Od zakupu auta i zalania podejrzanego paliwa na BP, o czym pisalem w innym wątku trapi mnie ten jeden błąd (i TYLKO on), patrzyłem w szukajce ale nie zlalazłem konkretnego rozwiązania, owszem przewijało sie to pare razy na forum ale w wiekszosci przypadków 17544 wynikał z innych błędów związanych z LPG, a ja jeżdze na paliwie. Błąd kasowałem już 4 razy, średnio check engine pojawia sie co 40-60 km. Podejrzane paliwo wyjezdziłem i później zalałem eurosuper 95 shella. Dodam, że jak już wyskoczy błąd nie widze zadnych efektów ubocznych. Auto normalnie sie zbiera, obroty ok, nic nie szarpie itp, spalanie w normie. To co udało m sie znaleźć na necie:
17544 - rząd cylindrów 1, adaptacja mieszanki, system "za ubogi"
-> sprawdź regulator ciśnienia paliwa
-> sprawdź zawory wtryskowe i szczelność układu
-> sprawdź pompę paliwa
-> szczelność układu zasysania
-> szczelność układu wydechowego
Po pierwsze nie mam pojęcia jak posprawdzać te rzeczy a nawet jakbym miał to domyślam sie, że samym VAGiem sie nie da, po drugie czy warto z tym jechać do ASO, czy da rade to sprawdzić zwykły mechanior no i najważniejsze:
czy ktoś miał podobny problem i znalazł rozwiązanie.
Kiedyś O1 1.8T , Później O2FL 1.6 Fabia II 1.9 TDi, teraz Rapid 1.2 TSI 110 km
Błąd ten nie wyskakuje od razu, tylko po pewnym czasie bo to jest błąd adaptacyjny i pokazuje się jeżeli pewien wskaźnik przekroczy limit. A żeby go przekroczyć to musi minąć troszkę czasu, bo skasowanie błędu zeruje go.
Ten wskaźnik to pole pierwsze grupy 32 (jeżeli masz VAGa). Limit +/- 10.
Dokładny opis jest tutaj: http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/fuel-trim.html
Skąd wiem że lambda lub katalizator - ze swojego doświadczenia i wymiany przwie wszystkiego.
Może być, że kat się zapchał spalinami z tego lewego paliwa i poprostu trzeba go przedmuchać - to znaczy dłuższą chwile trzymać silnik na wysokich obrotach, żeby przepalić śmietnik w kacie.
Ponieważ masz dwie sondy lambda, to VAGiem możesz przeprowadzić kontrole katalizatora.
dzieki za cenne wskazówki. zauważyłem dodatkowo ze kontrolka zapala sie zawsze przy ruszaniu na wolnych obrotach albo postoju. nigdy w trakcie normalnej jazdy. Sonda lambda chyba jest ok bo dało by sie znac po spalaniu, ale co do katalizatora bardzo mozliwe, bo czasem ni stad ni z owąd (nawet bez dawania w palnik) czuć charakterystyczny zapach zgniłych jajek
ps. z czystej ciekawosci, musiales wymieniac lambde czy katalizator?
Kiedyś O1 1.8T , Później O2FL 1.6 Fabia II 1.9 TDi, teraz Rapid 1.2 TSI 110 km
kontrolka zapala sie zawsze przy ruszaniu na wolnych obrotach albo postoju
Dokładnie tak, bo to co przekracza limit jest mierzone/zmieniane na wolnych obrotach
Grupa 32 - pole pierwsze (ADD) wskaźnik/wartość o jaką korygowany jest czas otwarcia wtryskiwacza paliwa na wolnych obrotach
Grupa 32 - pole drugie (MULT) wskaźnik/wartość o jaką korygowany jest czas otwarcia wtryskiwaczy paliwa podczas normalnej pracy
Wartość na plusie oznacza że mieszanka jest/była za uboga i jest o te wartość korygowana.
Wartość na minusie oznacza że mieszanka jest/była za bogata i jest korygowana.
Tolerancja obu pól to +/- 10 - tzn w tym zakresie nie zapali się kontrolka i w wartości w tym zakresie to zupełnie prawidłowa praca.
