Przy większych mrozach Diesel Skydd Black Arrow. Wrażenie graniczące z pewnością, że lepiej odpala.
Leję to samo. I też mam to wrażenie. A skoro dwie osoby ma takie wrażenie które graniczy z pewnością, to raczej jest to pewność
[ Dodano: Sob 28 Sty, 12 16:14 ]
Zamieszczone przez pawnowy
nic nie dolewamy :-) wystarczy porządne paliwo Ultimate i sprawny aku i żarowe i nie ma siły żeby nie odpalił :-)
Tu nie chodzi tylko o to żeby odpalił. Ważne jest też żeby podczas jazdy pęd powietrza nie wystudził tak filtra/przewodów paliwowych żeby tam się kasza nie zrobiła....
Chciałbym się wyposażyć w małe CB i w związku z tym planuję wymienić oryginalną antenę dachową w mojej O II FL na Sirio Triflex. (Tak - wiem jakie są jej wady i zalety.)
Pytanie dotyczy tego co już mam czyli RNS-510, albowiem z tego co wiem korzysta on z dwóch anten, a jako żywo nie mam pojęcia gdzie te dwie anteny są. Czy Triflex mający trzy wyprowadzenia (radio, gsm, cb) załatwi mi sprawę dwóch anten do Columbusa i tej do CB?
Prosiłbym jakiegoś speca o poradę bo nie mogę się połapać, a nie chcę wydać kasy nieświadomie.
Jak masz w aucie dwie anteny FM to jedna z nich jest ta na dachu ( a druga na bocznej szybie).
Jak montujesz triflexa to:
a) wyciągasz oryginalną antenę z dachu
b) montujesz w dziurę triflexa
c) do wyprowadzenia cb podłączasz cb radio, a do FM radio (wyprowadzenie gsm zostawiasz w spokoju, no chyba że masz instalację gsm w aucie)
W ten sposób nadal masz 2 anteny FM używane przez Columbusa.
A i niektórzy do triflexa stosują wzmacniacz antenowy, jako zamiennik tego który jest wbudowany w oryginalną antenę.
Aha, czyli te dwie oryginalne anteny nie są zamontowane w tym samym 'bacie' na dachu? Na pewno mam dwie, bo do Columbusa są wpięte dwa oddzielne kabelki do dwóch gniazd. Tylko że nie widać skąd się te babelki w całej wiążce biorą, dlatego pytam jak to z nimi jest:-)
Salt, posiadam triflexa oraz columbusa i potrzebowałem zainstalować wzmacniacz ponieważ w Warszawie radio odbierało dobrze lecz poza Warszawą już nie wszystkie stacje były odbierane. Druga antena instalowana jest w zależności jaki samochód posiadasz - w combi antena jest w tylniej bocznej szybie, w pozostałych w tylniej szybie.
w combi antena jest w tylniej bocznej szybie, w pozostałych w tylniej szybie.
ta druga antena na szybie to niestety rzadkość, jest chyba pochodną zamówionego radia przy składaniu zamówienia na samochód
Zamieszczone przez grajewiak
Ja bym na Twoim miejscu próbował najpierw bez kombinacji ze wzmacniaczem. Jak będzie słabo dokładałbym wzmacniacz.
tyle że wzmacniacz montuje się przy antenie (inaczej traci swój sens) a dołożenie w drugim rzucie to od nowa rozbieranie sufitu. Lepiej od razu to zrobić i nie wracać do tematu. Ponadto bez wzmacniacza na praktycznie pewnym jest, iż Columbus zgłosi błąd anteny (tej nowej czyli trflexa w tym przypadku), w zasadzie sugerując jej brak. To jak fimware Columbusa potraktuje ten stan rzeczy to jest duży znak zapytania biorąc pod uwagę doświadczenia (opisywane na forum) z innym odbiornikiem fabrycznym.
Zamieszczone przez Salt
Prosiłbym jakiegoś speca o poradę bo nie mogę się połapać
masz kombi czy hatchback ? W kombi druga antena to charakterystyczne paski na tylnej bocznej prawej szybie, w hatchback antena szybowa jest rozróżniana po charakterystycznych pionowych dwóch pasach na paskach ogrzewania szyby...poza moim egzemplarzem, gdzie właśnie kończę wdrożenie anteny szybowej na typowych paskach (bez tych pionowych). Wcale nie jest powiedziane że masz dwie anteny. Widziałem kilka "patentów" na zrobienie z jednej dwóch na wejściu do radia. Jak masz jedną, to FM po zmianie na TriFlex podupadnie jak napisał to kolega.
tyle że wzmacniacz montuje się przy antenie (inaczej traci swój sens) a dołożenie w drugim rzucie to od nowa rozbieranie sufitu. Lepiej od razu to zrobić i nie wracać do tematu. Ponadto bez wzmacniacza na praktycznie pewnym jest, iż Columbus zgłosi błąd anteny (tej nowej czyli trflexa w tym przypadku), w zasadzie sugerując jej brak. To jak fimware Columbusa potraktuje ten stan rzeczy to jest duży znak zapytania biorąc pod uwagę doświadczenia (opisywane na forum) z innym odbiornikiem fabrycznym.
