[O1] Lambda regulacja

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • homique
    Drive
    • 2012
    • 45

    [O1] Lambda regulacja

    Żona wróciła wcześniej do domu i zastała męża w łóżku z piękną, młodą, seksowną dziewczyną.
    - Ty niewierna świnio - krzyczy na całe mieszkanie.
    - Jak śmiesz to robić mi, matce twoich dzieci?! Wychodzę, chcę rozwodu!
    Mąż woła za nią:
    - Poczekaj chwilkę, wyjaśnię ci jak to było...
    - Nie wiem w sumie na co mam czekać, ale to będzie ostatnia rzecz jaką od ciebie słyszę, streszczaj się.
    - Jadąc do domu z pracy zobaczyłem jak ta młoda dama łapie stopa, zlitowałem się i zabrałem. Już w samochodzie zauważyłem, że jest chuda, obskurnie ubrana i brudna. Wyznała mi, że nie jadła od trzech dni. Wzruszyłem się, więc przywiozłem ją do domu i dałem twoją wczorajszą kolację, której nie zjadłaś bo się odchudzasz. Biedaczka pochłonęła ją w dosłownie dwie minuty. Popatrzyłem na jej ubrudzoną twarz i zapytałem, czy nie chce się wykąpać. Gdy brała prysznic zauważyłem, że jej ubrania też są brudne i jest w nich pełno dziur, więc dałem jej twoje jeansy, których nie nosisz od kilku lat, bo w nie nie wchodzisz. Dałem jej twoją koszulkę, którą kupiłem ci na imieniny, ale ty jej nie nosisz, bo twierdzisz, że "nie mam dobrego gustu". Dałem jej też sweter, który dostałaś od mojej siostry na święta a ty go nie nosisz tylko dlatego żeby ją denerwować. Do kompletu dorzuciłem jeszcze buty, które kupiłem ci w drogim sklepie a ty ich nie nosisz od czasu jak zauważyłaś, że twoja przyjaciółka ma takie same. Była mi tak bardzo wdzięczna, że kiedy odprowadzałem ją do drzwi zapytała się ze łzami w oczach: "ma pan jeszcze coś, czego żona nie używa?"
  • richi9
    Rider
    • 2011
    • 427

    #2
    [O1] Lambda regulacja

    Witam mam może proste pytanie ale nie moge zakumać o co biega....
    Czym różnią się regulacja lambda krótko i długo terminowa...
    Za co odpowiada lambda wiem doskonale lecz co to oznacza regulacja krótko i długo terminowa.

    Komentarz

    • gziip
      Classic
      • 2010
      • 21

      #3
      Są to korekty składu mieszanki paliwowej zasilającej silnik wprowadzane przez "komputer", na podstawie odczytów z czujnika tlenu w spalinach.

      W wielkim skrócie wygląda to tak:

      W fabryce, do pamięci ECU została wpisana trójwymiarowa mapa czasów wtrysku paliwa. Zmiennymi w niej są najczęściej prędkość obrotowa i obciążenie silnika (czyli np sygnał podciśnienia w kolektorze ssącym). Dla każdej takiej pary zmiennych, wyznaczającej jednocześnie chwilowy punkt pracy silnika, doświadczalnie dobrano na hamowni optymalny czas wtrysku paliwa. Danych z tej mapy ECU używa w zasadzie w kilku sytuacjach:

      1) Tuż po rozruchu, kiedy sonda lambda jest zimna i nie pracuje.
      2) Kiedy owa sonda jest zwyczajnie zepsuta
      3) Kiedy ECU pracuje w trybie awaryjnym
      4) Kiedy wciskamy "gaz w podłogę" a silnik przechodzi w tryb WOT (wide open throttle)
      pol. szeroko otwarta przepustnica

      W każdym innym do ustalenia optymalnej dawki paliwa ECU posługuje się sygnałem z sondy lambda.

      Czym więc są te korekty?

      Dla uproszczenia przyjmijmy na razie, że dla danego, chwilowego punktu pracy silnika, są to różnice między czasem wtrysku paliwa obliczonym na podstawie wskazań sondy lambda a idealnym czasem wtrysku, zapisanym w ECU na stałe w postaci mapy.

