Witam.
Pisałem już kilka wątków na tym forum i postanowiłem napisać kolejny, dotyczący możliwości i sensowności stosowania oleju CJ-4 w aucie osobowym. Własnie jestem na etapie zamawiania oleju do mojego auta. Silnik to sprawdzony fiatowski 1.9 MultiJet o mocy 150 KM i przebiegu 115000 km. Obecnie jest zalany Amsoilem AFL i wszystko działa poprawnie, jedyne co daje do myślenia to zmiana koloru na czarny po przebiegu kilkuset km. Moim zdaniem wynika to z intensywnego płukania silnika po poprzednich środkach smarnych. Poprzedni właściciel zalał Shell 5w40, jakieś 10 tysięcy przed moim zakupem i olej był nadal ciemno brązowy. Przyznam się też, że po zalaniu AFL zastosowałem pewne środki modyfikujące metal, o których nie będę się teraz rozpisywał. Ostatnio bawiąc się FES, przez przypadek (no może nie do końca był to przypadek) wywołałem serwisowe wypalanie DPF, co jak wiadomo korzystne dla oleju nie jest i trzeba go jak najszybciej zmienić. Tyle tytułem przydługawego wstępu. W najbliższym czasie robię płukanie silnika, środkiem LM i zalewam ponownie Amsoil`em. Powstaje pytanie, czy zostać przy sprawdzonym AFL, który posiada wszystkie potrzebne normy: SM/CF, C3, czy zaryzykować Amsoil DEO, z najwyższą norma dla diesla CJ-4, mimo braku odpowiednich ACEA i aprobat europejskich aut osobowych? Moim zdaniem DEO ma dużo lepsze parametry niż AFL i bardzo kusi mnie, żeby to zalać. Poniżej podaje parametry i aprobaty obu:
European Car Formula 100% Synthetic 5W-40 Motor Oil (AFL)
Kinematic Viscosity @ 100°C, cSt (ASTM D-445) 13.7
Kinematic Viscosity @ 40°C, cSt (ASTM D-445) 82.2
Viscosity Index (ASTM D-2270) 171
Viscosity CCS, cP @ °C (ASTM D-5293) 5171 (-30)
Flash Point °C (°F) (ASTM D-92) 230 (446)
Fire Point °C (°F) (ASTM D-92) 248 (478)
Pour Point °C (°F) (ASTM D-97) -43 (-45)
Noack Volatility, % weight loss (g/100g) (ASTM D-5800) 8.9
Four Ball Wear Test (ASTM D-4172B @ 40 kg, 75°C, 1200 rpm, 1 hr), Scar, mm 0.44
Total Base Number 8.0
HTHS (cP) (ASTM D-4683) 3.8
API SM/CF
ACEA C3
ACEA A3/B3
ACEA A3/B4
BMW LL-04
Mercedes Benz 229.31, 229.51
Porsche
Saab
Volvo
Volkswagen 502.00, 505.00, 505.01
DaimlerChrysler MS-10725
AMSOIL Premium API CJ-4 Synthetic 5W-40 Diesel Oil (DEO)
Kinematic Viscosity @ 100°C, cSt (ASTM D-445) 14.5
Kinematic Viscosity @ 40°C, cSt (ASTM D-445) 87.9
Viscosity Index (ASTM D-2270) 172
CCS Viscosity @ -30°C, cP (ASTM D-5293) 5932
Flash Point °C (°F) (ASTM D-92) 228 (442)
Fire Point °C (°F) (ASTM D-92) 246 (475)
Pour Point °C (°F) (ASTM D-97) -46 (-51)
NOACK Volatility, % weight loss (g/100g) (ASTM D-5800) 8.8
Four-Ball Wear Test @ 40 kg, 75°C, 1200 rpm, 1 hr, Scar, mm (ASTM D-4172) 0.51
Total Base Number (ASTM D-2896) 10.4
High Temperature/High Shear Viscosity, cP (ASTM D5481) 4.0
Sulfated Ash Content, wt. % 1.0
SAE 5W-40 API CJ-4, CI-4+, CF, SM
ACEA E7, E9 Mack EO-O Premium Plus
DDC Power Guard 93K218
Caterpillar ECF-3, ECF-2 Cummins 20081
Volvo VDS-4 MB 228.31 MTU Type I & II
MAN 3275 JASO DH-2 Global DHD-1
Renault RLD-3
Jedyne co mnie niepokoi, to poziom popiołów 1%, kiedy ACEA C3 wymaga poniżej 0,7, z drugiej strony w opisie DEO jest wyraźnie napisane, że nadaje się do siników Euro IV i DPF.
Będę wdzięczny za wszelkie odpowiedzi i sugestie.