Nie rozumiem dlaczego montować przy antenie, jakby nie można było przy radiu. A co do odbioru na triflexie bez wzmacniacza to się przeca piotrek_os wypowiedział.
Mam sedana. I na pewno mam dwie anteny, bo pamiętam montaż Columbusa (wcześniej miałem Swinga) i dwie wtyczki od anten. Poza tym widzę te dwa paski pionowe na tylnej szybie. Trójki słucham bez zakóceń dojeżdżając bez mała do połowy szerokości Słowacji, nie chciałbym po zmianie słuchać kurcze radia tylko w mieście...
nie chciałbym po zmianie słuchać kurcze radia tylko w mieście...
bardzo fajne stwierdzenie Ci wyszło
spoko, jak masz te dwa paski pionowe to masz dobrze doposażony samochód (ja muszę sam kombinować i już doszedłem do tego, co Tobie fabryka wmontowała)
możesz zrobić zatem dość prosty test: odłącz antenę dachową i zobacz jak Ci radio będzie pracować tylko na tej szybowej. Jak wszystko będzie OK podłączone i radio nie ma jakiś wymysłów w firmware to na tej szybowej też FM powinien bardzo dobrze (zasięg około 20% mniejszy ale to jest jeszcze do zaakceptowania) działać. Tu jeden problem: nie mam pomysłu jak sprawdzić bez rozebrania sufitu przy antenie, który wtyk przy radiu jest od tej z dachu a który od tej z szyby. Jeżeli masz wszystko zrobione fabrycznie to ja bym napisał e-mail do Skoda Czechy (tylko nie do tej od lokomotyw i wagonów) i po około tygodniu dostaniesz odpowiedź. Jeżeli Cię skierują do ASO to grzecznie jeszcze raz poproś tłumacząc, że to taka szczegółowa wiedza i nikt tego szczegółu nie zna, wtedy po kolejnych dwóch dniach (mniej więcej) zapewne otrzymasz konkret.
Druga sprawa jest taka, że wejścia w radiu z tego co wnioskuję z opisów różnych problemów nie są równoważne. Zatem jak odłączysz już ta dachową to najlepiej w jej miejsce włączyć tą szybową.
To może nie jest najłatwiejsze ale zanim jeszcze poniesiesz koszty będziesz mógł ocenić ewentualne straty zasięgu przy przejściu na TriFlex w wariancie bez podłączenia FM do TriFlex'a... w takim przypadku będziesz mógł zakupić sobie takiego prostszego TriFlexa bez "Tri", czyli zwykłą antenę CB do montażu na dachu.
FM będziesz miał z szyby (tak jak mają samochody, które naprawdę są limuzynami a nie jedynie w pozycji cennikowej producenta) przy czym zasięg trochę spadnie.
Jeżeli nie chcesz godzić się na spadek zasięgu i podpiąć FM do TriFlex to od razu wzmacniacz do FM możesz sobie zakupić. Przy dobrym wzmacniaczu (ważna jest selektywność pasma wzmacnianego a nie tylko wzmocnienie) zasięg powinien pozostać na porównywalnym poziomie z dzisiejszym. Ja przez dłuższy czas do swojego rozwiązania anteny "drutowej"stosowałem wzmacniacz polskiego producenta, i radził sobie bardzo dobrze, jak będziesz zainteresowany to znajdę szczegóły.
Pozostaje jeszcze kwestia którą poruszyłem w innych wątkach: podejrzewam, iż w przypadku podłączenia FM do TriFelx z chwilą nadawania CB będziesz zatykał FM, stąd moja pierwsza sugestia aby w ogóle przenieść się z FM tylko na szybę...a na koniec stwierdzisz zapewne to co ja: po huk jakakolwiek antena na dachu
Nie rozumiem dlaczego montować przy antenie, jakby nie można było przy radiu.
Nie można.
Wzmacniacz przy antenie wzmocni sygnał z anteny. Wzmacniacz przy radiu dodatkowo wzmocni szum "złapany" przez kabel a tego trzeba uniknąć.
W radioodbiornikach (i nie tylko) nie chodzi o poziom sygnału (ten można wzmocnić w odbiorniku) ale o stosunek sygnału do szumu. I właśnie dlatego wzmacniacz musi być przy antenie aby poprawić ten stosunek.
Zaufaj kolegom, którzy dobrze radzą.
