Zamieszczone przez sazad
[O2] rezystor dmuchawy
Zwiń
X
-
[O2] rezystor dmuchawy
Czy w O2 brak działania nawiewu na 1, 2 i 3 biegu (na 4 działa) także wskazuje jednoznacznie na padnięty rezystor dmuchawy? Gość w sklepie Skody sugerował mi, że niekoniecznie, bo on wie, że jak wentylator ma zbyt duże opory wirnika, to "opornik od razu dostaje temperatury i wrzuca maksymalne obroty". Jego wersja nie przemawia do mnie za bardzo, ale z drugiej strony np. na allegro rezystora do O2 nie ma obecnie, a do O1 jest kilka. Może jest mało awaryjny?
Ktoś wogóle wymieniał ten rezystor sam i może rzucić trochę światła na to jak się do niego dobrać? Ponoć trzeba wyjąć schowek.
-
-
Na 1000% rezystor. Oczywiście możliwe, że uszkodził się właśnie z przegrzania, ze względu na duże opory w pracy wentylatora. Nie jest jednak tak jak mówił sprzedawca, że jak się przegrzeje to "wrzuca od razu 4 bieg". Żeby tak było to zabezpieczenie termiczne w tym rezystorze musiało by być włączone równolegle do niego ( czyli zwierać go w momencie przegrzania ) co było by totalną bzdurą. "Termik" jest włączony szeregowo w obwód rezystora i jak ten zostanie przegrzany, to robi "przerwę w obwodzie" i wentylator pracuje tylko na 4 biegu ( wtedy rezystor jest pominięty bezpośrednio w przełączniku prędkości nawiewu ).
Do wymiany tego rezystora wystarczy chyba ściągnięcie samej tej "styropianowo-piankowej" osłonki nad nogami pasażera, ale dostęp wtedy jest raczej trudny - trzeba położyć się na fotelu pasażera głową w dół, ewentualnie plecami na progu, także robota dla człowieka-gumy, ale jak kto woli...
EDIT
I jeszcze jedno. Jak byś nie mógł dostać nigdzie "na szybko" takiego rezystora to w 99% przypadków można go "naprawić" poprzez wymianę zabezpieczenia termicznego. Jak wyjmiesz ten rezystor, to na jego górze, będzie taka metalowa rurka z dwoma nóżkami - to właśnie termik. Trzeba odczytać jaką ma wartość temperatury, kupić taki ( lub podobny ) w sklepie z częściami elektronicznymi za kilka zł i wymienić.
W sytuacji skrajnie awaryjnej można go po prostu zewrzeć, ale tego nie polecam, bo jeśli wentylator faktycznie ma duże opory to może to doprowadzić do bardzo mocnego nagrzania się rezystora i stopienia obudowy, przewodów a nawet pożaru...
Rezystor dostępny jest np. TUTAJ ( jest też fotka )Jest: Czarna OIIFL Combi 1,8 TSI + DSG
Była: Czarna OII 1,9 TDI (BXE)
Komentarz
-
-
Dmuchawa już działa jak należy. Kupiłem nowy rezystor. Wymiana to max 10 minut roboty, bez odkręcania schowka. Tak jak pisał kowal 2002 wystarczy zdjąć piankę, jest przykręcona dwoma wkrętami plastikowymi, i widać gniazdo w rezystorze z wpiętym kablem. Trzeba ścisnąć dwie wypustki na końcach wtyczki (w kolorze wtyczki, czarne) i można wypiąć kabel. Gniazdo rezystora ma z boku taki dość duży dzyndzel (w kolorze gniazda, biały), który trzeba nacisnąć i przesunąć lekko rezystor wzdłuż dłuższego boku gniazda, w stronę przeciwną do tej, po której jest ten dzyndzel o jakieś 5 milimetrów i można wyciągnąć rezystor z obudowy. Montaż w odwrotnej kolejności.
Zastanawiam się teraz nad reanimacją starego rezystora na zapas, tylko mam problem z odczytaniem danych z termistora. Stary miał nadruk jak niżej:
240KR1
6601
a z nowego odczytałem tylko część, bo reszta jest zabrudzona (w razie potrzeby mogę go wyciągnąć i spróbować jeszcze raz odczytać):
3F240E
240*C
10A
Jest ktoś w stanie zidentyfikować ten termistor? Jaki to wogóle jest typ, bo nic podobnego z wyglądu nie mogłem znaleźć w sieci.
EDIT:
Udało mi się całkowicie sczytać nadruk na tym tajemniczym elemencie w nowym rezystorze:
SEFUSE
SF240E
240°C
10A
JET 250V~
0995
To nie jest termistor, tylko bezpiecznik termiczny (być może potocznie nazywany termikiem, nie wiem, nie jestem elektronikiem) przepalający się przy przegrzaniu. Nie wiem skąd mi się wziął ten termistor. Problem z jego wymianą jest taki, że lutowanie odpada, bo temperatura topnienia zwykłego stopu lutowniczego to około 180°C, a twardego stopu to około 220-230°C, a więc mniej niż temperatura pracy tego bezpiecznika. W oryginale jest on zgrzany z rezystorem. Jednym słowem lut może puścić szybciej niż bezpiecznik, a nie wiem jaka jest jego zwykła temperatura pracy, być może zbliżona do krytycznej.
Komentarz
-
-
A mam pytanie w OI odnośnie climatronika.