Ja u siebie wymieniałem po kolei wszystko - lambdy poszły własciwie na pierwszy ogień, ale to nie było to. Następnie kupiłem VAGa na PDA (gdzie normalnie mam AutoMape) i nauczyłem się sprawdzać co robi komputer silnika podczas normalnych długich jazd w trasie. Doszedłem do tego, że coś musi być z katalizatorem, bo tylko on został z rzeczy które mogły wpływać na wartości drugiej lambdy, które były lekko nie takie jak być powinne. Po pewnym czasie u mnie doszedł błąd pierwszego katalizatora (i jedynego, ale tak się nazywa). Zacząłem szukać więcej i nauczyłem się sprawdzać VAGiem lambdy i katalizator i wyszło, że katalizator jest uszkodzony w 90%, tzn że jego wydajność to około 10%. Tutaj limit jest ustawiony na 15%, jeżeli jest poniżej jest bład w komputerze.
A zapach jajek - oj był i to duży, tylko że jakoś nikt mi w ASO ani w moim warsztacie nie chciał uwierzyć, że to katalizator - wymieniali i kombinowali ze wszystkim innym. Po wymianie sprawność wg VAG nowego katalizatora to 80% i taka się utrzymuje mniej więcej przez cały czas teraz.
Ta sprawność to rzecz umowna - w jakiś sposób obliczana na podstawie wskazań sond lambda przed i za katem, jak i z ilości paliwa które komputer podaje do silnika.
Aha, to że wyskakuje ten błąd nie znaczy nic więcej jak tylko to, że auto leje więcej/mniej paliwa niż powinno być (z tolerancją +/- 10) z wyliczenia w danym momencie (wyliczenia z prędkości obr., obciążenia, temp i inne).
Jak masz VAGa to zrób testy lambd, oraz kata i będziesz wiedział więcej.
yoschua, tak z ciekawosci to jak sprawdzasz tę sprawność. Mam VAG-a i u mnie żadnych błędów niema nigdzie, póki co. Chciałbym jednak sobie sprawdzić sprawność tego katalizatora.
Serdeczne dzięki, pozdro
z uwalonym katalizatorem w sumie mozna jezdzic chociaz sie nie powinno. cena nowego z tego co mi wiadomo waha sie miedzy 200-400 zl. bede mial czas to pobawie sie w diagnostyke, jak narazie daje mu troche w palnik to sie przepala i jak narazie 50 km po miescie bez bledu
Kiedyś O1 1.8T , Później O2FL 1.6 Fabia II 1.9 TDi, teraz Rapid 1.2 TSI 110 km
A z ciekawości to jakie wartości masz w pierwszm i drugim polu w grupie 32 w vagu ??
U mnie wczoraj też się pojawiło, ale wartości było w granicach -9.9%, a to oznacza, że komputer o 10% zmniejsza dawke paliwa (oszczędza ;-) ). Jeżdze na Orlenowskim 98.
Aha i pamiętaj, że kasowanie błędów (nawet jak ich niema) zeruje te współczynniki.
[ Dodano: Nie 01 Mar, 09 19:22 ]
Dziś kontrolka pojawiła sie ponownie ;/ podpiołem VAG`a i posprawdzałem tak jak umiem, pewnie nie do końca to co trzeba ale zapisałem jakieś logi i zrobiłem kilka zdjęć:
PIERWSZE DWA PRZED SKASOWANIEM BŁEDU, TRZECIE PO:
oraz logi (nie wiem czy cos z nich wynika, po zdjęciach widać ze mam za duże napięcie na sondzie)
przy wcisnietym hamulcu i podniesieniu obrotów nie chciał mi się załączyć test lambdy, trzynałem ponad minute i nic :?
