Cześć, chce wam przedstawić wszelakie wskazówki i informacje jak zamontować kamere wspomagającą kierowce z trzema asystentami (Line Assist, Light Assist, Sing Assist).
Najpierw wyjaśnie za co jaki asystent odpowiada.
1. LANE ASSIST - jest to system który utrzymuje samochód pomiędzy dwoma pasami (np. Autostrada) oczywiście po 15 sekundach system karze złapać kierownice
2. LIGHT ASSIST - jest to system który automatycznie włącza i wyłącza światła drogowe, gdy tylko zobaczy jakieś swiatło, czyli właśnie samochód.
3. SIGN ASSIST - jest to system który wyświetla znaki drogowe na Maxidocie, żeby nie było tak kolorowo system pierwsze co odczytuje znaki z nawigacji RNS315/510, ale jezeli zauważy inny znak na drodze niz ten w nawigacji zmieni nam na ten właściwy (czyli jak np. Są roboty drogowe w nawigacji mamy ograniczenie 50 km/h, a znak na drodze pokazuje na 30km/h to wyswietli sie 30 km/h). System rozpoznaje 3 rodzaje znaków ograniczenia prędkości, zakaz wyprzedzania oraz koniec zakazu wyprzedzania.
Teraz trochę o kamerce:
Kamerka posiada numer 3AA980654, przeważnie moduły mają na końcu jakąś literke A,B,C,D. Oczywiście najlepiej szukać z oznaczeniem D ponieważ posiada najnowsze oprogramowanie, ale również nic nie stoi na przeszkodzie żeby zaktualizować z B na D. Czym roznią sie oprogramowania sam nie wiem, ponoć czym nowszy soft tym lepiej odczytuje znaki albo lepiej trzyma sie lini.
Wiedza Montażu:
Jak można się domyślić w Octavii 2 oraz 2 FL nie był montowany taki system, dlatego mamy z góry problem, poniewaz kamerka była montowana w specjalnym uchwycie przyklejonym na szybie nad lusterkiem np. W passacie. Dlatego właściciele passatów jeżeli chcieli zamontować taki system to wymieniali szybe właśnie na taką z tym uchwytem u nas tego nie da sie tego zrobić, bo takiej szyby nawet nie ma w sprzedaży. Dlatego moim zdaniem mamy trzy sposoby na zamontowanie kamery:
1. Zdrapywanie starego uchwytu lusterka i lekkie przeniesienie w dół, kupno uchwytu na kamere i przeklejenie. Dlaczego mamy przenosić lustro w dół, jeżeli kamerka zmieści się nad lusterkiem? A dlatego, ze wycieraczki nie siegają tak wysoko i kamera bedzie co chwile ślepa. Dodatkowo uchwyt można kupić tylko na Aliexpress za ok. 200 zł
2. Kupno lusterka z kamerą FLA i zamienienie kamerki FLA na tą 3AA. Ten sposób wydaje się najlepszy, ale ma jedną ważną wadę cena. Kamerka FLA pod nasz uchwyt (czyli kwadratowy) kosztuje ok. 500 zł.
3. Kupno lusterka z golfa 7, passata b8 i tak dalej, ogólnie z platformy MQB wszystkie lusterka z tej platformy mają”dziurę” na zamontowanie kamerki. No ale żeby nie było znowu tak kolorowo, mają inny mocowanie do szyby (okrągły). Tutaj zostają dwa sposoby robimy tak zwaną rzeźbę i wycinamy mocowanie z naszego lusterka i wklejamy do nowego lusterka albo kupujemy czujnik deszczu zmierzchu od wlasnie platformy MQB i zmieniamy zamiast swojego.
Graty:
Ja wybrałem trzeci sposób montażu, poniewaz wydał mi sie najtańszy, a nawet nie wiedziałem czy to bedzie działać. Więc opisze co musiałem zgromadzić.
Kamera - 3AA980654D (150zł)
Lusterko z passata b8 - 3G0857511AF (70zł)
Can gateway - 7N0907530AJ (150zł)
Taśma przedłuzenia kamery FPC 30 PIN 0.5 20cm (20 zł)
Wtyczka do kamery - 8E0972712
Plus musimy juz posiadać:
Maxidot najlepiej z najnowszym softem S albo Q
BCM 1K0
Nawigacje RNS315/510
Magiel 3 generacji
Ktoś może zapytac dlaczego Can gateway, a dlatego ze kamerka komunikuje się prze can-ext i wlaśnie musimy szukać takiego cana.
