[O II FL] t-benzyna

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • Zasados
    Classic
    • 2010
    • 29
    • Octavia III (5E3)
    • CHPA 1.4 TSI 140 KM

    [O II FL] t-benzyna

    122
  • grzes74
    Ambiente
    • 2009
    • 176
    • Rapid (NH3)

    #2
    [O II FL] t-benzyna

    Ahoj,
    Dziś usłyszałem że turbiny w tsi są chłodzone cieczą - i obieg płynu jest jakiś czas podtrzymywany, po wyłączeniu silnika. W związku z tym nie trzeba ich "studzić" po dynamicznej jeździe jak TDI.

    Może ktoś kto jeździ OII FL - znajdzie jakieś info nt ten temat w instrukcji?

    pzdr
    pozdrawiam
    Grzes
    polecam :

    www.octavia-forum.de
    www.skodacommunity.de
    www.briskoda.net........

    Komentarz

    • djczas
      RS
      • 2005
      • 9612

      #3
      grzes74, kto ci tak powiedział wszystkie turbiny należy "schładzać" tzn zmniejszać prędkość obrotową a silnik jest ptrzebny aby pompa oleju utrzymywała ciśnienie oleju aby się nie zatarła turbina

      Komentarz

      • oziemi
        Rider
        S_OCP Member
        • 2007
        • 399

        #4
        Zamieszczone przez djczas
        grzes74, kto ci tak powiedział wszystkie turbiny należy "schładzać" tzn zmniejszać prędkość obrotową a silnik jest ptrzebny aby pompa oleju utrzymywała ciśnienie oleju aby się nie zatarła turbina
        Nie wszystkie, bo w droższych samochodach jest system schładzania turbiny i można gasic autko od razu. Ale o octavii nie słyszalem :roll:
        Elegance
        ASV 132KM/301Nm --> turbo ASZ 140KM/322NM-->
        -------------------------------------------

        Komentarz

        • djczas
          RS
          • 2005
          • 9612

          #5
          oziemi, w jakich samochodach chętnie poczytam myślę że chodzi ci o turbo timer
          Są dwie metody doładowania turbodoładowanie i kompresor. w jednej trzeba poczekać aż turbo zejdzie z obrotów a w drugiej można wcześniej wyłączyć bo prędkość wirnika zależy od obrotów silnika ponieważ jest napędzana paskiem

          oziemi, podaj jakieś przykłady chętnie zapoznam się z tym systemem

          Komentarz

          • kowal 2002
            RS
            S_OCP Member
            • 2006
            • 5161

            #6
            grzes74, też gdzieś to widziałem ( na jakimś poglądowym rysunku ); w obiegu chłodziwa jest dodatkowa pompa elektryczna, która przez jakiś czas po wyłaczeniu silnika podtrzymuje ruch cieczy w układzie chłodzenia... Niestety nie mogę teraz skojarzyć, gdzie to widziałem, ale jestem prawie na 100% pewny, że dotyczyło to właśnie silnika TSI...
            Jest: Czarna OIIFL Combi 1,8 TSI + DSG
            Była: Czarna OII 1,9 TDI (BXE)

            Komentarz

            • djczas
              RS
              • 2005
              • 9612

              #7
              kowal 2002, ale w tzw chłodzeniu nie chodzi tylko o temperaturę a o obieg oleju który smaruje wirnik a ten potrafi rozpędzić się do około 100 tys obrotów na min

              Komentarz

              • oziemi
                Rider
                S_OCP Member
                • 2007
                • 399

                #8
                Zamieszczone przez djczas
                oziemi, podaj jakieś przykłady chętnie zapoznam się z tym systemem
                No np silnik Forda typu EcoBoost. Cytat: "Aby przedłużyć żywotność łożysk w turbinach, wyposażono je w wodne chłodzenie. Inżynierowie Forda wyeliminowali konieczność studzenia sprężarek po zakończeniu jazdy. Tuż po wyłączeniu silnika system chłodzenia pozostaje jeszcze przez chwilę aktywny, aby nie dopuścić do przegrzania turbin. Nie ma także konieczności stosowania specjalnych olejów o bardzo wysokich parametrach. Ford zapewnia, że w celu dopracowania żywotności turbosprężarek silnik poddawany był morderczym próbom"
                djczas w dokładne działanie tego systemu nigdy nie wnikałem, ale napewno taki patent jest już stosowany. Gdzies kiedyś oglądałem prezentacje lexusa, który też coś takiego posiadał :wink:
                Elegance
                ASV 132KM/301Nm --> turbo ASZ 140KM/322NM-->
                -------------------------------------------