06A 906 032 HJ ,,1.8L R4/5VT 0002,
,Group A:,'032,,,,Group B:,'033,,,,Group C:,'034
,,Idle O2 Adapt,Run O2 Adapt, , ,,PreCat O2 Reg,PreCat O2 V, , ,,Engine Speed,Cat Temp,PreC O2 Durat,PreC O2 Age
,TIME,-10-10%,-10-10%, , ,TIME,-10-10%,0-1V, , ,TIME,700-6800 RPM,350-500 C,<=3.3s ,B1-S1 OK
MARKER,STAMP,%,%,,,STAMP,%, V,,,STAMP, /min,°C,,
,0.80,6.4,2.3, , ,0.01,0.8,1.540, , ,0.40,920,265.0,1.562,Test OFF
,2.21,6.4,2.3, , ,1.20,-2.3,1.500, , ,1.71,880,265.0,1.562,Test OFF
,3.61,6.4,2.3, , ,2.70,-2.3,1.560, , ,3.12,880,265.0,1.562,Test OFF
,5.02,6.4,2.3, , ,4.13,0.8,1.560, , ,4.62,920,270.0,1.562,Test OFF
,6.22,6.4,2.3, , ,5.42,0.8,1.520, , ,5.82,880,270.0,1.562,Test OFF
,7.53,6.4,2.3, , ,6.64,-1.6,1.540, , ,7.13,880,270.0,1.562,Test OFF
,8.83,6.4,2.3, , ,7.95,1.6,1.540, , ,8.43,920,270.0,1.562,Test OFF
,10.06,6.4,2.3, , ,9.25,-1.6,1.500, , ,9.65,920,270.0,1.562,Test OFF
,11.45,6.4,2.3, , ,10.56,1.6,1.580, , ,10.96,880,270.0,1.562,Test OFF
,12.76,6.4,2.3, , ,11.87,1.6,1.520, , ,12.27,920,270.0,1.562,Test OFF
,13.98,6.4,2.3, , ,13.16,-0.8,1.540, , ,13.56,920,270.0,1.562,Test OFF
,15.48,6.4,2.3, , ,14.48,1.6,1.540, , ,14.99,920,270.0,1.562,Test OFF
,16.70,6.6,2.3, , ,15.88,1.6,1.520, , ,16.28,920,270.0,1.562,Test OFF
,18.00,6.6,2.3, , ,17.18,-0.8,1.540, , ,17.58,880,275.0,1.562,Test OFF
,19.31,6.6,2.3, , ,18.40,1.6,1.540, , ,18.81,960,275.0,1.562,Test OFF
,20.60,6.6,2.3, , ,19.71,-1.6,1.500, , ,20.22,920,275.0,1.562,Test OFF
,21.82,6.6,2.3, , ,21.02,1.6,1.560, , ,21.42,920,275.0,1.562,Test OFF
,23.13,6.6,2.3, , ,22.31,1.6,1.540, , ,22.73,920,275.0,1.562,Test OFF
,24.44,6.6,2.3, , ,23.63,-1.6,1.560, , ,24.03,920,275.0,1.562,Test OFF
,25.74,6.6,2.3, , ,24.94,1.6,1.520, , ,25.34,960,275.0,1.562,Test OFF
,27.05,6.6,2.3, , ,26.15,-1.6,1.500, , ,26.65,1280,275.0,1.562,Test OFF
,28.27,6.6,2.3, , ,27.45,2.3,1.540, , ,27.85,1440,280.0,1.562,Test OFF
,29.56,6.6,2.3, , ,28.76,1.6,1.540, , ,29.16,1680,285.0,1.562,Test OFF
,30.87,6.6,2.3, , ,29.96,-0.8,1.460, , ,30.38,2200,290.0,1.562,Test OFF
,32.19,6.6,2.3, , ,31.27,2.3,1.560, , ,31.79,2400,300.0,1.562,Test OFF
,33.48,6.6,2.3, , ,32.58,-3.1,1.480, , ,33.08,2440,305.0,1.562,Test OFF
,34.79,6.6,2.3, , ,33.90,-1.6,1.460, , ,34.39,2480,310.0,1.562,Test OFF
,36.10,6.6,2.3, , ,35.19,-0.8,1.540, , ,35.61,2480,315.0,1.562,Test OFF
,37.42,6.6,2.3, , ,36.50,-4.7,1.460, , ,36.90,2240,320.0,1.562,Test OFF
,38.71,6.6,2.3, , ,37.91,0.8,1.540, , ,38.31,2400,320.0,1.562,Test OFF
,39.93,6.6,2.3, , ,39.13,-4.7,1.500, , ,39.53,2440,320.0,1.562,Test OFF
,41.24,6.6,2.3, , ,40.33,-1.6,1.500, , ,40.73,2400,325.0,1.562,Test OFF
,42.44,6.6,2.3, , ,41.64,-2.3,1.560, , ,42.04,2440,325.0,1.562,Test OFF
