Big, :szeroki_usmiech a wygląd brałeś pod uwagę???
[O2] Wymiana tweeter-ow 4 KROKI
Zwiń
X
-
[O2] Wymiana tweeter-ow 4 KROKI
Spalił mi się prawy przedni tweeter. Pierwsze co zrobiłem to dobrałem się do głośnika aby zobaczyć jakie są parametry. Z perspektyey lekko zaawansowanego amatora pomyślałem sobie- nie ma przecież nic prostszego jak zakupienie głośniczka i przelutowanie w miejsce starego. Niestety to nie takie proste jak by mogło się wydawać. Ku mojejmu zdziwieniu zamiast parametrów na tyle głośniczka zobaczyłem kod części )
Myślę sobie spoko podbiję do Aso i udzielą człowiekowi konkretnej informacji..
Pomyślałem sobie.... a kto wie być może taki głośniczek to nie duży koszt.
Tak więc optymistycznie nastawiony trafiłem do serwisu no i zaczeło się
Tutaj zaznaczę iż szanuję pracę tych gości, którzy muszą użerać się z ludźmi. To ich praca ale to co mają odgórnie narzucone uświadomiło mi, że te kochane firmy motoryzacyjne wcale nie do końca są pro klientom.
Już wyjaśniam o co chodzi....
Po pierwsze cena!
150 PLN za sztukę plus robocizna 60 PLN czyli 210 PLN za stronę co daje 420 PLN za dwie strony a w przypadku wszystkich tweeterów 4 x 210 = 840 PLN oczywiście z Vatem )) więcej nie muszę w tej kwestii chyba komentować. Normalna sprawa ceny w ASO są na normalnym poziomie "tanioszka".
Po drugie poziom udzielanych informacji!
Więc pytam się gościa od części jakie są parametry tych głośniczków...otrzymuję odpowiedź, że nie może mi ujawniać takich informacji.
Jak chcę mogę zdecydować się na wymianę u nich w serwisie lub w własnym zakresie( tutaj miałbym czekać 1 dzień roboczy na ściągniecie cześci do salonu)
Być może jestem zbyt upierdliwy być może coś ze mną nie tak jednak chyba każdy ma prawo kupując produkt znać jego parametry przecież nie są to prototypy ) No ale dobra co będę rzucał grochem przecież to nic nie da. Wyszedłem z Aso nastawiony mniej optymistycznie
Po tej przygodzie z ASO postanowiłem poszukać na znanym portalu aukcyjnym być może gotowego rozwiązania.
Szczerze nie chciało mi się za bardzo bawić w dobór nie wiadomo jak bardzo dobrych głośniczków ponieważ używam najzwyklejszego Stream'a i raczej nie słyszałbym wielkiej różnicy. Tak więc z pomocą przyszeł mi popularny serwis aukcyjny.
Wpisując "tweeter skoda" wyskoczyło mi pare pozycji.
Kupiłem 2 tweeter-y Philips-a ze znaczkiem VW. O zgrozo pomyślałem sobie jak zobaczyłem napis MADE IN UKRAINA. Po niedługim czasie szarpnełem się na ten mega wydatek ponieważ w opisie aukcji wymienione zostały wszystkie marki VAG.... wiec co mi stanowi.
Do tego z numerkiem serwisowym co prawda nieco odmiennym niż u mnie ale ładnie cisną no i zapewne produkowane rzeczwiście do aut z grupy VAG. Miałem 1Z0 035 411 a teraz mam 1JM 035 411E 4 ohm-owe.
Tweetery z kondesatorem osadzone na plastikowej "platformie", ktorą należy wstawić w miejsce starej oczywiśćie wykończone elegancją pasującą wtyczką.... to mi się podoba jeszcze ta cena ... z przesyłką za 2 sztuki zapłaciłem niecałe 60 PLN
Podlaczylem i dziala..heh jestem totalnym laikiem jezeli chodzi o obliczenia elektroniczne ale to dziala. Skoro do aut z grupy VAG no to kein problem
Dobra to dosyć pitolenia czas do opsiu krok po kroku jak to zrobić.
