Witam,
Jak wiadomo radio Audience do poprawnego odbioru stacji radowych wymaga podlaczenia dwoch anten - dachowej i wklejonej w szybe.
W moim przypadku dokupilem to radio do octy gdzie mam jedynie jedna - dachowa antene i chce dolozyc druga przyklejana za wstecznym lustrem.
W sklepie sa takie antenki ale zapewne ich wtyk nie bedzie pasowal do gniazda antenowego radia Audience.
Stad pytanie: Jaki to jest wtyk? Chcialbym go dokupic a nie bardzo wiem o co w sklepie pytac :-)
dajcie znac. A moze mozna dokupic jakas przejsciowke co by w ogole ulatwilo sprawe?
dzieki!
Stosowane jest wtyk-gniazdo FAKRA. Można zastosować taka przejściówkę jak ta http://allegro.pl/adaptor-redukcja-a...588260769.html
i podłączyć antenę wewnętrzna wklejana na szybę czy pod kokpit. Pozostaje jeszcze podłączenie jednego przewodu z anteny dodatkowej - zasilanie wzmacniacza. W kostce quadlock radia jest pin na którym pojawia się napięcie po włączeniu radia, zobacz na naklejce na radiu.
Stosowane jest wtyk-gniazdo FAKRA. Można zastosować taka przejściówkę jak ta http://allegro.pl/adaptor-redukcja-a...588260769.html
i podłączyć antenę wewnętrzna wklejana na szybę czy pod kokpit. Pozostaje jeszcze podłączenie jednego przewodu z anteny dodatkowej - zasilanie wzmacniacza. W kostce quadlock radia jest pin na którym pojawia się napięcie po włączeniu radia, zobacz na naklejce na radiu.
Super1
dzieki za to info. Trzeba pokombnowac bo nic innego mi juz nie pozostaje.
co do podpiecia sie z zasilaniem to rozumiem ze trzeba podlutowac sie przewodem z anteny do pinu we wtyczce wpinanej do radia? (nie ma jakiegos wolnego pinu nie obsadzonego wtykiem?
O ktory pin to chodzi z fotki ponizej?
[ Dodano: Pią 03 Cze, 11 08:06 ]
Zamieszczone przez Maicroft
Ja mam Audience fabrycznie, ale na 99% jestem pewien ze jest tylko jedna antena na dachu i nie ma drugiej.
To ciekawe bo mi w ASO powiedzieli, ze baza w Poznaniu mowi ze to radio musie miec pdlaczone 2 anteny... :x hmmmm a sprawdzales czy masz tam podpiete dwa przewody antenowe czy jeden?
superB ma tez fajna antenke 2 w 1 rekinek z bacikiem, pasowalo by do octavii II ?
Zamieszczone przez kross12
dab, nie, te anteny nie mają anteny fm
kross12, nir tak dawno temu jeżeli dobrze pamiętam to właśnie Ty mi taką proponowałeś miast mojego zmodyfikowanego rekina. Rekiny z bacikiem naja FM tylko na huk komu ten obrzydliwy bacik...
[ Dodano: Pią 03 Cze, 11 11:10 ]
Dab, po kolei
Zamieszczone przez dab
Jak wiadomo radio Audience do poprawnego odbioru stacji radowych wymaga podlaczenia dwoch anten - dachowej i wklejonej w szybe.
jakiekowliek radio by nie było to wymaga podłączenia jednej anteny a dobrej. Ty masz antenę dachową czyli najlepszą. Jakakolwiek inna nic do sprawy nie wniesie, chyba że taka jaką zaprezentowałem jednemu koledze w moim wątku o modernizacji rekina.
Cel dwóch wejść w radiach: owszem poprawa odbioru ale w przypadku zastosowania tego modelu radia w faktycznej limuzynie, gdzie nie ma tego przerażającego bacika na dachu tylko są dyskretne anteny (niestety o gorszych własnościach odbioru) w różnych miejscach samochodu (szyby, elementy plastikowe, zderzaki itp)
Chcesz mieć dodatkową antenkę z przodu (ja również do tego dążę prz czym wyelinowałem już bacik) to podłącz najzwyklejszego druta i poprowadz w sposób niewidoczny od środka wzdłuż bocznego słupka. Będziesz miał imitację anteny szybowej na szybie przedniej. Przejściówkę już Ci kolega wskazał, wiele przejściówek znajdziesz w ofercie TME. Do anteny drutowej możesz dołożyć wzmacniacz (jeżeli to drugie wyjście w radiu też wystawia napięcie zasilania), ja używam AP-FM firmy AMS - sprawdza się fenomenalnie (samochód to nie pokój w domu) w trudnych warunkach. Wszystkie elementy oprócz drutu i wzmacniacza (wystarczy taki ze skrętki komputerowej) kupisz w TME. Z takim rozwiązaniem w mieście będziesz mógł wywalić bacik z dachu. Jakby coś trzeba było przybliżyć to pisz, nie miałem jeszcze czasu zaprezentować tego rozwiązania na forum.
