Dyskusja o Long Life

Zwiń
Ten temat jest zamknięty
X
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • Rico40
    Ambiente
    • 2014
    • 135
    • Fabia (6Y2)

    #26
    Olej wymieniam co 10kkm filtr powietrza co 20kkm a kabinowy co kwartał. A kto bogatemu zabroni z autem nic się nie dzieje nie wali z klimy pomimo ze nie była odgrzybiana niunia ma się dobrze i zostaje w rodzini do smierci mojej lub jej. A wy tu się sprzeczacie jak dbasz tak masz.

    Komentarz

    • ryjeks
      Rider
      • 2010
      • 488
      • Octavia III combi (5E5)
      • CHPA 1.4 TSI 140 KM

      #27
      Zamieszczone przez sew1981 Zobacz wpis
      Proszę szczególnie o wnioski na temat LL, mając w głowie założenie podstawowe - jakbyśmy auto mieli dla siebie na lata i mieli je użytkować powiedzmy przez 10 lat, robiąc te 30 tkm rocznie (normalny przebieg, w polskich warunkach), wtedy aspekt opłacalności wymian i nie dbania ze względów ekonomii odpada i skupiamy się na meritum sprawy.
      Wnioski są takie, że nie docierają do Ciebie żadne argumenty, bo zafiksowałeś się, że LL jest zły i już
      Nieistotne, że te 300 kkm w firmówkach auta dawno mają zrobione i jeżdżą dalej, nieistotne że busy mają przebiegi pod milion i jeżdżą dalej na tych samych silnikach.
      Nieistotne, że jeśli będziesz jeździł po mieście czy wkoło komina, to komp skróci Ci interwał wymian i na pewno nie będzie to 30 kkm.
      Nieistotne, że 95% samochodów Cię otaczających wymienia olej jak producent wymyślił.
      Nieistotne, że jeżdżę prywatnie, nie mam leasingu, auto zostaje ze mną na dłużej, nieistotne, bo Ty już wiesz, że na pewno mam leasing i mi lotto, bo zaraz wymiana auta.

      I kolejny raz napiszę, nie bronię LL, tylko z niego zwyczajnie korzystam, bo PRAKTYKA moja, otoczenia i aut flotowych pokazuje, że auta jeżdżą, nic nie wybucha, nic nie psuje się,
      auta jeżdżą i mają się dobrze i nie jest tu mowa o dziesiątkach tysięcy tylko setkach tysięcy km.

      Z chęcią poczytam jaka jest Twoja praktyka, co takiego złego Ci zrobił ten niedobry LL

      Komentarz

      • ryjeks
        Rider
        • 2010
        • 488
        • Octavia III combi (5E5)
        • CHPA 1.4 TSI 140 KM

        #28
        Zamieszczone przez pedros Zobacz wpis
        Jeśli ma warunki dobre czytaj autostrada i 130 km /h a i auto nie stygnie to i 50kkm nie robi wrażenia na oleju.
        Dlaczego jednak warto wymieniać wcześniej olej ano dlatego ze odbiegamy od projektowej górnej granicy

        - dodatki do paliwa tez degradują olej
        - zrzut paliwa do oleju
        - wilgoć czyli emulsja czyli korozja szybko wyczerpuje TBN i wzrasta TAN
        - zapylenie środowiska bo filtry powietrza nie filtrują w 100%

        Jest jeszcze kwestia filtrów oleju które tez mja swoją wydolność po przekroczeniu której olej może iść okresowo bypassem co jest już słabe.

        Reasumujac olej LL to świetny olej odporny na czas a serwis LL niekoniecznie sprawdza się w każdych warunkach bo żywotność oleju w ogromnej większości zależy od charakteru użytkowania auta.
        Z obserwacji użytkowników po forach internetowych i znajomych, jeśli ktoś nie jeździ tras tylko kręci się wkoło komina, to interwał wymiany obliczany przez ecu, jest znacznie krótszy od maksymalnego.
        Tak czy inaczej gdybym nie robił tych 30 kkm w rok, to pewnie bym olej raz na rok zmieniał niezależnie od przebiegu, dla świętego spokoju, właśnie ze względu na dodatkowe czynniki, które opisałeś.

