--ja nie wiem czy lubie bo jeszcze nie jadłem i szczerze mówiąc podchodze to tego sceptycznie ale moje motto to;
w zyciu trzeba spróbowac wszystkiego :wink:
marlena, Ciebie jak nie ma to nie ma,ale potem nadrabiasz
Witam
Co prawda posiadam Seata Ibizę, ale silnik AKL jest bardziej popularny w golfach i skodach dlatego piszę na tym forum. Przeszukałem też forum, ale niestety nie znalazłem dokładnie takiego przypadku jak mój dlatego postanowiłem założyć nowy temat.
Auto kupiłem w kwietniu tego roku i do tej pory nie było żadnych problemów, ale od pewnego czasu zaczęły falować obroty. Zdażyło się kilka razy, że zgasnął na skrzyżowaniu kiedy był na luzie, było potem ciężko odpalić, czasami trudno odpalał na ciepłym silniku (zazwyczaj za 2gim kręceniem). Poczytałem troche informacji i postanowiłem wyczyścić przpustnicę. Trochę się zdziwiłem bo nie była bardzo brudna, ale jak miałem ją wyciągnięta to i tak ją wyczyściłem. Przy okazji wymieniłem olej i filtry. Po zmontowaniu wszystkiego chciałem zaadaptować przepustnicę i pojawił sie problem.
Zrobilem tak:
1. sprawdziłem czy są błędy. Znalazło dwa: sonda lambda (błąd sporadyczny) i czujnik temperatury płynu chładzącego (ten dwufunkcyjny, nie pamiętam teraz oznaczenia). Oba udało się skasować, jednak temp w vag-com jest inna niż na zegarach-wiem, musze wymienić ten czujnik. Mimo to spróbowałem przeprowadzić adaptację.
2. wszedłem do 01-silnik, potem 08-bloki pomiarowe i otwarło się takie okno:
Wpisałem w polu BLOK 098, klinąłem CZYTAJ i pojawiły się informacje jak na zdjęciu powyżej. Następnie po kliknięciu na "Nastawy podstawowe" pojawiło się okno:
W polu Voltage (tym po prawej) zmieniało się napięcię, aż w końcu po krótkiej chwili ustawiło się na 3,75V. W okienku Bin.Bits (w tym z prawej) zmieniła się wartość z "10" na "00". Nigdzie nie pojawiła się informacja, o której mowa w instrukcji, że trwa adaptacja lub została zakończona.
Teraz auto zachowuje się gorzej niz przed czyszczeniem przepustnicy. Po odpaleniu obroty są na poziomie 1000, ale po przegazowaniu zmieniają się od 1200 do 1500, tak jakby ktoś cały czas wciskał i puszczał gaz. Czasami zdaży się, że obroty spadną na 1000, ale po dodaniu gazu sprawa się powtarza. Nie wiem jeszcze jak z gaśnięciem i odpalaniem.
Teraz mam kilka pytań:
1. Czy adaptacja została przeprowadzona prawidłowo i czy mimo braku informacji, że adaptacja przebiegła ok przepustnica się zaadaptowała? Nie wyskoczył żaden error, jedynie napięcie ustaliło się na 3,75, a wartość Bin.Bits zmieniła się z "10" na "00".
2. Temperatura podawana przez Vag-Com była na poziomie 55-60st. Czy przez to przepustnica mogła się nie zaadaptować (według instrukcji powinno być około 80st).
3. Jeśli przepustnica jednak się nie zaadaptowała przez temp podawaną z czujnika, można by troszkę oszukać program, ale nie znam ch-ki tego czujnika. Przypuzczam, że jest to jakiś czujnik rezystancyjny więc mozna by zagrzać auto do 90st (włączenie wentylatora) i wpiąć we wtyczkę rezystor o takiej wartości żeby program pokazywał też 90st. Wiem, że to rozwiązanie na krótką metę i muszę wymienić ten czujnik, ale w tej chwili nie mogę go kupić.
4. Jeśli przepustnica jednak się zaadaptowała to co ma wpław na takie zmiany obrotów?
5. Co oznacza wartość binarna Bin.Bits "00000100" w 2gim okienku od prawej?
Przed czyszczeniem przepustnicy był jeszcze jeden objaw. Zdażyło się kilka razy, że po zmianie biegu obroty spadały do 400-500 mimo wciskania gazu, auto sie dusiło czasami aż do zgaśnięcia.