I właśnie dlatego wzmacniacz musi być przy antenie aby poprawić ten stosunek.
a zagłębiając się jeszcze bardziej albo trochę inaczej przedstawiając jest po to, aby minimum utrzymać stosunek sygnału do szumu na wejściu odbiornika względem tego z punktu odbioru (anteny) kompensując czy nadrabiając straty sygnału w kablu i połączeniach.
Yaca ma rację, iż szum pozostanie na tym samym poziomie ze względu na chociażby poziom tła szumów czy indukcje w kablu a sygnał właściwy jest wytracany (straty w kablu). Jak ktoś chce montować wzmacniacz (dobry, kiepskim można jeszcze pogorszyć sprawę) przy odbiorniku to równie dobrze może założyć filtr pasmowy FM i nieznacznie poprawi jakość odbieranego sygnału ze względu na odcięcie części energii szumów (odbiornik idealnie selektywny nie jest)
Mam triflexa bez wzmacniacza z columbusem. Radio dobrze gra.
Kabel radiowy łączony przy samym triflexie.
Ze swojej strony mogę podpowiedzieć, iż dokładając wzmacniacz (przy antenie) "odrobisz" niejako około 3-5 dB strat na kablu oraz połączeniach i będzie jeszcze lepiej. Dobry zmacniacz (wcale nie znaczy dorgi, ja kupiłem taki za 15PLN+przesyłka, trzeba tylko złącza dokupić do rodzaju kabla) dodatkowo wyodrębni zakres FM od pzostałych pasm i będzie z tego dodatkowa poprawa w odbiorniku (wspominałem o tym w tym wątku).
jest jest, i to w wielu różnych urządzeniach, z domowego użytku to przykładowo satelita czy antena szerokopasmowa.
Zamieszczone przez cisza
ps. na sieci znajduję wzmacniacze wymagające podłączenia zasilania ... są takie, które pobierają 12V z kabla antenowego?
ja używałem przez pewien okres (teraz pracuję na antenie pasków ogrzewania szyby tylnej) czasu wzmacniacza AP-FM (firma ams) - koszt około 16PLN z przesyłką - linków teraz nie wskażę ale jak poszukasz to znajdziesz (na allegro był oraz w sklepie producenta), jeśli natrafisz na problemy to daj znać. Wzmacniacz ma gniazda F stąd będziesz potrzebował też gniazda F (na środkowe żyły trzeba nanieść cynę aby usztywnić bo to jest linka) nakręcane na dany typ kabla, bądź F uniwersalne (są takie w TME). Od strony kabla antenowego samochodowego szkoda ciąć końcówkę z konektorem RAKU, lepiej kupić przejściówkę (taki 20cm kabelek) w TME z gniazdem RAKU i przejściem na cokolwiek i to cokolwiek uciąć wstawiając w to miejsce złącze F. Wtedy zachowasz oryginalny kabel antenowy w samochodzie nietknięty.
Inny wariant to zastosowanie wzmacniacza FM fabrycznego skody, stosowanego przy paskach bocznych (w kombi) stanowiących antenę, tylko tutaj trzeba będzie całkowicie odrzucić kabel antenowy FM z triflexa i podłączyć się do fabrycznego wzmacniacza poprzez zwykły kawałek drutu. Ponownie też potrzebne będzie przejście z RAKU tym razem na FAKRE (taka jest przy wzmacniaczu fabrycznym). Numer wzmacniacza przykładowy (taki mam na biurku): 5L6 035 577
jak wybierzesz wariant to będziemy uszczegóławiać jak to poskładać.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sprzedam multikabel VAG 10.6.4/11.2/11.3 Millenium/11.6 Millenium, VAG 12.12. Wszelkie informacje na e-mail. Cena z wysyłką 170PLN. MPPS v12 cena z wysyłką 130PLN
_______________________________________
ja używałem przez pewien okres (teraz pracuję na antenie pasków ogrzewania szyby tylnej) czasu wzmacniacza AP-FM (firma ams) - koszt około 16PLN z przesyłką - linków teraz nie wskażę ale jak poszukasz to znajdziesz (na allegro był oraz w sklepie producenta), jeśli natrafisz na problemy to daj znać. Wzmacniacz ma gniazda F stąd będziesz potrzebował też gniazda F (na środkowe żyły trzeba nanieść cynę aby usztywnić bo to jest linka) nakręcane na dany typ kabla, bądź F uniwersalne (są takie w TME). Od strony kabla antenowego samochodowego szkoda ciąć końcówkę z konektorem RAKU, lepiej kupić przejściówkę (taki 20cm kabelek) w TME z gniazdem RAKU i przejściem na cokolwiek i to cokolwiek uciąć wstawiając w to miejsce złącze F. Wtedy zachowasz oryginalny kabel antenowy w samochodzie nietknięty.
