To było pierwsze coupe z dieslem

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • LUKI
    RS
    • 2005
    • 5776

    To było pierwsze coupe z dieslem

    jak to parę stron prędzej zapodał kolega diablojarek, więcej informacji dotyczących SCP 2013 dlatego już się wpisuję i namawiam osoby, które się jeszcze nie zapisały aby to uczyniły bo naprawdę warto :!:
    Po raz pierwszy impreza zorganizowana jest na 2 dni - namawiam na ta opcje - szczególnie że cena biletu to tylko 10PLN więcej.


    Summer Cars Party 7 - 8 września 2013 r. KATOWICE-MUCHOWIEC

    1. blind_walker + 2 (wstępnie dwie osoby) jeden dzień
    2. pstrykacz (sam) , jeden dzień
    3. damian1975,jeden dzień
    4. mickul +1, jeden dzień, nie wjeżdżam autem (płacę tylko za jedzenie)
    5. rafiki, jeden dzień
    6. sadzik +1, jeden dzień
    7. eaglemirek jeden dzień
    8. kabanos, jeden dzień
    9. Kinzi, jeden dzień
    10. Abyk +1 , dwa dni
    11. dklog, 1 dzień
    12. aniol +2(wstępnie dwie osoby) jeden dzień
    13. qu_bek +1 (wstępnie dopisuję znajomego), jeden dzień
    14. arturozory +2 - jeden dzień
    15. arturozory-szwagier +2 ( wstępnie) -jeden dzień
    16. rufus1777, 1 dzień
    17. robertobadzio +1 - jeden dzien
    18. Andriu21tg 1 dzień
    19. nico21 + 1 - dwa dni !!!

    [ Dodano: Pon 22 Lip, 13 22:45 ]
    Zamieszczone przez kropeck
    Drogie Koleżanki i Koledzy.
    Na koncie 'namiotowym' jest już 1229,98zł :-)
    Chciałbym jeszcze przypomnieć się chętnym na zarzutkę na klubowy namiot że termin ucieka a nie zrobi się wszystkiego w 1 tydzień :!:

    Michale, poproszę Cię o przypomnienie numeru konta na które wpłacać datki na namiot
    kliknij 'Lubię to!' www.facebook.com/LukiFanatic a tam O2/O3 RS, O3 RS230, G 6GTI 35, G 7GTI, G 7R, S3, CLA 45 AMG, S5, GT3 RS, Turbo S, M5, RS 7, S 63 AMG, RS6

    SKODA OCTAVIA 1.4TSI 122HP CAXA TURBO PROBLEM
  • szkoda
    RS
    S_OCP Member
    • 2005
    • 22543

    #2
    To było pierwsze coupe z dieslem

    W tym roku mija 30 lat od wprowadzenia na rynek modelu Renault Fuego Turbodiesel – pierwszego na świecie coupe z silnikiem wysokoprężnym. Na przełomie lat 1982/1983 był to również najszybszy seryjnie produkowany diesel świata.


    Renault prace nad pierwszym swoim silnikiem wysokoprężnym rozpoczęło już w 1925 rou - zaledwie kilkanaście miesięcy po debiucie pierwszej na świecie ciężarówki MAN zasilanej olejem napędowym. Już trzy lata później silnik z zapłonem samoczynnym zastosowano w samochodzie ciężarowym Renault. Po kolejnych czterech latach wprowadzono serię 12-tonowych VT D6, a w kolejnych latach ciężarówki − ABFD i AFKD z nowoczesnymi kabinami typu COE (Cab Over Engine). Początkowo stosowano diesle tylko w najcięższych pojazdach, jak np. 70 CV Semitrailer. W styczniu 1946 roku rozpoczęto montaż autobusów 215 D. Źródłem napędu był wówczas nowoczesny 4-cylindrowy silnik Renault 505 8,3/85 KM z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Stosowano go także w ciężarówce 208 D.

    Kryzys paliwowy lat 70. ubiegłego stulecia skupił uwagę na zastosowaniu jednostek wysokoprężnych w samochodach osobowych. Historia pierwszego diesla, a później także turbodiesla Renault zaczęła się w połowie lat 70., gdy Compagnie Française de Mécanique uruchomiło wytwórnię silników w Douvrin. Była to wspólna inwestycja firm Peugeot, Renault i Volvo (Grupa PRV).