Opisane poniżej czynności nie mogą być utożsamiane z oficjalnymi instrukcjami
serwisowymi, nie ponoszę żadnej odpowiedzialności za ewentualne
straty czy uszkodzenia powstałe na skutek zastosowania się do wskazówek.
Poniżej opisano sposób przeprowadzenia adaptacji nastawnika przepustnicy. Procedura dotyczy wielu pojazdów VW/AUDI/SEAT/SKODA wyposażonych zarówno w przepustnicę typu Drive-By-Wire (sterowaną całkowicie elektrycznie) jak też posiadających przepustnicę sterowaną za pomocą tradycyjnej linki połączonej z pedałem gazu. W tym ostatnim przypadku (gdzie między pedałem gazu i przepustnicą jest linka), adaptacja przepustnicy może być przeprowadzona pod warunkiem, że pojazd nie jest wyposażony w zawór regulacji biegu jałowego (ISV). Pojazdy wyposażone w ten zawór nie posiadają elektrycznych silniczków sterujących pracą przepustnicy.
Z informacji bardziej oczywistych: silniki TDI nie posiadają nawet przepustnicy
Oto wybrane przykłady sytuacji, po których powinno się przeprowadzić omawianą tu procedurę:
Akumulator pojazdu został odłączony, ponownie podłączony lub się rozładował.
Sterownik silnika został wymieniony na nowy lub wymontowany i ponownie zainstalowany.
Zespół przepustnicy został przeczyszczony, wymieniony na nowy lub wymontowany i ponownie zainstalowany.
Pedał przyśpieszenia został wymieniony na nowy lub wymontowany i ponownie zainstalowany.
Aby prawidłowo przeprowadzić procedurę adaptacji przepustnicy, muszą zostać spełnione następujące warunki:
Brak błędów a pamięci sterownika silnika.
Napięcie akumulatora przynajmniej 11.5 V
Przepustnica w pozycji: "Bieg jałowy" (noga z gazu).
Przepustnica czysta!
Wyłączone urządzenia elektryczne pobierające dużą ilość energii elektrycznej (ogrzewanie szyb, foteli, klimatyzacja, oświetlenie zewnętrzne)
Temperatura płynu chłodzącego pomiędzy 5 a 95ºC
W niektórych "mniejszych" silnikach (1.0-1.4 ccm np. VW Lupo, Polo...) przed właściwą procedurą adaptacji przepustnicy, należy wykasować wcześniej wyuczone wartości zapisane w sterowniku silnika. Robi się to zapisując wartość "0" na "zerowym" kanale adaptacji (00).
PROCEDURA ADAPTACJI PRZEPUSTNICY W POJAZDACH Z TRADYCYJNĄ LINKĄ GAZU
(ale bez zaworu regulacji biegu jałowego):
Zapłon włączony, silnik nie pracuje!
[Wybór]
[01 - Silnik]
[Bloki pomiarowe - 08]
Wybierz grupę "098" (lub grupę "001" w niektórych pojazdach wyposażonych w sterowniki SIMOS
i Marelli np. silniki ADY i AEE).
[Idź!]
[Przełącz na Nastawy - 04]
Po przełączeniu na Nastawy podstawowe w górnym, prawym polu ekranu pojawi się informacja:
"Adapt. trwa" i rozpocznie się proces adaptacji. Można będzie również usłyszeć pracę przepustnicy i zauważyć jak zmieniają się pewne wartości wyświetlane przez program VAG-COM.
System należy pozostawić w nastawach podstawowych przez około 30 sekund, po czym można ponownie przełączyć na :
[Bloki pomiarowe - 08]
...i gotowe.
PODCZAS WYKONYWANIA POWYŻSZEJ PROCEDURY NIE WOLNO DOTYKAĆ PEDAŁU GAZU I SILNIK NIE MOŻE BYĆ URUCHOMIONY.
