Jak wiadomo pierwszy parametr opony to jej szerokość wyrażona w mm.
I teraz jest moje pytanie - w którym miejscu dokonuje się pomiaru?
Czy jest to szerokość bierznika stykającego się z jezdnią?
Czy jest to najszersze miejsce opony?
Czy jest to szerokość obsadzenia opony?
Odpowiedź na to pytanie jest dla mnie istotne z powodu felg które chcę kupić razem z oponami.
Felgi mają swoją szerokość wyrażoną (żeby było ciekawiej) w calach.
Złe dopasowanie felg do opon prowadzi do dziwnych konfiguracji typu:
- za wąska felga do zbyt szerokiej gumy - wygląda jak samochód na balonach
- za szeroka felga do zbyt wąskiej gumy - to najczęstszy błąd domorosłych tiuninkowców, felga wystaje, opona obsadzona jest ukośnie, ogólna masakra wyglądu jak i samej felgi.
No więc teraz czy szerokość felgi mierzona jest między wewnętrzynymi krawędziami obręczy na których osadza się oponę?
Czy może poprostu jest to zewnętrzny wymiar?
No i ostateczne pytanie - jakich zasad należy trzymać się przy dobieraniu felg do opon?
Rozmiar opony jest już w zasadzie zdecydowany - 225/45/17 no i widziałem fajne felaszki 17" szerokiena 8,5" odsadzenie E37
Teoretycznie szerokość felgi to 216mm więc o 9mm węziej niż opona. Wątpliwości moje budzą jednak miejsca pomiaru.
Nigdy się nad tym nie zastanawiałem, ale też specjalnie nie potrzebowałem na oponach jest wszystko napisane jakbyś potrzebował wyjaśnień to poniżej link:
Opony samochodowe: opony letnie i zimowe. Najlepszy polski sklep internetowy z oponami! 10 lat na rynku. 1 000 000 klientów. Dostawa gratis. SPRAWDŹ CENY!
Poza tym kwestia doboru opon do felg to też są stosowne narzędzia do tego celu np. to:
Piasecznik, jezeli chcesz zalozyc tak szerokie felgi, czy myslales juz o poszerzeniu nadkoli? IMO do octy max to 7,5".
Na zawody zakladalem z przodu felge 8", tylko nie wiem niestety jakie ET miala i wystawala mocno po za obrys. Nie mowiac juz, ze sie nie dalo do konca skrecic kol.
"...Amnezja to łatwo tak zapomnieć co i gdzie i jak
Amnezja to łatwo gdzieś tak swoją chwałę na przód nieść" STOP ECO-TERRORISM!
A na początek, czytaj ze zrozumieniem.
Problem dotyczy "Jak dobrać FELGĘ do opony", nie odwrotnie.
[ Dodano: Pią 26 Maj, 06 12:22 ]
Zamieszczone przez Purchawa
Piasecznik, jezeli chcesz zalozyc tak szerokie felgi, czy myslales juz o poszerzeniu nadkoli? IMO do octy max to 7,5".
Na zawody zakladalem z przodu felge 8", tylko nie wiem niestety jakie ET miala i wystawala mocno po za obrys. Nie mowiac juz, ze sie nie dalo do konca skrecic kol.
No to jest kolejny problem z którym muszę się zmierzyć
Możesz jakoś sprawdzić ET tych felg?
Bo w sumie bardzo dużo właśnie od ET zależy w kwestii wystawania poza obrys i możliwości skrętu.
Spotkałem się jednak z opinią że współczynnik ET jest dobierany specjalnie przez producenta felgi tak aby dana felga najlepiej leżała w nadkolu, nieobcierała itp i wogóle nie należy się sugerować tym współczynnikiem.
Opinia
Na co Ci takie walce w Polsce?Lepiej bedzie wygladalo auto jak sie zachowasz troche umiaru.Mocno wystajace felgi nie sa wcale ladne.Zrobisz sobie dżipa.
17 ja bym 7 cali zbyt szeroko to nosi na koleinach(jestem z Wrocka)
Poza tym przy 225 to auto bedzie Ci sie napedzalo jak by mialo 130 a nie 150 KM.