      Przykład:

      Silnik łapie "lewe" powietrze. Tlenu w spalinach jest za dużo. Mieszanka jest uboga. ECU na podstawie odczytu sondy lambda, bo to ona jest dla niego teraz najważniejszym czujnikiem zaczyna zwiększać czasy otwarcia wtryskiwaczy dolewając więcej paliwa a jednocześnie "spogląda" sobie w idealną mapę i mówi: Coś jest nie halo leje więcej paliwa niż powinienem.... Korekta jest dodatnia.

      Uszkodzony jest regulator ciśnienia paliwa na listwie wtryskowej. Ciśnienie jest za duże, wtryskiwacze "leją", mieszanka jest bogata. Wtedy ECU na podstawie wskazań sondy skraca czasy wtrysku. Korekta jest ujemna.

      To tylko wstęp by dobrze zrozumieć idee regulacji lambda. Korekty STFT i LTFT omówię jutro. Dziś już jestem śpiący.

      Komentarz

      • mariush19
        Rider
        • 2009
        • 639
        • Octavia III (5E3)
        • CZDA 1.4 TSI 150 KM

        #4
        Można gdzieś w vagu sprawdzić te korekty? w jakich jednostkach są wyrażone? w %? Jeśli można by było to sprawdzić to jednocześnie wiadomo by było czy prawidłowy skład mieszanki jest na LPG, czy ECU nie musi sztucznie wzbogacać bądź zubożać mieszanki.

        Komentarz

        • richi9
          Rider
          • 2011
          • 427

          #5
          możemy to sprawdzić na kanale 32 . sa tam dwa okienka z cyframi . i to jest odchyłka regulacji lambdy. Wyrażona jest bez jednostki ale przyjmujemy tam procenty.

          Komentarz

          • mariush19
            Rider
            • 2009
            • 639
            • Octavia III (5E3)
            • CZDA 1.4 TSI 150 KM

            #6
            Nie wiem gdzie tu się klika "pomógł" , dowiedziałem się czegoś ciekawego, dobry parametr diagnostyczny. A jeśli wszystko jest wporządku to te korekty wynoszą 0 ? Czy są odpowiednio zbliżone do 0? Nie mam chwilowo dostępu do laptopa z działającą baterią dłużej niż 30sekund więc nie mogę nic działać w temacie vag'a

            Komentarz

            • richi9
              Rider
              • 2011
              • 427

              #7
              Korekty prawie nigdy nie wynoszą 0
              Ale ich wartość dużo mówi nam o zasilaniu silnika.
              Np 12 czyli na plusie to znaczy że sterownik musi dolać paliwa zrzyczyny wiele (przepływomierz zaniża, na podciśnieniu silnik ciagnie powietrze lewe i komp dolewa)
              -12 np nieszczelnośc za turbiną np gubi ciśnienie
              a przyn może byc tez po stronie czujników, zasilania paliwem, wydechu...
              jeszcze odnośnie koreky- to resetują sie po odpieciu akumulatora, i po kasowaniu błędów sterownika. Czyli jak zresetujech błędy to korekta jest 0.0 i pojawi się po przejechaniu parudziesieciu kilometrów.

              Komentarz

              • adi747
                L&K
                • 2008
                • 1138

                #8
                Koledzy a u mnie jest tak że podpinaliśmy wczoraj auto pod kompa i jedna sonda jest dezaktywowana to nawet dobrze bo chce wyciąć kata a druga niby jest aktywowana ale nie pokazuje żadnych wartości o co tu chodzi??
                http://picasaweb.google.com/ocp.maloslask1
                była:2006 octavia 1fl 101KM ATD
                2001 octavia 1fl RS 180KM AUQ
                JEST
                megane 3 rs 2.0T niby 250Km a chyba więcej
                octavia 1FL kombi 1.9TDI 4X4 ATD
                octavia 2 2.0TDI BKD

                Komentarz

                Pracuję...