PROCEDURA ADAPTACJI PRZEPUSTNICY W POJAZDACH Z PRZEPUSTNICĄ DBW
(Sprawdź czy komunikacja z silnikiem jest realizowana przez protokół KWP-1281 - informacja widoczna w lewym, górnym rogu ekranu "Odczyt z sterownika"). Niektóre przykłady pojazdów, w których sterownik silnika wykorzystuje KWP-1281 ( rok prod. 2000 + ): Golf / GTi / Bora / Jetta / Nowy Beetle / Audi TT 1.8 T
Zapłon włączony, silnik nie pracuje!
[Wybór]
[01 - Silnik]
[Bloki pomiarowe - 08]
Wybierz grupę "060".
[Idź!]
[Przełącz na Nastawy - 04]
Po przełączeniu na Nastawy podstawowe w górnym, prawym polu ekranu pojawi się informacja:
"Adapt. trwa" i rozpocznie się proces adaptacji. Można będzie również usłyszeć pracę przepustnicy i zauważyć jak zmieniają się pewne wartości wyświetlane przez program VAG-COM.
System należy pozostawić w nastawach podstawowych przez około 30 sekund, po czym można ponownie przełączyć na :
[Bloki pomiarowe - 08]
...i gotowe.
PODCZAS WYKONYWANIA POWYŻSZEJ PROCEDURY NIE WOLNO DOTYKAĆ PEDAŁU GAZU I SILNIK NIE MOŻE BYĆ URUCHOMIONY.
PROCEDURA ADAPTACJI PRZEPUSTNICY W POJAZDACH Z PRZEPUSTNICĄ DBW (protokół KWP-2000)
(Sprawdź czy komunikacja z silnikiem jest realizowana przez protokół KWP-2000 - informacja widoczna w lewym, górnym rogu ekranu "Odczyt z sterownika"). Niektóre przykłady pojazdów, w których sterownik silnika wykorzystuje KWP-2000 ( rok prod. 2002 + ): / A4 / Passat / Touareg.
Zapłon włączony, silnik nie pracuje!
[Wybór]
[01 - Silnik]
[Nastawy podst. - 04]
Wybierz grupę "060".
[Idź!]
Na górze ekranu powinna pojawić się informacja: Nastawy podstawowe: OFF. Kliknij przycisk:
[ON/OFF/Dalej]
Powinien pojawić się komunikat: Nastawy podstawowe: ON.
Po przełączeniu na Nastawy podstawowe w górnym, prawym polu ekranu pojawi się informacja:
"Adapt. trwa" i rozpocznie się proces adaptacji. Można będzie również usłyszeć pracę przepustnicy i zauważyć jak zmieniają się pewne wartości wyświetlane przez program VAG-COM.
System należy pozostawić w nastawach podstawowych przez około 30 sekund, po czym ponownie kliknąć:
[ON/OFF/Dalej] wyłączając w ten sposób Nastawy podstawowe.
Na górze ekranu powinna pojawić się informacja: Nastawy podstawowe: OFF
[Gotowe, powrót]
PODCZAS WYKONYWANIA POWYŻSZEJ PROCEDURY NIE WOLNO DOTYKAĆ PEDAŁU GAZU I SILNIK NIE MOŻE BYĆ URUCHOMIONY.
I TUTAJ MUSISZ Wiedzieć JAKI MA STEROWNIK > ALE PO TWOICH SCRENACH WIDZE ZE POWININES TO ZROBIC W BLOKU 060
Giant,
tu masz opis co i jak zrobić http://www.vcds.pl/index.php?mod=site&id=9 , zresztą kolega Damianjg, już wkleił co potrzeba, też miałem drobne przejścia po czyszczeniu przepustnicy ale wykonałem procedurę i przestał mi auto gasnąć i nie wchodzić na obroty.
Problem rozwiązany!! Po rozebraniu wszystkiego jeszcze raz, kilkukrotnej próbie adaptacji i wykasowaniu wartości wyuczonych adaptacja w końcu się powiodła.
Przy poprzednich próbach jak i teraz robiłem wszystko według zamieszczonej instrukcji. Najbrdziej martwiła mnie ta jedynka w ciągu binarnym bo w jednym z opisów znalazłem coś takiego: wskazanie 1 na pozycji 3 - nastawnik klapy przepustnicy nie zamyka się. Bałem się, że przepustnica jest uszkodzona, ale widać że wystarczyło kilka prób i się w końcu udało. Temat uważam za zamknięty
Komentarz