No i po silniku

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • Agamek12
    RS
    S_OCP Member
    • 2006
    • 9935
    • Ford

    #26
    robreg, dzięki...
    Nie jestem metalurgiem, ale czy takie uderzenie nie powoduje, ze zmianie (mikropęknięciom) ulega metal również w pobliżu miejsca uderzenia?
    Adam... Używam:
    Rolka: e11FL 97KM/130Nm
    Passek: B6 175KM/366Nm

    Komentarz

    • robreg
      L&K
      • 2010
      • 1195
      • Octavia I (1U2)
      • AXP 1.4 MPI 75 KM

      #27
      Można korbowód łamać, przykładając stalową pryzmę (np. kawałek ceownika hutniczego odpowiednich gabarytów) w okolicach podstawy pokrywy i wtedy uderzyć w pokrywę - obciążenie przeniesione na najszerszy element pokrywy, nie powinien powodować dodatkowych uszkodzeń wewnątrz struktury materiału.

      Tak czy inaczej jest to nasza gdybologia, technologii produkcji tych elementów producent od naszego pisania na forum raczej nie zmieni
      Pozdrawiam, Robreg.
      ----
      furmanka.blogspot.com fan ;-)

      Komentarz

      • frontside
        Classic
        • 2010
        • 2
        • Octavia II (1Z3)
        • BSE 1.6 MPI 102 KM

        #28
        Witam,
        To jest "nowa" technologia (w "" bo ma kilkadziesiąt lat) i zapewnia że połówki nie są przesunięte względem siebie. Jeżeli tego nie ma to powinny być zamki. Nawet jeśli korbowód nie zakleszczy się to nadal nie wiadomo jaki ma luz (może na linii podziału mniejszy niż gdzie indziej).
        To nie jest wada!
        Ad czystości to panewki powinny być składane na czysto - jakikolwiek pyłek pod panewką i jest problem.

        Komentarz

        • kubazak
          Ambiente
          • 2010
          • 146

          #29
          hey
          trochę odgrzewam kotleta ale widze ze zamknięty jest główny wątek o panewkach wiec pytam tutaj...
          Sprawa dotyczy panewek gównych wału korbowego . Inne są górne ( z rowkiem i dziurką) a inne są dolne ( gładkie) . Co może się stać jeżeli damy na dół też z rowkiem ??

          Ciekawy artykuł :
          Od lat na głównych panewkach stosowano liczne rodzaje rowków. Producenci panewek często otrzymują pytania o ich znaczenie w łożyskach ślizgowych. Kluczowe jest zrozumienie, że działanie panewek zależy od filmu olejowego dzielącego łożysko ślizgowe i powierzchnię wału.

          Film ten tworzy się wskutek obrotów wału. Kiedy wał obraca się, wpycha olej do najbardziej obciążonych stref panewki, i dzięki temu ruch czopa w łożysku przypomina oponę na mokrej nawierzchni podczas wystąpienia zjawiska aquaplaningu.

          Podobnie jak rowek bieżnika w oponie odprowadza wodę, tak rowek w panewce rozdziela film olejowy. Jest tylko jedna różnica: w przypadku opon rozerwanie filmu jest potrzebne dla uzyskania maksymalnej przyczepności, w przypadku panewek głównych przyczepność nie jest pożądana.

          Podstawowym powodem stosowania rowków jest natomiast konieczność dostarczenia oleju również do korbowodów. Gdyby nie było takiej potrzeby zwykła dziurka doprowadzająca olej do panewki byłaby wystarczająca do smarowania panewek głównych.



          W wielu wczesnych silnikach wykorzystywano w pełni rowkowane panewki a w niektórych tych rowków było nawet kilka. Wybór konstrukcji był oparty na tamtejszej wiedzy inżynierów. Wraz z rozwojem technologii związanych z panewkami, odkryto jednak negatywne skutki stosowania rowków w panewkach i dlatego zrezygnowano z rowków w dolnej panewce głównej. W efekcie uzyskano grubszy film olejowy.

          Zastosowanie takich panewek zapewnia większy margines bezpieczeństwa i dłuższe życie łożyska ślizgowego. Górne panewki nie są tak obciążone jak dolne i w związku z tym nie oddziałują tak mocno na film olejowy, w ich konstrukcji zachowano więc charakterystyczne rowki po to, by zapewnić smarowanie korbowodom.

          Podczas wielu prób mających na celu stworzenie możliwie najlepszej konstrukcji panewek ślizgowych dla silników o wysokich osiągach, producenci zbadali wpływ rowków panewek głównych na wydajność łożyskowania. Wykres 1 ukazuje, że standardowy rowek na całości (180 stopni) górnej półpanewki jest nadal ogólnie najlepszą dostępną konstrukcją.

          Nieco krótszy rowek (140 stopni) daje minimalne korzyści, większość z nich dotyczy skuteczności górnych półpanewek głównych, które właściwie nie wymagają dalszej poprawy. Z drugiej strony przedłużenie rowka w panewce do dolnej połówki nawet o 20stopni z każdej strony podziału panewek (czyli rowek zajmuje 220 stopni z obrysu całej panewki) pogarsza działanie górnej półpanewki i nie poprawia już działania dolnej półpanewki. Należy odnotować że ze wzrostem długości rowka spada moc oraz szczytowe ciśnienie filmu olejowego który przekazywany jest na panewkę.