    Pierwszą wspólną konstrukcją był benzynowy V6 2.7/131 KM montowany m.in. w Renault 30 TS. W tym czasie powstał też rzędowy, 4-cylindrowy, dwulitrowy silnik OHC Type 829 (J5R) z blokiem i głowicą z aluminium. W zależności od typu gaźnika rozwijał on moc od 90 do 109 KM. Od lipca 1977 roku montowano go w Renault 20 TS. Pierwszy diesel (J8S) do osobowego Renault powstał na bazie tej lekkiej i trwałej jednostki. Średnicę tłoka zmniejszono z 88 do 86 mm, zaś skok tłoka wydłużono z 82 do 89 mm, uzyskując pojemność skokową 2068 cm3. Ze względu na wyższe obciążenia termiczne i ciśnienie sprężania zastosowano wzmocnione tłoki oraz tuleje cylindrów z żeliwa. Latem 1979 roku pomyślnie zakończono testy, podczas których pokonano dystans ponad 2,5 miliona kilometrów w różnych warunkach klimatycznych. Jedno z aut osobiście testował sam dyrektor generalny Renault, Bernard Vernier-Paliez, który mocno popierał wprowadzenie jednostki wysokoprężnej.

    We wrześniu 1979 roku podczas wystawy w Paryżu odbyła się oficjalna premiera Renault 20 Diesel. Silnik 2068 cm3 rozwijał moc 64,9 KM przy 4500 obr/min. Maksymalny moment obrotowy wynosił 124 Nm przy 2250 obr/min. Auto rozwijało prędkość maksymalną 147 km/h i spalało średnio ok. 8 litrów oleju napędowego na 100 kilometrów. Pod koniec lat 70. był to jeden z najszybszych samochodów osobowych zasilanych wolnossącym silnikiem Diesla w Europie.

    Od lipca 1980 roku jednostka J8S była montowana także w Renault 18 w wersjach TD i GTD. Nabywcy pozytywnie oceniali ekonomię diesli Renault. Na przełomie dekad popularność zdobywały już auta z silnikami turbodiesel. Początkowo były to pojazdy klasy wyższej (np. Mercedes 300 TD Turbodiesel oraz Peugeot 604 D turbo). Jeszcze w latach 70. Renault rozpoczęło współpracę ze światowym liderem w produkcji turbosprężarek, Garrett AiResearch. Amerykańska firma projektowała turbosprężarkę do słynnego Renault 5 Turbo. Po tak spektakularnym debiucie auta z silnikiem benzynowym nadszedł czas na turbodiesle. Dzięki zastosowaniu turbosprężarki Garrett T03 moc silnika J8S wzrosła do 85 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosił 181 Nm przy 2000 obr/min. W porównaniu z odmianą wolnossącą był to przyrost o 46%.



    Na początku 1981 roku trwały już badania drogowe prototypów Renault 30 z turbodieslem pod maską. Auto zaprezentowano oficjalnie na salonie paryskim, jednak produkcję rozpoczęto na początku 1982 roku. Oprócz Francji Renault 30 Turbodiesel było eksportowane na wybrane rynki Europy, m.in. do Belgii i Włoch, a więc do krajów o relatywnie wysokiej cenie benzyny. Podczas testu w belgijskim dwutygodniku "Le Moniteur L’Automobile" Renault 30 Turbodiesel osiągnęło prędkość 158 km/h, a kilometr ze startu stojącego pokonało w ciągu 36 sekund. Sprint od 0 do 100 km/h trwał 15,5 sekundy. Średnie spalanie według normy ECE wynosiło 8,8 l/100 km przy prędkości 120 km/h.

    Po sukcesie 30 Turbodiesel zarząd Renault zdecydował się na odważny krok - wprowadzenie na rynek pierwszego na świecie samochodu z nadwoziem typu coupe i doładowanym silnikiem Diesla. W czerwcu 1982 roku montowano przedseryjne egzemplarze, a we wrześniu, również na targach w Paryżu zaprezentowano Renault Fuego Turbodiesel.

    Dzięki zastosowaniu zmodyfikowanej pompy wtryskowej oraz intercoolera odchładzającego powietrze kierowane do silnika moc jednostki J8S podniesiono z 85 do 88 KM. Była to ważna innowacja. Dotychczas intercooler stosowano niemal wyłącznie w silnikach dużych ciężarówek. Ze względu na rozbudowany zespół turbosprężarki, projektant nadwozia, Robert Opron oraz styliści z Service Style Automobile Renault zmodyfikowali kształt maski silnika.