,43.85,6.6,2.3, , ,42.84,-5.5,1.520, , ,43.35,2440,325.0,1.562,Test OFF
,45.06,6.6,2.3, , ,44.25,-3.1,1.520, , ,44.65,2440,330.0,1.562,Test OFF
,46.36,6.6,2.3, , ,45.56,-4.7,1.560, , ,45.96,2440,330.0,1.562,Test OFF
,47.67,6.6,2.3, , ,46.76,-2.3,1.480, , ,47.17,2360,330.0,1.562,Test OFF
,48.98,6.6,2.3, , ,48.07,-2.3,1.560, , ,48.58,2360,330.0,1.562,Test OFF
,50.39,6.6,2.3, , ,49.48,-3.9,1.540, , ,49.99,2360,330.0,1.562,Test OFF
,51.69,6.6,2.3, , ,50.79,-0.8,1.480, , ,51.29,2360,330.0,1.562,Test OFF
,52.90,6.6,2.3, , ,52.10,-0.8,1.540, , ,52.50,2400,330.0,1.562,Test OFF
,54.10,6.6,2.3, , ,53.30,-5.5,1.460, , ,53.70,2400,335.0,1.562,Test OFF
,55.32,6.6,2.3, , ,54.50,-2.3,1.560, , ,54.92,2400,335.0,1.562,Test OFF
,56.52,6.6,2.3, , ,55.72,-4.7,1.500, , ,56.12,2400,335.0,1.562,Test OFF
,57.83,6.6,2.3, , ,56.92,-0.8,1.540, , ,57.33,2400,335.0,1.562,Test OFF
,59.14,6.6,2.3, , ,58.23,-5.5,1.480, , ,58.74,2400,335.0,1.562,Test OFF
,60.34,6.6,2.3, , ,59.54,-2.3,1.500, , ,59.94,2400,340.0,1.562,Test OFF
,61.65,6.6,2.3, , ,60.85,-4.7,1.540, , ,61.25,2400,340.0,1.562,Test OFF
,62.96,6.6,2.3, , ,62.05,-1.6,1.500, , ,62.45,2400,340.0,1.562,Test OFF
,64.16,6.6,2.3, , ,63.36,-1.6,1.560, , ,63.76,2400,340.0,1.562,Test OFF
,65.38,6.6,2.3, , ,64.56,-3.9,1.500, , ,64.96,2360,340.0,1.562,Test OFF
,66.67,6.6,2.3, , ,65.88,-1.6,1.560, , ,66.27,2360,340.0,1.562,Test OFF
,67.89,6.6,2.3, , ,67.07,-2.3,1.500, , ,67.49,2360,345.0,1.562,Test OFF
,69.09,6.6,2.3, , ,68.29,-0.8,1.480, , ,68.69,2400,345.0,1.562,Test OFF
,70.40,6.6,2.3, , ,69.60,-2.3,1.540, , ,70.00,2400,345.0,1.562,Test OFF
,71.60,6.6,2.3, , ,70.80,1.6,1.540, , ,71.20,2400,345.0,1.562,Test OFF
,72.82,6.6,2.3, , ,72.00,0.0,1.520, , ,72.42,2400,345.0,1.562,Test OFF
,74.02,6.6,2.3, , ,73.22,3.1,1.560, , ,73.62,2400,350.0,1.562,Test OFF
Sunday,01,March,2009,18:15:59
06A 906 032 HJ ,,1.8L R4/5VT 0002,
,Group A:,'032,,,,Group B:,'033,,,,Group C:,'034
,,Idle O2 Adapt,Run O2 Adapt, , ,,PreCat O2 Reg,PreCat O2 V, , ,,Engine Speed,Cat Temp,PreC O2 Durat,PreC O2 Age
,TIME,-10-10%,-10-10%, , ,TIME,-10-10%,0-1V, , ,TIME,700-6800 RPM,350-500 C,<=3.3s ,B1-S1 OK
MARKER,STAMP,%,%,,,STAMP,%, V,,,STAMP, /min,°C,,
,0.50,5.3,0.0, , ,0.90,8.6,1.560, , ,0.01,840,340.0,1.000,Test OFF
,1.71,5.3,0.0, , ,2.21,5.5,1.500, , ,1.30,840,340.0,1.000,Test OFF
,3.12,5.3,0.0, , ,3.52,5.5,1.540, , ,2.61,840,340.0,1.000,Test OFF
,4.32,5.3,0.0, , ,4.72,7.8,1.520, , ,3.92,840,340.0,1.000,Test OFF
,5.73,5.4,0.0, , ,6.13,5.5,1.540, , ,5.23,880,340.0,1.000,Test OFF
,7.12,5.4,0.0, , ,7.53,5.5,1.520, , ,6.64,880,340.0,1.000,Test OFF
,8.33,5.4,0.0, , ,8.75,7.8,1.520, , ,7.93,880,340.0,1.000,Test OFF
,9.55,5.4,0.0, , ,10.05,5.5,1.520, , ,9.13,880,340.0,1.000,Test OFF