Odczuwalne straty mocy sa gdy auto jest obciazone i musisz przyspieszyc np. ze 120 przy wyprzedzaniu. Pamietaj ,zeby oprocz wygladu zwrocic uwage na trwalosc felg.
Ostatecznie włoscy producenci nie widzieli polskich dróg
Wnioskujac Jezeli zakladasz 17 to szukaj raczej 7 cali
nowy cSIMC od Aliego
seryjne 110kM teraz ok ~170kM ARL ,230 wtryski.
Moc potwierdzona w tym roku na hamowni.
17 ja bym 7 cali zbyt szeroko to nosi na koleinach(jestem z Wrocka)
Poza tym przy 225 to auto bedzie Ci sie napedzalo jak by mialo 130 a nie 150 KM.
To czy nosi w koleinach czy nie zalezy przede wszystkim od konstrukcji zawieszenia - jedne auta sa bardziej podatne inne mniej, co do drugiej tezy to chyba nie bardzo tak, jest jakos nie zauwazylem u siebie az tak duzej roznicy w stosunku do aut z podobnym silnikiem a wezszymi oponami (Szkoda wie o czym pisze) - moze przy autach z silnikami o mocy okolo 120 -130 KM jest to bardziej odczuwalne ale przy 150KM silniku Turbo - raczej nie - no chyba ze zmieniasz z opon o rozm 185 (ja pisze o roznicy 205 ver 225)
225 i 7" to standardowy rozmiar jak bierzesz skode (z salonu) na 17'',
Co do rozmiaru to o ile dobrze pamietam na 7" wchodzi maks 225 opona (min 205mm) na 7,5" max to 245 - ale lepiej wyglada 235.
Nie wiem jak w O1 ale w O2 przy tych felgach skoda daje et 54, a przy zamianie na et35 jestes na rowni z obrysem auta
no tak doczytalem ze chodzi o felgi 8,5" do takich to 225 to troche za waskie sa, tunerzy na takie kolo to juz wsadzaja opony 245 i wiecej, a przy tym ET to moim zdaniem bankowo beda wystawac poza obrys i to dobry centymetr - jak nie wiecej, a to niestey rodzi problem z miskami ewentualnie koniecznosc poszezenia blotnikow - chyba lepiej juz poszukac jakichs 7" (zawsze to troche mniej miesa do wozenia jako masa nieresorowana)
Dzięki Jabar za wartościowe informacje.
Czyli jednak moje obawy się potwierdzają, że podawana szerokość opon i szerokość felg są mierzone w całkiem innych miejscach i porównywanie ich jest tylko orientacyjne.
Rafalus - jestem skłonny poświęcić te parę koni mniej na kołach za duuużo lepsze hamowanie.
Zbyt wysoki profil w obecnych 195/65/15 powoduje że auto zachowuje się jakby jechało na galaretce, ABS wariuje i nadmiernie odpuszcza hamulce. Efekt:
- negatywny - lekka stłuczka
- pozytywny - mam zderzak od RS za free ;D
Dzięki za opinie i informacje.
Proszę o dalsze
Pozdrawiam
[ Dodano: Pią 26 Maj, 06 14:55 ]
Aha, wskaźnik ET tych 8.5" felg to znam, wynosi ET37, napisany wewnątrz felgi.
Pytałem purchawę o jego felgę 8" która mu wystawała.
No ale teraz już wiem że powinienem rozglądać się za 7" ewentualnie w drodze wyjątku 7.5"
Kolego wszystko tak jak Jabar1975, Ci napisał. Ja mam u siebie 225/45 R17 i felge szerokości 7", ET prawidłowe dla tego rozmiaru to 38. Na felge o tej szerokości możesz założyć max 225. Wydaje mi się że rozwiązanie takie jak u mnie jest najlepsze. Felga nie wystaje a ładnie się prezentuje, rant oponki dobrze ją zabezpiecza, wszystko jest git
P.S. Kolego nie kupuj tylko AEZ model ZEUS bo chyba pojade do Piastowa i Ci sam je zdejme :lol: (tak mi się cholernie te felasie podobają że......) :diabelski_usmiech
NFPNorth-West
2.0TDI-ET=12.660s,>367KM/567Nm WARSZTAT www.dsize.pl ->CENNIK warsztat 01.01.11<-plik do pobrania tel. 790226060 spieszmy się kochać ludzi... 30.05.09 J.W. [i]
No na takich walcach i takich szerokich oponach fajnie bedzie sie plywac po koleinach, pomijam juz jak bedzie sie na nich podskakiwac to juz zupelnie inna bajka.