        Komentarz

        • tomek evo
          Rider
          • 2013
          • 474
          • Superb II combi (3T5)

          #29
          Moim zdaniem tryb long life to jedna z głównych przyczyn problemów w przypadku wielu silników. Jak dla kogoś LL to nie problem i jest bezpieczny to radzę porozmawiać sobie z właścicielami Lagun II 1.9 dci, którzy wymieniali olej zgodnie z zalecaniami producenta. Współczesne silniki są dużo bardziej wrażliwe na jakość oleju niż stare konstrukcje. W starym 8-zaworowym 1.6 to przeciągnięcie interwału wymiany nie było dobre ale ryzyko poważnej usterki w krótkim czasie było naprawdę niewielkie. Silnik szybciej się zużywał ale zanim wystąpiły zauważalne symptomi zwykle mijały lata. Najwyżej zużywał po prostu więcej oleju.Ryzyko zatarcia było nikłe. Dziś jak się przegnie to polecieć może w silniku tyle rzeczy, ze szkoda słów. Kiedyś zatrzeć silnik to było ciężko. Dziś żaden problem. Bylibyście zdziwieni ile silników producenci wymieniają na gwarancji (albo i nie) w Niemczech.
          Long Life jest dobre dla aut poruszający się na długich dystansach. Przy średniej prędkości 100 km/h można w uproszczeniu zrobić 3x więcej kilometrów niż jak średnia wynosi 30km/h. To duże uproszczenie bo warunki eksploatacji i styl jazdy mają wielkie znaczenie a niezwykle istotna jest też sama konstrukcja silnika. Dodatkowo wiele olejów po takim przebiegu zostawi tyle syfu w silniku, że szkoda gadać.
          W "normalnej" eksploatacji praktycznie każdy olej po 10-15 tys. zaczyna dość zauważalnie tracić parametry. Zwykle po 20 tys. nadaje się tylko do natychmiastowej wymiany bo nie daje już prawidłowej ochrony. Polecam zrobienie UOA i wtedy będzie wiadomo co i jak.

          Komentarz

          • Mastermindq
            Ambiente
            • 2014
            • 209
            • Octavia III (5E3)
            • CHPA 1.4 TSI 140 KM

            #30
            Zamieszczone przez Rico40 Zobacz wpis
            Olej wymieniam co 10kkm filtr powietrza co 20kkm a kabinowy co kwartał. A kto bogatemu zabroni z autem nic się nie dzieje nie wali z klimy pomimo ze nie była odgrzybiana niunia ma się dobrze i zostaje w rodzini do smierci mojej lub jej. A wy tu się sprzeczacie jak dbasz tak masz.
            Początek posta moje klimaty ale ta wymiana filtra kabinowego co kwartał to już po bandzie poszedłeś. Ja robię co rok... ale kto bogatemu zabroni

            Komentarz

            • mmor
              Ambiente
              • 2014
              • 166
              • Fabia (6Y2)
              • CBZB 1.2 TSI 105 KM

              #31
              Wlasciciele Lagun 1.9 dci zostali wywolani do tablicy... Te silniki, podobnie jak wczesne 1.5 dci byly po prostu wadliwe.
              Jeszcze takie cos mi sie nasunelo, testy Auto Bilda - tam kazdy silnik serwisowany wg producenta wyglada praktycznie jak nowy po 100 kkm, gladzie cylindrow mierza mikrometrem. Te auto nie maja lekko, nie wazne czy niemieckie czy inne, zawsze to samo.

              Komentarz

              • Maicroft
                Moderator
                S_OCP MemberModeratorr
                • 2004
                • 25757
                • Audi

                #32
                Zamieszczone przez ryjeks Zobacz wpis
                Nieistotne, że jeśli będziesz jeździł po mieście czy wkoło komina, to komp skróci Ci interwał wymian i na pewno nie będzie to 30 kkm.
                W 3 autach kupowanych ustawiony byl fabryczny interwal LL. W zadnym komputer nie zmienial okresu wymian. Popsute te auta byly ?? 2 lata i 30kkm tak stalo i odliczalo km.

                Ja tam przekornie wole wymienic olej raz w roku. A ze to wychodzi w przedziale 15-25kkm to co za problem Jak auto robi 15kkm miesiecznie to faktycznie 30kkm krzywdy mu nie zrobi.