Nie będziesz musiał wtedy nic lutować (jeżeli radio wystawi zasilanie, jak nie to wariant bez wzmacniacza ale z anteną dachową niestety)
Chcesz mieć dodatkową antenkę z przodu (ja również do tego dążę prz czym wyelinowałem już bacik) to podłącz najzwyklejszego druta i poprowadz w sposób niewidoczny od środka wzdłuż bocznego słupka. Będziesz miał imitację anteny szybowej na szybie przedniej
Chciec dodatkowej anteny to nie chce ale "muszem" Ta co mam nie daje rady (instalacja jest ok, bo nastarym radiu dzialalo, nowa antena tez nic nie zmienila w odbiorze)
Jakiego uzyc druta(stalowy?) - taki zwykly jak z siatki ogrodzeniowej? Jak gruby? W castoramie cos tgakiego beda mieli?
Masz na mysli slupek boczny przy przedniej szybie?
[ Dodano: Pią 03 Cze, 11 13:25 ]
Zamieszczone przez innova
już Ci kolega wskazał, wiele przejściówek znajdziesz w ofercie TME. Do anteny drutowej możesz dołożyć wzmacniacz (jeżeli to drugie wyjście w radiu też wystawia napięcie zasilania), ja używam AP-FM firmy AMS - sprawdza się fenomenalnie (samochód to nie pokój w domu) w trudnych warunkach. Wszystkie elementy oprócz drutu i wzmacniacza (wystarczy taki ze skrętki komputerowej) kupisz w TME. Z takim rozwiązaniem w mieście będziesz mógł wywalić bacik z dachu. Jakby coś trzeba było przybliżyć to pisz, nie miałem jeszcze czasu zaprezentować tego rozwiązania na forum.
Nie będziesz musiał wtedy nic lutować (jeżeli radio wystawi zasilanie, jak nie to wariant bez wzmacniacza ale z anteną dachową niestety)
A przejsciowka jest uniwersalna, bo widzialem jakies oferty z rozna srednica zlacza FAKRA
Nie wiem czy drugie gniazdo antenowe w radiu wystawia napiecie :-(
Na oczatek moze po prostu wstawie bezposrednio w gniazdo drut i zobacze czy cos drgnie.
Z drugiej strony antenka wewn. z wzmaziaczem 21dB na alegro mozna kupic od 10zl.
Chciec dodatkowej anteny to nie chce ale "muszem" Ta co mam nie daje rady (instalacja jest ok, bo nastarym radiu dzialalo, nowa antena tez nic nie zmienila w odbiorze)
Coś jest nie tak, to musi działać...i przyznam szczerze to nie potrafię Cie dalej pokierować gdyż nie wiem co już sprawdziłeś w instalacji. Przypomnij gdzie nabyłeś radio? w ASO czy jakoś z drugiej ręki ?
Drut: tak jak było widać na niektórych moich fotach to jest zwykły drucik wyciągnięty ze skrętki komputerowej lub kabelka sygnałowego (jakiegokolwiek). Wybierasz kolor najbardziej odpowiadający kolorom tapicerki i jest. Tak, chodziło o ten boczny słupek wzdłuż bocznej szyby, tam da się upchnąc taki drucik w sposób niewidoczny a te anteny na szybę o których wspominasz to już jest gabaryt bardziej na tylną szybę niż na przód.
Mimo wszystko, jeżeli czujesz że coś jest nie tak z anteną to zacznij od testu, który kilkakrotnie sygnalziwałem: włóż drut w gniazdo sygnałowe radia albo odłącz kabel od anteny i do niego dołącz (zawsze do środkowej żyły i pamietaj że tam +12V jest - nie zwieraj z żyłą zewntrzną) i zobacz czy jest poprawa w odbiorze. Wogóle sprawdziłeś czy te 12V jest podawane u ciebie do anteny ? Może tutaj jest problem (radio nie wystawia) a z tego co piszesz nie sprawdziłeś tego. Potrzebny będzie multimetr za 15PLN, spytaj sąsiada - może posiada na stanie i pożyczy na chwilkę.
No antenki są na Allegro za niewielkie pieniądze i z pewnością działąją dobrze (wielkiej filozofii nie ma) natomiast estetyka... ja staram się bardziej o wartości estetyczne niż techniczne ostatnio chociaż od tego drugiego bardziej jestem. Tylko zwróć jeszcze uwagę na jedno: jak kupisz ze wzmacniaczem to musisz koniecznie napięcie do wzmacniacza podać bo większość tych antenek nie ma by-pass'u.