,10.86,5.4,0.0, , ,11.36,7.8,1.540, , ,10.45,880,340.0,1.000,Test OFF
,12.16,5.6,0.0, , ,12.57,4.7,1.500, , ,11.76,880,340.0,1.000,Test OFF
,13.37,5.6,0.0, , ,13.76,7.0,1.540, , ,12.97,880,340.0,1.000,Test OFF
,14.69,5.6,0.0, , ,15.17,6.3,1.500, , ,14.17,920,340.0,1.000,Test OFF
,15.98,5.6,0.0, , ,16.38,3.1,1.520, , ,15.58,840,340.0,1.000,Test OFF
,17.20,5.6,0.0, , ,17.60,6.3,1.560, , ,16.80,840,340.0,1.000,Test OFF
,18.40,5.8,0.0, , ,18.80,3.1,1.540, , ,18.00,880,340.0,1.000,Test OFF
,19.69,5.8,0.0, , ,20.09,6.3,1.540, , ,19.21,880,340.0,1.000,Test OFF
,20.91,5.8,0.0, , ,21.32,2.3,1.480, , ,20.51,920,340.0,1.000,Test OFF
,22.22,5.8,0.0, , ,22.73,4.7,1.540, , ,21.72,960,345.0,1.000,Test OFF
,23.63,5.8,0.0, , ,24.14,4.7,1.540, , ,23.23,960,345.0,1.000,Test OFF
,25.04,5.8,0.0, , ,25.43,1.6,1.500, , ,24.62,960,345.0,1.000,Test OFF
,26.25,5.8,0.0, , ,26.65,5.5,1.560, , ,25.84,1280,345.0,1.000,Test OFF
,27.55,5.8,0.0, , ,27.96,0.8,1.500, , ,27.05,1440,345.0,1.000,Test OFF
,28.95,5.8,0.0, , ,29.37,0.0,1.480, , ,28.46,1680,350.0,1.000,Test OFF
,30.27,5.8,0.0, , ,30.67,1.6,1.520, , ,29.77,2080,355.0,1.000,Test OFF
,31.48,5.8,0.0, , ,31.88,-2.3,1.480, , ,31.07,2240,360.0,1.000,Test OFF
,32.68,5.8,0.0, , ,33.08,-0.8,1.540, , ,32.28,2280,370.0,1.000,Test OFF
,33.99,5.8,0.0, , ,34.39,-3.9,1.540, , ,33.59,2280,370.0,1.000,Test OFF
,35.19,5.8,0.0, , ,35.59,-2.3,1.480, , ,34.79,2280,375.0,1.000,Test OFF
,36.41,5.8,0.0, , ,36.81,-5.5,1.540, , ,35.99,2280,380.0,1.000,Test OFF
,37.71,5.8,0.0, , ,38.12,-6.3,1.540, , ,37.21,2280,380.0,1.000,Test OFF
,39.02,5.8,0.0, , ,39.42,-0.8,1.560, , ,38.62,2240,380.0,1.000,Test OFF
,40.23,5.8,0.0, , ,40.63,-4.7,1.460, , ,39.82,2280,380.0,1.000,Test OFF
,41.43,5.8,0.0, , ,41.83,-2.3,1.540, , ,41.03,2280,385.0,1.000,Test OFF
,42.74,5.8,0.0, , ,43.14,-3.9,1.500, , ,42.34,2320,385.0,1.000,Test OFF
,43.94,5.8,0.0, , ,44.34,-2.3,1.520, , ,43.54,2400,385.0,1.000,Test OFF
,45.16,5.8,0.0, , ,45.56,-4.7,1.500, , ,44.74,2440,385.0,1.000,Test OFF
,46.36,5.8,0.0, , ,46.76,-2.3,1.520, , ,45.96,2440,385.0,1.000,Test OFF
,47.58,5.8,0.0, , ,47.97,-3.9,1.520, , ,47.16,2400,390.0,1.000,Test OFF
,48.87,5.8,0.0, , ,49.27,-2.3,1.500, , ,48.47,2360,390.0,1.000,Test OFF
,50.18,5.8,0.0, , ,50.58,-1.6,1.560, , ,49.69,2360,390.0,1.000,Test OFF
,51.59,5.8,0.0, , ,51.99,-3.9,1.520, , ,51.10,2360,390.0,1.000,Test OFF
,52.90,5.8,0.0, , ,53.30,-1.6,1.480, , ,52.50,2360,390.0,1.000,Test OFF
,54.10,5.8,0.0, , ,54.50,-4.7,1.540, , ,53.70,2360,390.0,1.000,Test OFF
,55.32,5.8,0.0, , ,55.81,-3.9,1.520, , ,54.90,2360,390.0,1.000,Test OFF
,56.73,5.8,0.0, , ,57.22,-0.8,1.520, , ,56.21,2360,390.0,1.000,Test OFF
,58.02,5.8,0.0, , ,58.44,-3.1,1.520, , ,57.62,2400,390.0,1.000,Test OFF