                Spritmonitor.de

                Komentarz

                • aronus
                  Rider
                  • 2008
                  • 643
                  • Octavia II (1Z3)
                  • BSE 1.6 MPI 102 KM

                  #33
                  Zamieszczone przez Mastermindq Zobacz wpis

                  Początek posta moje klimaty ale ta wymiana filtra kabinowego co kwartał to już po bandzie poszedłeś. Ja robię co rok... ale kto bogatemu zabroni
                  To ja jestem po środku wymieniam filtr kabinowy co 6 miesięcy. Ostatnio zapomniałem i wymieniłem po 10 miesiącach. Po wyjęciu filtra okazało się, że filtr był nieźle zasyfiony jakimiś nasionami drzew itp. Samochód można powiedzieć, że 100% jeżdżony po mieście, także nie wiem skąd się tyle badziewia tam nabrało.

                  Komentarz

                  • Clip
                    Elegance
                    • 2015
                    • 905

                    #34
                    Zamieszczone przez tomek evo Zobacz wpis
                    W "normalnej" eksploatacji praktycznie każdy olej po 10-15 tys. zaczyna dość zauważalnie tracić parametry. Zwykle po 20 tys. nadaje się tylko do natychmiastowej wymiany bo nie daje już prawidłowej ochrony. Polecam zrobienie UOA i wtedy będzie wiadomo co i jak.
                    A masz jakieś źródło?
                    google nic mi nie znalazły

                    O to chodzi że cała ta dyskusja ogranicza się do: "trzeba zmieniać olej często bo w silniku jest gorąco i wogóle, olej pracuje w ciężkich warunkach i traci parametry" albo "szwagier jeździł w LL i obróciło mu panewkę" vs "inny szwagier jeździł w LL i nic się nie stało"
                    Do wszystkich przedstawionych tu teorii można podstawić dowolny interwał i zostaną równie wiarygodne, albo niewiarygodne zależy dla której strony


                    Powered by R-Performance

                    Komentarz

                    • Mastermindq
                      Ambiente
                      • 2014
                      • 209
                      • Octavia III (5E3)
                      • CHPA 1.4 TSI 140 KM

                      #35
                      Zamieszczone przez aronus Zobacz wpis
                      To ja jestem po środku wymieniam filtr kabinowy co 6 miesięcy. Ostatnio zapomniałem i wymieniłem po 10 miesiącach. Po wyjęciu filtra okazało się, że filtr był nieźle zasyfiony jakimiś nasionami drzew itp. Samochód można powiedzieć, że 100% jeżdżony po mieście, także nie wiem skąd się tyle badziewia tam nabrało.
                      Myślę że po roku byś miał tego tyle samo bo zimowymi miesiącami się tak nie syfi. Przez ten czas filtr węglowy powinien sprawnie działać. W końcu producent też zaleca wymianę co ile, 60.000?

                      Komentarz

                      • sew1981
                        RS
                        S_OCP MemberModeratorr
                        • 2009
                        • 10917
                        • Fiat

                        #36
                        ryjeks 3 rzeczy tylko:
                        1) napisz ile czasu masz aktualny pojazd, w którym stosujesz LL i ile planujesz mieć auto - to wiele wyjaśni. Nie wiem skąd wziąłeś, ze 95 procent ludzi zmienia olej co 30 tkm....masz jakieś dane widzę statystyczne....prosisz o merytorykę, a sam z palca wyciągasz ciągle
                        2) dyskutuj sobie z innymi, bo mi czasu nie chce się tracić na niereformowalną głowę. czepiłeś się jak rzep ogona, a wiele osób piszę o LL jak to jest naprawdę. nie kontunuuje z Tobą dialogu o niczym w sumie już, wedug mnie wszelkie argumenty zostały przytoczone nie tylko przeze mnie
                        3) jak chcesz konkretów daj swój olej do analizy po 30 tkm, zrób UOA jak radzą koledzy po zlaniu. Stawiam flaszkę, że niezły shit wyjdzie. Proponowali Ci koledzy, że Archoil takie testy może zrobić. Zapłać, zrób i przedstaw wyniki. Poanalizujemy, jak czekasz na konkretną analizę od innych, to czemu sam jej nie zrobisz? Tomek,pedros, cytrynowiec (znający się na temacie jak widać i siedzący w olejowych tematach) radzili Tobie zrobienie UOA, to da adekwatny merytoryczny wynik.
                        3) Nic mi zrobił LL, bo nie jestem głupi, żeby zażynać swój prywatny starszy samochód, zmianami LL, w warunkach w jakich użytkuje auto

                        Mimo wszystko miłego dziona
                        Ostatnio edytowany przez sew1981; 6296.