    Otrzymała ona charakterystyczne prostokątne przetłoczenie. W przednim zderzaku znalazły się dwa podłużne wloty powietrza do intercoolera. Poza zmianami w przedniej partii nadwozia, Fuego Turbodiesel nie różniło się wyglądem od swoich benzynowych odpowiedników. Zastosowano 5-biegową skrzynię manualną z Renault 30 Turbodiesel. Masa własna pojazdu wynosiła 1165 kg, czyli 155 kg więcej niż w podstawowej odmianie Fuego TL/GTL. Osiągi pierwszego coupe z turbodieslem były znakomite. Prędkość maksymalna wynosiła 177 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h – 13,2 s. Do czasu prezentacji BMW 524td (2.4/115 KM, V maks. 180 km/h) wiosną 1983 roku, Renault Fuego Turbodiesel było najszybszym samochodem osobowym z silnikiem wysokoprężnym na świecie.



    Średnie zużycie paliwa Renault przy 120 km/h wynosiło ok. 8 l/100 km, w cyklu miejskim – 9,2 l/100 km. Wyposażenie seryjne Fuego Turbodiesel było równie bogate jak w topowej wersji GTX i obejmowało m.in. wspomaganie kierownicy, welurową tapicerkę, skórzaną kierownicę, barwione na zielono szyby oraz centralny zamek z pilotem na podczerwień.

    Cena auta wynosiła ponad 95 tys. franków. Pierwsza wersja Fuego Turbodiesel była produkowana krótko, bo zaledwie kilkanaście miesięcy. Jesienią 1983 roku nastąpił dyskretny lifting nadwozia. Zmienił się kształt głównego wlotu powietrza, zderzaków oraz wygląd kokpitu, a także koło kierownicy. Fuego z turbodoładowanym dieslem upodobniło się do nowego Renault 25. Warto dodać, że benzynowe Fuego Turbo (1.6/132 KM) debiutowało dopiero kilkanaście miesięcy po turbodieslu. W 1984 roku na liście opcji Fuego pojawiły się nowe pozycje, m.in. opracowane wspólnie z firmą Philips sterowanie zestawem audio w kierownicy, elektryczna regulacja lusterek, a także komputer pokładowy. Produkcja Fuego Turbodiesel w wytwórni Maubeuge Construction Automobile zakończyła się w lipcu 1984 roku.

    Z 265.257 egzemplarzy modelu Fuego tylko kilkanaście tysięcy miało napis "Turbodiesel" umieszczony na wlocie powietrza. Należy jednak pamiętać, że Fuego było niszowym coupe, a Renault o kilkanaście lat wyprzedziło innych producentów, stosując w nim silnik z zapłonem samoczynnym i turbodoładowaniem. Różne wersje trwałego i oszczędnego silnika J8S montowano w Renault 21 i 25, dostawczych Master i Trafic, w Jeepie Cherokee XJ/Comanche MJ, Safrane oraz Espace aż do 1996 roku, gdy zastąpiono go jednostkami serii F z żeliwnym blokiem.

    W tym czasie Renault produkowało także mniejsze diesle, jak F8M (1595 cm3) i F8Q (1870 cm3). W połowie lat 90. wprowadzono nowszą linię F9. Pierwszym silnikiem Renault z bezpośrednim wtryskiem była jednostka 1.9 dTi, która zadebiutowała w 1997 roku w modelu Megane, jednak prawdziwy przełom nastąpił 2 lata później, gdy wprowadzono produkowaną do dziś linię jednostek dCi z wysokociśnieniowym wtryskiem paliwa Common Rail.

    Obecnym spadkobiercą Fuego Turbodiesel jest Renault Laguna Coupe wprowadzona na rynek w 2008 roku. W aktualnej ofercie jest m.in. wersja z silnikiem 2.0 dCi o mocy 150, 175 lub 180 KM.

    saport techniczny baj DGW
    była BKD+DSG '05 120kkm
    była BXE '08 190kkm
    no i nie ma :-)

    Komentarz

    • Octan
      Rider
      • 2006
      • 653

      #3
      Jako ciekawostkę dodam że, miało to być Renault 19. Jako że pojazd oparty jest na podzespołach R18, firma chciała zachować kolejność oznaczenia modeli. W ostatniej chwili przed premierą zdecydowano się na nazwę Fuego, co po hiszpańsku znaczy ogień

      Komentarz

      Pracuję...