Zacznij od drucika, tak z jeden metr i z jednej strony zdejmij z 5mm izolacji żeby był kontakt z żyłą środkową w gniazdku antenowym radia
Coś jest nie tak, to musi działać...i przyznam szczerze to nie potrafię Cie dalej pokierować gdyż nie wiem co już sprawdziłeś w instalacji. Przypomnij gdzie nabyłeś radio? w ASO czy jakoś z drugiej ręki ?
radyjko kupilem ok klubowego kolegi z mojego regionu - wyciagnelismy z jego octy i wlozylismy do mojej - u niego wszystko dzialalo u , mnie tez poza slaba jakoscia radia i niemozliwoscia wyszukiwania jakichkolwiek stacji, tzn szuka caly czas przelatujac skale od poczatku do konca itd bez konca
niestety nie pamietam czy u nieggo probowalismy odpalic je na jednej antenie czy wkladal caly czas dwie... :?
[ Dodano: Pią 03 Cze, 11 18:27 ]
Zamieszczone przez innova
Wogóle sprawdziłeś czy te 12V jest podawane u ciebie do anteny ? Może tutaj jest problem (radio nie wystawia) a z tego co piszesz nie sprawdziłeś tego
akurat miernikiem nie sprawdzalem ale chyba napiecie jest skoro w starym radiu STREAM gralo i buczalo az milo - jakby nie chulal wzmacniacz to by byly zaklocenia... :?
[ Dodano: Pią 03 Cze, 11 18:29 ]
Zamieszczone przez innova
Zacznij od drucika, tak z jeden metr i z jednej strony zdejmij z 5mm izolacji żeby był kontakt z żyłą środkową w gniazdku antenowym radia
czyli generalnie chodzi oo zwykl kawalek przewodu, nie o jednolity drut
czyli generalnie chodzi oo zwykl kawalek przewodu, nie o jednolity drut
wskocz na chwilkę na wątek w tym dziale: modyfikacja rekina w kierunku lepszego odbioru FM. Tam zobaczysz drucik który użyłem (do zdjęcia specjalnie dałem szary, obecnie jest czarny i pochowany ale jutro chyba zaprezentuję na forum wersję aktualną (zdjęcia). Trochę źle się wyraziłem, masz rację: chodzi o kawałek przewodu w izolacji, cienkiego przewodu, wystarczy taki o średnicy zewnętrznej 1mm ale dla prób możesz wziąć nawet taki od zasilania czegokolwiek byleby nie był zwarty. Próbę robisz na jednej żyle. Czasem do odbiorników domowy (wieże kompaktowe) dokłada się takie druty miast anten teleskopowych
Na poprzednim radiu mogło Ci wszystko działać, gdyż być nie wymagało poprawy stosunku sygnału do szumu które daje wzmacniacz oraz nie wymagało wyższego punktu pracych co również zapewnia wzmacniacz, ale myślę że to nie ten przypadek. Bez zasilania wzmacniacza antena oryginalna również będzie działać gdyż jak kilkakrotnie wspominałem, ma tzw. by-pass.
To co zabija te anteny to zwarcie wywołane zalaniem oraz ostatnio zauważyłem na moich próbach również być może temperatura w słoneczne dni (poparzyłem się dotykając mój sumator zlokalizowany pod sufitem)
wracajać do Twojego problemu patrząc na historię zacznijmy od eliminacji rzeczy najprostszych, czyli:
podłącz drut i porównaj (od razu zrób próby na obu wejściach antenowych), radio powinno w mieście bez problemu wyłapać stacje (przynajmniej część) na skanowaniu automatycznym (u mnie na jednym drucie bez wzmacniacza tak jest)
następnie będą już testy z miernikiem, czyli weryfikacja zasilania podawanego na wzmacniacz. Teorytycznie w nowych odbiornikach obydwa wyjścia powinny wystawiać zasilanie ale ja tego nie wiem na 100% i może być inaczej w tym konkretnym odbiorniku, tj wyjście starszego typu (ISO, DIN) nie wystawia zasilania a to nowe (z FAKR'a) owszem
i jeszcze jedno: wejścia antenowe były takie same i od razu pasowały czy coś modyfikowaliście (kabelki i złącza) żeby dopasować ?
I jeszcze raz podkreślam: na jednej antenie (a już w szczególności dachowej) to musi działać poprawnie jak wszystko jest OK
Po głowie biega mi taka myśl (ze względu na fakt, iż gniazda antenowe są rózne jak piszesz), iż u kolegi po prostu radio działało na tym drugim wtyku (FAKRA) i tam też jest zasilanie wzmacniacza a to wejście do którego jesteś podłączony co najwyżej dobrze AM odbiera i jest nieaktywne (nie wystawia napięcia). Wtedy problem rozwiążesz przejściówką z FAKRY. Aby potwierdzić lub obalić tę teorię zachodzi potrzeba do wyboru:
1) podłączyć miernik i sprawdzić czy coś wystawia to wyjście
2) sprawdzić w opisie radia czy przypadkiem te wejścia antenowe nie pełnią różnch funkcji
3) zakupić przejściówkę i zrobić test bezpośredni na drugim wyjściu
a podłączenie drucika do FAKRY też da odpowiedź od czego ono jest
podłącz drut i porównaj (od razu zrób próby na obu wejściach antenowych), radio powinno w mieście bez problemu wyłapać stacje
To jest strzal w 10!
