Witam
W moim szkodniku podczas ostatnich mrozów zauważyłem następujące problemy:
- patrząc od dołu to 1 pasek grzeje 5 następnych nie grzeje i ostatni nie grzeje
-paski które działają są mało efektywne tzn. ok 40 min. jazdy i nie radzą sobie z odparowaniem szyby czy to podczas opadów śniegu czy też bez śniegu.
( szyba od zewnątrz czysta bez lodu)
Przeczytałem chyba z 15 wątków na forum o tylnej szybie i nic.
Panowie poradźcie co się dzieje i jak temu zaradzić, czy te niegrzejące paski tak obniżają wydajność reszty.?
Auto: Skoda Octavia I
Kolor: Srebrny
Pojemność: 1,8T 20V
Moc: 150KM
Typ silnika: AGU
Gaz: STAG-4
Kolego sprawdź czy napewno te dwa grzeją czy Ci się zdaje że grzeją. Sprawdź czy dochodzi do ogrzewania szyby na końcówkach napięcie lub czy mają dobry styk (czy nie są zaśniedziałe). Jeżeli tak to podejrzewam że pozostałe zostały uszkodzone (przerwane). Może podczas mycia szyby od wewnątrz?
Od dołu to 1 pasek grzeje 5 następnych nie grzeje i ostatni na górze nie grzeje .
To jest zauważalne ponieważ na szybie w kolo pasków grzejących widać 1-2 mm przejrzystej szyby. To by było na tyle więcej pomimo mijającego czasu paski nie są w stanie zrobić, z fotela kierowcy patrząc lusterko wsteczne mało co widać.
Czy naprawa niedziałających pasków zlikwiduje problem i zwiększy wydajność grzejną pasków.?
Auto: Skoda Octavia I
Kolor: Srebrny
Pojemność: 1,8T 20V
Moc: 150KM
Typ silnika: AGU
Gaz: STAG-4
Kolego jak jest zimno to takie grzałeczki za dużo nie mogą więc każdy ma osłabione ogrzewanie ale bez przesady (40min) u mnie wszystkie OK i po 15 minutach czysto.
Sprawdź napięcie jakie dochodzi na zaciski, napraw spalone grzałki klejem tak jak endryu podpowiada i porozmawiamy coś więcej.
Tam nie ma filozofii .. każda linia jest na 12V i ma pewną oporność czyli również moc grzewczą. Możliwe że pozostałe linie też przerywają lub mają zwiększoną rezystancje więc niższą moc.
Najpierw napraw ...
Zmierz rezystancję grzałki, powinna być w okolicach 1 Ohma. Im więcej pasków jest przerwanych tym większa będzie rezystancja. To jest tak jak z równolegle połączonymi rezystorami, wypadkowa rezystancja jest mniejsza od najmniejszej rezystancji połączonych rezystorów. Wzór na obliczenie: 1/R1+1/R2+1/R3....+1/Rn=Rw. Ja mam wszystkie paski sprawne i rezystancję 1,2 Ohma. Zmierz napięcie dochodzące bezpośrednio do szyby, możesz mieć również słabe połączenie. Możesz też zmierzyć prąd płynący przez grzałkę. Z obliczenia wynika, że prąd przy sprawnych wszystkich paskach powinien wynosić około 10-15A. Naprawa polega na zlokalizowaniu przerw na paskach przy pomocy lupy, dokładnym odtłuszczeniu przerwanych miejsc, wcześniej warto zaznaczyć miejsca przerwane np przy pomocy pisaka spirytusowego, naklejeniu taśmy obok pasków (zrobienie czegoś w rodzaju szablonu o wolnej szerokości takiej jak ma pasek oryginalny a tym samym pozostawienie wolnego równego miejsca do nałożenia kleju, nałożenie kleju zgodnie z instrukcją producenta (raczej nie da się tego zrobić w obecnej temperaturze) i zerwanie szablonu z taśmy PRZED całkowitym wyschnięciem kleju co pozwoli na pozostawienie równych i niepostrzępionych brzegów ścieżki przewodzącej. Jest to bardzo pracochłonne, ale jeżeli zrobisz to starannie to nie będzie żadnych śladów naprawy a ścieżki będą grzać jak dawniej. Od staranności wykonania zależy też trwałość tej naprawy. :wink:
PS i jeszcze jedno, kleje są różne i mają też różną rezystancję. Najlepsze są te na bazie srebra gdyż mają najmniejszą rezystancję.
