40 lat 120S i 120S Rallye. Niedoceniani prekursorzy

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • drepawel
    Ambiente
    • 2009
    • 117

    40 lat 120S i 120S Rallye. Niedoceniani prekursorzy

    gregor6 osłona krótka : http://allegro.pl/oslona-silnika-boc...524922381.html

    także jestem przekonany, że tak będzie jak Ty przedstawiłeś, dzięki za info !



    phoneman wybacz... czytałem ten post ale nie sądziłem iż moje pytanie pasowało by tam, jednocześnie informacje w nim zawarte nie dały mi odpowiedzi takiej jaką udzielił mi gregor6. Na przyszłość będę pamiętał Pzdr
    pawel
  • skodovkaand
    Ambiente
    S_OCP Member
    • 2007
    • 245

    #2
    40 lat 120S i 120S Rallye. Niedoceniani prekursorzy

    "Sto-dwudziestki" powstały w odpowiedzi na zmiany przepisów FIA na sezon 1971. Zanik klasy 1150 ccm, na granicy której skutecznie balansował model 110L Rallye, oznaczał dla ©KODY bezpośrednią konfrontację w znacznie mocniej obsadzonej kategorii 1300 ccm.
    Początkowo, poprzez zwiększenie skoku tłoka silnika 1.1 z 68 do 72mm, uzyskano napęd o objętości 1.2 litra. Z uwagi na brak seryjnego pojazdu wyposażanego w taki silnik, dla potrzeb homologacyjnych (do grupy A2) odmiany sportowej, konieczna stała się budowa określonej liczby egzemplarzy cywilnych. W ten sposób do oferty trafił Typ 728, sprzedawany pod oznaczeniem 120S.


    Większość pojazdów w tym wykonaniu, skalibrowanym na moc 64KM, zakupiło ministerstwo spraw wewnętrznych i skierowało do służby w VB (Veøejnej Bezpeènosti).

    Prócz wspomnianego wyżej, zmodyfikowanego silnika wywodzącego się w linii prostej z agregatu modelu coupe 110R i tym samym wyposażonego w chłodnicę oleju, alternator, podwójny wydech i szereg usprawnień układu tłokowo-korbowego, model 120S mógł pochwalić się naporowym układem chłodzenia.



    Chłodnica powędrowała do przodu pojazdu, pas przedni wzbogacono o wloty świeżego powietrza, pokrywę bagażnika – o wyloty ogrzanego. Powiększono zbiornik paliwa, wprowadzono serwomechanizm hamulców i szybkozawór wlewu benzyny.

    Homologowane do sportu wersje 120S Rallye posiadały ponadto parę podwójnych gaźników Weber, układ smarowania w systemie suchej miski, ośmiokanałową głowicę i filtr oleju o pełnym przepływie. Z zewnątrz, prócz obręczy z lekkich stopów, dodatkowego oświetlenia oraz braku zderzaków, wyróżniały się zwykle soczystymi odcieniami lakieru i pokrywami malowanymi w kolorze czarnym.



    120S Rallye zamawiały zarówno motokluby czechosłowackie, jak i najbardziej renomowane stajnie wyścigowe z krajów europejskich. Załogi odnosiły na tych pojazdach liczne sukcesy na trasach rajdów oraz – przede wszystkim – wyścigów torowych i górskich. Torowa odmiana, przygotowana dla fabrycznych załóg, skutecznie nawiązywała rywalizację z tuzami klasy 1300 – Alfami GTAj ze stajni Autodelty, FIAT-ami 128 tuningowanymi przez Scuderia Filipinetti lub Trivellato, NSU TTS 1300 czy Renault 12 Gordini.




    W ostatniej fazie ewolucji modelu, powiększony do granicy klasy silnik (1.3 litra) dysponował mocą 136 KM i pozwalał na przekroczenie prędkości 200 km/h. Samochód ten jest wyjątkowo ważny z jeszcze jednego powodu – zastosowane w nim rozwiązania techniczne znalazły się wkrótce w największej, sportowej legendzie marki – modelu 130RS ale i w części wpłynęły na budowę modeli wielkoseryjnych z lat 1976-90.

    Dla ©KODA PR Portal opracował Tomasz Orlik, „Automobilista”

    Komentarz

    Pracuję...