Pozdrawiam
Pisałem już kilka wątków na tym forum i postanowiłem napisać kolejny, dotyczący możliwości i sensowności stosowania oleju CJ-4 w aucie osobowym. Własnie jestem na etapie zamawiania oleju do mojego auta. Silnik to sprawdzony fiatowski 1.9 MultiJet o mocy 150 KM i przebiegu 115000 km. Obecnie jest zalany Amsoilem AFL i wszystko działa poprawnie, jedyne co daje do myślenia to zmiana koloru na czarny po przebiegu kilkuset km. Moim zdaniem wynika to z intensywnego płukania silnika po poprzednich środkach smarnych. Poprzedni właściciel zalał Shell 5w40, jakieś 10 tysięcy przed moim zakupem i olej był nadal ciemno brązowy. Przyznam się też, że po zalaniu AFL zastosowałem pewne środki modyfikujące metal, o których nie będę się teraz rozpisywał. Ostatnio bawiąc się FES, przez przypadek (no może nie do końca był to przypadek) wywołałem serwisowe wypalanie DPF, co jak wiadomo korzystne dla oleju nie jest i trzeba go jak najszybciej zmienić. Tyle tytułem przydługawego wstępu. W najbliższym czasie robię płukanie silnika, środkiem LM i zalewam ponownie Amsoil`em. Powstaje pytanie, czy zostać przy sprawdzonym AFL, który posiada wszystkie potrzebne normy: SM/CF, C3, czy zaryzykować Amsoil DEO, z najwyższą norma dla diesla CJ-4, mimo braku odpowiednich ACEA i aprobat europejskich aut osobowych? Moim zdaniem DEO ma dużo lepsze parametry niż AFL i bardzo kusi mnie, żeby to zalać. Poniżej podaje parametry i aprobaty obu:
European Car Formula 100% Synthetic 5W-40 Motor Oil (AFL)
Kinematic Viscosity @ 100°C, cSt (ASTM D-445) 13.7
Kinematic Viscosity @ 40°C, cSt (ASTM D-445) 82.2
Viscosity Index (ASTM D-2270) 171
Viscosity CCS, cP @ °C (ASTM D-5293) 5171 (-30)
Flash Point °C (°F) (ASTM D-92) 230 (446)
Fire Point °C (°F) (ASTM D-92) 248 (478)
Pour Point °C (°F) (ASTM D-97) -43 (-45)
Noack Volatility, % weight loss (g/100g) (ASTM D-5800) 8.9
Four Ball Wear Test (ASTM D-4172B @ 40 kg, 75°C, 1200 rpm, 1 hr), Scar, mm 0.44
Total Base Number 8.0
HTHS (cP) (ASTM D-4683) 3.8
API SM/CF
ACEA C3
ACEA A3/B3
ACEA A3/B4
BMW LL-04
Mercedes Benz 229.31, 229.51
Porsche
Saab
Volvo
Volkswagen 502.00, 505.00, 505.01
DaimlerChrysler MS-10725
AMSOIL Premium API CJ-4 Synthetic 5W-40 Diesel Oil (DEO)
Kinematic Viscosity @ 100°C, cSt (ASTM D-445) 14.5
Kinematic Viscosity @ 40°C, cSt (ASTM D-445) 87.9
Viscosity Index (ASTM D-2270) 172
CCS Viscosity @ -30°C, cP (ASTM D-5293) 5932
Flash Point °C (°F) (ASTM D-92) 228 (442)
Fire Point °C (°F) (ASTM D-92) 246 (475)
Pour Point °C (°F) (ASTM D-97) -46 (-51)
NOACK Volatility, % weight loss (g/100g) (ASTM D-5800) 8.8
Four-Ball Wear Test @ 40 kg, 75°C, 1200 rpm, 1 hr, Scar, mm (ASTM D-4172) 0.51
Total Base Number (ASTM D-2896) 10.4
High Temperature/High Shear Viscosity, cP (ASTM D5481) 4.0
Sulfated Ash Content, wt. % 1.0
SAE 5W-40 API CJ-4, CI-4+, CF, SM
ACEA E7, E9 Mack EO-O Premium Plus
DDC Power Guard 93K218
Caterpillar ECF-3, ECF-2 Cummins 20081
Volvo VDS-4 MB 228.31 MTU Type I & II
MAN 3275 JASO DH-2 Global DHD-1
Renault RLD-3
Jedyne co mnie niepokoi, to poziom popiołów 1%, kiedy ACEA C3 wymaga poniżej 0,7, z drugiej strony w opisie DEO jest wyraźnie napisane, że nadaje się do siników Euro IV i DPF.
Będę wdzięczny za wszelkie odpowiedzi i sugestie.
Pozdrawiam
Komentarz