Witam forumowiczów. Skoda Octavia II FSI Mint 2006 r. Problem dotyczy pojawiania się spontanicznie kontrolek EPC+ASR (na kokpicie przycisk ASR OFF nie do wyłączenia) - przeważnie idzie to w parze, ponadto do zestawu zapala się "engine".
Błędy wyłapane prostym interfejsem bluetooth OBDII/smartfon: to P0122 i P0222, czyli odpowiednio:
1) P0122 Przepustnica lub czujnik położenia pedału gazu - przełącznik A – niski sygnał wejściowy
Możliwe przyczyny:
Wadliwy czujnik położenia przepustnicy.
Wiązka czujnika położenia przepustnicy jest otwarta lub zwarta
Obwód czujnika położenia przepustnicy jest przerwany lub połączenie elektryczne jest słabe
Kiedy zostanie wykryty kod P0122?
Nieprawdopodobnie niskie napięcie z czujnika położenia przepustnicy (TPS) jest wysyłane do modułu sterującego silnika (ECM).
Możliwe objawy:
Zapalenie kontrolki check engine
podniesiona prędkość obrotowa na wolnych obrotach
brak reakcji na pedał gazu
2) P0222 błąd ogólny Throttle/Pedal Position Sensor/Switch B Circuit Low Input - ponownie coś z przepustnicą lub pedałem gazu.
Błędy pojawiały się co jakiś czas, bardzo losowo, bo co 5 km lub co 50 km. Krytyczne były EPC+ASR+Engine, powodowało to nagłe przejście pracy silnika na bieg jałowy, zero reakcji na pedał - np. na środku ronda.
Miałem szczęście, że z ronda "doturlałem" się na 1 biegu z prędkością około 5 km/h do bezpiecznego miejsca. Następnego dnia po wcześniejszym zasięgnięciu informacji głównie z netu,
- zdemontowałem pedał gazu, obejrzałem i przeczyściłem co się dało, ale wyglądał na OK.
- zdemontowałem przepustnicę (na szczęście prosta sprawa, 4 śruby, jedno złącze, żadnych wężyków, poza tym od pokrywy nad silnikiem!) i wyczyściłem klasycznie z nagaru. Wydaje mi się że kluczowe było rozpięcie 6 klamer metalowych i dostanie się do elektroniki. Tam delikatnie przeczyściłem elementy obsługujące kontrolę położenia przepustnicy. Najważniejsze było sprawdzenie/przeczyszczenie styków do silnika sterującego ruchami przepustnicy.
Ten silnik jest nazywany "krokowym", bo krokowa jest jego praca. Natomiast zasilany jest 2-biegunowo i czy nie przypadkiem dwiema szczotkami węglowymi??? Tego nie mogłem sprawdzić naocznie, również dokumentacji stosownej nie znalazłem. Nie dobierałem się do silniczka, bo bym rozwalił zwłaszcza mocowanie trybów przepustnicy nieodwracalnie, chyba jednorazówka montażowo. Silniczek 'krokowy' nie naciąga przepustnicy tylko w trybie spoczynkowym (jałowym), przy każdym przygazowaniu jego obroty są kontrowane sprężyną, więc jeśli na szczotkach lub stykach są "niestyki" to przepustnica spada do położenia zerowego i objawy są jak u mnie.
numer pedału: 1K1721503P
numer przepustnicy: MY2 03C133.062.A
Po mojej interwencji w ciągu 4 dni 2x pojawił się EPC+ASR ale bez ENGINE i braku reakcji na pedał gazu. Podobno część wiązki kabli do przepustnicy potrafi sprawiać problemy, ale jak na razie tylko pomiąchałem kablami i wtyczkami. Przy okazji wypinania przepustnicy też był ruch na kablach,
Mam nadzieję, że komuś pomogę moimi spostrzeżeniami, natomiast jeśli ktoś miał podobne przypadki, to bardzo proszę o podzielenie się doświadczeniami.
Wojciech Kamiński, miłośnik O2
Błędy wyłapane prostym interfejsem bluetooth OBDII/smartfon: to P0122 i P0222, czyli odpowiednio:
1) P0122 Przepustnica lub czujnik położenia pedału gazu - przełącznik A – niski sygnał wejściowy
Możliwe przyczyny:
Wadliwy czujnik położenia przepustnicy.
Wiązka czujnika położenia przepustnicy jest otwarta lub zwarta
Obwód czujnika położenia przepustnicy jest przerwany lub połączenie elektryczne jest słabe
Kiedy zostanie wykryty kod P0122?
Nieprawdopodobnie niskie napięcie z czujnika położenia przepustnicy (TPS) jest wysyłane do modułu sterującego silnika (ECM).
Możliwe objawy:
Zapalenie kontrolki check engine
podniesiona prędkość obrotowa na wolnych obrotach
brak reakcji na pedał gazu
2) P0222 błąd ogólny Throttle/Pedal Position Sensor/Switch B Circuit Low Input - ponownie coś z przepustnicą lub pedałem gazu.
Błędy pojawiały się co jakiś czas, bardzo losowo, bo co 5 km lub co 50 km. Krytyczne były EPC+ASR+Engine, powodowało to nagłe przejście pracy silnika na bieg jałowy, zero reakcji na pedał - np. na środku ronda.
Miałem szczęście, że z ronda "doturlałem" się na 1 biegu z prędkością około 5 km/h do bezpiecznego miejsca. Następnego dnia po wcześniejszym zasięgnięciu informacji głównie z netu,
- zdemontowałem pedał gazu, obejrzałem i przeczyściłem co się dało, ale wyglądał na OK.
- zdemontowałem przepustnicę (na szczęście prosta sprawa, 4 śruby, jedno złącze, żadnych wężyków, poza tym od pokrywy nad silnikiem!) i wyczyściłem klasycznie z nagaru. Wydaje mi się że kluczowe było rozpięcie 6 klamer metalowych i dostanie się do elektroniki. Tam delikatnie przeczyściłem elementy obsługujące kontrolę położenia przepustnicy. Najważniejsze było sprawdzenie/przeczyszczenie styków do silnika sterującego ruchami przepustnicy.
Ten silnik jest nazywany "krokowym", bo krokowa jest jego praca. Natomiast zasilany jest 2-biegunowo i czy nie przypadkiem dwiema szczotkami węglowymi??? Tego nie mogłem sprawdzić naocznie, również dokumentacji stosownej nie znalazłem. Nie dobierałem się do silniczka, bo bym rozwalił zwłaszcza mocowanie trybów przepustnicy nieodwracalnie, chyba jednorazówka montażowo. Silniczek 'krokowy' nie naciąga przepustnicy tylko w trybie spoczynkowym (jałowym), przy każdym przygazowaniu jego obroty są kontrowane sprężyną, więc jeśli na szczotkach lub stykach są "niestyki" to przepustnica spada do położenia zerowego i objawy są jak u mnie.
numer pedału: 1K1721503P
numer przepustnicy: MY2 03C133.062.A
Po mojej interwencji w ciągu 4 dni 2x pojawił się EPC+ASR ale bez ENGINE i braku reakcji na pedał gazu. Podobno część wiązki kabli do przepustnicy potrafi sprawiać problemy, ale jak na razie tylko pomiąchałem kablami i wtyczkami. Przy okazji wypinania przepustnicy też był ruch na kablach,
Mam nadzieję, że komuś pomogę moimi spostrzeżeniami, natomiast jeśli ktoś miał podobne przypadki, to bardzo proszę o podzielenie się doświadczeniami.
Wojciech Kamiński, miłośnik O2
Komentarz