                Komentarz

                • djczas
                  RS
                  • 2005
                  • 9612

                  #9
                  oziemi, ja w moim 1.8t mam chłodzenie cieczą turba ford ładnie to opisał tylko że nie tylko temperatura działa niekorzystnie ale i brak smarowania jak się zagłębić w budowę turbiny to się okaże że są cztery dziury jeden komplet dla obiegu wody drugi dla obiegu smarowania w tym przypadku oleju turbina działa bezwładnie i po gwałtownym czyli szybkim wyłączeniu silnika kręci sie wirnik turbosprężarki bez smarowania ponieważ odpowiednie ciśnienie oleju zapewnia odpowiednie smarowanie układu w tzw studzeniu turba nie chodzi właśnie głownie o temp bo ta jest prawie na stałym poziome a zachowanie odpowiedniego smarowania aby wirnik nie wyhamowywał na sucho

                  z systemem który temu zapobiega spotkałem się jako zewnętrzne urządzenie tzw turbo timer.

                  Taka sama zasada tyczy się włączenia silnika trzeba pierwsze km po mału aby temp silnika osiągnęła te 90 stopni czyli optimum też ze względu na smarowanie aby dać czas olejowi na dotarcie wszędzie i zadziałanie ochronne podzespołów.

                  z takim systemem ochrony przy ruszaniu na zimnym silniku spotkałem się w bmw 520 gdzie komputer odcinał obrotu i powoli pozwalał na większe obroty wraz ze wzrostem temp silnika

                  Komentarz

                  • oziemi
                    Rider
                    S_OCP Member
                    • 2007
                    • 399

                    #10
                    Zamieszczone przez djczas
                    z takim systemem ochrony przy ruszaniu na zimnym silniku spotkałem się w bmw 520 gdzie komputer odcinał obrotu i powoli pozwalał na większe obroty wraz ze wzrostem temp silnika
                    Swoją drogą bardzo fajny system. Tam było to chyba zrobione w taki sposób,że zmieniało się podświetlenie na obrotomierzu tzn. zakres czerwonego pola sie przesuwał ze wzrostem temp. silnika. Wracając do chłodzenia turbiny, to chyba mimo różnych patentów producentów, turbo timer jest takim złotym środkiem. Dużo marek go stosuje ot choćby mitsubishi lancer
                    Elegance
                    ASV 132KM/301Nm --> turbo ASZ 140KM/322NM-->
                    -------------------------------------------

                    Komentarz

                    • djczas
                      RS
                      • 2005
                      • 9612

                      #11
                      oziemi, turbo timer dlatego się stosuje aby utrzymać smarowanie i dlatego sportowe auta często mają to zamontowane ale na ten temat to większą wiedzę ma np MisiekWaw

                      Komentarz

                      • szkoda
                        RS
                        S_OCP Member
                        • 2005
                        • 22543

                        #12
                        chłodzenie wodą to jedno a smarowanie to już inna sprawa
                        saport techniczny baj DGW
                        była BKD+DSG '05 120kkm
                        była BXE '08 190kkm
                        no i nie ma :-)

                        Komentarz

                        • rkb
                          RS
                          • 2008
                          • 2152
                          • Rapid Spaceback (NH1)
                          • CYVB 1.2 TSI 110 KM

                          #13
                          no ja mam problem, do pracy musze jezdzic ostroznie bo temperature osiagam dopiero pod koniec trasy - jade 5 km i parkuje ;/ dlatego w ogole go nie depcze, czasami calkiem pod koniec, bo wiem ze turbina musi chodzic, inaczej bedzie jeszcze gorzej.
                          Kiedyś O1 1.8T , Później O2FL 1.6 Fabia II 1.9 TDi, teraz Rapid 1.2 TSI 110 km

                          Komentarz

                          • Garret
                            L&K
                            S_OCP Member
                            • 2006
                            • 1196
                            • Octavia II combi (1Z5)
                            • CDAA 1.8 TSI 160 KM

                            #14
                            Zamieszczone przez djczas
                            kowal 2002, ale w tzw chłodzeniu nie chodzi tylko o temperaturę a o obieg oleju który smaruje wirnik a ten potrafi rozpędzić się do około 100 tys obrotów na min
                            dokładnie

                            1.8TSI ma turbo chłodzone cieczą ale to nie oznacza, iż powinno się go wyłączać zaraz po ostrym butowaniu ;-)
                            Garret

                            -----------
                            Była OI 1.9TDI AXR 144KM/306,9Nm by Ali... jest 1.8 TSI Scout, 217KM/348Nm by Ali :-)

                            Komentarz

                            • Jac0
                              Drive
                              • 2008
                              • 73