                        Komentarz

                        • pedros
                          RS
                          • 2009
                          • 1958
                          • Volkswagen
                          • BFQ 1.6 MPI 102 KM
                          • CFGB 2.0 TDI CR RS 170 KM

                          #37
                          Przypominam jeden fakt ze ilość ppm metali z cyklu 30 kkm jest zbliżony do cyklu 2x15kkm bo metal sumuje się wiec jeśli by ktoś szedł tą droga to od razu mówię ze nie ten teges.
                          Ale nadal znaczenie ma indywidualny styljazdy i rodzaj użytkowania pojazdu i świadomość kiedy olej degraduje się i w jakich warunkach.
                          proponuje również rozdzielić pojęcia olej LongLife i serwis long life bo czuje ze wątek zaraz będzie zarchiwizowany

                          Komentarz

                          • Rico40
                            Ambiente
                            • 2014
                            • 135
                            • Fabia (6Y2)

                            #38
                            Mam znajomego co olej wymienia dokładnie po 15kkm, ale jest trik rocznie robi około 5kkm. Ma napisane w instrukcji co 15kkm lub co rok i trzyma sie twardo co 15kkm.I jak mu to wytłumaczyć że robi super dobrze dla siebie, a nie dla auta.Fitr powietrza raz na 60kkm a od klimy wogóle nie wymienia bo jej nie uruchamia silnik za słaby i auto nie jedzie.

                            Komentarz

                            • Sebastian_M26
                              RS
                              S_OCP Member
                              • 2005
                              • 1823
                              • Superb II (3T4)

                              #39
                              Zamieszczone przez Rico40 Zobacz wpis
                              a od klimy wogóle nie wymienia
                              To musi nieźle walić w tym pudle

                              Seria 188KM/270Nm na 95RON

                              Komentarz

                              • ryjeks
                                Rider
                                • 2010
                                • 488
                                • Octavia III combi (5E5)
                                • CHPA 1.4 TSI 140 KM

                                #40
                                Zamieszczone przez sew1981 Zobacz wpis
                                1) napisz ile czasu masz aktualny pojazd, w którym stosujesz LL i ile planujesz mieć auto - to wiele wyjaśni.
                                3,5 roku, zrobione 100 kkm. Nie wiem, może 5 lat, może 6 , a może 10. Zobaczymy co życie pokaże.
                                Nie ma to znaczenia.

                                Zamieszczone przez sew1981 Zobacz wpis
                                a wiele osób piszę o LL jak to jest naprawdę
                                Piszą i nic z tego nie wynika w większości przypadków, bo to jest pisanie dla pisania.

                                Zamieszczone przez sew1981 Zobacz wpis
                                wedug mnie wszelkie argumenty zostały przytoczone nie tylko przeze mnie
                                Żadne konkretne argumenty nie zostały przytoczone.

                                Zamieszczone przez sew1981 Zobacz wpis
                                jak chcesz konkretów daj swój olej do analizy po 30 tkm, zrób UOA jak radzą koledzy po zlaniu. Stawiam flaszkę, że niezły shit wyjdzie. Proponowali Ci koledzy, że Archoil takie testy może zrobić. Zapłać, zrób i przedstaw wyniki. Poanalizujemy, jak czekasz na konkretną analizę od innych, to czemu sam jej nie zrobisz?
                                Ja tego nie potrzebuję, mi wystarczy PRAKTYKA i DOŚWIADCZENIA konkretnych samochodów z mojego otoczenia i nie tylko, także flot, samochodów firmowych itd.
                                Ty masz problem z LL to przedstaw konkretne argumenty i już.
                                Zamieszczone przez sew1981 Zobacz wpis
                                Tomek,pedros, cytrynowiec (znający się na temacie jak widać i siedzący w olejowych tematach) radzili Tobie zrobienie UOA,
                                PO CO mam to robić? Ja szanuję swoje pieniądze i czas.

                                Zamieszczone przez sew1981 Zobacz wpis
                                Poanalizujemy, jak czekasz na konkretną analizę od innych, to czemu sam jej nie zrobisz?
                                Oczekuję, bo skoro jesteś na kategoryczne nie, to oczekuję konkretnych argumentów dlaczego nie. Tym bardziej, że całe floty tak jeżdżą, później ludzie dalej tymi autami jeżdżą i wszystko jest ok.