Sam montaż:
1. Najpierw musimy rozkręcić moduł 3AA i wyciągnąć kamere na zewnątrz.
2. Kamere wpasowujemy w otwór uchwytu lusterka, staramy sie żeby kamerka była jak najprościej przymocowana, poniewaz potem moze sie to nam odbić i wyskoczy błąd o kalibracji.
3. Przedłużamy połączenie kamery z modułem taśmą FPC
4. Lusterko mocujemy do szyby, a moduł przyklejamy nad lusterkiem.
5. Pinologia:
Pin 1 wtyczki kamery --------- + 12 V bezpiecznik SC4
Pin 2 wtyczki kamery --------- masa
Pin 3 wtyczki kamery --------- CAN H pin 17 interfejs diagnostyczny magistrali danych (Getway)
Pin 4 wtyczki kamery --------- CAN L pin 7 interfejs diagnostyczny magistrali danych (Getway)
Pin 6 wtyczki kamery --------- pin 1 wtyczki ogrzewania 4B0971832 (+12 V)
Pin 2 wtyczki ogrzewania --------- masa
6. Kodowanie
1.Wchodzimy w 19-CAN Gateway, wchodzimy w listę połączeń i zaznaczamy sterownik A5 . Następnie wciskamy zapisz konfigurację.
2.Wchodzimy w 09-Centr.Zesp.Elektr., wchodzimy w Kodowanie-07, następnie w pomocnik długiego kodowania i w bajcie 11 zaznaczamy bit 3. (Jeżeli bajt jedenasty nie jest opisany korzystamy z Lcode2).
3.Wchodzimy w 44-wspomaganie kierownicy, wchodzimy w dostęp upoważniony i wpisujemy kod 64835. Następnie wchodzimy w Adaptacje wybieramy kanał 6 i włączamy Lane Assist
4. Wchodzimy w 37-nawigacja, wchodzimy w Kodowanie-07, następnie w pomocnik długiego kodowania i w bajcie 8zaznaczamy bit 5.
5. Wchodzimy w A5 , wchodzimy w Kodowanie – 07, następnie w pomocnik długiego kodowania i kodujemy sterownik kamery w następujący sposób (kodowanie z mojego samochodu):
Bajt 0 – zaznaczamy bit 0 [aktywacja Lane Assist]
Bajt 1 – zaznaczamy bit 0 [aktywacja Sign Assist]
Bajt 2 – zaznaczamy bit 0 [kodowanie LA (bit 0) lub DLA (bit 1)]
Bajt 3 – zaznaczamy bit 0 [aktywacja Light Assist]
Bajt 4 – zaznaczamy bit 0 [Kodowanie Sign Assist - Europa Zachodnia (bit 0) lub Europa Wschodnia(nie działa Sign Assist)
Bajt 5 – zaznaczamy bit 1 [Kodowanie Sign Assist - marka VW (bit 1)]
Bajt 6 – zaznaczamy bit 1 [Kodowanie Sign Assist -MFA]
Bajt 7 – zaznaczamy bit 2 oraz bit 3 [Kodowanie typu nadwozia]
Bajt 8 – zaznaczamy bit 1 [Kodowanie Sign Assist - RNS]
Bajt 9 – zaznaczamy bit 0
Bajt 10 – zaznaczamy bit 2 [Kodowanie Light Assist - Ksenony lub lampy halogenowe]
Bajt 12 – zaznaczamy bit 0
Bajt 13 – zaznaczamy bit 0 [Kodowanie Lane Assist]
To jest kodowanie dla samochodów z kierownicą po lewej stronie z ksenonami i RNS
Jeżeli nie mamy RNS zmieniamy kodowanie w bajcie 8, jeżeli nie mamy ksenonów zmieniamy kodowanie w bajcie 10, jeżeli mamy kierownicę po prawej stronie zmieniamy kodowanie w bajcie 14
Po tym wszystkim powinny nam się pokazać w Assystenach Sign Assist oraz Lane Assist. Light Assist pokazany jest z lewej strony obok temp. Otoczenia.
Problemy:
Niestety Lane Assist w zegarach O2 nie jest zaprogramowany (przynajmniej tak zrozumiałem od naszych wschodnich sąsiadów). Jedni piszą, że Lane Assist nie jest pokazywany na Maxidocie, ale działa. Mi narazie ten system nie działa chociaż mam go w asystentach aktywowanego, ciągle nad tym pracuje i temat bedzie aktualizowany. Zdjecia z montazu i pracy rowniez bedą dodane.
Wrażenia:
Sign Assist działa naprawde super widzi wszystkie znaki nawet jak jest naprawde ciemno i z tej funkcji jestem bardzo zadowolony
Light Assist rowniez działa wyśmienicie praktycznie nie myśle o długich światłach, wyjeżdżam z miasta dlugie cie włączają, nadjezdza samochod i sie wyłączają.
