W roku 2006 firma badawcza ARC Rynek Opinia przeprowadziła badania dotyczące świadomości w kwestiach bezpieczeństwa na drodze. Nie wypadły one dla polskich kierowców najlepiej.
Celem badania było przede wszystkim zidentyfikowanie czynników, które zdaniem kierowców mogą wpływać na bezpieczeństwo jazdy oraz określenie poziomu wiedzy o nowoczesnych systemach bezpieczeństwa stosowanych w samochodach.
Reprezentatywna próba
Badanie przeprowadzono na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie 500 kierowców.
Wyniki badania wskazują, że kierowcy nisko oceniają poziom bezpieczeństwa na polskich drogach. Ponad 70% badanych określiło poziom ten jako zły lub bardzo zły. Ponad połowa kierowców (54%) jest przekonana, że bezpieczeństwo na drodze zależy w równym stopniu od nich samych, jak i okoliczności. Respondenci pytani o czynniki, które w ich opinii wywierają największy wpływ na bezpieczeństwo, najczęściej wskazywali na stan dróg (76% wskazań), zaś pośród czynników od nich zależnych najczęściej wymieniano umiejętnościi wyobraźnię kierowców (58% wskazań) oraz nadmierną prędkość (40,8% wskazań).
Wyniki badania wskazują, że wyposażenie samochodu w systemy bezpieczeństwa (np. poduszki powietrzne, ABS, czy ESP) jest rzadziej kojarzone z bezpieczeństwem niż np. warunki atmosferyczne (5,2% wskazań vs 18,2% wskazań). W opinii kierowców systemy bezpieczeństwa nie należą zatem do najważniejszych czynników wpływających na bezpieczeństwo na drodze. Zapytani o najistotniejsze czynniki, które miały wpływ na decyzję o zakupie samochodu, respondenci wymieniali cenę (57,4%) i stan techniczny pojazdu (53,8%). Dla niemal 1/3 badanych kierowców systemy bezpieczeństwa stanowiły istotny czynnik przy wyborze samochodu, którym aktualnie jeżdżą. Nie był to jednak czynnik decydujący.
Wiemy, że...
Najlepiej znanymi systemami w zakresie bezpieczeństwa biernego są poduszki powietrzne i napinacze pasów – w sposób spontaniczny wymienia je odpowiednio 85% i 62% badanych kierowców. Spośród systemów bezpieczeństwa aktywnego najbardziej znany jest ABS (75% wskazań). Ponad 90% kierowców, którzy znają ABS potrafi opisać jaką role pełni on podczas jazdy.
Inne systemy takie jak ASR, ESP, ACC są nadal słabo znane i rzadko kojarzone z bezpieczeństwem na drodze. Zna je mniej niż 10% kierowców. Dla przykładu tylko 8,8% kierowców wymienia ESP wśród systemów bezpieczeństwa, przy czym 30% z nich błędnie opisuje działanie tego systemu.
Większość badanych kierowców (82,4%) nie była poinformowana o tym, że od 1 lipca 2006 wszystkie nowe samochody sprzedawane w Polsce powinny być wyposażone w ABS. Inicjatywa ta spotkała się z pozytywnym odbiorem – ponad 70% kierowców jest zdania, że nowy przepis przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach.
Układ obowiązkowo
Od 1 lipca 2006 roku obowiązuje dobrowolne zobowiązanie producentów samochodów w zakresie wyposażania nowych pojazdów w układ ABS. Zgodnie z tym zobowiązaniem, wszystkie nowo sprzedawane na terytorium Wspólnoty Europejskiej samochody osobowe oraz lekkie ciężarowe powinny być standardowo wyposażane w ten układ. W piętnastu „starych” krajach członkowskich, powyższe zobowiązanie funkcjonuje już od 1 lipca 2004 r.
Do porozumienia przystąpiły: Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA, Japońskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów JAMA oraz Koreańskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów KAMA. Celem nadrzędnym porozumienia jest poparcie producentów pojazdów zrzeszonych w wymienionych organizacjach dla unijnego programu poprawy bezpieczeństwa na drogach.
