Rozporządzenie Rady Ministrów z 15 maja 2004 r. przewiduje, że docelowy układ autostrad wyglądał będzie naszym kraju następująco:
* A-1 S6/S7 (Gdańsk) - Toruń - Łódź - Piotrków Trybunalski - Częstochowa - Gliwice - Gorzyczki - granica państwa (Ostrawa),
* A-2 (Berlin) granica państwa - Świecko - Poznań - Łódź - Warszawa - Biała Podlaska - Kukuryki - granica państwa (Mińsk),
* A-4 (Drezno) granica państwa - Jędrzychowice - Krzyżowa - Legnica - Wrocław - Opole - Gliwice - Katowice - Kraków - Tarnów - Rzeszów - Korczowa - granica państwa (Lwów),
* A-6 (Berlin) granica państwa - Kołbaskowo - Szczecin (S3 - węzeł „Rzęśnica”),
* A-8 autostradowa obwodnica Wrocławia na odcinku A-4 - Psie Pole,
* A-18 (Berlin) granica państwa - Olszyna – A-4 (Krzyżowa).
Zgodnie z programem rządu, zaprezentowanym w zeszłym tygodniu na posiedzeniu Rady ds. Autostrad, budowa autostrad będzie przebiegała następująco:
1. Autostrada A-1
- odcinek Gdańsk – Nowe Marzy do 2008 r.
- odcinek Sośnica – Bełk do 2009 r.
Cała autostrada A1 o długości 582 km zostanie wybudowana do 2010 r.
2. Autostrada A-2
- odcinek Nowy Tomyśl – Stryków w 2006 r.
- odcinek Stryków – Świecko do 2010 r.
- odcinek Stryków – Konotopa do 2010 r.
- odcinek Warszawa – Siedlce do 2013 r.
3. Autostrady A-4 i A-18
- odcinek Kraków – Golnice w 2006 r.
- odcinek Golnice – Olszyna w 2006 r. (jedna jezdnia)
- odcinek Golnice – Olszyna do 2009 r. (dwie jezdnie)
4. Autostrada A-4
- odcinek Zgorzelec – Krzyżowa w 2008 r.
- odcinek Kraków – Szarów w 2008 r.
- odcinek Szarów – Tarnów do 2011 r.
- odcinek Tarnów – Rzeszów do 2013 r.
Jaka jest szansa, że plan ten uda się zrealizować?
- To założenia, które trzeba wykonać, jeśli mamy myśleć o sprawnej sieci drogowej w Polsce – mówi Andrzej Maciejewski, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Aby tak się stało, muszą zostać spełnione pewne warunki. Po pierwsze z budżetu państwa należy wygenerować odpowiednie kwoty na przygotowanie budów poczynając od projektów, poprzez wykup gruntów na pracach archeologicznych kończąc. Dalsze środki potrzebne będą na same budowy. Niezbędne są również odpowiednie zmiany w przepisach dotyczących ochrony środowiska i zamówień publicznych. Są one niejednolite, co utrudnia planowanie budowy – stwierdza Andrzej Maciejewski.
Rozwojowi sieci autostrad ma pomóc zastąpienie systemu koncesyjnego przez system, w którym za budowę odpowiedzialne będzie państwo. Prywatni inwestorzy będą dopuszczani tylko do tych inwestycji, gdzie będzie to opłacalne dla państwa. Ma to zapobiec sytuacji takiej, jaka ma miejsce w przypadku odcinków: A-2 Konin – Świeck i A-1 Gdańsk – Grudziądz. Okazało się bowiem, że koszty, jakie z tytułu koncesji musi ponieść skarb państwa, są zbyt wysokie.
Ile zapłacimy?
Opłaty, które w przyszłości będą uiszczać kierowcy za jazdę autostradami, mają wynosić ok. 10 zł na 100 km. Możliwe, że zlikwidowany zostanie system ręcznego pobierania opłat. Jest szansa, że zastąpi go system elektroniczny z wykorzystaniem namierzania satelitarnego samochodów, do którego wdrożenia przygotowują się niektóre kraje UE.
Autostrady będą...
Póki co obietnice budowy autostrad wydają się jedynie obietnicami i służą ugłaskaniu kierowców wiecznie – i słusznie zresztą – niezadowolonych ze stanu dróg w Polsce. Z takim podejściem nie zgadza się Ministerstwo Transportu. W oświadczeniu resortu zamieszczonym na jego stronach można przeczytać:
„Minister Jerzy Polaczek (...) podjął działania mające na celu przyspieszenie budowy dróg ekspresowych i autostrad do 2013 roku, w oparciu o wieloletni plan inwestycyjny z realnymi źródłami finansowania. Jest to plan bardzo ambitny, który zawiera kompleksową budowę dróg i autostrad w Polsce w szybszym tempie niż przewidywały to wcześniejsze programy.
Aktualnie w Ministerstwie, jak również w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad trwają intensywne prace mające na celu nadrobienie opóźnień i zaniedbań z lat ubiegłych, zastanych przez obecnego Ministra, a dotyczących zwłaszcza procesów przygotowawczych inwestycji. Analizie poddawane są przyczyny nieudanych postępowań przetargowych, przeprowadzonych w minionych latach, które nie doprowadziły do wyłonienia wykonawcy”.
[motofakty.pl - link]
Rok(moze 1,5) temu bylem na slowacji ,wykupilem winietkie na autostrady na polskie za ~16zl i moglem smigac na tym 14dni i ile km dalem rade zrobic. A u nas 10zl za 100km :? i marnowanie czasu na bramkach :roll: Normalnie kocham ten kraj :roll:
Rok(moze 1,5) temu bylem na slowacji ,wykupilem winietkie na autostrady na polskie za ~16zl i moglem smigac na tym 14dni i ile km dalem rade zrobic. A u nas 10zl za 100km :? i marnowanie czasu na bramkach :roll: Normalnie kocham ten kraj :roll:
Dokładnie! Inny przykład:
Jeszcze 3 lata temu na Węgrzech też mieli bramki. Teraz mają 2x tyle autostrad co my (3x mniejszy kraj!) i odkąd 2 lata temu znieśli bramki i wprowadzili winiety to za kilkanaście PLN można jeździć przez tydzień. Czemu my q... nie potrafimy korzystać z dobrych wzorców? :evil:
Kolejne porównanie: Austria - winieta 10-dniowa- koszt 7EUR, u nas za te pieniadze przejadę do Katowic z i powrotem :twisted:
Garret
-----------
Była OI 1.9TDI AXR 144KM/306,9Nm by Ali... jest 1.8 TSI Scout, 217KM/348Nm by Ali :-)
Komentarz