Ogłoszenie

Zwiń
No announcement yet.

Hak. Jak uruchomić kontrolkę kierunkowskazów przyczepy?

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts

  • Hak. Jak uruchomić kontrolkę kierunkowskazów przyczepy?

    Cześć.
    Skoda Octavia I 1,9TDI, 2001 rok.
    Chcę zamontować hak.
    Mam już kupioną wiązkę dedykowaną do tego modelu z gniazdem 13 stykowym.
    W związku z tym chciałbym żeby działała mi kontrolka kierunkowskazów przyczepy, która jest z lewej tarczy strony obrotomierza.
    ETKA podaje, że trzeba zastosować odpowiedni przerywacz kierunkowskazów. Kod części 1U0953235E, zdobyłem taki i wymieniłem.
    Na próbę podłączyłem dodatkową żarówkę do tylnego kierunkowskazu w samochodzie i okazało się, że zamiast kontrolki mruga mi podświetlenie zestawu wskaźników i podświetlenie sterownika klimatyzacji.
    Czy ktoś z Was orientuje się czy trzeba coś jeszcze wymienić, albo coś przeprogramować?

  • #2
    Pewnie trzeba pociągnąć kabelek do licznika od przerywacza. spójrz sobie na schematy ELSA Elsa online. ElsaWin. ElsaWeb.
    http://forum.octaviaclub.pl/node/2558934
    https://www.facebook.com/ZielonaOctaviaByAndy/

    Komentarz


    • #3
      Wszystkie styki przerywacza mają w kostce swój kabel. Nie ma żadnego wolnego styku.

      Komentarz


      • #4
        ok, ja mam na myśli przewód do licznika.
        W kostce licznika musisz mieć podpięty kabelek w odpowiedni pin ( bodajże 4 pin w niebieskiej wtyczce licznika)
        jeśli tam kabelka nie ma to dlatego kontrolki nie masz.
        To jak to jest połączone to ciężko tak stwierdzić. dlatego wysłałem Ci stronę na której masz schematy elektryczne w samochodzie i wówczas możesz zobaczyć jak powinno to przebiegać od gniazda przyczepy do przerywacza i być może do licznika.
        http://forum.octaviaclub.pl/node/2558934
        https://www.facebook.com/ZielonaOctaviaByAndy/

        Komentarz


        • #5
          Przeglądałem te schematy i z tego co wydedukowałem to prawdopodobnie może trzeba pociągnąć dodatkowy kabelek od przerywacza do licznika. Nie zmienia to faktu, że przerywacz musi być taki do pojazdu z hakiem (nr katalogowy 1U0953235E). Pamiętam, że w modelu Felicia wystarczyło zmienić tylko przerywacz i dodatkowo kontrolka kierunkowskazów przyczepy zaczynała działać. Myślałem, że w modelu Octavia jest podobnie ale jak widać nie jest.
          Póki co dzięki za pomoc. Nie wiem kiedy się za to zabiorę, bo mam teraz kupę innej roboty ale jakby co to dam znać czy się udało czy nie.

          Komentarz


          • #6
            Zamieszczone przez Andy90 Zobacz wpis
            ok, ja mam na myśli przewód do licznika.
            W kostce licznika musisz mieć podpięty kabelek w odpowiedni pin ( bodajże 4 pin w niebieskiej wtyczce licznika)
            jeśli tam kabelka nie ma to dlatego kontrolki nie masz.
            Kontrolka jest. Zaświeciła się ale nie wtedy kiedy powinna.
            Wyjąłem przerywacz i w miejscu T7a/4 jest tam cienki kabel taki jakiś zielonkawo-żółty. Po zdemontowaniu zestawu wskaźników i wyjęciu niebieskiej wtyczki, rozebrałem ją i w miejscu T32a/4 kabelka nie ma.
            Więc zgodnie ze schematem połączyłem styk nr 4 przerywacza ze stykiem nr 4 niebieskiej wtyczki przy wskaźnikach.
            I co?
            I kontrolka kierunkowskazów przyczepy się zaświeciła gdy włączyłem światła pozycyjne.
            Nie kumam o co chodzi.
            Ostatnio edytowany przez fred77; 9995475.