          Uwaga: Wciąż można spotkać w pełni rowkowane panewki. Dotyczy to wielu zestawów dla starszych silników, dla których popyt jest mały i ponoszenie kosztów dostosowania ich do obecnych standardów jest nieuzasadnione. Generalnie panewki odzwierciedlają technologie czasów, w których silnik został skonstruowany).

          Komentarz

          • Marcingminski
            Classic
            • 2013
            • 29

            #30
            Co do wymiany silnika to czy pasował by silnik 1,9 130 km. od passata b5 fl z 2oo4 roku> chyba AZJ CZY AJZ. Mam taki leżeć w garażu i tak sie zastanawiałem....

            [ Dodano: Wto 28 Sty, 14 09:40 ]
            Albo AWX

            Komentarz

            • djp
              Classic
              • 2012
              • 11

              #31
              Trochę czasu minęło więc czas na podsumowanie. Po wymianie silnika wszystko lata. Sorry, że nie zamieściłem zdjęć panewek i korbowodu ale mechanik wywalił szmelc do kosza.
              Chciałbym jednak podzielić się spostrzeżeniami z czasu przed awarią. Przed awarią słychać było w silnika takie "cykanie". Nie na tyle głośne aby słyszeć go przy włączonym radiu. Odgłos ten występował przy pracy silnika na wolnych obrotach. Nie wzbudziło to zbytnio mojego niepokoju i to chyba błąd - trzeba było podjechać do mechanika i osłuchać silnik. Jednak inny element eksploatacji moim zdaniem bezpośrednio przyczynił się do awarii. I to jest moja autokrytyka. Otóż kilka tygodni wcześniej miałem awarię skrzyni biegów. Problem dotyczył najpierw biegu 3, a potem biegu 3 i 4. Nie dało się ich "wrzucić" lub (po regulacji u mechanika) nie dało się ich "wyrzucić". Niestety nie zostawiłem auta do naprawy od razu (kolejka do zaufanego mechanika) i dodatkowo musiałem obsłużyć wizytę cudzoziemców. Wiadomo więc jak wyglądała jazda - na dwójce niemal do dechy, a potem piąty bieg w obrotach około 1300-1400. Trwało to tak mniej więcej 500-700 km w jeździe miasto/trasa w proporcji 50/50. Bez wątpienia nie jest to dobre dla silnika i potężnie obciąża układ korbowy. Krótko mówiąc sam przysłużyłem się tej awarii. Silnik eksploatowany w systemie wymiany oleju co około 25kkm do momentu awarii.

              Komentarz

              • canecorso
                Ambiente
                • 2014
                • 146

                #32
                Tak jak obiecałem wrzucam fotkę po wymianie swoich panewek. Wrzucam tu bo temat o panewkach szkoda zamknął. Wygląda na to że zdążyłem przed poważną awaria która nie wiadomo kiedy by nastąpiła ale na pewno by nastapiła w ciągu 5 lat, bo tyle chcę jeździć autem. Zdjęcia robione telefonem.
                2010 rok, 133 kkm przebiegu, do 120 kkm olej co 30 kkm w trybie LL.

                Nie zabijam, nie kradnę, nie wierzę...

                Komentarz

                • Muti
                  Ambiente
                  • 2011
                  • 199

                  #33
                  Jeżeli ta panewka na dole jest brudna,to śmiem powiedzieć,że Twoje panewki są w stanie idealnym jak na taki przebieg i na pewno by jeszcze sporo posłużyły Najwidoczniej ktoś nie uprawiał PSJ Twoim autem i było dobre smarowanie
                  Moje projekty car detailingowe
                  VW Touran 2.O TDI
                  BMW X6 35d
                  więcej na PW

                  Komentarz

                  • canecorso
                    Ambiente
                    • 2014
                    • 146

                    #34
                    Zamieszczone przez Muti
                    Jeżeli ta panewka na dole jest brudna,to śmiem powiedzieć,że Twoje panewki są w stanie idealnym jak na taki przebieg i na pewno by jeszcze sporo posłużyły Najwidoczniej ktoś nie uprawiał PSJ Twoim autem i było dobre smarowanie
                    To słaby z Ciebie znawca jeżeli uważasz że starta warstwa ślizgowa i widoczny kompozyt z którego zrobiona jest panewka spowodowały by jeszcze długie życie tej panewki. Takie moje zdanie. Wg trzech różnych mechaników to dobrze że zmieniłem.
                    Nie zabijam, nie kradnę, nie wierzę...

                    Komentarz

                    • Muti
                      Ambiente
                      • 2011
                      • 199

                      #35
                      To chyba zużytych/uszkodzonych panewek nie widziałeś To jest normalne zużycie panewek po takim przebiegu. Nie widać,ani rys,ani wżerów. Rozkładałem wiele silników po różnych przebiegach i nawet te ze znikomym przebiegu miały już takie odbarwienia.
                      Moje projekty car detailingowe
                      VW Touran 2.O TDI
                      BMW X6 35d
                      więcej na PW

                      Komentarz

                      Pracuję...