Skoda 9TR20 w PKT w Gdyni

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • grabek209
    Classic
    • 2011
    • 34

    Skoda 9TR20 w PKT w Gdyni

    Zamieszczone przez Flacha
    wszystko zalezy w duzej mierze od pieniedzy
    i pomyśleć że to dopiero początek góry lodowej przy wyborze auta :szeroki_usmiech
    może pójdź po najłatwiejszej linii oporu i niech auto wybierze Żona... na zasadzie co się Jej najbardziej podoba :diabelski_usmiech bo często wszelkiej maści kombinowania tak się właśnie kończą :lol: 8)
  • McGan
    RS
    • 2010
    • 3574
    • Superb III (3V3)

    #2
    Skoda 9TR20 w PKT w Gdyni



    W firmie Ekova w Ostrawie, w Republice Czeskiej zakończył się remont trolejbusu ©koda 9Tr20 z 1975 r. zakupionego od Lubelskiego Towarzystwa Ekologicznej Komunikacji. Firma Ekova startując w przetargu zorganizowanym przez PKT przedstawiła najkorzystniejszą ofertę cenową. W postępowaniu udział wzięły jeszcze dwa inne podmioty ze Zlína w Republice Czeskiej. Warunkiem udziału w postępowaniu poza szeregiem wymagań technicznych i administracyjnych była także konieczność wykazania się doświadczeniem w remoncie trolejbusu zabytkowego. Ekova posiada niezbędne doświadczenie, jako wydzielona część spółki Dopravní Podnik Mìsta Ostrava (Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Ostrawie), które uzyskała m. in. w trakcie remontu odtworzeniowego trolejbusu Tatra T400 wyprodukowanego w 1954 r.!

    Zakres prac odtworzeniowych i rewitalizacyjnych w ramach remontu gdyńskiej ©kody 9Tr był ogromny. Trolejbus, po dostarczeniu do Ostrawy, został zdemontowany i rozpoczęto prace związane z konstrukcją, która została wypiaskowana, a następnie wymieniono wszystkie skorodowane elementy. Zakres prac ilustrują zdjęcia, które ukazują całkowicie skorodowaną konstrukcję. Po zakończeniu prac związanych z konstrukcją rozpoczęto montaż poszycia bocznego, w trakcie którego blachy zostały do konstrukcji trolejbusu przyklejone, lecz na ich łączeniu zachowano oryginalną metodę przykręcania na śruby. W międzyczasie, w trakcie prac przy nadwoziu poddano pełnej rewitalizacji cały układ napędowy, osie, podstawy pantografów oraz rezystory. Trolejbus został zabezpieczony przed korozją, nałożono ostatnią warstwę lakieru, a następnie zamontowano napęd i wnętrze, co oficjalnie zakończyło prace remontowe nad pojazdem.

    W Gdyni ©koda otrzyma oznakowanie zgodne z oryginalnym z lat 70. XX wieku (nr inwent. 359). Wspólnie z trolejbusem Saurer 4TIILM z 1957 r., który obecnie znajduje się w trakcie rejestracji jako pojazd zabytkowy (numer inwent. 128 pochodzący z okresu eksploatacji w St. Gallen w Szwajcarii) i trolejbusem Jelcz 120MTE (nr inwent. 10121), którego remont zaplanowano na 2012 r., będzie stanowił znakomitą wizytówkę gdyńskiej komunikacji trolejbusowej.

    źródło: http://www.pktgdynia.pl/

    Trolejbusy Skoda 9TR w Gdyni

    Trolejbusy Skoda 9TR funkcjonowały w gdyńskiej komunikacji miejskiej w latach 1962 – 1979. Łącznie do eksploatacji wprowadzono 79 tych pojazdów, w tym 72 fabrycznie nowe i 7 używanych, wycofanych z Wałbrzycha po likwidacji sieci trolejbusowej.

    Największe wrażenie na mieszkańcach zrobiły trolejbusy z pierwszej dostawy, ze względu na ich nowoczesny wygląd i innowacyjne rozwiązania techniczne, odróżniające je od trolejbusów Skoda 8TR dostarczonych w latach 1958 – 1961. Pierwsze Skody 9TR wprowadzono do gdyńskiej komunikacji miejskiej w 19.10.1962 r. Te trzydrzwiowe pojazdy o długości 11 m charakteryzowały się bardziej opływowym przeszklonym nadwoziem. Z przodu i tyłu zastosowano w nich większe panoramiczne szyby.

    Nowe Skody 9TR pomalowane były wg ówczesnej kolorystyki na kremowo-czerwono, przy czym do nadania im barw wykorzystano lepsze, bardziej świecące lakiery. We wnętrzu rzucała się w oczy przednia część pojazdu z tablicą rozdzielczą polakierowaną na soczysto zielony kolor farbą młotkową. Na uznanie zasługiwało rozplanowanie wnętrza, ułatwiające przemieszczanie się wewnątrz pojazdu, szczególnie dzięki wydzieleniu miejsca dla wózków i pasażerów stojących w tylnej części. Trolejbusy znakomicie prezentowały się o zmierzchu dzięki zastosowaniu w nich po raz pierwszy oświetlenia jarzeniowego.

