W ciągu ostatnich 15 lat liczba nowych samochodów sprzedawanych w Europie (Unii Europejskiej) z silnikiem wysokoprężnym wzrosła niemal czterokrotnie.
W 1990 roku pojazdy z silnikami Diesla stanowiły zaledwie 13,8 procent wszystkich nowych samochodów, ale już w 2006 roku przekroczona została bariera 50 procent. W Europie Zachodniej proporcja diesli w stosunku do silników benzynowych wyniosła 51,7 procent, a jeśli uwzględnić Europę Środkową – 49,4 procent. Procentowy udział samochodów z silnikami benzynowymi w rynku odpowiednio zmalał. Wzrost popularności silników wysokoprężnych wynika z niższych kosztów eksploatacji (niższy poziom zużycia paliwa, w dodatku tańszego) oraz w głównej mierze z ogromnego postępu technologicznego: dzięki turbosprężarkom, wtryskowi common-rail i licznym działaniom zmierzającym do ograniczenia poziomu emisji spalin dzisiejsze silniki Diesla są nie tylko czystsze, ale także zapewniają niezrównaną przyjemność z jazdy ze względu na wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach. Dokuczliwy dźwięk stukania, który jeszcze kilka lat temu był znakiem rozpoznawczym silników wysokoprężnych, jest obecnie słyszalny wyłącznie po uruchomieniu silnika na zimno.
Cztery państwa europejskie przodują w kategorii diesli: Luksemburg (72,5 %), Austria (70,9%), Belgia (70,2%) i Francja (69,2%). Od pewnego czasu ponad dwie trzecie samochodów w tych krajach napędzanych jest silnikami wysokoprężnymi, w krajach skandynawskich natomiast utrzymuje się dominacja silników benzynowych.
Udział silników wysokoprężnych w rynkach państw europejskich (2005)
O2 1.6 MPI BGU (102KM/148Nm) '04 Amb. - pierwsza sztuka?
"Now we are free and we will see you again but not yet, not yet!"
Uniden Pro 510XL+Hustler IC100
Komentarz