szopka to malo powiedziane

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • Sebastian_M26
    RS
    S_OCP Member
    • 2005
    • 1823
    • Superb II (3T4)

    #51
    Odpalanie auta na rozładowanym akumulatorze to gwóźć do trumny dla niego, przepływa wtedy na tyle duży prąd, iż następuje jego szybkie zużycie, czasami uszkodzenie.
    Normalnie akumulator w trakcie odpalania traci 3-5% pojemności i żywotność jego w takim cyklu to 3000-6000 razy a przy rozładowaniach pełnych (z ładowaniem prądem 1/10 C) to tylko 100-300. Dlatego nazywa się akumulatorem rozruchowym.
    Co innego technologia AGM oraz akumulatory głębokiego rozładowania, ale to temat na osobny wątek.
    Seria 188KM/270Nm na 95RON

    Komentarz

    • piotrek_gdy
      RS
      • 2008
      • 7723
      • Volkswagen
      • CFGB 2.0 TDI CR RS 170 KM

      #52
      Zamieszczone przez qwsazx
      Fiatem 125p
      ale tam był alternator?czy prądnica
      przyjemność z jazdy zapewnia avant A4 quattro 2,0TFSI

      wyprzedaż garażowa części do O2-plastiki,elektronika, ramka RNS, dekory czarny karbon, inne, inne-proszę pytać na PW

      Komentarz

      • Ostlander
        Ambiente
        • 2009
        • 163

        #53
        Tam była prądnica synchroniczna, trzy fazowa prądu przemiennego, połączona w Y zasilająca po przez pełno okresowy mostek prostowniczy instalację pojazdu. Potocznie zwana alternatorem :diabelski_usmiech

        Piotrek_gdy nie potrafisz się z honorem wycofać z błędu więc polecam Ci byś przeczytał cały ten topic i obejrzał zamieszczone fragmenty z ETK-i.



        To powinno zakończyć dyskusję na temat tego czy można wstawić większy akumulator i czy alternator go doładuje. Sam producent to przewidział.
        Jest druga srebrna kochanka- CBF 600S...

        Komentarz

        • piotrek_gdy
          RS
          • 2008
          • 7723
          • Volkswagen
          • CFGB 2.0 TDI CR RS 170 KM

          #54
          Zamieszczone przez Ostlander
          nie potrafisz się z honorem wycofać z błędu
          primo- jaki to rzekomy błąd popełniłem w/g ciebie
          secundo-cieszę się że potwierdzasz moje zdanie
          a od początku było ono takie: w zależności od silnika i wyposażenia auta są montowane różne akumulatory i alternatory i niekoniecznie do auta z "małym" alternatorem można włożyć "duży" akumulator

          jeśli chodzi o "125" to wg mnie była tam prądnica a nie alternator

          polecam wpis na samym poczatku-1965 rok
          być może później montowano alternatory 6-diodowe, ale na poczatku produkcji były chyba montowane prądnice-jeśli się mylę to chętnie dowiem się czegoś nowego
          przyjemność z jazdy zapewnia avant A4 quattro 2,0TFSI

          wyprzedaż garażowa części do O2-plastiki,elektronika, ramka RNS, dekory czarny karbon, inne, inne-proszę pytać na PW

          Komentarz

          • qwsazx
            Drive
            • 2010
            • 66

            #55
            Zamieszczone przez piotrek_gdy
            a od początku było ono takie: w zależności od silnika i wyposażenia auta są montowane różne akumulatory i alternatory i niekoniecznie do auta z "małym" alternatorem można włożyć "duży" akumulator
            Wydajność alternatora nijak się nie ma do pojemności akumulatora. Alternator naładuje każdy aku, jaki jest w instalacji, jedynie czas ładowania do pełna różni się w zależności od pojemności. To bardzo łatwo sprawdzić - przygotuj sobie dwa akumulatory, jeden malutki, np. 30Ah, drugi jak największy. Podłącz mniejszy, włącz silnik, zmierz napięcie na klemach. Wyłącz, podłącz drugi, ponownie zmierz napięcie.
            Jak myślisz, jakie wyniki otrzymasz? Albo może ci pomogę, żebyś ponownie się nie wkopał - identyczne, co do 0.1V.