,59.33,5.8,0.0, , ,59.85,-3.1,1.500, , ,58.84,2360,395.0,1.000,Test OFF
,60.74,5.8,0.0, , ,61.25,0.0,1.800, , ,60.34,1920,385.0,1.000,Test OFF
,62.15,5.8,0.0, , ,62.55,0.0,0.740, , ,61.75,1160,370.0,1.000,Test OFF
,63.36,5.8,0.0, , ,63.75,0.0,1.620, , ,62.95,1000,365.0,1.000,Test OFF
,64.66,5.8,0.0, , ,65.06,1.6,1.580, , ,64.26,800,365.0,1.000,Test OFF
,65.97,5.8,0.0, , ,66.37,0.0,1.540, , ,65.48,800,360.0,1.000,Test OFF
,67.36,5.8,0.0, , ,67.78,3.1,1.540, , ,66.88,840,360.0,1.000,Test OFF
,68.60,5.8,0.0, , ,69.00,0.0,1.520, , ,68.18,840,360.0,1.000,Test OFF
[ Dodano: Nie 01 Mar, 09 19:24 ]
help
Kiedyś O1 1.8T , Później O2FL 1.6 Fabia II 1.9 TDi, teraz Rapid 1.2 TSI 110 km
przy wcisnietym hamulcu i podniesieniu obrotów nie chciał mi się załączyć test lambdy, trzynałem ponad minute i nic
Spróbuj puścić gaz, pare sekund na jałowym i znowu podnieść na wymagane czyli coś w okolicach 2500obr. i powinno załączyć test. A może nie miałeś jeszcze rozgrzanego powyżej 350 stopni katalizatora?
całkiem możliwe, na fotkach nie ma wymaganej temp. ale i tak to napiecie chyba nie powinno byc o 0.5 V za wysokie
Musisz go trochę potrzyć na wysokich obrotach żeby się nagrzał. Odpuśc gaz i przełącz na nastawy podstawowe i dopiero wtedy ustaw wymagane obroty. Niewiem jak jest w tym silniku ale w 2.0 przy AZJ ma to być około 2300 ale już w pozostałych modelach 2800-3200. Jak przechodzisz na nastawy podstawowe w celu zrobienia test to aktywuj tylko jedną pozycję np. 34 i zrób test.
A ta wartość 1,540V to jest stała czy się w jakimś zakresie zmienia?
Ponieważ niema tego w jednym miejscu na forum to napisze od początku jak zrobić testy.
Aby w pełni sprawdzić trzeba zrobić trzy testy - test pierwszej sondy, test drugiej sondy oraz test katalizatora. Wszystkie te testy robimy za pomocą VAGa.
1. Test pierwszej sondy Lambda
Samochód musi być nagrzany, tzn wskazówka temperatury wody musi być na 90stC.
VAGiem wchodzimy w Basic Setting (04) (pol. Nastawy podstawowe)
Wybieramy tylko jedną grupę 34. (Ważne aby była tylko jedna wybrana)
Nagrzewamy katalizator (pole drugie musi się znaleźć w zakresie, czyli temp powyżej 350st C) (swoją drogą to nie wiem czy tutaj nie ma błędu, bo ja zawsze te testy robie powyżej 500st C i dopiero wtedy chcą się wykonać)
Wciskamy pedał gazu tak aby obroty utrzymywać powyżej 2000 rpm ( i tutaj też jest kilka wersji w sieci, niektórzy piszą że powyżej 3000 rpm) Trzeba utrzymywać te obroty cały czas identyczne w bardzo zbliżonym zakresie (przykład tzn. 2000 - 2200). Jeżeli obroty są odpowiednie i inne warunki też to w polu 4 pokaże się się TEST ON. Trzymamy obroty nadal aż do zakończenia testu. Jeżeli test nie chce się wykonać to delikatnie zwiększamy obroty.