    W kolejnych dostawach innowacją była inna kolorystyka przedniej części wnętrza pojazdu. Pojawiły się bowiem oprócz pojazdów lakierowanych w tym miejscu na zielono i jasnoszaro także nieliczne pojazdy lakierowane na soczyście wiśniowy kolor. Innowacją ostatniej partii fabrycznie nowych pojazdów było zastosowanie nowoczesnej kierownicy o mniejszych ramionach, całej w kolorze czarnym. Trolejbusy z poprzednich dostaw miały białe kierownice z jasnobrązowymi wewnętrznymi rozgałęzieniami.

    Wszystkie fabrycznie nowe pojazdy otrzymały numery trzycyfrowe rozpoczynające się od cyfry 3. Numery od 355 – 399 wykorzystano po raz pierwszy. Pozostałe numery wykorzystano po raz drugi w miejsce zlikwidowanych pojazdów marki VETRA (od 300 – 312) i marki Skoda 8TR (numeracja rozproszona). Tylko jedna Skoda 9TR z ostatniej dostawy fabrycznie nowych pojazdów w 1970 r. otrzymała numer najwcześniej zlikwidowanej Skody 9TR, a mianowicie 359. Fakt ten zadecydował o nadaniu zabytkowej Skodzie 9TR w gdyńskiej komunikacji miejskiej właśnie tego numeru.

    Używanym Skodom 9TR sprowadzonym z Wałbrzycha w 1973 r. nadano już numery pięciocyfrowe, po przejściu w gdyńskiej komunikacji miejskiej na ten system numeracji na przełomie 1972 i 1973 r.

    Jako pierwsza w Gdyni wyjechała na trasę Skoda 9TR o nr 357. Funkcjonowała ona w systemie dwuzmianowym na wszystkich ówczesnych liniach z obsługą konduktorską, tj.:

    21: Gdynia Pl. Konstytucji – Sopot ul. Reja (przejściowo ul. Wybickiego).

    22: Gdynia Pl. Konstytucji – Grabówek ul. Zakręt do Oksywia przez Świętojańską, Czołgistów (obecnie Piłsudskiego) iŚląską.

    23: Gdynia Pl. Konstytucji – Mały Kack ul. Spokojna.

    24: Gdynia Pl. Konstytucji – Oksywie Dolne ul. Grudzińskiego przez Marchlewskiego (obecnie Wiśniewskiego).

    25: Gdynia Pl. Konstytucji – Cisowa ul. Janowska przez 10 Lutego, Czerwonych Kosynierów (obecnie Morska) i Chylońską.

    W kolejności na trasy wyjechały Skody 9TR o nr inwentarzowych 355, 358, 360 i 366. Przeznaczono je jako pierwsze do obsługi zadań na funkcjonującej wyłącznie w szczytach przewozowych linii 26, na zmienionej od 7 listopada 1962 r. trasie z pętli w Orłowie przy Poczcie do pętli na Grabówku przy ul. Zakręt do Oksywia przez ul. Świętojańską i 10 Lutego. Na linii kursowały zgodnie z rozkładem jazdy tylko 4 trolejbusy. Linia 26 stała się więc pierwszą linią obsługiwaną wyłącznie przez nowoczesne Skody 9TR. Innowacją było zrezygnowanie z obsługi konduktorskiej na linii 26, co oznacza, że mogli z niej korzystać wyłącznie pasażerowie posiadający bilety miesięczne i uprawnienia do przejazdów bezpłatnych. Tych drugich było znacznie mniej niż obecnie, ponieważ ograniczony był zakres uprawnień. Nie obowiązywało uprawnianie dla osób w starszym wieku. Bilety miesięczne były kartonikowe. Każdemu dniu miesiąca na kartoniku odpowiadał kwadracik wypełniony literkami alfabetu ujętymi w małe kwadraciki. W pojazdach samoobsługowych zadaniem pasażera było skasowanie biletu w kasowniku igłowym stanowiącym wówczas nowość, przez trafienie w kwadrat dnia miesiąca, w którym korzystał z linii 26.

    Nawiązując do historycznej trasy linii 26, obsługiwanej wyłącznie przez nowe Skody 9TR, ZKM w Gdyni zamierza uruchomić linię historyczną właśnie na trasie Grabówek SKM – Orłowo Klif przez 10 – Lutego i Świętojańską.