            Zamieszczone przez piotrek_gdy
            jeśli chodzi o "125" to wg mnie była tam prądnica a nie alternator

            polecam wpis na samym poczatku-1965 rok
            Chodzi ci o ten fragment?
            Polski Fiat po poprzedniku 125-ki dostał również cały układ napędowy (zastosowano jedynie nową prądnicę prądu zmiennego) i jezdny oraz deskę rozdzielczą.
            Prądnica prądu zmiennego to alternator. To, co się potocznie nazywa prądnicą (a co było w pierwszych maluchach np.) to prądnica prądu stałego. 125p miał od początku alternator.

            Komentarz

            • parasite
              L&K
              • 2011
              • 1368

              #56
              Zamieszczone przez qwsazx
              Alternator naładuje każdy aku, jaki jest w instalacji, jedynie czas ładowania do pełna różni się w zależności od pojemności.
              Nawet jeśli obydwa stracą tyle samo pojemności? Nie sądzę.

              Zamieszczone przez qwsazx
              To bardzo łatwo sprawdzić - przygotuj sobie dwa akumulatory, jeden malutki, np. 30Ah, drugi jak największy. Podłącz mniejszy, włącz silnik, zmierz napięcie na klemach. Wyłącz, podłącz drugi, ponownie zmierz napięcie.
              Jak myślisz, jakie wyniki otrzymasz? Albo może ci pomogę, żebyś ponownie się nie wkopał - identyczne, co do 0.1V.
              Napięcie będzie takie samo, ale już natężenie prądu zapewne nie. Czy jeśli będę akumulator 40Ah ładował prądem 4A, a akumulator 50Ah prądem 5A to ten większy będzie się dłużej ładował? :wink: Do pełna oba powinny naładować się dokładnie w tym samym czasie.
              AGR 112KM, 232Nm
              Subaru Impreza GH 2.0 150KM

              Komentarz

              • richi9
                Rider
                • 2011
                • 427

                #57
                parasite ja rozumiem że świat sie pomylił i nikt nie ma racji tylko Ty i nie pisz do mnie smarku takim tonem tylko udowodnij zwoją tezę...
                Oczywiście w zimie wszyscy mamy na full aku bo mróz ładuje według ciebie no to powodzenia.
                obudź się, zima i mrozy zmniejszają zmniejszaja pojemność aku i traci on energię więc nie pitol że aku będzie naładowany cały czas. Ja tu widze że cały czas to masz pstro w głowie.

                Oczywiśći nawet aku 200Ah doładujesz ale jak długo musisz jeździc by to zrobić a wcześniej rozwalisz altka a raczej jego łożyska

                Ale jak chcesz to możesz wozić nawet aku 48V bo przecież moc w wozie zawsze sie przyda.jak chcesz pożyczę Ci moje dwa stare aku słabo trzymają ale te pare Ah będzie...

                Komentarz

                • parasite
                  L&K
                  • 2011
                  • 1368

                  #58
                  richi9, no to żeś dał popis. Chciałoby się napisać, stary, a ....., ale sobie daruje.
                  Napisałem już dlaczego tak uważam kilka postów wyżej. Ty żeś naprawdę się popisał i wyjaśnił dlaczego to nie jest prawda. Moje jest mojsze nie. A takim tonem to sobie możesz do swoich dzieci odpisywać.