Podlaczylem na dotyk przewod pod to gniazdo i radio dostalo kopa - poprawa zasiegu, jakosci i zaczelo wyszukiwac stacje :-)
Czyli jednak Audience potrzebuje do poprawnej pracy dwoch anten...
[ Dodano: Pon 06 Cze, 11 07:21 ]
Zamieszczone przez innova
weryfikacja zasilania podawanego na wzmacniacz. Teorytycznie w nowych odbiornikach obydwa wyjścia powinny wystawiać zasilanie ale ja tego nie wiem na 100% i może być inaczej w tym konkretnym odbiorniku, tj wyjście starszego typu (ISO, DIN) nie wystawia zasilania a to nowe (z FAKR'a) owszem
U mnie oba wejscia antenowe sa FAKR, wiec mowisz ze musza wystawiac zasilanie?
Namierzam wlasnie jakas przejsciowke zeby podlaczyc antene wewnetrzna, moze sa gdziesz do kupienia takie zestawy?
[ Dodano: Pon 06 Cze, 11 07:23 ]
Zamieszczone przez innova
I jeszcze raz podkreślam: na jednej antenie (a już w szczególności dachowej) to musi działać poprawnie jak wszystko jest OK
To akurat radyjko chba potrzebuje zestawu anten :-)
Dobrze ze tylko dwoch he he :>
Zamieszczone przez innova
a podłączenie drucika do FAKRY też da odpowiedź od czego ono jest
To akurat radyjko chba potrzebuje zestawu anten
Dobrze ze tylko dwoch he he :>
nie miałem tego radia w rekach ale na tyle, na ile znam teorię to naprawdę wystarczy jedna antena a dobra i dobrze podłączona. Sprawdź jeszcze raz poszczególne wejścia antenowe i znajdziesz które dwa są równoważne a nastepnie podłączając antene pod jedno z nich powinno być OK.
Dwie anteny to już większa komplikacja odbiornika a ja nie wierzę że producenci sprzetu wstawili tam dwa tunery i układ wyodrebniający lepszy sygnał czy też sumujący obydwa sygnały (to wymaga dodatkowego układu dopasowania fazy tych sygnałów)
W zakresie wtyków przejrzyj ofertę TME (www.tme.eu/pl/), mają sporo przejściówek i myślę że znajdziesz wzrokowo (niestety jest kilka rodzajów używanych złączy) niezbędny zestaw. Druga opcja to Allegro ale wyszukiwanie będzie dłuższe zapewne.
Dwie anteny to już większa komplikacja odbiornika a ja nie wierzę że producenci sprzetu wstawili tam dwa tunery i układ wyodrebniający lepszy sygnał czy też sumujący obydwa sygnały (to wymaga dodatkowego układu dopasowania fazy tych sygnałów)
No widzisz jaki jesteś niedowiarek :twisted:. W tych radyjkach są właśnie podwójne tunery, ale warunkiem ich prawidłowego działania jest zainstalowanie oryginalnych anten w oryginalnie przewidzianych dla nich miejscach. Działa to na zasadzie "fazowych anten kierunkowych" a specjalny algorytm w procku radia przelicza sobie oba sygnały tak by wyodrębnić tylko ten najlepszy...
Jak jest podłączona tylko jedna antena to radio działa jak zwykłe jednoantenowe ( z jednym tunerem ). Osobną sprawą może być to, że skoro radio jest fabrycznie przystosowane do podwójnej anteny, to na jednej może działać poniżej oczekiwań...
Sprawdź jeszcze raz poszczególne wejścia antenowe i znajdziesz które dwa są równoważne a nastepnie podłączając antene pod jedno z nich powinno być OK.
Dwie anteny to już większa komplikacja odbiornika a ja nie wierzę że producenci sprzetu wstawili tam dwa tunery i układ wyodrebniający lepszy sygnał czy też sumujący obydwa sygnały (to wymaga dodatkowego układu dopasowania fazy tych sygnałów)
sprobuje podlaczyc antene pod to drugie gniazdo, zobaczymy,
dam znac
[ Dodano: Czw 09 Cze, 11 18:53 ]
Zamieszczone przez kowal 2002
W tych radyjkach są właśnie podwójne tunery, ale warunkiem ich prawidłowego działania jest zainstalowanie oryginalnych anten w oryginalnie przewidzianych dla nich miejscach.
u nie obecnie testowo jako druga antena jest zwykly przewod o dlugosci ok 0,5m
i gra wysmienicie tak, ze z tym warunkiem to nie do konca w praktyce mozna sie zgodzic :-)
Jako, ze to prowizorka to namierzam przejsciowke i zamontuje w miejsce omawianego przewodu antenke wewnetrzna, skoro zwykly "drut" daje rade to ona z pewnoscia tez.
dzieki
No widzisz jaki jesteś niedowiarek :twisted: . W tych radyjkach są właśnie podwójne tunery, ale warunkiem ich prawidłowego działania jest zainstalowanie oryginalnych anten w oryginalnie przewidzianych dla nich miejscach. Działa to na zasadzie "fazowych anten kierunkowych" a specjalny algorytm w procku radia przelicza sobie oba sygnały tak by wyodrębnić tylko ten najlepszy...