                                Zamieszczone przez sew1981 Zobacz wpis
                                Nic mi zrobił LL, bo nie jestem głupi, żeby zażynać swój prywatny starszy samochód, zmianami LL, w warunkach w jakich użytkuje auto
                                To ja jestem głupi czy nie?



                                Komentarz

                                • ryjeks
                                  Rider
                                  • 2010
                                  • 488
                                  • Octavia III combi (5E5)
                                  • CHPA 1.4 TSI 140 KM

                                  #41
                                  Zamieszczone przez Maicroft Zobacz wpis
                                  W 3 autach kupowanych ustawiony byl fabryczny interwal LL. W zadnym komputer nie zmienial okresu wymian. Popsute te auta byly ?? 2 lata i 30kkm tak stalo i odliczalo km.
                                  Nawet tu na forum ludziki jeżdżący krótkie dystanse wrzucali, że zaprasza ich na wymianę wcześniej. Różne są pewnie algorytmy i różne filozofie producentów.

                                  Zamieszczone przez Maicroft Zobacz wpis
                                  Ja tam przekornie wole wymienic olej raz w roku. A ze to wychodzi w przedziale 15-25kkm to co za problem Jak auto robi 15kkm miesiecznie to faktycznie 30kkm krzywdy mu nie zrobi.
                                  U siebie pewnie też bym co rok wymieniał, ale wcześniej robię 30 kkm, a w zasadzie równo w rok.

                                  Natomiast jeżdżę czasem służbowym Ducato, aktualnie pod 300 kkm podchodzi, tam wymiany wg. książki są co 45 kkm i tak był olej wymieniany, od kilku lat jeździ już mniej i wymieniany jest co 2 lata, bo ok. 30kkm przebiegu wtedy ma. Auto jeździ, ma sie bardzo dobrze, zapala w mrozy od strzała, nie bierze oleju, moc i kultura pracy, wszystko ok.

                                  Komentarz

                                  • klarus
                                    RS
                                    ModeratoRS
                                    • 2013
                                    • 5392
                                    • Octavia III combi (5E5)
                                    • DKZA 2.0 TSI 190 KM

                                    #42
                                    Czytam i czytam, i to tak trochę bez sensu ten wątek, bo wszystkie najważniejsze informacje pod rozwagę już w wątkach olejowych padły, i stosownie do nich każdy podejmie decyzję taką jaką sam zechce... a w tym wątku, to tak naprawdę tylko emocje rządzą... nic przecież na siłę

                                    Komentarz

                                    • ryjeks
                                      Rider
                                      • 2010
                                      • 488
                                      • Octavia III combi (5E5)
                                      • CHPA 1.4 TSI 140 KM

                                      #43
                                      Zamieszczone przez klarus Zobacz wpis
                                      Czytam i czytam, i to tak trochę bez sensu ten wątek, bo wszystkie najważniejsze informacje pod rozwagę już w wątkach olejowych padły, i stosownie do nich każdy podejmie decyzję taką jaką sam zechce... a w tym wątku, to tak naprawdę tylko emocje rządzą... nic przecież na siłę
                                      Oczywiście, że bez sensu.
                                      Kolega sew1981 chciał zrobić ze mnie wariata tylko zwyczajnie nie wyszło.

                                      Każdy niech jeździ i wymienia oleje jak uważa, wystarczy kierować się rozsądkiem.
                                      A cały wątek w mojej ocenie nadaje się do skasowania, bo jest osobistą wycieczko-zaczepką, nic nie wnoszącą merytorycznie.
                                      O olejach i ich wymianach już kilka tomów napisano.
                                      Ostatnio edytowany przez ryjeks; 7996.

                                      Komentarz

                                      • tomek evo
                                        Rider
                                        • 2013
                                        • 474
                                        • Superb II combi (3T5)

                                        #44
                                        Zamieszczone przez mmor Zobacz wpis
                                        Wlasciciele Lagun 1.9 dci zostali wywolani do tablicy... Te silniki, podobnie jak wczesne 1.5 dci byly po prostu wadliwe.
                                        Jeszcze takie cos mi sie nasunelo, testy Auto Bilda - tam kazdy silnik serwisowany wg producenta wyglada praktycznie jak nowy po 100 kkm, gladzie cylindrow mierza mikrometrem. Te auto nie maja lekko, nie wazne czy niemieckie czy inne, zawsze to samo.
                                        Może i miały swoje wady ale przy regularnym serwisie te silniki potrafiły w dostawczakach po 700 tys.bezawaryjnie robić tylko jak były prawidłowo serwisowane. To jest dokąłdnie to o czym pisałem - konstrukcyjnie silnik wymagający bardzo dobrego smarowania. Po jakim czasie Renault zmieniło konstrukcje? Jaka jest gwarancja, że w przypadku nowych jednostek sytuacja się nie powtórzy? Doświadczenie podpowiada aby nie mieć zaufania do producentów bo dbają przede wszystkim o swój interes.