Ja mam 205/55/16 na feldze 6,5" o ile sie nie myle i super sie podskakuje jak sa te niektore pofalowania asfaltu :diabelski_usmiech
Maicroft, widze ze sa dwie rozne szkoly jedna to auto w gore i balony (profil powyzej 55) i w miare mala felga (do 15) ewentualnie szkola druga (ktorej jestem wyznawca) niski profil i duza felga i auto w dol Ile osob tyle opini ja wybralem takie rozwiazanie na ktorym (moim rzecz jasna zdaniem) jezdzi sie lepiej. przy 225/45/17 feldze 17' szer7,5' czuje moze i wiecej wybojow ale tez doskonale wiem kiedy auto jedzie a kiedy idzie slizgiem. Nie odczulem zeby kiedykolwiek podskakiwalo - a jesli sie tak dzieje to przede wszystkim czas najwyzszy sprawdzic amortyzatory. Niech sie dobrygrzeswawa, wypowie czy ma uczucie utraty kontroli przyczepnosci przy swoich koni ustawionych na maks twardosc.
co do 205/55/16 w o1 to jak nia jade to wydaje mi sie ze jakas taka galaretowata jest....
Szczególnie chętnie wysłucham twych opinii o KONI Sport.
Zamieszczone przez Jabar1975
Niech sie dobrygrzeswawa, wypowie czy ma uczucie utraty kontroli przyczepnosci przy swoich koni ustawionych na maks twardosc.
Może później coś nabazgram a najlepiej to na spocie jak byśmy pogadali. Co do utraty kontroli przyczepności to ja nie wiem o co chodzi ponieważ u mnie coś takiego nie występuje :diabelski_usmiech Przy ustawieniu na max twardo jeździ się prawie jak gokardem i może podskakiwania jakieś są ale to od dokładniejszego wybierania nierówności tzn. koło jest bardziej dociskane do podłoża. Pewne jest to że w niedługim czasie muszę pomyśleć o rozpórkach
NFPNorth-West
2.0TDI-ET=12.660s,>367KM/567Nm WARSZTAT www.dsize.pl ->CENNIK warsztat 01.01.11<-plik do pobrania tel. 790226060 spieszmy się kochać ludzi... 30.05.09 J.W. [i]
dobrygrzeswawa napisał/a:
Kolego nie kupuj tylko AEZ
bo sie krzywia
Faktycznie , sam mogłem organo- opto- leptycznie sprawdzić te fele 8) . Albo te AEZ-y są robione z domieszką cyny :lol: , albo na nasze drogi należy szukać felg z większą ilością ramion np. takich jakie ma dobrygrzeswawa lub np .z firmy Ronal model 38 http://www.alufelgi.pl/pokaz_felge.php?id=26
Piasecznik zgadzam sie ,ze auto na 195/65/15 to galareta .
Nawet jak masz 150KM to odczujesz utrate mocy po zmianie na 225/45/17 jezeli nie odczuwasz znaczy,ze nie czujesz auta - rozważanie teoretyczne.
Zmiana z 175/65/14 na 195/50/15 to jest o ile dobrze pamietam ale 2 sekundy w plecy.
Ja autem przejechalem 70tys to nawet duzo ,zeby poznac auto i wiem ,ze sa sytuacje gdzie wyraznie czuc szrsze opony na aucie.
2 sprawa ; Sa opony na ktorych bardziej czuc koleiny i mniej tak opisuja magazyny.
nowy cSIMC od Aliego
seryjne 110kM teraz ok ~170kM ARL ,230 wtryski.
Moc potwierdzona w tym roku na hamowni.
195/65/15- galareta... :?
no nie wiem. może tak jest jak tak mówicie. Ja jakoś jeżdżę i nic mi się nie dzieje. Za to na tych waszych wynoszonych pod niebiosa 17" to furmanka, albo taczki :wink: .
Wygląd jest ewidentnie lepszy - nizutka oponka, dużo metalu. Tylko czy jeździ się wyglądem? To na czym bym zakończył to 16". - chyba opti profil na nasze parszywe drogi.