Czasami zacina się dmuchawa (tzn wieje ale bardzo słabo i buczy). Wyjąłem wiatraczek i jedna szczotka (z takim jakimś drucikiem poskręcanym) jest już w cienkim stanie). Druga jest ok. Gdzie taka szczoteczkę idzie dokupić :?:
Mam nadzieje ze to przez to wiatrak się zamula i buczy
[ Dodano: Sro 14 Lip, 10 09:08 ]
Wie Ktoś gdzie można taką szczotkę kupić do wiatraka do OI??
Komentarz
-
-
wiesio500, prawdopodobnie silnik pobiera za dużo prądu czyli albo dostał zwarcia, albo ma bardzo duże opory na panewkach. Na 1, 2, 3 silnik jest zasilany przez rezystor który ogranicza prąd ( dlatego bezpiecznik się nie spala ) ale dłuższa praca spowoduje prawdopodobnie uszkodzenie ( przegrzanie ) tego rezystora. Tak czy siak silnik do wyjęcia i sprawdzenia.Jest: Czarna OIIFL Combi 1,8 TSI + DSG
Była: Czarna OII 1,9 TDI (BXE)
Komentarz
-
-
Miałem podobny problem i dzięki informacjom zawartym w tym wątku sam wymieniłem opornik dmuchawy nagrzewnicy (1K0959263A/O) przez niektórych nazywany rezystorem. Dzięki!
Problem był w Octavia II Tour (rocznik 2011). Koszt naprawy był bardzo nieproporcjonalny do nakładu pracy!!! Tak wiec proponuję samemu zakupić rezystor i wymienić w 20 min.
W Octavia II Tour (rocznik 2011) schowka nie trzeba rozkręcać tylko wymontować tą gąbkę pod nogami pasażera. Oczom od razu ukazuję się wpięty rezystor. Jest jak rzecze kolega tompol powyżej, czyli całkowicie bajecznie. Najwięcej problemu jest aby dobrze tę gąbkę wsadzisz z powrotem
Dodatkowo dla potomnych zrobiłem kilka fotek.
Komentarz
-
-
@kowal 2002
Po prostu nie działa, nie dmucha nic a nic, tak o sobie przestał nagle dmuchać. Wsiadam do auta i ku mojemu zdziwieniu nie działa gdzie chwile wcześniej bez zarzutu. Bezpieczniki , Przekaźniki oznaczone na plastiku jako KL75 od strony kierowcy sprawdziłem, działają. Zanim wywale 2 stówki na sterownik dmuchawy chciałem mieć pewność, że to on.
Komentarz
-
-
Biszczu jesteśmy z tego samego miasta
Nie mam jak podłączyć teraz wcześniej pokazywał sterownik właśnie ale miałem nadzieję, że to nie to.
[ Dodano: Czw 19 Gru, 13 18:30 ]
No to ładne jaja.. Wymieniłem sterownik, włożyłem dmuchawę i.. klops! Nie działa! Pojechałem na szrot 2 inne sterowniki, 2 inne dmuchawy (te same numery) i dalej dupa.. Napięcie jest 12V wchodzi do sterownika. Miał ktoś podobnie?
Komentarz
-
-
Witam
Wymieniłem rezystor, ponieważ dmuchawa przestała pracować na 1,2,3 biegu. Pracowała tylko na 4 biegu.
Potem pracowała na biegach 1-3 przez jakiś czas. Mechanik powiedział, że jeśli przepali się ponownie to do wymiany będzie znowu rezystor i dmuchawa. Może ona stanowić problem. Przez nią przepala się rezystor.
Wymieniłem teraz rezystor i dmuchawę. Znów przez jakiś czas pracowała dobrze na biegach 1-2. Kiedy włączę dmuchawę pracuje np. na 2 biegu przez 10 min. Potem przerywa. Kiedy przełączę ją na 3 bieg pracuje i po kilku minutach wracam na 2 bieg też pracuje przez pewien czas.
Mam pytanie co można z tym zrobić, żeby nie wymieniać znowu rezystora? Gdzie jeszcze mogę szukać przyczyny? Dzięki za odpowiedzi.
Octavia 1.6 MPI, rocznik 10.2011
Komentarz
-
-
Witam,
Pozwolę sobie odkurzyć temat.
Mam problem podobny do tych opisanych tutaj. Mianowicie na biegach 1,2,3 dmuchawa nie działa, a na 4 biegu działa. Problem zaczął występować około 3-4 miesięcy temu, wymienilem rezystor i wszystko chodzilo juz dobrze. Niestety w tym tygodniu znowu pojawił się ten sam problem, czyli znowu prawdopodobnie przepalił sie opornik. Wskazywać to może, że jest jakas przyczyna, która go przepala stad mam pare pytań.
1. Czy ewentualny kurz moze prowadzić nagrzania silniczka i w rezultacie do przepalenia opornika? Jeśli tak to czy ciezko jest to wyczyscic?
2. Jakie mogą być jeszcze inne przyczyny takiego stanu rzeczy?
Komentarz
-
-
Przeczytałem powyższe posty, ale chyba żaden nie pokrywa się z moim problemem. Działa na wszystkich stopniach 1-4, ale na 1-3 biegu dmuchawy tak nie słychać (na 3 już lekko), a na 4 wyje jakby była zapchana (nie piszczy). Nawiewu raczej żadnego nie daje, raczej klima do nabicia. Możliwe, że wystarczy przeczyścić i przesmarować dmuchawe, czy jednak do wymiany?
Komentarz
-
Komentarz