                  Zamieszczone przez richi9
                  Oczywiście w zimie wszyscy mamy na full aku bo mróz ładuje według ciebie no to powodzenia.
                  obudź się, zima i mrozy zmniejszają zmniejszaja pojemność aku i traci on energię więc nie pitol że aku będzie naładowany cały czas. Ja tu widzę że cały czas to masz pstro w głowie.
                  Chcesz powiedzieć, że na mrozie aku naładujesz do maksymalnej pojemności? Mi się zawsze wydawało, że pojemność akumulatora zależy od temperatury i w mrozie jak ten większy straci 50% to i tak będzie miał większą pojemność od tego mniejszego, ale może inną matematyką operuję. Raczej tez go nie doładujesz do pojemności maksymalnej, póki nie złapie temperatury. No ale z temperaturą zwiększy się tez jego pojemność. Hmm ,ale też przecież jak temperatura rośnie do plusowej to ten sam aku nagle ma silę kręcić. To jak, ciągnie prąd z powietrza? Czy może reakcje chemiczne są szybsze i dlatego jest w stanie dostarczyć więcej prądu? A może gęstość elektrolitu ma na to wpływ?
                  Skoro jesteś taki mądry to podziel się wiedzą dlaczego tak się dzieje?
                  Zamieszczone przez richi9
                  Oczywiśći nawet aku 200Ah doładujesz ale jak długo musisz jeździc by to zrobić a wcześniej rozwalisz altka a raczej jego łożyska
                  Czytac ze zrozumieniem nie nauczyli? Największy jaki pasuje fizycznie! Wsadź 200Ah do octavki.
                  Zamieszczone przez richi9
                  parasite ja rozumiem że świat sie pomylił i nikt nie ma racji tylko Ty
                  Oczywiście od ETKI tez jesteś mądrzejszy :lol:
                  AGR 112KM, 232Nm
                  Subaru Impreza GH 2.0 150KM

                  Komentarz

                  • qwsazx
                    Drive
                    • 2010
                    • 66

                    #59
                    Zamieszczone przez parasite
                    Napięcie będzie takie samo, ale już natężenie prądu zapewne nie. Czy jeśli będę akumulator 40Ah ładował prądem 4A, a akumulator 50Ah prądem 5A to ten większy będzie się dłużej ładował? :wink: Do pełna oba powinny naładować się dokładnie w tym samym czasie.
                    Na natężenie prądu nie masz większego wpływu - i tak będzie się utrzymywać między 2-3 ampery lub mniej.
                    Jedyna różnica w czasie ładowania będzie wynikała z innego napięcia na klemach wskutek innego stopnia naładowania obu akumulatorów. Zgodnie z równaniem:

                    natężenie prądu ładowania I=(U1-U2)/(R1+R2+R3).
                    U1 - napięcie alternatora, stałe (ściślej to ustalone przez regulator napięcia)
                    U2 - napięcie na klemach akumulatora. Około 10.5-10.8V przy rozładowanym, około 12.6-12.8 przy w pełni naładowanym.
                    R1 - rezystancja wewnętrza alternatora - stała
                    R2 - rezystancja przewodów
                    R3 - rezystancja wewnętrzna akumulatora. Wartość pomijalnie mała, bodajże w granicach 1/1000 ohma.

                    Jedynym czynnikiem wpływającym na natężenie prądu ładowania to napięcie na klemach akumulatora, ale przy średnio naładowanym dużym i małym aku będą to różnice ledwo zauważalne, w granicach 0.1-0.2V. Można je spokojne pominąć zważywszy, że jeszcze w aucie masz sporo odbiorników prądu.

                    Tak więc nie będzie czegoś takiego, że 40-tka dostanie 4A, a 50-tka 5A. Będzie raczej coś takiego, że 40-tka dostanie np. 2.333A, a 100-tka 2.332A, a po chwili natężenia się wyrównają.

                    [ Dodano: Czw 27 Gru, 12 10:31 ]
                    Zamieszczone przez richi9
                    Oczywiśći nawet aku 200Ah doładujesz ale jak długo musisz jeździc by to zrobić a wcześniej rozwalisz altka a raczej jego łożyska
                    Znaczy że co? Alternator przestaje się kręcić kiedy już naładuje akumulator?

                    Komentarz

                    • parasite
                      L&K
                      • 2011
                      • 1368

                      #60
                      qwsazx, właśnie tu jest klucz do wszystkiego. Jakim prądem ładowany jest akumulator. Z tego co pisali na elektrodzie to własnie natężenie prądu ładowania nie jest jakoś ograniczone. Jesli jest tak jak piszesz to faktycznie w skrajnych przypadkach większy aku będzie dłużej ładowany, ale przecież przy normalnej eksploatacji doładowanie po odpaleniu silnika powinno trwać tyle samo bo utrata pojemności będzie w obu przypadkach taka sama.