Zenuś pa pa teraz gra nam rcd310- i bardzo fajnie gra. masz problem z LPG - walnij na PW - postaram się pomóc
Zmiana z 175/65/14 na 195/50/15 to jest o ile dobrze pamietam ale 2 sekundy w plecy.
- przy 150KM? chyba cos krecisz albo masz na mysli samochod o mocy 75KM
Zamieszczone przez huwe
Za to na tych waszych wynoszonych pod niebiosa 17" to furmanka, albo taczki :wink:
co kto lubi niestety lepsze prowadzenie auta zwiazane jest z pewnym ograniczeniem komfortu - lepsze wybieranie nierownosci sztywniejszego zawieszenia tak sie wlasnie objawia,
Zamieszczone przez huwe
Tylko czy jeździ się wyglądem?
oczywiscie ze nie wygladem sie jezdzi, ale to ze masz tak niski profil skutkuje duzo mniejszym ugieciem na samej gumie i o niebo wieksza precyzja prowadzenia - na wysokim profilu (np65) przy szybkim pokonywaniu zakretow os felgi potrafi byc przesunieta od osi bieznika opony o kilka centymetrow - przy profilu ponizej 50 jest to o ponad 70% mniej. do tego dochodzi podniesienie skutecznosci hamowania i wyostrzenie wzroku kierownika pojazdu wypatrujacego dziury w jezdni :diabelski_usmiech
wyostrzenie wzroku kierownika pojazdu wypatrujacego dziury w jezdni :diabelski_usmiech
o dokładnie- to chyba najbardziej :diabelski_usmiech
a poza tym - dokładnie : co kto lubi. Ja nie traktuję swojej okci nawet w zamiarach pseudo sportowo. Po prostu ujeżdżam autko do pracy,w pracy i z powrotem. I do tego celu 15" jest w zupełności wystarczające. Jak by było 16" też bym nie marudził. Ale na 17" bym się nie zdecydował...
Zenuś pa pa teraz gra nam rcd310- i bardzo fajnie gra. masz problem z LPG - walnij na PW - postaram się pomóc
Za to na tych waszych wynoszonych pod niebiosa 17" to furmanka, albo taczki .
A miałeś w swojej czeszce 17", że tak mówisz? Ja właśnie założyłem 17" (205/50R17) u siebie i powiem, że miałem duuuuże obawy... ale niepotrzebnie :szeroki_usmiech Przy Nokianach Z, które ekstra wygłuszają nierówności nie odczuwam prawie żadnej różnicy w komforcie (a mam cholernie twardy zawias stąd te obawy były) Za to prowadzenie... Tego nie da się opisać słowami :twisted:
[ Dodano: Nie 28 Maj, 06 12:10 ]
Zamieszczone przez huwe
Po prostu ujeżdżam autko do pracy,w pracy i z powrotem. I do tego celu 15" jest w zupełności wystarczające.
No chyba, że tak Jeżeli to ma być typowy dupowóz i nie ponosi Cię czasami odrobina szaleństwa, to wystarcza
QBA, roznica jest wlasnie w tym ze huwe, ma ALH i jak pisze "na razie mu starczy" wiec przy tych magicznych 90 KM duze kola moga generowac tylko wieksze straty, a u nas (zwlaszcza w Twojej 19x konnej 1,8T) nie ma to az takiego znaczenia (straty) za to licza sie wszytki efekty "in plus".
No i wyszedłem na dziadka. A chodziło mi tylko o to, że piszecie autorytatywnie, że pewien rozmiar to " galareta". No i widziecie- ja powiedziałem że inny rodzaj to furmanka , taczki. I odnoszę dziwne wrażenie, że to Was bardziej ubodła moja opinia, niż mnie ta galaretka . QBA - rzeczywiście dupowóz, ale jak mam czasami ochotę na chwilę szaleństwa, to i 90 kucyków popędzę. A na takie szaleństwo to i moje gumy mi starczą. też mam nokianki - nrhi. Na pewno bieżnik oczko niżej od z , ale też bardzo dobre gumy.
Zenuś pa pa teraz gra nam rcd310- i bardzo fajnie gra. masz problem z LPG - walnij na PW - postaram się pomóc
Komentarz