            Komentarz


            • #7
              Zgodnie ze schematem styk nr 4 przerywacza kierunkowskazów powinien być połączany ze stykiem nr 4 niebieskiej wtyczki zestawu wskaźników odpowiadającą za kontrolkę kierunkowskazów przyczepy.
              A okazuje się, że wspomniany styk przerywacza jest już połączony ze stykiem nr 20 niebieskiej wtyczki zestawu wskaźników, która odpowiada za podświetlenie tegoż zestawu.
              Jak tu dojść, który schemat jest mi potrzebny lub jak tę kontrolkę uruchomić?

              Komentarz


              • #8
                A więc próbowałem jakoś na różne sposoby podpiąć tę kontrolkę i niestety nic z tego.
                Nie wiem jak tego dokonać.

                Sama kontrolka jest sprawna i gdy poda się na nią napięcie to świeci ale jak ją podpiąć to za nic nie wiem.


                To co wywnioskowałem z oryginalnych schematów elektrycznych Skody to to, że Skoda Octavia 1 nie musi mieć modułu wiązki elektrycznej haka.
                Moduł odpowiada tylko i wyłącznie za to żeby była akustyczna sygnalizacja (cykanie) niedziałających kierunkowskazów w przyczepie. Po prostu, gdy w przyczepie przestałby działać kierunkowskaz, to jest to sygnalizowane większą częstotliwością mrugania kierunkowskazu.
                Zgodnie ze sztuką to działanie kierunkowskazów przyczepy w tym modelu Skody powinno być sygnalizowane właśnie wspomnianą kontrolką, a nie akustycznie.
                W wiązce dedykowanej, którą kupiłem, moduł zastąpię złączem 8-stykowym, w którym zmostkuję część styków tak, że będą działały kierunkowskazy bez modułu i ewentualnej akustycznej sygnalizacji niedziałających kierunkowskazów.
                A to jak uruchomić tę pierońską kontrolkę to zobaczę później. Znam paru elektromechaników samochodowych, może oni coś doradzą.

                Komentarz


                • #9
                  Siedzę i jeszcze raz przeglądam schematy.
                  Wychodzi na to, niezależnie czy w samochodzie jest hak czy go nie ma to wszystkie styki przerywacza są podłączone tak samo, oprócz styku nr 4.
                  Styk nr 1 jest połączony z przełącznikiem kierunkowskazów przy kierownicy.
                  Styk nr 2 puszcza prąd na prawe kierunkowskazy.
                  Styk nr 3 puszcza prąd na lewe kierunkowskazy.
                  Styk nr 5 to masa.
                  Styk nr 6 to zasilanie prawych kierunkowskazów biegnące od bezpiecznika.
                  Styk nr 7 to zasilanie lewych kierunkowskazów biegnące od bezpiecznika.

                  Różnica jest tylko przy styku nr 4.

                  Obecnie pod styk nr 4 jest podłączony przewód odpowiadający za zasilanie podświetlenia klawisza świateł awaryjnych.
                  Klawisz świateł awaryjnych jest zintegrowany z przerywaczem kierunkowskazów.
                  Musiałbym odpiąć ten przewód zasilający podświetlenie tego klawisza i wpiąć tam przewód od kontrolki.
                  Są chyba trzy albo cztery rodzaje tych przerywaczy. I nie wiem, który jest właściwy.
                  Przerywacz, który był zamontowany nie ma oznaczenia więc nie wiem czy jest właściwy.
                  Zgodnie z katalogiem części pojazd z hakiem powinien mieć przerywacz, którego kod to 1U0953235E.
                  Zdobyłem ten przerywacz ale nic to nie dało.
                  Znajomy ma taką Skodę z hakiem i działającą kontrolką i u niego przerywacz ma kod 1U0953235B.

                  Wychodzi na to, że to tylko kwestia innego przerywacza, który - jak wspomniałem - jest zintegrowany klawiszem świateł awaryjnych.
                  No i wypięcia kabla od podświetlenia i wsadzenia tam kabla od kontrolki.

                  Zobaczymy. Póki co dam sobie spokój i wezmę się za to za dwa tygodnie.