Jak jest podłączona tylko jedna antena to radio działa jak zwykłe jednoantenowe ( z jednym tunerem ). Osobną sprawą może być to, że skoro radio jest fabrycznie przystosowane do podwójnej anteny, to na jednej może działać poniżej oczekiwań...
widzisz, jak patrzę na te wszystkie plastiki w skodzie to moja wiara w zastosowanie zaawansowanych technik strasznie szybko topnieje :roll:
te anteny z całą pewnością nie są antenami kierunkowymi, zresztą przy tych częstotliwościach antena o konkretnej kierunkowości miałaby rozmiary zbliżone do samochodu (przykładowo Yaga z 5cioma dipolami kierunkowymi i pojedynczym reflektorem). Natomiast sformułowanie fazowych anten przybliżyłbym czymś, co określamy jako szyk antenowy (gdzie faktycznie trzeba zadbać o długości doprowadzeń uwzględniając częstotliwość - w przypadku FM rozpiętość jest spora) przy czym to, co jest w samochodzie z pewnością nim nie jest.
Lokalizacja anten w samochodzie jest kompromisem pomiędzy optymalnym miejscem oraz możliwościami instalacji jak i łatwością doprowadzenia sygnału...z wyjątkiem anteny dachowej (pozostałe mogą być jedynie uzupełnieniem które i tak niewiele wnosi, chyba że ktoś przegnie ze skróceniem bata jak ja z rekinem), bo ta jest w najbardziej optymalnym miejscu. Na jaką ewentualność wprowadzono drugą i inne znakomicie zaprezentowano w materiale który mi podesłałeś (ten z VW). Jeżeli układ działa na zasadzie wyodrębnienia lepszego sygnału (to oczywiście da się zrealizować i nie trzeba analizować przesunięcia fazowego gdyż nie ma sumowania a jedynie stosunek sygnału do szumu wystarczy lub kilka innych parametrów) to tym bardziej mając podłączoną najbardziej optymalną antenę dachową powinien bez problemu działać. Jeżeli tak nie jest to łatwy wniosek:
1) projekt odbiornika w zakresie selekcji sygnału lepszego został solidnie... spaprany chociaż ktoś miał dobre intencje
2) całe to radio jest mało warte gdyż intencją projektanta zaimplementowaną zresztą z premedytacją było zmuszenie użytkowników/kupujących do zakupu lepiej wyposażonej wersji samochodu
prędzej bym się skłonił ku tej pierwszej wersji chociaż nadal uważam, iż radio łachy nie robi - na jednej antenie działać musi jak wszystko jest OK.
[ Dodano: Czw 09 Cze, 11 21:42 ]
Zamieszczone przez dab
u nie obecnie testowo jako druga antena jest zwykly przewod o dlugosci ok 0,5m
i gra wysmienicie tak, ze z tym warunkiem to nie do konca w praktyce mozna sie zgodzic :-)
Jako, ze to prowizorka to namierzam przejsciowke i zamontuje w miejsce omawianego przewodu antenke wewnetrzna, skoro zwykly "drut" daje rade to ona z pewnoscia tez.
dzieki
jak chcesz być bardziej pedantyczny i bardziej "dopasowany" do wstaw drucik o długości 0,8-0,9m ale to nie jest oblig oczywiście.
znajdziesz przejściówkę, podłączysz antenę do właściwego gniazda i będzie najbardziej optymalnie jak mogło być...nie warto anteny wewnętrznej stosować
chyba że podobnie jak ja chcesz się pozbyć bata z dachu to zupełnie inna sprawa. Ja cały czas rozwijam swoje rozwiązanie i dążę do podłączenia pasków ogrzewania szyby tylnej. Te wszystkie rozwiązania prezentowane na forum to są rozwiązania pośrednie (tak mnie widok tego bata drażnił że wyleciał w moment z dachu) które oczywiście można stosować. Moim docelowym rozwiązaniem będą paski szyby z tyłu sumowane z przynajmniej jedną anteną (drut ze wzmacniaczem) umieszczoną z przodu przy słupku bocznym jak wspominałem. To pozwoli skompensować asymetrię o której również swego czasu pisałem. Skoda udzieliła odpowiedzi w sprawie tych filtrów FM wiec można przedsięwziąć kolejne kroki.
... te anteny z całą pewnością nie są antenami kierunkowymi, zresztą przy tych częstotliwościach antena o konkretnej kierunkowości miałaby rozmiary zbliżone do samochodu (przykładowo Yaga z 5cioma dipolami kierunkowymi i pojedynczym reflektorem). Natomiast sformułowanie fazowych anten przybliżyłbym czymś, co określamy jako szyk antenowy (gdzie faktycznie trzeba zadbać o długości doprowadzeń uwzględniając częstotliwość - w przypadku FM rozpiętość jest spora) przy czym to, co jest w samochodzie z pewnością nim nie jest.
