Zamieszczone przez loru
przetworniki impedancji pasków na szybie do Octavi i Superb
Zwiń
X
-
Gość
przetworniki impedancji pasków na szybie do Octavi i Superb
Aha czyli jedno i drugie będzie po 6 PLN :lol: :roll: :roll:Tagi: Brak
-
innova
przetworniki impedancji pasków na szybie do Octavi i Superb
Kombinuje jak zrobić sensowny zestaw antenowy do TV i Radia (antena dachowa robi z Octavii samochód o dwie klasy niższy i już leży u mnie na biurku). W etce namierzyłem przetworniki impedancji pasków szyby na kabel współosowy, numer dla Octavii 1z5 035 552. W Superbie też są ale z numerem już gorzej
potrzebuję do tego elementu bardziej szczegółowy opis lub informację jeżeli ktoś miał to w ręku:
1) czy to jest element ze wzmacniaczem (aktywny), jeśli tak to jak jest podawane zasilanie ?
2) czy w przypadku elementu do Skody Octavii (numer jak powyżej) jest tam wbudowany filtr pasmowy na UKF czy też nie ma żadnej filtracji ?
3) jaki typ konektora zastosowano po stronie kabla antenowego ?
będę wdzięczny za pomoc, nawet taką, która podpowie mi gdzie znaleźć dokumentację i szczegóły do tego typu elementów.
-
innova
no właśnie - od pewnego momentuOd pewnego momentu
czyli od bardzo niedawna
nie sądzę żeby we wszystkich egzemplarzach octavii - raczej tylko jak ktoś odpowiednie radio zamówi (z obsługą divercity, chociaż określenie divercity mocno przerasta faktyczne rozwiązanie techniczne)Zamieszczone przez Maicroftsa dwie montowane
już mam, tyle że do skody chyba nie ma oryginalnych by skoda octavia tylko superb co zresztą nie stanowi różnicy. Ja wygarnąłem od VW a teraz przejdę na egzemplarz z Audi (jest malowana w kolorze nadwozia) a w sumie z niedługim czasem to pewnie jako zaślepka otworu w dachu będzie służyć no i może GPS skoro okablowanie już jest bo na emisję masową DAB w Polsce poza emisjami testowymi póki co liczyć nie można.Zamieszczone przez MaicroftNa dach mozna dac ta fabryczna pletwe
mimo wszystko muszę rozwikłać tę zagadkę z przetwornikami impedancji ze względu na TV i w ogóle moją koncepcję rozwiązania systemu antenowego. Na rynku wtórnym ich jeszcze nie ma stąd szukam dojścia do dokumentacji zanim zacznę zakupy.
Komentarz
-
innova, po pierwsze jakie masz radio jedno czy dwu antenowe? Ogólnie, żeby to zadziałało to musiałbyś zmienić tylną szybę na taką, która ma dodatkowo napyloną antenę ( przynajmniej tak jest w VW ) przystosowaną do odbioru radia i TV. Same "przetworniki impedancji" to tak naprawdę wzmacniacze aktywne zasilane z radia po kablu antenowym i podłączone z drugiej strony do anteny na szybie. Dodatkowo potrzebne są także filtry FM na zasilaniu ogrzewania szyby ( tak by sygnał radiowy nie był "zwierany" przez źródło zasilania <aku>). Do zwykłego radia ( jedna antena ) wystarczy jeden taki przetwornik, przy radiu dwu antenowym potrzebne są dwa przetworniki oraz odpowiednio napylone dwie anteny na szybie ( anteny kierunkowe ).Jest: Czarna OIIFL Combi 1,8 TSI + DSG
Była: Czarna OII 1,9 TDI (BXE)
Komentarz
-
-
innova
kowal2002 - wielkie dzięki za wskazówki, zawierają dużo poszukiwanych przeze mnie informacji. Jeżeli to nie nadwyręży Twojej cierpliwości to jeszcze pozwolę sobie podrążyć kilka szczegółów.
mi się wydawało (nie jestem ekspertem w rozwiązaniach samochodowych), iż antenę stanowią po prostu paski ogrzewania szyby i w każdym przypadku są to te same paski. To, o czym wspomniałeś to prawdopodobnie wstęp do faktu, iż paski dedykowane do odbioru FM mają charakterystyczne dwa pasy pionowe opórócz poziomych (moim zdaniem to wynika z polaryzacji wykorzystywanej przy FM, czyli pionowej). TV ma najczęściej polaryzację poziomą i będzie OK tak jak jest (zresztą z pionowej polaryzacji FM też bedą dawać radę, tyle że zasięg spadnie)Zamieszczone przez kowal 2002Ogólnie, żeby to zadziałało to musiałbyś zmienić tylną szybę na taką, która ma dodatkowo napyloną antenę ( przynajmniej tak jest w VW ) przystosowaną do odbioru radia i TV
przetwornik impedancji jest jednak pożądany, gdyż z jednej strony jest kabel koncentryczny o impedancji 50OHm lub 75OHm (taki powinine być ale jest różnie) a z drugiej strony są paski przewodzące o impedancji kilkaset OHm. Stąd potrzeba przetwornika impedancji. Natomiast potwierdź proszę: te przetworniki są elementami aktywnymi, tj mają wzmacniacze ??? To by było super, tylko dopisz proszę czy zasilanie tych wzmacniaczy jest po kablu współosowym podane z radia ?Zamieszczone przez kowal 2002Same "przetworniki impedancji" to tak naprawdę wzmacniacze aktywne zasilane z radia po kablu antenowym i podłączone z drugiej strony do anteny na szybie.