Na zakończenie testu w polu 4 mamy B1-S1 OK lub B1-S1 not OK lub TEST OFF
Dwa pierwsze oznaczają wynik testu, trzecie oznacza że test został przerwany i trzeba go powtórzyć.
2. Sprawdzenie drugiej sondy Lambda
Podobnie jak dla pierwszej sondy, lecz test przeprowadzamy w grupie 36.
Czyli wybieramy Basic Setting (04) (pol. Nastawy podstawowe) i grupa 36. (Ważne aby była tylko jedna wybrana)
Podnosimy obroty do ustalonej wartości - powyżej 2000 rpm, patrzymy czy jest TEST ON w polu 2, czekamy aż się wykona i oglądamy wynik: B1-S2 OK lub B1-S2 not OK.
Ten wynik może już tam być, bo test wykonał się przy okazji testu pierwszej sondy lambda.
Aby wykonać go jeszcze raz - bo mamy taką chęć - to musimy wyłączyć silnik i odpalić go jeszcze raz - czyli zresetować komputer.
3. Test katalizatora.
Test ten można wykonać jeżeli zostały przeprowadzone testy sond lambda i w obu przypadkach wynik był pozytywny.
I znowu test wykonujemy w Basic Setting (04) (pol. Nastawy podstawowe)
Wybieramy grupę 46 i tylko tę jedną.
Wchodzimy na obroty i czekamy na pole 4 z wynikiem. Ten test jest dużo dłuższy od poprzednich. Wynik jest w polu 4 : Cat B1 OK lub Cat B1 not OK.
W polu 3 mamy zarzucie katalizatora. Tzn 1.00 oznacza, że katalizator jest zużyty i trzeba go wymienić. Od wartości 0,75 w sterowniku silnika zapisywany jest błąd katalizatora. Sprawny nowy katalizator ma wynik od 0,1 do 0,3. Trzeba powiedzieć że to jest wynik sprawności na podstawie wyników pomiarów dwu sond lambda - może być obarczony błędem.
Zapach jajeczny z wydechu jest wskazówką, że katalizator ma już dość. (z własnego doświadczenia wiem)
Aha, wszystkie te testy podają wyniki takie jak komputer to widzi. Może zdarzyć się jakiś zbieg okoliczności że testy wyjdą prawidłowo, a jednak coś jest uszkodzone.
Na obrazkach napięcie pierwszej sondy lambda jest wysokie - prawdopodobnie jest uszkodzona. Czy zmieniają jej się wskazania ?? Czy w momencie gdy silnik jest obciążony ta wartość spada poniżej zera ?? Wynik taki jak teraz, lub wartość w okolicach 2V jest gdy silnik nie dostaje paliwa (zchodzenie z obrotami podczas jazdy - hamowanie silnikiem). Test na postoju można zrobić - Jedynka, wcisnąć nożny mocno i tą samą nogą gaz, i puszczać sprzęgło - żeby obciążyć silnik - czy wartość lambdy spadnie ??
Jeżeli jest ciągle taka sama to raczej jest uszkodzona lub coś nie kontaktuje.
Wartości drugiej sondy lambda są mocno zależne od katalizatora.
Aha wchodząc w Measuring Blocks w bloku 30 w polu pierwszym jest status pierwszej, a w drugim drugiej sondy lambda. Pierwszy znak poka oznacza grzanie sondy (Sensor heater), drugi znak oznacza czy sonda jest gotowa (Sensor Ready), trzeci znak czy sonda jest aktywna (Sensor active) czyli czy jest brana pod uwagę przez komputer. Pierwszy znak oczywiście się zmienia 0 na 1 i odwrotnie bo grzenie nie działa cały czas, tylko z przerwami.
Myślę, że powinno pomóc i mam nadzieje że się nie pomyliłem nigdzie. Jakby co to niech ktoś mnie poprawi.
Nagrzewamy katalizator (pole drugie musi się znaleźć w zakresie, czyli temp powyżej 350st C) (swoją drogą to nie wiem czy tutaj nie ma błędu, bo ja zawsze te testy robie powyżej 500st C i dopiero wtedy chcą się wykonać)
Raczej niema błędu. Mi startuje pow. 350st C i tak jest w dokumentacji.