...
Nie mówię, że anteny są kierunkowe. Anteny są zainstalowane w konkretnych miejscach a ich wzajemne położenie prawdopodobnie wybiera się w kodowaniu radia ( wybór modelu samochodu ). Sygnał z anten po demodulatorze jest konwertowany do sygnału cyfrowego ( A/D ) i dalej obrabiany przez specjalne algorytmy w procku. Dzięki temu że sygnał jest cyfrowy można z nim zrobić różne "dziwne" rzeczy ( FFT itp. ) co w efekcie pozwala na stworzenie "wirtualnej anteny kierunkowej". Zresztą dobra nie chce mi się pisać :diabelski_usmiech , tak to sobie i innym tłumaczy VW ( to oczywiście wersja dla ASO więc nie spodziewaj się szczegółów technicznych )...
Miałem dzisiaj małą chwilkę i odkręciłem swoje BOLERO,
A teraz to co najważniejsze:
1. Napięcie 12 V (dokładnie to nawet 12,4) występuje na obydwu złączach anten
2. Radio gra lepiej gdy antena dachowa podłączona jest do wejścia ANT1
3. Zmierzona oporność na obwodzie anteny wynosi ok 240 Ohm
Najmocniejsze stacje mają u mnie po ok 37-40 (to takie umiarkowane STEREO bez szału)
Wyszukiwanie działa - tzn. łapie kilka najmocniejszych stacji.
Ręcznie jestem w stanie uchwycić o wiele więcej stacji niż na automacie,
To wszystko na postoju, jutro sprawdzę jak się spisuje w trasie,
to oczywiście wersja dla ASO więc nie spodziewaj się szczegółów technicznych
ja też lubię się konkretnie czasem wysłowić
Zamieszczone przez kowal 2002
Zresztą dobra nie chce mi się pisać
wolną chwilą pisz, kiedyś umrzemy albo uznamy że już więcej nie jesteśmy w stanie czasu poświecić szerzeniu wiedzy a to co pozostawimy jest dobrem wszystkich użytkowników i z pewnością wiedza będzie propagaowana.
teraz analizując przytoczony przypadek na rysunkach (ja go przeanalizuję a jeżeli się nie zgodzisz z którymś z punktów to oczywiście tym bardziej pisz).
Pierwsze co należy mieć na uwadze, to fakt iż materiał był tłumaczony a niektóre sformułowania nie są najtrafniej przetłumaczone (od razu wyjaśniło mi się źródło przytoczonych przez Ciebie wcześniej rozwiązań) ale rysunki sporo rozjaśniają...choć też w przypadku charakterystyki anteny (drugi obrazek) należało uścisłić, czy to jest charakterystyka w płaszczyźnie horyzontalnej czy elewacji. Ponieważ na rysunku wcześniej wielodrogowość została zobrazowana niejako w płaszczyźnie horyzontalnej to jako następstwo można to sobie wydedukować.
Teraz idziemy dalej: zauważ iż na dachu nasz przykładowy kierowca majsterkuje anteną Yagi (którą zresztą przytoczyłem wcześniej) a takiej nikt na dachu nie wozi w celach odbioru FM (poza wyjątkami w postaci wozów transmisyjnych). Antena ta ma pewną kierunkowość (w zależności od ilości direktorów, z dyrektorami nic wspólnego) ale nie może być przyrównywana z klasyczną anteną dachową.
Przykład ten miał niejako być wstępem do szyków antenowych z przełączaną aperturą (elektronicznie sterowana wiązka czy też kierunek maksymalnego odbioru)...przy czym w całej historii autor się trochę zakiwał budując niezły marketing. Aby coś takiego mogło dobrze działać potrzebny jest szyk anten równoważnych o pewnym zysku (może być i dipol ćwierćfalowy jako podstawowy element szyku). Równoważność rozumiem jako podobne położenie w przestrzeni (brak przeszkód dodatkowych dla poszczególnych elementów anteny itp). Tego typu anteny stosuje się w radiolokacji celem uniknięcia potrzeby stosowania elementu mechanicznego w postaci platformy obracajacej...natomiast są one zawsze gorsze parametrycznie od anteny obracanej mechanicznie o tych samych rozmiarach.