bardzo cenna i właściwa uwaga - nie zwróciłem na to uwagi przy moich analizach. Wiesz może czy te filtry są w komplecie z przetwornikami impedancji, czy też są wydzielonymi elementami i posiadają własne numery w ETCE?Zamieszczone przez kowal 2002Dodatkowo potrzebne są także filtry FM na zasilaniu ogrzewania szyby ( tak by sygnał radiowy nie był "zwierany" przez źródło zasilania <aku>).
Komentarz
-
innova, daj e-mail ( może być na PW ) to podeślę Ci pdf-a jak to jest rozwiązane w VW.
Na początku też mi się wydawało, że wykorzystuje się te same paski co do ogrzewania ale wygląda na to, że są dodatkowe paski "anteny" napylone na szybę ( bardzo możliwe, że nawet w tych samych miejscach co paski ogrzewania, co by nie "zapaskowywać " bez sensu szyby.
Z polaryzacją się zgadza.
Co do przetworników to ze schematu wyglądało by, że są aktywne ( i inne dla samego FM i AM/FM ). Dodatkowo VW pisze w swoich materiałach: "przetwornik impedancji FM ( wzmacniacz antenowy )"
Co do filtrów to właśnie nie mogę ich znaleźć w ETKA, a z rysunków wynika ( ale to nie jest wiążące ), że nie są zintegrowane z przetwornikami. Możliwe, że są w komplecie z szybą, która ma już napyloną antenę...Jest: Czarna OIIFL Combi 1,8 TSI + DSG
Była: Czarna OII 1,9 TDI (BXE)
Komentarz
-
-
innova
poslalem adres e-mail na PW
Racja, możliwe są dwa warianty:Zamieszczone przez kowal 2002Możliwe, że są w komplecie z szybą, która ma już napyloną antenę...
a) zasilanie ogrzewania szyby przechodzi przez przetwornik impedancji i tam jest filtr
b) filtry są na okablowaniu zasilania ogrzewania szyby
co do elementu, który pełni funkcję anteny to nie ma moim zdaniem potrzeby napylania czegokolwiek dodatkowego, tj musi to być element przewodzący aby mogły się w nim indukować fale E-M a paski spełniają to kryterium. Na bank jeśli coś dodatkowo byłoby napylone to byłoby widoczne, zresztą takie napylanie dodatkowej warsty przewodzącej na paski skonczyłoby się problemami z eksploatacją (zwarcia itp) moim zdaniem. Stąd też ja stawiam, iż to paski ogrzewania szyby załatwiają sprawę odbioru ale jak wspomniałem wcześniej rozwiązań samochodowych szczegółowo nie znam.
Komentarz
-
innova
dzięki za materiały,
na tym obrazku widać wyraźnie, iż FM jest odbierany tylko przez paski ogrzewania szyby tylko opisy ktoś kulawo zrobił (dla montażystów), gdyż to co jest określone jako antena FM1 i FM2 (niebieski kolor) to są tak naprawdę przewody doprowadzające
widać filtry dolnoprzepustowe na zasilaniu pasków o których wspomniałeś
no i widać przede wszystkim ten filter-combainer wraz ze wzmacniaczami prawdopodobnie i sumatorem FM (kolor żółty), który wszyscy sprzedawcy na Allegro określają mianem anteny
. Nie wiesz czy ktoś kiedyś upchnął ten combiner do Octavi ? Ma słuszny gabaryt jak na niego patrze na zdjęciach z Allegro.
Nie rozumiem jeszcze co było przyczyną wydzielenia anteny FM od AM. Ja tam bym AM też z pasków pociągnął, z tego co widzę to te linie pionowe odpowiadające dopasowaniu polaryzacyjnemu dla polaryzacji pionowej są przydzielone do AM, co mnie bardzo cieszy bo tych pionowych linii nie mam a AM i tak nie słucham
Pozostaje mi jedynie rozwikłanie zagadki:
czy przetwornik impedancji od octavii ma wbudowany filtr do FM (wtedy nijak mi sie nie przyda bo mi TV wytnie, chyba że sobie go sam przerobię), względnie ustalenie numeru przetwornika do Superba, który jest dedykowany również do TV ale zapewne się nie zmieści ze względu na gabaryt podobny do tego z VW
Komentarz
Komentarz