                  Komentarz


                  • #10
                    A więc hak założony, wiązka podpięta. Zrobiłem wtyk mostkujący i wsadziłem go w miejsce modułu. Jest to wszystko podłączone zgodnie ze schematem elektrycznym Skody.
                    Pozostała tylko kwestia tej nieszczęsnej kontrolki kierunkowskazów przyczepy.
                    Pamiętam gdy kupiłem zgodny z katalogiem przerywacz kierunkowskazów, przeznaczony do samochodów z hakiem.
                    Gdy na próbę podłączyłem dodatkową żarówkę do włączonego kierunkowskazu to zaczęło mi migać podświetlenie zestawu wskaźników i podświetlenie sterownika klimatyzacji.
                    Wychodzi na to, że to prawidłowa reakcja, bo tam gdzie przy przerywaczu powinna być podpięta kontrolka kierunkowskazów to jest podpięte podświetlenie wskaźników.
                    Ale gdy po jakimś czasie próbowałem drugi raz to już podświetlenie nie migało i gdy teraz podłączyłem przyczepę to też nic nie miga.
                    Nie wiem czemu i czy coś się nie uszkodziło w tym przerywaczu.
                    Musiałbym kupić kolejny.

                    Komentarz


                    • #11
                      Udało się. Kontrolka kierunkowskazów przyczepy ożyła.
                      Zgodnie z katalogiem pojazdy wyposażone w hak mają mieć przerywacz nr Udało się. Kontrolka kierunkowskazów przyczepy ożyła.

                      Zgodnie z katalogiem pojazdy wyposażone w hak mają mieć przerywacz nr 1U0953235E.
                      Różnica w oznaczeniu polega właśnie tylko na tej ostatniej literce, którą podkreśliłem.

                      Najlepsze jest to, że kupiłem wcześniej już taki przerywacz i gdy go zamontowałem i podpiąłem na próbę dodatkową żarówkę, do tylnego kierunkowskazu, to zaczęło migać podświetlenie wskaźników i sterownika klimatyzacji.
                      Mrugało dlatego, bo do styku przerywacza (nr 4) odpowiedzialnego za zasilanie kontrolki kierunkowskazów przyczepy jest fabrycznie podpięty przewód zasilający podświetlenie czerwonego trójkątnego przycisku świateł awaryjnych.

                      Gdy już zamontowałem hak i podłączyłem instalację haka zgodnie z fabrycznym schematem i podpiąłem kontrolkę pod styk nr 4 przerywacza to nic nie zadziałało.
                      Wyglądało to tak jakby przerywacz uległ jakiemuś uszkodzeniu i nie puszczał prądu do kontrolki kierunkowskazów przyczepy.

                      Postanowiłem poszukać jeszcze raz przerywacz o wspomnianym wyżej numerze katalogowym. Znalazłem go i kupiłem.
                      Zanim go zamontowałem to usunąłem ze złącza w wiązce styk nr 4 i wsadziłem tam na próbę przewód od kontrolki.
                      Po podpięciu przyczepy i włączeniu kierunkowskazu wszystko zaczęło działać.

                      Wychodzi na to, że coś faktycznie musiało nawalić w tamtym przerywaczu.
                      Najważniejsze, że wszystko jest podłączone tak jak fabryka to przewidziała i wszystko jest sprawne.

                      Ostateczny wniosek jest taki.
                      Jeżeli ktoś chce zamontować hak to podłączenie wiązki elektrycznej haka nie wymaga żadnego modułu. Wynika to nawet z fabrycznego schematu.
                      Można po prostu wpiąć się w tylne lampy.
                      Aby kontrolka kierunkowskazów zadziałała to trzeba zamontować przewód na styku nr 4 niebieskiego złącza zestawu wskaźników.
                      Potem drugi koniec przewodu trzeba poprowadzić do kostki przerywacza. Trzeba wyjąć ze styku nr 4 tej kostki przewód, zaizolować go i zostawić na boku, a w to miejsce wsadzić przewód od kontrolki.
                      Żeby kontrolka zadziałała to musi być wymieniony przerywacz na taki z numerem katalogowym
                      1U0953235E (ważna jest ta ostatnia literka).

                      Komentarz

                      POWRÓT NA GÓRĘ
                      Pracuję...
                      X