                              #15
                              Taki uklad chlodzenia mam w RS. Ciecz chlodzaca przeplywa z chlodnicy do turbo w przeciwnym kierunku do normalnej cyrkulacji cieczy przy pracujacym silniku. U mnie ( wiec pewnie tez w 1.8tsi (tfsi brzmi lepiej )obieg moze trwac do 15 min po wylaczeniu silnika. Wentylator tez moze pracowac po zgaszeniu silnika przez czas i predkosc obliczona przed sterownik silnika na podstawie temperatury zewnetrznej i warunkow w jakich pracowal silnik. W mnie po zgaszeniu auta zawsze slychac te pompe, slychac, ze cos tam jeszcze cichutko chodzi i mam nadzieje chlodzi. Co oczywiscie nie znaczy, ze jak damy ostro w palnik to mam wszystko wychlodzi. Ale do normalnej jazdy mysle, ze bardziej pomaga niz nam sie wydaje.
                              pozdrawiam
                              Jacek

                              Komentarz

                              • djczas
                                RS
                                • 2005
                                • 9612

                                #16
                                Jac0, JESZCZE RAZ NAPISZE TU NIE CHODZI O CHŁODZENIE A O SMAROWANIE TURBINY

                                dlatego takie ważne jest aby od razu nie wyłączać silnika po skończonej jeździe ani nie pałować zimnego a ni pod koniec drogi

                                Komentarz

                                • Polska77
                                  Ambiente
                                  • 2009
                                  • 166

                                  #17
                                  a ja chciałbym się podłączyć z takim pytaniem. Czy do czasu osiągnięcia temp. 90 stopni powinienem jeździć tak aby nie załączyła się turbina? Bo się zastanawiam, niby nie katuje silnika jak jest zimny 2 - 2,2 tys obr/min maks ale nie wiem czy czegoś nie rozwalę. Po raz pierwszy mam turbo w aucie więc dlatego się pytam.
                                  Octavia RS 1.8 T

                                  Komentarz

                                  • szkoda
                                    RS
                                    S_OCP Member
                                    • 2005
                                    • 22543

                                    #18
                                    Zamieszczone przez rkb
                                    wiem ze turbina musi chodzic, inaczej bedzie jeszcze gorzej.
                                    ty nie masz vnt, więc akurat ten problem cie nie dotyczy

                                    [ Dodano: Pią 06 Lut, 09 16:18 ]
                                    Zamieszczone przez Polska77
                                    Czy do czasu osiągnięcia temp. 90 stopni powinienem jeździć tak aby nie załączyła się turbina?
                                    nie ma czegos takiego, że turbina się załącza bądź nie
                                    te 90 stopni wody to absolutne minimum,bo chodzi o olej, który wtedy jeszcze i tak nie jest rozgrzany :idea:
                                    saport techniczny baj DGW
                                    była BKD+DSG '05 120kkm
                                    była BXE '08 190kkm
                                    no i nie ma :-)

                                    Komentarz

                                    • AndiT
                                      Rider
                                      • 2008
                                      • 332

                                      #19
                                      Zamieszczone przez djczas
                                      Jac0, JESZCZE RAZ NAPISZE TU NIE CHODZI O CHŁODZENIE A O SMAROWANIE TURBINY

                                      dlatego takie ważne jest aby od razu nie wyłączać silnika po skończonej jeździe ani nie pałować zimnego a ni pod koniec drogi
                                      Dokladnie

                                      W TFSI zastosowano chlodzenie woda, aby podczas pracy silnika turbina nie swiecila, gdyz turbina w silniku benzynowym ma duzo wyzsza temp pracy niz w silniku diesla.

                                      A smarowanie to zupelnie inny temat.
                                      M47N2

                                      Komentarz

                                      • Hanz2k
                                        Rider
                                        S_OCP Member
                                        • 2006
                                        • 522

                                        #20
                                        Turbochargers can be damaged by dirty or ineffective oil, and most manufacturers recommend more frequent oil changes for turbocharged engines. Many owners and some companies recommend using synthetic oils, which tend to flow more readily when cold and do not break down as quickly as conventional oils. Because the turbocharger will heat when running, many recommend letting the engine idle for one to three minutes before shutting off the engine if the turbocharger was used shortly before stopping (most manufacturers specify a 10-second period of idling before switching off to ensure the turbocharger is running at its idle speed to prevent damage to the bearings when the oil supply is cut off). This lets the turbo rotating assembly cool from the lower exhaust gas temperatures, and ensures that oil is supplied to the turbocharger while the turbine housing and exhaust manifold are still very hot; otherwise coking of the lubricating oil trapped in the unit may occur when the heat soaks into the bearings, causing rapid bearing wear and failure when the car is restarted. Even small particles of burnt oil will accumulate and lead to choking the oil supply and failure. This problem is less pronounced in diesel engines, due to the lower exhaust temperatures and generally slower engine speeds.