[motofakty.pl]
Celem badania było przede wszystkim zidentyfikowanie czynników, które zdaniem kierowców mogą wpływać na bezpieczeństwo jazdy oraz określenie poziomu wiedzy o nowoczesnych systemach bezpieczeństwa stosowanych w samochodach.
Reprezentatywna próba
Badanie przeprowadzono na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie 500 kierowców.
Wyniki badania wskazują, że kierowcy nisko oceniają poziom bezpieczeństwa na polskich drogach. Ponad 70% badanych określiło poziom ten jako zły lub bardzo zły. Ponad połowa kierowców (54%) jest przekonana, że bezpieczeństwo na drodze zależy w równym stopniu od nich samych, jak i okoliczności. Respondenci pytani o czynniki, które w ich opinii wywierają największy wpływ na bezpieczeństwo, najczęściej wskazywali na stan dróg (76% wskazań), zaś pośród czynników od nich zależnych najczęściej wymieniano umiejętnościi wyobraźnię kierowców (58% wskazań) oraz nadmierną prędkość (40,8% wskazań).
Wyniki badania wskazują, że wyposażenie samochodu w systemy bezpieczeństwa (np. poduszki powietrzne, ABS, czy ESP) jest rzadziej kojarzone z bezpieczeństwem niż np. warunki atmosferyczne (5,2% wskazań vs 18,2% wskazań). W opinii kierowców systemy bezpieczeństwa nie należą zatem do najważniejszych czynników wpływających na bezpieczeństwo na drodze. Zapytani o najistotniejsze czynniki, które miały wpływ na decyzję o zakupie samochodu, respondenci wymieniali cenę (57,4%) i stan techniczny pojazdu (53,8%). Dla niemal 1/3 badanych kierowców systemy bezpieczeństwa stanowiły istotny czynnik przy wyborze samochodu, którym aktualnie jeżdżą. Nie był to jednak czynnik decydujący.
Wiemy, że...
Najlepiej znanymi systemami w zakresie bezpieczeństwa biernego są poduszki powietrzne i napinacze pasów – w sposób spontaniczny wymienia je odpowiednio 85% i 62% badanych kierowców. Spośród systemów bezpieczeństwa aktywnego najbardziej znany jest ABS (75% wskazań). Ponad 90% kierowców, którzy znają ABS potrafi opisać jaką role pełni on podczas jazdy.
Inne systemy takie jak ASR, ESP, ACC są nadal słabo znane i rzadko kojarzone z bezpieczeństwem na drodze. Zna je mniej niż 10% kierowców. Dla przykładu tylko 8,8% kierowców wymienia ESP wśród systemów bezpieczeństwa, przy czym 30% z nich błędnie opisuje działanie tego systemu.
Większość badanych kierowców (82,4%) nie była poinformowana o tym, że od 1 lipca 2006 wszystkie nowe samochody sprzedawane w Polsce powinny być wyposażone w ABS. Inicjatywa ta spotkała się z pozytywnym odbiorem – ponad 70% kierowców jest zdania, że nowy przepis przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach.
Układ obowiązkowo
Od 1 lipca 2006 roku obowiązuje dobrowolne zobowiązanie producentów samochodów w zakresie wyposażania nowych pojazdów w układ ABS. Zgodnie z tym zobowiązaniem, wszystkie nowo sprzedawane na terytorium Wspólnoty Europejskiej samochody osobowe oraz lekkie ciężarowe powinny być standardowo wyposażane w ten układ. W piętnastu „starych” krajach członkowskich, powyższe zobowiązanie funkcjonuje już od 1 lipca 2004 r.
Do porozumienia przystąpiły: Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA, Japońskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów JAMA oraz Koreańskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów KAMA. Celem nadrzędnym porozumienia jest poparcie producentów pojazdów zrzeszonych w wymienionych organizacjach dla unijnego programu poprawy bezpieczeństwa na drogach.
[motofakty.pl]
Komentarz