Niemniej jednak najważniejsze jest to, iż w przypadku samochodu żadne z kryteriów szyku antenowego nie jest praktycznie spełnione, gdyż:
1) mamy typowo maks dwie anteny a żeby zapewnić sensowną kierunkowośc powinno być ich minimum kilka
2) Anteny te powinny mieć reflektory aby poprawić kierunkowość (żeby wogóle cała ta zabawa miała sens)
3) Anteny w samochodzie są położone w różnych miejscach, tj dach (ta najlepiej) i elementy boczne samochodu zatem warunek równoważności nie jest spełniony
4) samochód przemieszcza się dość szybko i rozkład zaników wielodrogowych również zmienia się bardzo dynamicznie
wszystko to zatem prowadzi do sytuacji, w której modelowanie charakterystyki wskutek zmian fazy zasilania szyku antenowego (ja używam pojęcia zasilania anteny ale w torze odbiorczym jest tak samo) nie ma sensu i jest nie do zrealizowania. Stąd mój wcześniejszy wniosek, iż marketing zawiódł autora opracowania zbyt daleko
Natomiast to co ma sens to jest selekcja lepszego sygnału, gdyż może się sporadycznie zdarzyć (zwłaszcza przy krótkich batach) iż antena dachowa znajdzie się w miejscu głębokiego zaniku czy zniesienia się wzajemnego sygnałów.
Niestety rysunek schematyczny odbiornika nie pokazuje co jest podawane w pętli sprzężenia zwrotnego ale patrząc na ten schemat domyślam się iż elementy nastawne służą do korekcji przesunięć fazy gdyż sygnał na koniec jest wprost sumowany.
I teraz patrząc na sytuację reprezentowaną przez ten rysunek oba wejścia powinny być równoważne, tj. podany sygnał z anteny dachowej na którekolwiek z wejść powinno dać ten sam rezultat. Nie da się z punktu widzenia odbiornika nic wywnioskować na bazie wprowadzenia modelu samochodu gdyż rozkład faz sygnału odbieranego jest nie do przewidzenia z punku widzenia odbiornika w pojeździe... co najwyżej pochodną wyboru modelu samochodu byłoby odpowiednie skonfigurowanie wejść antenowych (jedna antena FM+AM, dwie anteny FM, jedna antena AM druga FM) ale tu pojawia się długa lista modeli co w połączeniu z konfiguracjami możliwymi antenowymi tworzy długą listę wyboru.
Jak wskazują użytkownicy, wejścia w modelach dwuantenowych nie są jednak równoważne (chyba że jest jak wspomniałem wcześniej: jdno z wejśc jest do AM lub AM+FM a drugie tylko do FM)
Druga antena w przypadku samochodów skoda combi, gdzie ta druga jest położona na bocznej szybie przez 99,99% czasu użytkowania niewiele wnosi, gdyż w moim odczuciu sygnał przez nią odbierany jest 10-20dB słabszy aniżeli ten z anteny dachowej. Stąd odbiornik na antenie dachowej powinien bez problemu działać jeżeli jest podłączony do właściwego wejścia antenowego
...a wspomniane szyki antenowe owszem, w przyszłości być może zostaną zaimplementowane gdyż technika na to pozwala już teraz. Można je zrealizować nanosząc paski reprezentujące antny na wszystkie szyby... tylko po co grzebać dodatkowo w fazie sygnałów odebranych jeżeli można wybrac w prostszym układzie odbiornika ten najlepszy (najsilniejszy) a zasięg FM w Europie jest wystarczajacy by nie zachodziła potrzeba budowania wiązki kierunkowej (dookólna wystarczy taka jak w dipolu ćwierćfalowym) w celu stworzenia zysku kierunkowego rzędu 5-10dB. Zatem jak sądzę co najwyżej układ wyboru sygnału jest zaimplementowany z dzisiejszych odbiornikach aczkolwiek i tu zgłaszam wątpliwości jak widzę różne przejściówki oryginalne VW typu Y-kabel dla zastosowań w FM... to mi pozwala przypuszczać, iż sygnały w odbiorniku są sumowane bez żadnego przetwarzania wstępnego...tak samo jak w moim autorskim rozwiązaniu albo nawet gorzej bo bez stosownej separacji wejść.
innova, łłłłłooooo jezu, ale masz zacięcie do pisania :diabelski_usmiech.
Co do anten to zgadzam się "na ślepo", w technikum strasznie nie lubiłem tej części o antenach, zresztą w głowie niewiele zostało po 20 latach :szeroki_usmiech.
Tak jak napisałem te "obrazki" to opis dla zwykłych ludzi z ASO więc może być tam napisane byle co, aby sprawiało wrażenie "naukowości". Tak naprawdę trzeba by rozebrać radyjko, zajrzeć do głowicy, znaleźć datasheet scalaków i wszystko będzie jasne.
Jedno jest pewne, jeśli faktycznie sygnał każdej z anten jest zamieniany na cyfrowy to w odpowiednim procku, z odpowiednim algorytmem można z nim zrobić naprawdę wszystko. Można podnieść stosunek S/N, można wywalić zakłócenia impulsowe, można pociąć go na kawałeczki i posklejać go z innych, możliwości są prawie nieograniczone. Jak ktoś zajmuje się przetwarzaniem sygnałów cyfrowych ( DSP ) to wie, że można poszaleć :diabelski_usmiech . Nie twierdzę, że akurat w tym przypadku obróbka jest aż tak zaawansowana, ale coś tam może jednak się dzieje.