    Olgierd Wyszomirski

    Kronika trolejbusów Skoda 9TR w Gdyni

    1. Pierwsza dostawa: 15 sztuk fabrycznie nowych pojazdów.

    Trolejbusy o nr inwentarzowych 355 – 369 wprowadzone do eksploatacji w 1962 r. (od 19.10.). Charakteryzowały się tablicą rozdzielczą w kolorze zielonym.

    2. Druga dostawa: 3 sztuki fabrycznie nowych pojazdów.

    Trolejbusy o nr inwentarzowych 370 – 372 wprowadzone do eksploatacji w 1963 r. (29.08.). Charakteryzowały się tablicą rozdzielczą w kolorze jasnoszarym.

    3. Trzecia dostawa: 6 sztuk fabrycznie nowych pojazdów.

    Trolejbusy o nr inwentarzowych 373 – 378 wprowadzone do eksploatacji w 1964 r. (od 01.04.). Charakteryzowały się tablicą rozdzielczą w kolorze zielonym (pojazdy o nr 373 – 375) i wiśniowym (pojazdy o nr 376 – 378).

    4. Czwarta dostawa: 10 sztuk fabrycznie nowych pojazdów.

    Trolejbusy o nr inwentarzowych 303 – 312 wprowadzone do eksploatacji w 1965 r. (od 07.03.). Charakteryzowały się tablicą rozdzielczą w kolorze jasnoszarym.

    5. Piąta dostawa: 2 sztuki fabrycznie nowych pojazdów.

    Trolejbusy o nr inwentarzowych 301 – 302 wprowadzone do eksploatacji w 1966 r. (03.03.). Charakteryzowały się tablicą rozdzielczą w kolorze jasnoszarym.

    6. Szósta dostawa: 4 sztuki fabrycznie nowych pojazdów.

    Trolejbusy o nr inwentarzowych 379 – 382 wprowadzone do eksploatacji w 1966 r. (od 09.12.). Charakteryzowały się tablicą rozdzielczą w kolorze jasnoszarym.

    7. Siódma dostawa: 8 sztuk fabrycznie nowych pojazdów.

    Trolejbusy o nr inwentarzowych 383 – 389 i 300 wprowadzone do eksploatacji w 1968 r. (od 10.01.). Charakteryzowały się tablicą rozdzielczą w kolorze jasnoszarym.

    8. Ósma dostawa: 12 sztuk fabrycznie nowych pojazdów.

    Trolejbusy o nr inwentarzowych 390 – 399 oraz 314 i 316 wprowadzone do eksploatacji w 1969 r. (od 18.09.). Charakteryzowały się tablicą rozdzielczą w kolorze jasnoszarym.

    9. Dziewiąta dostawa: 12 sztuk fabrycznie nowych pojazdów.

    Trolejbusy o nr inwentarzowych 313, 317, 318, 319, 322, 325, 328, 329, 332, 336, 339 i 359 wprowadzone do eksploatacji w 1970 r. (od 01.12.). Charakteryzowały się tablicą rozdzielczą w kolorze jasnoszarym.

    10. Dziesiąta dostawa: 7 sztuk używanych pojazdów wycofanych z eksploatacji w Wałbrzychu w związku z likwidacją sieci trolejbusowej.

    Trolejbusy o nr inwentarzowych 11415, 11420, 11421, 11423, 11424, 11426 i 11427 wprowadzone do eksploatacji w 1973 r. (od 01.10.). Wyprodukowane w 1969 r. charakteryzowały się tablicą rozdzielczą w kolorze jasnoszarym.

    Opracowano na podstawie danych i materiałów Krystiana Jacobsona, Mariusza Uziębło i Olgierda Wyszomirskiego.

    Źródło: http://zkmgdynia.pl
    Jest: Kodiaq 2024 2.0 TSI 4x4 DSG Sportline, Nissan Patrol 2.8 1992 Long, Ford Mustang 4.6 V8 2010
    Było: Audi S6 Avant Quattro 4.2 340KM 420Nm,​ Octavia 2 2.0 TDI BMM 230KM 490Nm, Ford Mustang 3.7 2012 350KM, Nissan Patrol 2.8 1995 Long, Opel Astra G 1.6

    Komentarz

    • pandzik
      RS
      • 2011
      • 2254
      • Seat

      #3
      Nie wiedziałem, że robili autobusy na prąd.

      P.S. Zaraz @baca przyjdzie z tekstem o jedynie słusznym kolorze... :wink:

      Komentarz

      • Big
        RS
        S_OCP Member
        • 2007
        • 6389

        #4
        Piekny torlejbus
        Kiedyś takie właśnie Skody jeździły po Lublinie. Potem zastąpiły je radzieckie ZIU i polskie Jelcze PR 110 przerobione w Lubelskich Zakładach Naprawy Samochodów na trolejbusy. A teraz po Lublinie jeżdżą trolejbusy polskiej produkcji czyli Solaris Trollino 12 z napędem .... Skody
        Czarny Elegance

        Komentarz

        Pracuję...