Najpierw wyjaśnie za co jaki asystent odpowiada.
1. LANE ASSIST - jest to system który utrzymuje samochód pomiędzy dwoma pasami (np. Autostrada) oczywiście po 15 sekundach system karze złapać kierownice
2. LIGHT ASSIST - jest to system który automatycznie włącza i wyłącza światła drogowe, gdy tylko zobaczy jakieś swiatło, czyli właśnie samochód.
3. SIGN ASSIST - jest to system który wyświetla znaki drogowe na Maxidocie, żeby nie było tak kolorowo system pierwsze co odczytuje znaki z nawigacji RNS315/510, ale jezeli zauważy inny znak na drodze niz ten w nawigacji zmieni nam na ten właściwy (czyli jak np. Są roboty drogowe w nawigacji mamy ograniczenie 50 km/h, a znak na drodze pokazuje na 30km/h to wyswietli sie 30 km/h). System rozpoznaje 3 rodzaje znaków ograniczenia prędkości, zakaz wyprzedzania oraz koniec zakazu wyprzedzania.
Teraz trochę o kamerce:
Kamerka posiada numer 3AA980654, przeważnie moduły mają na końcu jakąś literke A,B,C,D. Oczywiście najlepiej szukać z oznaczeniem D ponieważ posiada najnowsze oprogramowanie, ale również nic nie stoi na przeszkodzie żeby zaktualizować z B na D. Czym roznią sie oprogramowania sam nie wiem, ponoć czym nowszy soft tym lepiej odczytuje znaki albo lepiej trzyma sie lini.
Wiedza Montażu:
Jak można się domyślić w Octavii 2 oraz 2 FL nie był montowany taki system, dlatego mamy z góry problem, poniewaz kamerka była montowana w specjalnym uchwycie przyklejonym na szybie nad lusterkiem np. W passacie. Dlatego właściciele passatów jeżeli chcieli zamontować taki system to wymieniali szybe właśnie na taką z tym uchwytem u nas tego nie da sie tego zrobić, bo takiej szyby nawet nie ma w sprzedaży. Dlatego moim zdaniem mamy trzy sposoby na zamontowanie kamery:
1. Zdrapywanie starego uchwytu lusterka i lekkie przeniesienie w dół, kupno uchwytu na kamere i przeklejenie. Dlaczego mamy przenosić lustro w dół, jeżeli kamerka zmieści się nad lusterkiem? A dlatego, ze wycieraczki nie siegają tak wysoko i kamera bedzie co chwile ślepa. Dodatkowo uchwyt można kupić tylko na Aliexpress za ok. 200 zł
2. Kupno lusterka z kamerą FLA i zamienienie kamerki FLA na tą 3AA. Ten sposób wydaje się najlepszy, ale ma jedną ważną wadę cena. Kamerka FLA pod nasz uchwyt (czyli kwadratowy) kosztuje ok. 500 zł.
3. Kupno lusterka z golfa 7, passata b8 i tak dalej, ogólnie z platformy MQB wszystkie lusterka z tej platformy mają”dziurę” na zamontowanie kamerki. No ale żeby nie było znowu tak kolorowo, mają inny mocowanie do szyby (okrągły). Tutaj zostają dwa sposoby robimy tak zwaną rzeźbę i wycinamy mocowanie z naszego lusterka i wklejamy do nowego lusterka albo kupujemy czujnik deszczu zmierzchu od wlasnie platformy MQB i zmieniamy zamiast swojego.
Graty:
Ja wybrałem trzeci sposób montażu, poniewaz wydał mi sie najtańszy, a nawet nie wiedziałem czy to bedzie działać. Więc opisze co musiałem zgromadzić.
Kamera - 3AA980654D (150zł)
Lusterko z passata b8 - 3G0857511AF (70zł)
Can gateway - 7N0907530AJ (150zł)
Taśma przedłuzenia kamery FPC 30 PIN 0.5 20cm (20 zł)
Wtyczka do kamery - 8E0972712
Plus musimy juz posiadać:
Maxidot najlepiej z najnowszym softem S albo Q
BCM 1K0
Nawigacje RNS315/510
Magiel 3 generacji
Ktoś może zapytac dlaczego Can gateway, a dlatego ze kamerka komunikuje się prze can-ext i wlaśnie musimy szukać takiego cana.
Sam montaż:
1. Najpierw musimy rozkręcić moduł 3AA i wyciągnąć kamere na zewnątrz.
2. Kamere wpasowujemy w otwór uchwytu lusterka, staramy sie żeby kamerka była jak najprościej przymocowana, poniewaz potem moze sie to nam odbić i wyskoczy błąd o kalibracji.
