Pierwszy w świecie czujnik amoniaku przeznaczony do zastosowania w pojazdach został opracowany przez Delphi. Nowa technologia pozwala na bezpośrednią kontrolę, w cyklu zamkniętym, systemów SCR (Selective Catalytic Reduction) stosowanych w coraz większej liczbie pojazdów wyposażonych w silniki Diesla i pomaga zredukować tlenki azotu – NOx.
Mierząc poziom amoniaku bezpośrednio w rurze wydechowej pojazdu, czujnik umożliwia optymalizację wtrysku mocznika (bogatego w amoniak związku wymaganego przez system SCR) a tym samym na redukcję emisji amoniaku. Spodziewamy się, że sterowanie wtryskiem mocznika stanie się szybko jednym z głównych priorytetów, ponieważ poziom zaawansowania systemów SCR wzrośnie, tak by spełnić nowe przepisy dotyczące emisji zarówno dla pojazdów lekkich jak i dla pojazdów używanych w przemyśle i w transporcie.
Amoniak znajdujący się w powietrzu atmosferycznym reaguje z unoszącymi się w powietrzu cząsteczkami takimi jak kwas azotowy tworząc unoszące się w powietrzu cząsteczki wielkości drobin kurzu. Cząsteczki te mogą zaostrzać stany chorobowe przy chorobach płuc i serca, a ponieważ są one higroskopijne, mogą również tworzyć podobną do smogu mgłę. Emisja amoniaku przez pojazdy, to obecnie jedynie niewielki procent całej emisji amoniaku, której większość pochodzi z fabryk oraz jest wydzielana przez zwierzęta hodowlane.
System SCR zainstalowany w pojazdach wtryskuje amoniak w postaci płynnego mocznika do systemu wydechowego przed katalizatorem redukującym ilość NOx. Amoniak reaguje z gazem, w wyniku czego powstaje azot i woda. Amoniak, który nie przereagował z mocznikiem jest wydalany wraz z gazami wydechowymi.
Nowy czujnik wykrywa amoniak w spalinach w zakresie od zera do 100ppm, pozwalając na stałą optymalizację dozowania mocznika. Równocześnie ze znaczną redukcją emisji amoniaku, efektem stosowania nowego czujnika mogą być również znaczne oszczędności dla tych operatorów, którzy pokonują znaczne odległości – zużycie mocznika jest znacząco zredukowane. Czujniki pozwalają również producentom pojazdów na wyeliminowanie kosztownych katalizatorów oksydacyjnych, których stosowanie byłoby w innym wypadku konieczne w celu usunięcia nadmiaru amoniaku ze spalin i umożliwiają optymalizację rozmiarów systemu konwertera SCR w stosunku do postawionych przed nim zadań. Równocześnie ze zredukowaniem kosztów systemów obróbki spalin, pozwala to na znaczącą poprawę samego wyglądu i wymiarów systemu.
Komentarz