                                        Komentarz

                                        • dieselinside1900
                                          Ambiente
                                          • 2017
                                          • 228
                                          • Ford
                                          • BLS 1.9 TDI PD 105 KM

                                          #45
                                          Longlife sprawdza się wg mojej praktyki tylko i wyłącznie jeśli pokonujemy długie trasy, w żadnym wypadku do miasta. Od prawie 20 lat mam auta z dieslem i oliwe wymieniam co 10 tys., filtr paliwa co druga wymiana oleju. Każdy ma jakieś tam swoje przyzwyczajenia i doświadczenia, ale ku... można dostać jak jedziesz do mechanika i w dieslu co ma 150 tys. chce zalać np. 15W40. Jeździłem autami co miały ponad 500tys. i nie brały oleju, turbina była oryginalna, ale żadne z nich nie było na longlife, ale było zalewane zawszy syntetykiem pomimo dużego przebiegu.
                                          Była Octavia II, jest Ford S-Max 2.0TDCi Titanium

                                          Komentarz

                                          • cytrynowiec
                                            L&K
                                            • 2015
                                            • 1056
                                            • CZDA 1.4 TSI 150 KM

                                            #46
                                            Dyskusja czystko akademicka dochodząca do bicia piany. Propozycja UOA została odrzucona i tyle...po co drążyć? Odnośnie dowodów czy innych danych, szczerze to mi się nie chce pisać bo nic to nie da...ludzie tu oczekują gotowca z wyjaśnieniami, tłumaczeniami , a dlaczego jest tak a nie inaczej i co to oznacza,..... bo z kolei im się nie chce zgłębiać wiedzy...bo po co? Może to coś da im...a może nie, ale niech się inni produkują i poświęcają swój czas - a np. u mnie czasu coraz mniej. Więc lepiej tego nie ciągnąć i niech każdy zostanie przy swoim zdaniu.
                                            Odnośnie dodatków pisałem wiele razy...są różne i każdy z nich ma różne działanie...albo nie działają wcale, ale znowu trzeba patrzeć na UOA i to nie tylko te w RUS...ale to trzeba chcieć....

                                            Komentarz

                                            • sew1981
                                              RS
                                              S_OCP MemberModeratorr
                                              • 2009
                                              • 10917
                                              • Fiat

                                              #47
                                              oczywiście, racja cytrynowiec,
                                              ryjeks nie ma żadnych argumentow, brednie pisze, że jakiegoś wariata z niego chce robic etc....nie mam takich intencji i nie miałem od początku. mimo, ze o przeniesienie tematu prosil Clip....stąd tu się znalazł...o czym już pisałem !
                                              Natomiast doskonale brak argumentów widzi u innych....... Bez sensu z takim kims jakiekolwiek dyskusje prowadzic merytoryczne, jeśłi nie przyjmuje rad i sugestii doświadczonych w olejach ludzi. A UOA i tak nie zrobi..... Zatem zamykam, bo odbiór tego tematu przez kolege ryjeks jet odbierany jako atak na jego osobę, tylko dlatego, że ktoś ma inne zdanie popartymi pewnymi argumentami logicznymi
                                              jak ktoś chce więcej o oleju wiedziec to niech zajrzy do temató o olejach, bo ludzi z niektórymi ludzmi rozmowa wyglada jak walenie glową w ściane, tak są zafiksowani na swoich niereformowalnych teoriach. Ja osobiście np. mimo wcześniej innego zdania w paru kwestiach technicznych, dzięki doświadczeniu innych ludzi, zmieniłem ogląd na parę kwestii dot. np. eksploatacji, dzięki lekturze forum - dlatego warto zajrzeć np. do wątku olejowego etc, podpytać czasem. Ale można być upartym, nikt nie zmusza, do zmiany postawy.....tylko pytanie co ona daje?
                                              milego dnia Panowie i Panie
                                              Ostatnio edytowany przez sew1981; 6296.

                                              Komentarz

                                              Pracuję...