Probowalem robic test, z kiepskim skutkiem ale po kolei:
wchodzac tak jak yoschua zalecal w basic settings, wpisalem tam odpowiednia grupe (pierwsza zdaje sie miala byc 34) i zostal mi odciety gaz, tzn w ogole zero reakcji na obrotomierzu :shock: pomyslalem ze moze trzeba przejsc w basicu w measuring i tak zrobilem. (nie smiac sie, poczatkujacy jestem)
w measuring dalej ZA CHINY NIE CHCIAŁO ZAŁAPAĆ TESTU.... probowalem z roznymi temp kata, ponizej 3k obrotow, powyzej, nic test pierwszej sondy nie lapal. moze to wina vaga 3.11 moze tego ze nie potrafie utrzymac obrotow (w moim aucie powyzej 3k jest latwo, ale pomiedzy 2 a 3k na postoju to masakra... nie lapie nie lapie i nagle leci do gory za wysoko) .
A teraz najlepsze: testu pierwszej nie zrobil ale po przejsciu do grupy 36 test drugiej byl zrobiony i wybilo OK, parametry w normie.
a teraz katalizator. utrzymac zalecane 1800-2200 obr stalo sie dla mnie niemozliwe :szeroki_usmiech ale wartosci tam podane byly w normie, czyli 0,13
za duzo nie zdziałalem ale jak wszedlem na koncu w grupe 32 to masakra.... napiecie 2V. czyli o 1 za duzo a normy +20% (dopuszczalne -10/+10) PRZY BUTOWANIU NAPIECIE SONDY DOCHODZILO DO 4V, czyli 4 razy tyle ile byc powinno.
A oto jaka odpowiedz dostalem na forum zagranicznym:
"I had the EXACT same code for a few weeks. I mentioned it to my VW guy (Private, knows what he's doing) and he moved some of the Vac hoses and one that loops around the front of the engine and disappears down to the airbox crumbled in his hands. Replaced it, reset it and never saw the code again."
jak ktoś nie zna alngielskiego wyjasnie ze przyczyna byl uszkodzony weżyk a koles bujal sie dokladnie z tym samym bledem dluzszy czas, jak ja. Sadze ze gdybym mial faktycznie pierwsza sonde zjarana auto palilo by jak smok a ja mieszcze sie na miescie w 10-11 l. wiec to nie duzo jak na ten silnik. A i jeszcze dowiedzialem sie ze dopisek (ADD) oznacza wystepowanie na niskich obrotach a (MULT) na wysokich i to sie zgadza. Trzeba sprawdzic dolot i dam znac co z tego wyniknie
Kiedyś O1 1.8T , Później O2FL 1.6 Fabia II 1.9 TDi, teraz Rapid 1.2 TSI 110 km
w układzie zasysania.... tam gdzie leci powietrze.
[ Dodano: Nie 08 Mar, 09 19:23 ]
Ok, dzis udalo mi sie sprawdzic lambdy, nie udalo sie wczesniej na postoju ale nie bylo problemu podczas jazdy. obie sprawne. katalizatora nie udalo mi sie sprawdzic bo jest dosc trudno, zalaczal sie test ON ale zawsze mimo rownych obrotow po jakims czasie robilo sie off ;/ ale wartosc po przejechaniu 50 km z vagiem podawal 0.20 wiec w normie (0.0/0.3). tak wiec we wtorek auto idzie na sprawdzenie wezykow dmuchajacych powietrze i mam nadzieje to bedzie to....
Kiedyś O1 1.8T , Później O2FL 1.6 Fabia II 1.9 TDi, teraz Rapid 1.2 TSI 110 km
witam
mam podobny problem, więc zrobiłem te testy sondy i katalizatora no i mam jeszcze większy mętlik w głowie.
test sondy 1 wyszedł ok
test drugiej się nie dało, po wejściu na ten kanał cały czas wyświetla "test on"
pomimo nieudanego testu sondy 2, test katalizatora wyszedł ok.
co ciekawe test sondy 1 jest ok a na 33 kanale napięcie sondy pokazuje 0-4V a podobno nie powinno przekraczać 1V,
wpadłem na pomysł żeby odłączyć obie sondy, oczywiście wywala błąd sondy 1 i 2 - normalne, ale patrze na 33 kanał a tam pokazuje napięcie około 1.5V ciekawe jakim cudem jak sonda jest odłączona.
mam silnik 1.6 bfq z instalacją brc, gdzieś czytałem że komputer od gazu symuluje sondę lambda, może to ten emulator z gazu podaje złe dane i dlatego wychodzi takie napięcie na sondzie 1
Komentarz