W układzie klimatyzacji mojego samochodu pojawiła się nieszczelność, w okolicy osuszacza. Jednak Pan Serwisant wpadł w zakłopotanie i stwierdził, że nie jest pewien, jak wygląda operacja wymiany tego elementu w tym konkretnym modelu chłodnicy. Problematyczny jest wg niego sposób mocowania wkładu osuszacza do chłodnicy.
Po powrocie z serwisu ja też poszukałem w internetowych katalogach, ale również nie jest dla mnie jasne na podstawie zdjęć, jak wygląda mocowanie i operacja wymiany.
Czy mógłbym prosić o jakieś wskazówki / numery części itp.?
Dobrze by było żebyś podał firme osuszacza albo chociaż zamieścił jego zdjęcie.
Często jest śruba lub dwie od dołu i jedna od fronta auta...
Ale nie musi być tak w twoim przypadku.
Dobrze by było żebyś podał firme osuszacza albo chociaż zamieścił jego zdjęcie.
Często jest śruba lub dwie od dołu i jedna od fronta auta...
Ale nie musi być tak w twoim przypadku.
Oznaczenia na chłodnicy klimatyzacji to:
1K0 820 411E 19/08
DENSO CZ 447710-9152 ND8 AL
Zdjęcia są tu:
p309-pmr.ii.pw.edu.pl/~pmr/osuszacz
Witam.
Sam szukam odpowiedzi na to pytanie od kilku dni. Wg ETKI osuszacz jest elementem wymiennym. Koszt w InterCarsie to ok 68 zł. Problem w tym, że otrzymujemy to co mamy w katalogu - tj. metalową rurkę z dwoma otworami od dołu osuszacza.
Pełen wątpliwości podjechałem do ASO Pehamot - Szczecin. W dziale części zamiennych na komputerze ETKA Plus 7.3 pokazała to samo co u mnie w domu (stalowa rurka ). Poprosiłem o konfrontację z mechanikiem. "Magik" stwierdził co następuje - pod białym korkiem od góry znajduje się pierścień siegera. Po jego usunięciu można wyjąć osuszacz, który jest metalową rurką i wpinany jest tak jak pokazuje ETKA. Niestety nie mieli akurat uszkodzonego na pokaz. Koszt osuszacza - 368zł.Zamówionej części nie można zwrócić ponieważ jest to element higroskopijny i nikt nie będzie mógł stwierdzić czy nie został otwarty.
Mam teraz 3 wyjścia.
1. Oddać auto do ASO celem wymiany osuszacza - za całość operacji ok 500-600zł (z obsługą i nabiciem klimy)
2. W serwisie klimy odessać czynnik i rozebrać samemu obudowę osuszacza. Mógłbym wówczas stwierdzić do jest wewnątrz. Z zamówionymi gratami wrócić aby napełnić układ ponownie czynnikiem. Po tej operacji konieczna będzie czynność przedmuchania układu czystym azotem celem usunięcia wilgoci, która dostała się po otwarciu układu. Koszt nieznany jeszcze.
3. Dać sobie na luz i zrobić tylko standardowe dobicie czynnika.
Powstało więcej pytań niż uzyskałem odpowiedzi.
Na koniec najlepsze. Mam do wglądu trzy Octavki.
Pierwsza to 1,9TDI typoszereg BXE, rok prod. 2007, kupiony w Polsce - chłodnica DENSO 1K0 812 411E - osuszacz ze skraplaczem (identycznie jak u kolegi PMR)
Druga to moja 2.0TDI typoszereg BKD, rok prod 2008, kupiony w Polsce - chłodnica denso 1K0 812 411E - osuszacz ze skraplaczem (identycznie jak u kolegi PMR)
Trzecia to 1,9TDI, typoszereg BXE, rok prod. 2006, sprowadzona z Niemiec - chłodnica - nie sprawdziłem (błąd taktyczny). Ale w niej jest właśnie identyczny wkład jak w ETKA. Czyżby to chłodnica SHOWA? Muszę to pilnie sprawdzić.
A jaka jest rola białego "korka" z sześciokątną nakrętką? Nieszczelność pojawiła się na leżącej pod nim uszczelce. Czy są to elementy demontowalne i wymienialne?
A jaka jest rola białego "korka" z sześciokątną nakrętką? Nieszczelność pojawiła się na leżącej pod nim uszczelce. Czy są to elementy demontowalne i wymienialne?
nie są, wymień całą chłodnice z osuszaczem ale na taki model gdzie będzie można wymienić sam osuszacz, miałem w zeszłym roku ten sam problem, wystąpiła nieszczelność pod tym białym korkiem , nic specjalnie z tym nie zrobisz bo osuszacz masz na stałe przyspawany do chłodnicy, wymień całość , koszt to w granicach 300-320 + nabicie , przynajmniej coś koło tego płaciłem w zeszłym roku, uderz do Roberta bo tam zrobiłem komplet.
Robert : http://forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?t=29513
Kolejne informacje jakie wyszukałem ws osuszaczy.
ELSA opisuje 4 rodzaje osuszaczy: Denso, Showa, Fujikoki, Modine.
Modine jest osuszaczem rozbieralnym i wygląda bardzo podobnie w budowie jak ukazał to na zdjęciach PMR
Szkoda, ze ETKA jest tak bardzo uboga w informacje i nie opisuje dokładniej tego elementu.
Pozostaje tylko rozebranie i sprawdzenie organoleptycznie co tam siedzi w naszych Szkodnikach.
Wykręcenie korka (jeśli już się uda) nie daje gwarancji powodzenia operacji. Skraplacz jest aluminiowy i szczególnie utlenia się pod w/w korkiem co z skutkuje brakiem możliwości cywilizowanego uszczelnienia układu.
www.k-mot.pl
Specjalizacja VAG, inne marki też naprawiam.
Autoholowanie.
Robert Kulma
Z doświadczenia powiem że nie da się tego później doszczelnić.... w żadnym samochodzie...
Wymiana całości z chłodnicą ... ciśnienie pracy to ok 15 bar
Ciśnienie próby jaką należy wykonać to ok 21 bar
Wymienisz osuszacz a za pół roku padnie chłodnica....
Taka operacja ma sens jeżeli zamontowano nową chłodnice i np niedługo potem padł kompresor wtedy masz nowa chłodnicę i wymieniając tylko osuszacz uciekasz z kosztów.
Komentarz