Za chwilę, teraz muszę pilnie wyjść z domu. :twisted:
Już jestem.
Jerzeli chcesz zmierzyć napięcie: Załączasz ogrzewanie szyby, ustawiasz miernik na U= lub DCV zakres do 20V, przyłóż końcówki przewodów pomiarowych do złącz wystających z szyby (pomija się wtedy złącza i jest to najbardziej wiarygodny pomiar napięcia bezpośrednio na grzałce. Pomiar rezystancji: WYŁĄCZASZ OGRZEWANIE SZYBY! ustawiasz miernik w pozycji pomiaru 200 Ohm i przykładasz dokładnie w to samo miejsce. Pomiar prądu jest troszkę bardziej skomplikowany ale na pewno sobie poradzisz. Odpinasz jedno z połączeń szyby z przewodem zasilającym (ostrożnie żeby nie oderwać styku od szyby!) Wpinasz jedną z końcówek pomiarowych miernika do odpiętego przewodu zasilającego ogrzewanie a drugą podłączasz do styku na szybie. Ustawiasz zakres pomiarowy w mierniku A= lub DCA na zakres wysokoprądowy: minimum 20A!!! (w zależności od typu miernika możesz nie mieć aż takiej dużej wartości i wtedy lepiej nie mierzyć bo można uszkodzić miernik) załączasz ogrzewanie szyby i odczytujesz wartość na mierniku. Biegunowość nie jest istotna przy pomiarze bo różnica będzie tylko w symbolu przed wartością na wyświetlaczu. Będzie lub nie znak "-". Pomiar prądu nie jest konieczny, można wartość prądu obliczyć ze wzoru na prawo Ohma: J = U/R. Jeżeli napięcie na zaciskach bezpośrednio na szybie będzie miało dużo mniejszą wartość niż na przykład na akumulatorze to świadczyć będzie o złym styku gdzieś po drodze od akumulatora do szyby: złącza, wyłacznik, bezpiecznik. Schemat ogrzewania tylnej szyby masz TUTAJ. Powodzenia.
Bierzemy miernik uniwersalny, ustawiamy w tyb sygnalizacji akustycznej "przejścia" (i ile ma), jak nie ma to w trym omomierza na najniższym zakresie pomiarowym. Kable pomiarowe najlepiej z ostrymi końcówkami.
Dotykamy po kolei końcówkami paski przewodzące na brzegach. Miernik piszczy to pasek przewodzi.
W przypadku braku przejścia zaczynamy szukać w którym miejscu jest przerwa. Ja zaczynałem od jednego końca i powoli oddałem jedną z końcówek aż znalazłem uszkodzenie.
Zaznaczymy pisakiem przerwę i szukamy dalej.
Ku przestrodze: ja rok temu miałem jakieś zwarcie na tych paskach i wybuchła mi szyba. Dosłownie. Posypała się w drobny mak i wpadła do samochodu. Czasami warto zwrócić uwagę na to czy miejscami nie nagrzewa się aż do czerwoności...
W piątek naprawiłem 3 paski z 8 nie grzejących.
Paski po naprawie dalej nie grzeją.
Co zrobić jeśli przepalone pkt na paskach są w miejscach niedostępnych (czarne pole) pod blacha klapy. Czy jest możliwość mostkowania poziomych pasków 2 pionowymi.?
czy to coś da.?
Auto: Skoda Octavia I
Kolor: Srebrny
Pojemność: 1,8T 20V
Moc: 150KM
Typ silnika: AGU
Gaz: STAG-4
Komentarz