MB Roadster, czyli technologiczny skok marki ©KODA

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • drepawel
    Ambiente
    • 2009
    • 117

    MB Roadster, czyli technologiczny skok marki ©KODA

    Tylko podobno jest tak, że jest jakaś niebezpieczna granica ilości czynnika, kiedy się jeszcze włącza sprężarka, ale czynnik daje już małe smarowanie. No nic poszukam jakiegoś zakładu w mojej okolicy, co pewnie będzie drogą przez mękę...

    Mój błąd nabili 0,53 kg, zresztą to znajomi, za 2-3 tygodnie sprawdzę ile i gdzie ucieka, mam nadzieję, że mi nie padnie klima w drodze do Wilna na krótki urlopik .
    pawel
  • skodovkaand
    Ambiente
    S_OCP Member
    • 2007
    • 245

    #2
    MB Roadster, czyli technologiczny skok marki ©KODA

    W latach 50 inżynierowie z Mladá Boleslav nie mieli dostępu do najnowszych zachodnich technologii, mimo to byli w stanie zaprojektować i rozpocząć produkcję interesujących modeli ©KODA. Wszystko to dzięki wdrożeniu nowatorskiego jak na tamte czasy programu NOV.


    Program NOV (Nový Osobní Vùz), czyli prace nad całkowicie nowym samochodem osobowym ©KODA, rozpoczęte jeszcze w latach 50., zakończyły się ostatecznie wyprodukowaniem czterech prototypów pojazdów o zupełnie odmiennej konstrukcji.



    Pierwszym z nich był klasyczny, czterodrzwiowy sedan, znany doskonale z wykonania wielkoseryjnego jako model MB. Drugim - mniej popularny, budowany w krótkich seriach tudor, oznaczony jako MBX. Trzecim - intrygujące kombi, ostatecznie niezatwierdzone do produkcji, które to przedstawimy w jednej z kolejnych części naszego cyklu. Wreszcie ostatnim - widoczna na zdjęciach, niebanalna wersja pozbawiona stałego dachu.



    Otwarte nadwozie typu 2+2 powstałe w filii w Kvasinach posiadało standardowo miękki, rozkładany dach, równocześnie jako opcję przewidziano stalowy hardtop. Pierwszy z prototypów, oznaczony jako ©991 Roadster był gotowy późną jesienią 1960 roku. W zamyśle, miał w programie produkcyjnym zastąpić legendarną Felicię.



    Do napędu prototypu wykorzystywano kolejną nowość w programie marki - litrowy silnik zasilany dwoma gaźnikami. U schyłku 1961 roku powstał drugi z prototypów - oznaczony jako ©990 Roadster i wyróżniający się zmianami stylistycznymi oraz prawostronnym układem sterowania. W tym przypadku równolegle poddawano badaniom nowy typ hardtopu - wykonany już z laminatu.
    Kolejne testy potwierdziły, że mimo wprowadzenia licznych modyfikacji, płyta podłogowa nowego modelu, w połączeniu z nadwoziem pozbawionym dachu, nie jest w stanie sprostać występującym obciążeniom.



    Wersja Roadster została ostatecznie skreślona z dalszego programu produkcyjnego. Do dzisiaj nie zachował się żaden egzemplarz opisywanych prototypów.


    Dla ©KODA PR Portal opracował Tomasz Orlik, „Automobilista”

    Komentarz

    Pracuję...