3. Przedłużamy połączenie kamery z modułem taśmą FPC
4. Lusterko mocujemy do szyby, a moduł przyklejamy nad lusterkiem.
5. Pinologia:
Pin 1 wtyczki kamery --------- + 12 V bezpiecznik SC4
Pin 2 wtyczki kamery --------- masa
Pin 3 wtyczki kamery --------- CAN H pin 17 interfejs diagnostyczny magistrali danych (Getway)
Pin 4 wtyczki kamery --------- CAN L pin 7 interfejs diagnostyczny magistrali danych (Getway)
Pin 6 wtyczki kamery --------- pin 1 wtyczki ogrzewania 4B0971832 (+12 V)
Pin 2 wtyczki ogrzewania --------- masa
6. Kodowanie
1.Wchodzimy w 19-CAN Gateway, wchodzimy w listę połączeń i zaznaczamy sterownik A5 . Następnie wciskamy zapisz konfigurację.
2.Wchodzimy w 09-Centr.Zesp.Elektr., wchodzimy w Kodowanie-07, następnie w pomocnik długiego kodowania i w bajcie 11 zaznaczamy bit 3. (Jeżeli bajt jedenasty nie jest opisany korzystamy z Lcode2).
3.Wchodzimy w 44-wspomaganie kierownicy, wchodzimy w dostęp upoważniony i wpisujemy kod 64835. Następnie wchodzimy w Adaptacje wybieramy kanał 6 i włączamy Lane Assist
4. Wchodzimy w 37-nawigacja, wchodzimy w Kodowanie-07, następnie w pomocnik długiego kodowania i w bajcie 8zaznaczamy bit 5.
5. Wchodzimy w A5 , wchodzimy w Kodowanie – 07, następnie w pomocnik długiego kodowania i kodujemy sterownik kamery w następujący sposób (kodowanie z mojego samochodu):
Bajt 0 – zaznaczamy bit 0 [aktywacja Lane Assist]
Bajt 1 – zaznaczamy bit 0 [aktywacja Sign Assist]
Bajt 2 – zaznaczamy bit 0 [kodowanie LA (bit 0) lub DLA (bit 1)]
Bajt 3 – zaznaczamy bit 0 [aktywacja Light Assist]
Bajt 4 – zaznaczamy bit 0 [Kodowanie Sign Assist - Europa Zachodnia (bit 0) lub Europa Wschodnia(nie działa Sign Assist)
Bajt 5 – zaznaczamy bit 1 [Kodowanie Sign Assist - marka VW (bit 1)]
Bajt 6 – zaznaczamy bit 1 [Kodowanie Sign Assist -MFA]
Bajt 7 – zaznaczamy bit 2 oraz bit 3 [Kodowanie typu nadwozia]
Bajt 8 – zaznaczamy bit 1 [Kodowanie Sign Assist - RNS]
Bajt 9 – zaznaczamy bit 0
Bajt 10 – zaznaczamy bit 2 [Kodowanie Light Assist - Ksenony lub lampy halogenowe]
Bajt 12 – zaznaczamy bit 0
Bajt 13 – zaznaczamy bit 0 [Kodowanie Lane Assist]
To jest kodowanie dla samochodów z kierownicą po lewej stronie z ksenonami i RNS
Jeżeli nie mamy RNS zmieniamy kodowanie w bajcie 8, jeżeli nie mamy ksenonów zmieniamy kodowanie w bajcie 10, jeżeli mamy kierownicę po prawej stronie zmieniamy kodowanie w bajcie 14
Po tym wszystkim powinny nam się pokazać w Assystenach Sign Assist oraz Lane Assist. Light Assist pokazany jest z lewej strony obok temp. Otoczenia.
Problemy:
Niestety Lane Assist w zegarach O2 nie jest zaprogramowany (przynajmniej tak zrozumiałem od naszych wschodnich sąsiadów). Jedni piszą, że Lane Assist nie jest pokazywany na Maxidocie, ale działa. Mi narazie ten system nie działa chociaż mam go w asystentach aktywowanego, ciągle nad tym pracuje i temat bedzie aktualizowany. Zdjecia z montazu i pracy rowniez bedą dodane.
Wrażenia:
Sign Assist działa naprawde super widzi wszystkie znaki nawet jak jest naprawde ciemno i z tej funkcji jestem bardzo zadowolony
Light Assist rowniez działa wyśmienicie praktycznie nie myśle o długich światłach, wyjeżdżam z miasta dlugie cie włączają, nadjezdza samochod i sie wyłączają.
Komentarz