W sumie to to, co tam siedzi nie powinno mieć znaczenia dla zwykłego użytkownika, radio powinno działać dobrze i już. Jeśli na dwóch antenach chodzi lepiej niż na jednej to tak trzeba je podłączyć i tyle...
W sumie niefabryczne, markowe radia pracują bardzo dobrze na byle kawałku drutu więc tak naprawdę nie wiem czemu VW tak walczy z tymi podwójnymi antenami...
Co do anten to zgadzam się "na ślepo", w technikum strasznie nie lubiłem tej części o antenach
no no, przyznam szczerze, iż używane i wykorzystywane przez Ciebie pojęcia: DSP (to mniej) oraz FFT (to bardziej) pozwalają szybko wysnuć wnioski, iż nie tylko w technikum z teorią miałeś doczynienia... ale za język nie ciągnę oczywiście. Do technikum w tym samym czasie chodziliśmy mniej więcej 8)
[ Dodano: Sob 11 Cze, 11 21:43 ]
Zamieszczone przez kowal 2002
Jedno jest pewne, jeśli faktycznie sygnał każdej z anten jest zamieniany na cyfrowy to w odpowiednim procku, z odpowiednim algorytmem można z nim zrobić naprawdę wszystko. Można podnieść stosunek S/N,
tutaj musimy zwrócić uwagę na jedną rzecz: sama zamiana sygnału A/D nie poprawi sygnału do szumu....chociaż trzeba uściślić w którym miejscu miałaby nastąpić ta zamiana bo będą różne odpowiedzi. Poprawę sygnału do szumu w odbiorniku realizuje się w transmisjach CDMA z bezpośrednim rozpraszaniem widma...a FM do takich nie należy czy też w ten sposób transmitowany nie jest...ale jako ciekawostkę można przytoczyć GPS gdzie właśnie bezpośrednie rozproszenie widma się wykorzystuje (cele są dwa: poprawa stosunku sygnału do szumu czyli zasięgu systemu oraz poprawa rozdzielczości pomiarowej).
Zakłócenia impulsowe to najgorsza "menda eterowa" (teoretycznie nieskończenie szerokie widmo w praktyce na szczęście trudne do wykonania) jaka się może przytrafić zresztą wykorzystywana w wojskowych systemach zakłócających. Do wyeliminowania możliwe są praktycznie jedynie zakłócenia wąskopasmowe.
W moim odczuciu (jak wiesz doświadczenia zbieram na własnej skórze) VW walczy o minimum dwie anteny, gdyż większość samochodów w grupie VW obecnie już anten dachowych nie ma. Ze względów estetycznych trzeba znaleźć rozwiązanie zastępcze dla jednej optymalnej anteny przez minimum dwie anteny rozłożone w różnych elementach pojazdu (szyby, słupki plastikowe itp). W skodach jest wciąż antena dachowa (z niebywałą konsekwencją się chwalę, iż w mojej długo nie pobyła sobie)
więc dodatkowe wnoszą tyle, co przystawki w popularnym niegdyś dowcipie politycznym.
Ja w swoim rozwiązaniu docelowym też dla FM będę miał dwa tory antenowe najprawdopodobniej (szyba tył + słupek przód) ale przed wejściem w odbiornik sam sobie to muszę zsumować, gdyż chińskie stacje multimedialne póki co nie przewidują zaawansowanych technik odbioru
[ Dodano: Sob 11 Cze, 11 21:52 ]
innova, łłłłłooooo jezu, ale masz zacięcie do pisania :diabelski_usmiech .
widzisz, jakoś tak od razu na początku na forum przeprowadziłem kilka "analiz" moich pomysłów z użytkownikami i szybko doszedłem do wniosku, iż trzeba pisać jasno ale i wyczerpująco, gdyż w przeciwnym razie trzeba będzie i tak zrobić to w kolejnej iteracji, ot takie doświadczenie życiowe
...
no no, przyznam szczerze, iż używane i wykorzystywane przez Ciebie pojęcia: DSP (to mniej) oraz FFT (to bardziej) pozwalają szybko wysnuć wnioski, iż nie tylko w technikum z teorią miałeś doczynienia...
No w technikum to tylko trochę teorii, bo i technologię wtedy jeszcze "nie dorosły" a i wiedza matematyczna nie na tym poziomie. Ale na studiach miałem wykładowców można powiedzieć "nawiedzonych" ( w pozytywnym znaczeniu ) w temacie przetwarzania sygnałów, a że poza zajebistą wiedzą, umieli się nią jeszcze podzielić to trochę się z tego uszczknęło.
Ale robię OT.
Co do pójścia w kierunku dwóch anten ze względu na brak tej na dachu, to na pewno tak. Ale zastanawiam się czy FM przypadkiem niedługo się "nie skończy", bo mi np. już kilka razy zdarzało się słuchać w aucie radia internetowego ...
Komentarz