                      Jeszcze odnośnie rewolucyjnej teorii o większym spalaniu przez akumulator głoszonej przez richi9, mogę napisać tylko tyle, że od roku mam 77Ah i w zimie jak i w lecie spalanie jest identyczne jak dla starego aku 68Ah. Już większą różnicę w spalaniu widać przy jeździ z włączonymi i wyłączonymi światłami.
                      AGR 112KM, 232Nm
                      Subaru Impreza GH 2.0 150KM

                      Komentarz

                      • qwsazx
                        Drive
                        • 2010
                        • 66

                        #61
                        Zamieszczone przez parasite
                        Jesli jest tak jak piszesz to faktycznie w skrajnych przypadkach większy aku będzie dłużej ładowany, ale przecież przy normalnej eksploatacji doładowanie po odpaleniu silnika powinno trwać tyle samo bo utrata pojemności będzie w obu przypadkach taka sama.
                        Liczbowo tak, utrata będzie identyczna, ale procentowo już nie. Nie chce mi się dokładnie sprawdzać i liczyć ile prądu schodzi na uruchomienie silnika, ale załóżmy, że to będzie prąd rozruchowy 350A przez 1 sekundę. Zarówno duży, jak i mały akumulator muszą tyle samo na rozruch oddać, ale procentowo 50-tka odda 2x więcej niż 100-tka, czyli w większym stopniu się rozładuje. Czyli napięcie na klemach 50-tki w stanie spoczynku spadnie powiedzmy o 0.1V bardziej, niż dla 100-tki, w związku z czym 50-tka uzyska nieznacznie większe natężenie prądu ładowania.

                        Wszystkie wartości oczywiście mocno szacunkowe, ale mniej więcej obraz sytuacji jest dobry.

                        Komentarz

                        • parasite
                          L&K
                          • 2011
                          • 1368

                          #62
                          qwsazx, tylko, że tak naprawdę problem dotyczy nie 2 razy większego aku, ale aku większego o max. 10-15Ah. Więc nawet jeśli prąd będzie nieznacznie większy dla aku mniejszego to jaka różnica czasowa będzie przy doładowaniu obu aku. Według mnie są to pomijalnie małe wartości. Tutaj chyba odpowiedz da tylko porównanie rezystancji wewnętrznej dwóch akumulatorów, przy danym stopniu rozładowania.
                          AGR 112KM, 232Nm
                          Subaru Impreza GH 2.0 150KM

                          Komentarz

                          • Sebastian_M26
                            RS
                            S_OCP Member
                            • 2005
                            • 1823
                            • Superb II (3T4)

                            #63
                            Od siebie dodam, iż wraz z spadkiem temperatury, maleje prąd pobierany przez akumulator (rośnie jego rezystancja). Dlatego w bardzo niskich temperaturach sterownik podnosi napięcie nawet do 15V, aby umożliwić jego ładowanie. W czasie upałów zaś naładowany akumulator (po pewnym czasie) ma obniżane napięcie do 13,9V w celu ochrony przed temperaturą.
                            Seria 188KM/270Nm na 95RON

                            Komentarz

                            • richi9
                              Rider
                              • 2011
                              • 427

                              #64
                              parasite, słuchaj kolego nie podobami się jak żęs napisał że brednie piszę. szanuj starszych bo kiedys też taki bedziesz jak dożyjesz czego życzę...Troszke kultury, bo ja Cię nieobrażałem, a zamiast ormalnej krytyki Ty wysuwasz takiesłowa no holla... Nie chodzi mi by cie znieważyc mowa była o aku w okolicach 100Ah a ty sie rozpisujesz o 60 Ah tyle to ja rowerem doładuję(to żart) zresztą nie będę sie już rozpisywał elektronika to nie mój fach . myśle że możemy sztamę położyc i sobie odpuścić...