                                        A turbo timer can keep an engine running for a pre-specified period of time, to automatically provide this cool-down period. Oil coking is also eliminated by foil bearings. A more complex and problematic protective barrier against oil coking is the use of watercooled bearing cartridges. The water boils in the cartridge when the engine is shut off and forms a natural recirculation to drain away the heat. Nevertheless, it is not a good idea to shut the engine off while the turbo and manifold are still glowing.

                                        In custom applications utilizing tubular headers rather than cast iron manifolds, the need for a cooldown period is reduced because the lighter headers store much less heat than heavy cast iron manifolds.

                                        Turbochargers can also suffer bearing damage and premature failure due to throttle blipping right before shutdown. This may cause the turbo to continue spinning after the engine has shutdown and oil pressure has dropped.

                                        Za:
                                        Hanz2k
                                        1,8 T by MT
                                        :admin: bo nie użyłem Szukaj

                                        Komentarz

                                        • rkb
                                          RS
                                          • 2008
                                          • 2152
                                          • Rapid Spaceback (NH1)
                                          • CYVB 1.2 TSI 110 KM

                                          #21
                                          1.8 T aż się prosi zeby przycisnąć, szczególnie jak robi sie taka pogoda jak teraz, słoneczko, temp na plusie i sucha droga no ale swoje trzeba odczekać niestety, albo parkować auto w miejscu gdzie leca rury ciepłownicze (widać bo w zime nigdy nie ma tam sniegu)
                                          Kiedyś O1 1.8T , Później O2FL 1.6 Fabia II 1.9 TDi, teraz Rapid 1.2 TSI 110 km

                                          Komentarz

                                          • djczas
                                            RS
                                            • 2005
                                            • 9612

                                            #22
                                            widzę że nie którzy mają problemy z czytaniem i zrozumieniem a potem płacz bo turbo sie wysrało ja już nie będę powtarzał bo jak grochem w ścianę

                                            Komentarz

                                            • grzes74
                                              Ambiente
                                              • 2009
                                              • 176
                                              • Rapid (NH3)

                                              #23
                                              Zamieszczone przez djczas
                                              grzes74, kto ci tak powiedział wszystkie turbiny należy "schładzać" tzn zmniejszać prędkość obrotową a silnik jest ptrzebny aby pompa oleju utrzymywała ciśnienie oleju aby się nie zatarła turbina
                                              Pracownik salonu SKODY po odbyciu jazdy... chciałem zobaczyć co potrafią TSI -

                                              na codzień jeżdżę dieslem spoza stajni VW - i wydawało mi się że wiem jak się powinno jeździć autem z turbiną. A ledwo co ujechaliśmu 2-3 km koleś "śmiało niech pan go sprawdzi" ...(wskazówka od temp. leżała poziomo)... po skończonych testach - ("można spokojnie wyłączyć nic mu nie będzie")

                                              Potem wyjaśnił że w TSI nie obowiązują reguły studzenia jak w dieslach bo.... itd itp.
                                              Z tego co piszecie widać że trzeba stosować standardowe zasady, a demówek lepiej się wystrzegać..

                                              to tyle.
                                              pozdr
                                              pozdrawiam
                                              Grzes
                                              polecam :

                                              www.octavia-forum.de
                                              www.skodacommunity.de
                                              www.briskoda.net........

                                              Komentarz

                                              • djczas
                                                RS
                                                • 2005
                                                • 9612

                                                #24
                                                grzes74, w którym salonie

                                                Komentarz

                                                • grzes74
                                                  Ambiente
                                                  • 2009
                                                  • 176
                                                  • Rapid (NH3)

                                                  #25
                                                  Zamieszczone przez djczas
                                                  grzes74, w którym salonie
                                                  Chyba w jednym tylko mają - Inter- Auto. W Emidzie gość powiedział że nie mają - bo są jakieś problemy z produkcją i w ogóle jak ktoś zamówi teraz to się czeka ok. 3 miechy . (Prawdaż to?)
                                                  Więc niby z tego powodu EMida nie posiada 1.4 TSi do jazd. W dobie kryzysu - trochę obciach.
                                                  pozdrawiam
                                                  Grzes
                                                  polecam :

                                                  www.octavia-forum.de
                                                  www.skodacommunity.de
                                                  www.briskoda.net........

                                                  Komentarz

                                                  Pracuję...