Narzędzia :
- śrubokręt płaski lub nożyk(opcjonalnie0 do demontażu elementów tapicerki drzwi
OK juz nie przynudzam Żeby dokonać wymiany należy zaopatrzyc się w następujące narzędzia:
- płaski śrubokręt lub jakaś blaszka, nożyk opcjonalnie m. in. do rozebrania elementów tapicerki.
- klucz torx ( chyba 5ka). Najlepiej miec klucze w ksztalcie litery :L lub na grzechotce z przedłużką bo dostęp do srubki jest dosyć głęboki
- nożyk do spiłowania plastikowych lutów
- klej do plastiku np. dwuskładnikowy (mi się trafił poxipol)
- troszkę cierpliwości mi to zajęło ok 45 min
1. Demontaż klamek
Pod lamką w miejscu gdzie ją się łapie widać dziurkę w której to ukryta jest jak już wspomniałem wcześniej głęboko osadzona śrubka torx którą należy wykręcić.
Następnie śrubokrętem podważamy kratkę ,która zakrywa tweeter. W przypadku regulatorów szyb dobrze je wcisnąć do środka (delikatnie odchylając śrubokrętem w pionowych szparach). Obok ukaże się nam widok na elementy wnętrza drzwi.
Widać tam zatrzask mocujący ramkę platformy od klamki. Delikatnie podważając zaczynając od strony lusterka deikatnie wyciągnąć gniazdo z klamką.
Po częściowym odchyleniu na zewnątrz trzeba odłączyć wtyczkę regulacji lusterek (od strony kierowcy) lub sterownika regulacji oknami (od stron pasażerów).
Następnie bierzemy się za wyięcie metalowej linki od klamki. Odchylamy przednią część do środka...w tylnej części ukaże się linka, którą wypinamy. Mocowanie linki wygląda dosłownie jak to stosowane przy rowerach)
2. Demontaż starych głośniczków.
Po odwróceniu zauważymy iż głośniczek jest wpięty w plastikowe gniazdo i trzyma się tam na zatrzaskach i kleju.
Nożykiem usuwamy klej i podważając na zewnątrz plastikowe zatrzaski wyciągamy głośniczek z gniazda.
Teraz zauważymy, że zatrzaski są częścią elementu przylutowanego za pomocą 3 plastikowych lutów.
Bierzemy nożyk i spiłowujemy główki tych lutów( do poziomu płaskiej powierzchni elementu z zatrzaskami). Następnie delikatnie podważając w miejscu lutów wypinamy element.
Po wymontowaniu powinny zostać 3 bolce na którcyh będzie można osadzić nowy element z głośniczkiem. Nic się nie stanie jak wyłamiemy jeden lub dwa elementy ważne by został nam chociaż jeden. Pozwoli to na stałe i solidne zamontowanie.
3. Montaż nowych głośniczków
Bierzemy plastikowy element z głośniczkiem i osadzając go na starcyh lutach przykładamy w docelowe miejsce. Czasem trzeba podpiłować lut aby to spasować do zaczepu ale to drobnostka. Po spasowaniu elementu bierzemy klej i zaklejamy miejsca łączoce luty z tym elementem.
4. Złożenie
Jak już głośniczkek mamy przyklejony możamy zabrać się za montaż.
Tu już napiszę w skrócie bo to opisane powyżej pkt. 1 tyle że odwrotna kolejność
LINKA > WTYCZKA głośniczka > WTYCZKA lusterk lub regulatora okna > GNIAZDO > ŚRUBKA > KRATKA maskująca tweeter.
Zrobiłem pare zdjęć jednak już po wymontowaniu klamek. Poniżej fota z newralgicznymi miejscami osadzenia gniazda z głośniczkiem do całego elementu klamki.
Powodzenia
P.S. Proszę kolegów o wyrozumiałość to mój pierwszy tak "obszerny" post...chociaż krytyka też mile widziana i komentarze oczywiście!Załączone pliki
-
Komentarz