Aktywny tempomat - prekursor "automatycznej" jazdy

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • Witeek
    Rider
    • 2005
    • 502

    Aktywny tempomat - prekursor "automatycznej" jazdy

    Niestety do tego sie to sprowadza....wymiana filtrów gazu...i do przodu... ;-(

    Wkurza mnie to bo byłem zadowolony z auta, jego dynamiki i sprawności technicznej, a tu taka wpadka....
    Idzie zima, jest sporo wilgoci w powietrzu i objawy się nasilają...
    witeek - octavia 2.0 TDI DSG
  • NEOrADEk
    L&K
    • 2005
    • 1469

    #2
    Aktywny tempomat - prekursor "automatycznej" jazdy

    Pierwsze wersje samochodów z systemem ACC pojawiły się na rynku japońskim w drugiej połowie lat 90-tych, jednak nie wykorzystywały one system hamulcowego, a tylko kontrolowały prędkość za pomocą przepustnicy i redukcji biegów. Obecnie zaawansowany system umożliwia kierowcy jazdę w korkach bez użycia pedałów gazu i hamulca.

    Najpopularniejsze nazwy systemu:
    1. Active Cruise Control (ACC) ,
    2. Adaptive Cruise Control (ACC),
    3. Intelligent Cruise Control (ICC).

    Zadaniem aktywnego tempomatu jest utrzymanie określonego dystansu od poprzedzającego pojazdu. Przy pomocy czujnika radarowego lub laserowego, system ten stale monitoruje odstęp pomiędzy naszym pojazdem, a pojazdem jadącym z przodu. Odległość można regulować poprzez zmianę odstępu przeliczonego na czas (sekundy). Odbity od przeszkody sygnał pozwala ustalić odległość, kierunek jazdy oraz prędkość pojazdu znajdującego się z przodu. Dodatkowo, na podstawie prędkości obrotowej oraz pozycji kierownicy system ustala kurs pojazdu, w którym jest zamontowany i dzięki temu rozpoznaje, względem którego pojazdu ma utrzymywać określony odstęp.

    Jeśli w monitorowanym obszarze zostanie zlokalizowany pojazd poruszający się z mniejszą prędkością, system automatycznie wyhamuje samochód, tak aby zachować zdefiniowany odstęp. Jeżeli przestrzeń przed samochodem jest wolna, system przyspieszy do ustalonej wcześniej prędkości.

    Kierowca ma stałą kontrolę nad tym co się dzieje. Jeżeli wciśnie pedał gazu, samochód przyspieszy, a jeśli zdejmie nogę z pedału gazu, system automatycznie powróci do zadanej wcześniej prędkości. Aby wyłączyć system, wystarczy przycisnąć jeden przycisk lub lekko wcisnąć pedał hamulca.

    Obecna generacja systemów ACC działa w zakresie prędkości od 0 do 200 km/h i pozwala nawet na jazdę w korkach bez interwencji kierowcy (poza kierowaniem). Mercedes, który pierwszy wprowadził taki system na polski rynek, nazwał ten system Distronic. Obecnie oferowana jest także rozwinięta wersja Distronic Plus, która umożliwa całkowite zatrzymanie pojazdu (jazda w korkach). Taka technologia w Mercedesie klasy S kosztuje 13 076 zł, a dla porównania cena podobnego systemu w Audi Q7 wynosi 10 624 zł.

    Poniżej modele oferowane w Polsce z systemem ACC i jego ceny (cennik z dnia 20 czerwca 2007 r).

    Audi A6 - 10 624 zł, Audi A8 - 11 264 zł, Audi Q7- 10 624 zł, Audi S5 - 6 921 zł, Audi S8 - 11 266 zł, BMW Seria 3 - 5 497 zł, BMW Seria 5 - 7 221 zł, BMW Seria 7 - 8 618 zł, BMW X5 - 1 444 zł, Cadillac STS - 13 260 zł, Chrysler 300 C - 4 800 zł, Ford Mondeo - 9 550 zł, Honda Accord (wersja Executive ACC), Land Rover Range Rover Sport - 2 490 EUR, Lexus LS - 14 200 zł, Maybach 4 298 EUR, Mercedes CL - 9 267 zł, Mercedesy CLK, E, GL - 8 812 zł, Mercedes klasy S - 13 076 zł, Mercedes SL - 11 597 zł, Renault Vel Satis - 4 000 zł, Volkswagen Passat - 2 890 zł, Volkswagen Phaeton - 14 100 zł, Volkswagen Touareg - 9 500 zł, Volvo S80 - 6 100 zł.

    [samar.pl link]
    Załączone pliki
    O2 1.6 MPI BGU (102KM/148Nm) '04 Amb. - pierwsza sztuka?
    "Now we are free and we will see you again but not yet, not yet!"


    Uniden Pro 510XL+Hustler IC100

    Komentarz

    • b707
      L&K
      S_OCP Member
      • 2006
      • 1272

      #3
      Fakne rozwiązanie... Ale biorąc pod uwage to czego uczono mnie na Inzynierii Komunikacji na PW... To słowa "pozwala nawet na jazdę w korkach bez interwencji" oraz sposób w jakim takie system działa a przedewszystkim opóźnienie nim samochód z prędkości zerowej ruszy... Gwarantuje jeszcze wieksze korkowanie...

      Te systemy maja przyszlośc w momencie kiedy samochodzy nauczą sie komunikować pomiędzy soba oraz ACC bedzie std wyposazeniem... Narazie do raczej bajer dobry do wykorzystania na trasie
      pzdr
      Adam

      Komentarz

      Pracuję...