zaufałem Ci bezgranicznie :diabelski_usmiech Wzmacniacz AP-FM oraz redukcja RAKU-ISO zamówione Pewnie dojdą z TriFlexem we wtorek - wtedy zacznę składać
Jak rozumiem uproszczony schemat będzie wyglądał tak:
kabel antenowy bez zmian <--> redukcja z RAKU na F <--> wzmacniacz <--> Triflex (hmm mam nadzieję, że będzie się dało zastąpić ori wtyczkę na F. Ten kabelek FM wygląda co najmniej skromnie :roll: )
Dzięki za poradę
zaufałem Ci bezgranicznie :diabelski_usmiech Wzmacniacz AP-FM
Polska jest liderem w produkcji wzmacniaczy antenowych (różnego rodzaju oraz osprzętu) o dziwo, w Europie środkowo wschodniej dominuje, nawet Rosjanie chodzą i wzdychają a co najważniejsze kupują nasze produkty z tej grupy i nie ma dyskusji o akredytowanych laboratoriach i certyfikatach :wink:
schemat faktycznie będzie tak wyglądał:
kabel oryginalny -> redukcja RAKU na F (po modyfikacji albo wtyk F uniwersalny albo nakręcany dla danego typu kabla) -> wzmacniacz -> Wtyk F założony na kabel RF triflexa (to jest chyba RG 174 jak dobrze pamiętam) lub wtyk F uniwersalny (zaciskany ale taki, który nie wymaga zaciskarki chyba że masz dojście do kogoś z CATV).
jak to mawiają "fachowcy": spokojnie, będzie Pan zadowolony 8)
tak na serio to ten wzmacniacz naprawdę dobrze działał u mnie na antenie tzw. "drutowej" własnego opracowania więc będzie z pewnością dobrze działał i u Ciebie.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sprzedam multikabel VAG 10.6.4/11.2/11.3 Millenium/11.6 Millenium, VAG 12.12. Wszelkie informacje na e-mail. Cena z wysyłką 170PLN. MPPS v12 cena z wysyłką 130PLN
_______________________________________
Panowie, nie został komuś ori kabel FM z triflexa? Odkupię, co by się nie kurzył
jeżeli o sam kabel Ci chodzi, to możesz zamówić 1m RG179 w Conradzie (niestety czas dostawy może wynieść tydzień i więcej)
jeżeli kabel z wtyczką (ten wariant również zastępuje przedstawiony powyżej) to powinien być taki sam, jak ten od każdej anteny ORI ze skody a takich znajdziesz zapewne więcej w szufladach kolegów z forum, którym wzmacniacz się zalał przykładowo
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sprzedam multikabel VAG 10.6.4/11.2/11.3 Millenium/11.6 Millenium, VAG 12.12. Wszelkie informacje na e-mail. Cena z wysyłką 170PLN. MPPS v12 cena z wysyłką 130PLN
_______________________________________
już jestem po 'zabiegu' robota miła i przyjemna, przeciąganie kabla podsufitką przez tylni słupek do przodu nie trwało jak pisali w innym wątku koledzy 10 minut, ale efekt jest co najmniej zadowalający :szeroki_usmiech
Zestaw końcówek wraz ze wzmacniaczem, który polecił kolega innova. Dzięki temu wynalazkowi nie ciąłem ani ori kabla z instalacji radiowej w aucie, ani z triflexa. Zestaw plug&play :diabelski_usmiech
W O2 FL nie ma jednak RAKU, lecz FAKRA :wink: Koszt całości 42 zł wraz z przesyłką
Efekt jak na fotce poniżej:
CB działa jak powinno (Uniden 520XL) - na trasie Triflex w zupełności wystarcza. Jestem zadowolony
Patrząc na zdjecia, uzyskujemy odpowiedź w jaki sposób (który z dwóch wariantów) radio fabryczne monitoruje obecność anteny (ten prostszy, ze weryfikacją obciążenia).
Jak usztywniłeś kable w F-kach ? dobrałeś F do konkretnego typu kabla i pasowały czy wziąłeś takie klasyczne od RG-6 i pomajsterkowałeś ? Pytam, gdyż to istotne uszczegółowienie dla użytkowników, którzy chcieliby wdrożyc to samo rozwiązanie.
Zamieszczone przez cisza
W O2 FL nie ma jednak RAKU, lecz FAKRA
W życiu bym na to nie wpadł, że do anteny dachowej w skodzie zostanie zastosowana kiedykolwiek FAKRA (i nie daltego że jest w niej coś złego)... spodziewałbym się prędzej całkowitego wycofania anten dachowych ze skody bez tego etapu pośredniego. Dzięki za podpowiedź :wink:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sprzedam multikabel VAG 10.6.4/11.2/11.3 Millenium/11.6 Millenium, VAG 12.12. Wszelkie informacje na e-mail. Cena z wysyłką 170PLN. MPPS v12 cena z wysyłką 130PLN
_______________________________________
Komentarz