                              [ Dodano: Czw 27 Gru, 12 22:56 ]
                              qwsazx, odpowiedz sobie sam na takie putanie tak aku naładowany altek wyskakuje i idzie do domu oczywiście że dalej pracuje ale jak byś nie zauważył inaczej kręci sie altek bez obciążenia a inaczej z obciążęniem...Im mocniej musi ładować tym ciężej jest go obrucić...I dlatego spalanie jest wyzsze . podam przykład ostatnio padł mi aku (żeczywiście tak było) z dnia na dzień pewnie cela pękła...Odpaliłem było ok ale musiałem wyjechać więc jazda iujechałem 10km ja patrzę na spalanie jest 10l na trasie co jest myślę ale jadę. i na miejscu na drugi dzień juz nie odpaliłem. a pytanie dlaczego wyższe było spalanie, no dlatego że altek ładował na full by go naładować choć sie nie dało bo miał zwarcie wewnątrz a opory jekie generował altek były większe jak jazda na klimie w 35stopniowy upał

                              Komentarz

                              • parasite
                                L&K
                                • 2011
                                • 1368

                                #65
                                richi9, chodziło mi o to spalanie w normalnym użytkowaniu. To co napisałeś powyżej to jest raczej skrajny przypadek.
                                Co do aku 100Ah to ja cały czas mam na myśli aku, które fizycznie pasują, bez żadnych przeróbek tak, jak doradził Sebastian_M26 na początku. Fizycznie to chyba żaden 100Ah nie będzie pasował.
                                Pozdrawiam
                                AGR 112KM, 232Nm
                                Subaru Impreza GH 2.0 150KM

                                Komentarz

                                • PAwelek85
                                  Classic
                                  • 2012
                                  • 8

                                  #66
                                  Panowie pomocy!! Czy normalne w tym aucie jest to ze po wyjęciu aku (opinia w innym aso ze może spróbować) do nałanowanie immo sie rozkodowuje?? Radio również? Jak mam teraz do aso na wizyte w środe jechać?? Miałem klika aut ale tak zagadkowego nie.
                                  O2 FL 2012 1,6MPI LPG

                                  Komentarz

                                  • bishop
                                    L&K
                                    • 2012
                                    • 1430

                                    #67
                                    Staraj się pisac zrozumiale, ..w instukcji O2 , jest że można aku odłączać np na dłuższy postój, radio /jakie?/ poprosi potem o kod.

                                    Komentarz

                                    • richi9
                                      Rider
                                      • 2011
                                      • 427

                                      #68
                                      Zamieszczone przez PAwelek85
                                      Panowie pomocy!! Czy normalne w tym aucie jest to ze po wyjęciu aku (opinia w innym aso ze może spróbować) do nałanowanie immo sie rozkodowuje?? Radio również? Jak mam teraz do aso na wizyte w środe jechać?? Miałem klika aut ale tak zagadkowego nie.

                                      jak by sie immo rozkodował po rozłaczeniu aku to byla by piękna jazda i głupota konstruktorów ,ale to raczej niemożliwe, bajki wciskają...

                                      Komentarz

                                      • zaps
                                        Drive
                                        • 2011
                                        • 71

                                        #69
                                        Zamieszczone przez PAwelek85
                                        Panowie pomocy!! Czy normalne w tym aucie jest to ze po wyjęciu aku (opinia w innym aso ze może spróbować) do nałanowanie immo sie rozkodowuje?? Radio również? Jak mam teraz do aso na wizyte w środe jechać?? Miałem klika aut ale tak zagadkowego nie.
                                        Co prawda mam pierwszą generację octavki ale chyba to nie ma znaczenia. Teraz na cały ostatni weekend miałem wyjęty aku i immo się nie rozkodował. Bajki pociskają jakby prima aprilis był...

                                        Komentarz

                                        • PAwelek85
                                          Classic
                                          • 2012
                                          • 8

                                          #70
                                          i zrobione

                                          komputer nadwozia wymieniony i wszystko ok.
                                          Ale mam pytanie jak odłączałem taksometr wszystko dokładnie sobie poznaczyłem i mam problem: oberwała mi się lepka z nr "pin-u" w wiązce do licznika gdzie miałem podłączony impulsometr orientuje się ktoś który to będzie pin?? a może gdzie indziej lepiej szukać np. Fordy z radia samochodowego.
                                          O2 FL 2012 1,6MPI LPG

                                          Komentarz

                                          Pracuję...