider


Auto: Octavia 2 FL
Silnik: 1.6 TDI CR CAYC
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 21 Sty 2010
Skąd: Toruń
Wysłany: Nie 28 Sie, 11 20:05   

pandzik napisał/a:
Głupie pytanie, ale czy to nie za dużo?

nie ma głupich pytań... tylko ew. odpowiedzi... ;)

na logikę - jak jeździsz z 2,1 wożąc powietrze w bagażniku i pustą tylną kanapę - 2,1 wystarczy; jak załadujesz autko i wsadzisz 3 osoby do tyłu licząs po 70kg sztuka - to ci tył siądzie a z 2,1 i tak ze 2,5 się zrobi; i w/g mnie żeby nie niszczyć opon właśnie trzeba 3,0 dać - żeby profil był odpowiedni, a nie spłaszczony
_________________
Nie polemizuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a później pobije doświadczeniem...

mój szkodnik
 
 
pandzik 
RS

Auto: Inne
Silnik: Inny
Pomógł: 10 razy
Wiek: 38
Dołączył: 07 Lut 2011
Skąd: Katowice
Wysłany: Nie 28 Sie, 11 22:04   

qbec, To jadę pompować bo rano mam trasę. :)
_________________
moja była Octavia 8)
 
 
guzolot 
Rider


Auto: Octavia 1 Combi
Silnik: 1.9 TDI ASZ
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 22 Sty 2010
Skąd: Otwock
Wysłany: Wto 30 Sie, 11 08:56   

A czy nie jest też tak, że twardość całkowita zależy od rodzaju opony, indeksu prędkości nośności no i oczywiście od zawieszenia?

Tak czy siak dmucham tyle ile tabliczka pokazuje. No i czuję dyskomfort. Twardo jak licho. Ale to chyba zawdzięczam B6-kom :/

Pozdrawiam
_________________
Sprzedam dom: http://www.paulinaguzek.pl/dom/
---


A to moja skodzinka:
http://forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?t=3554
 
 
 
natash 
Donatorr



Auto: Octavia 2 Combi
Silnik: 1.9 TDI BXE
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 23 Mar 2011
Skąd: , no skąd?
Wysłany: Pią 30 Gru, 11 21:44   

Ja zapodałem przód i tył po 2,5, zobaczymy co to zmieni :bigok
 
 
dwaoka 
Donatorr


Auto: Octavia 2 Combi
Silnik: 1.9 TDI BKC
Pomógł: 3 razy
Wiek: 33
Dołączył: 19 Sie 2010
Skąd: WGM
Wysłany: Pią 30 Gru, 11 21:59   

panowie informacje na klapkach są różne w zależności od silnika z tego co pamiętam, także niech każdy sprawdzi na swojej co tam ma napisane...
_________________
bkc+dsg
 
 
 
zbigzydecki 
Drive


Auto: Octavia 1
Silnik: 1.8 20V AGN
Wiek: 64
Dołączył: 30 Lis 2010
Skąd: Koszalin
Wysłany: Pią 30 Gru, 11 22:43   

dwaoka ma rację.Panowie czytać instrukcję i to co stoi na klapce,a nie ładować w opony po 2,5 bara i cieszyć się że auto mało pali.Idąc tym tokiem rozumowania ładujcie po 3 bary albo więcej i wtedy będą wasze auta jeszcze mniej palić.Całe swoje życie spędziłem za kółkiem,ale o takich cudach jakie niektórzy wypisują na temat ile powietrza pompować w opony jeszcze nie słyszałem.
_________________
zibi
 
 
leszekmw 
Donatorr



Auto: Octavia 2 Combi
Silnik: 2.0 TDI 16V BKD
Pomógł: 50 razy
Wiek: 49
Dołączył: 04 Lut 2005
Skąd: lublin
Wysłany: Sob 31 Gru, 11 09:40   

zbigzydecki napisał/a:
Idąc tym tokiem rozumowania ładujcie po 3 bary albo więcej i wtedy będą wasze auta jeszcze mniej palić.

zdziwił byś się ,ale mam takich klientów paru . :diabelski_usmiech
oczywiście mówię o zwyczajnych normalnych osobówkach.
_________________
O2 2.0 TDI DSG ELEGANCE KOMBI. CHIP MT .
GVI 1.4TSI
tires from WULTEX . SERWIS KLIMATYZACJI
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group