Kilka pytań

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • MisiekPO
    Classic
    • 2019
    • 3
    • Octavia III (5E3)

    Kilka pytań

    Będzie to mój pierwszy post na forum więc od razu powiem Cześć !


    Kilka słów wstępu….

    Za około 3 tygodnie stanę się właścicielem nowej O3 – 1.5 TSI skrzynia manualna. Auto zakupione na plus minus 10 lat. Użytkowanie codzienne na dojazd do pracy około 80 km – 16 km po mieście reszta na trasie. Roczny przebieg auta będzie około 30 tys km.

    Jest to mój pierwszy samochód od „nowości” a moja wiedza odnośnie motoryzacji jest na niskim poziomie (nie mam garażu a pod blokiem człowiek nic nie zmajsterkuje).
    Będe miał zatem do was kilka podstawowych pytań dotyczących eksploatacji auta – czyli jak dbać żeby długo służyło.

    Przeglądałem forum i nie znalazłem nigdzie takiego tematu „dla świeżaków” a sądze, że mógłby się taki przydać.

    Mam nadzieję, że nie podpadne mocno adminom i użytkownikom i mnie od razu nie wykopiecie.


    1. Jaki olej zastosować do tego silnika ? - czytałem temat o olejach ale się poddałem, bardzo ciężko przez niego przebrnąć bez fachowej wiedzy, której nie posiadam. Bardzo wielu użytkowników poleca oleje marki Ravenol ?

    2. Jak często wymieniać olej ? - co 10 tys czy 15 tys ?– na zalecenia producenta czyli 30 tys wiem, że mam odpuścić.

    3. Czy wymienić olej po 3000 km ? - jedni piszą, że już tego nie trzeba robić, inni, że warto – i bądź tu mądry

    4. Olej do skrzyni biegów – w przypadku O3 z tą skrzynia oleju chyba się nie wymienia ?

    5. Rozrząd – wymienić co 5 lat lub ok 150 tys km ?

    6. Klimatyzacja – będzie climatronic i pytanie jak często wymieniać filtry ? Nabijać i odgrzybiać, ozonować raz w roku ?

    7. O co jeszcze można by zadbać ?
  • MAndrzej
    Ambiente
    • 2018
    • 132
    • Octavia IV (NX3)
    • CZDA 1.4 TSI 150 KM

    #2
    1. Jaki olej zastosować do tego silnika ? - czytałem temat o olejach ale się poddałem, bardzo ciężko przez niego przebrnąć bez fachowej wiedzy, której nie posiadam. Bardzo wielu użytkowników poleca oleje marki Ravenol ?
    -Olej silnikowy Castrol EDGE 5W-30 FST LL 4L

    2. Jak często wymieniać olej ? - co 10 tys czy 15 tys ?– na zalecenia producenta czyli 30 tys wiem, że mam odpuścić.
    - co 15 000 +filtr oleju

    3. Czy wymienić olej po 3000 km ? - jedni piszą, że już tego nie trzeba robić, inni, że warto – i bądź tu mądry
    - niema takiej potrzeby

    4. Olej do skrzyni biegów – w przypadku O3 z tą skrzynia oleju chyba się nie wymienia ?
    - radzę wymienić po przebiegu 150 000,

    5. Rozrząd – wymienić co 5 lat lub ok 150 tys km ?
    - tak jak zaleca producent,

    6. Klimatyzacja – będzie climatronic i pytanie jak często wymieniać filtry ? Nabijać i odgrzybiać, ozonować raz w roku ?
    - filtr kabinowy wymieniać co roku najlepiej na wiosnę

    7. O co jeszcze można by zadbać ?
    - auto mało awaryjne, życzę szerokiej drogi

    Komentarz

    • teps
      Drive
      • 2015
      • 75
      • Octavia III (5E3)
      • CHPA 1.4 TSI 140 KM

      #3
      Zamieszczone przez MAndrzej Zobacz wpis
      1. Jaki olej zastosować do tego silnika ? - czytałem temat o olejach ale się poddałem, bardzo ciężko przez niego przebrnąć bez fachowej wiedzy, której nie posiadam. Bardzo wielu użytkowników poleca oleje marki Ravenol ?
      -Olej silnikowy Castrol EDGE 5W-30 FST LL 4L
      Jeśli chcesz zostać (masz kontrakt serwisowy) przy przeglądach long life, to co 15k km wymień sam olej (może być u niezależnego mechanika) i z tego co koledzy w wątku olejowym piosli ostatnio idź w stronę oleju 0W20 spełniającego normę 508.00/509.00. Jeśli oliwa łapie tą normę to bierz co wyjdzie taniej, bo jest ponoć bardzo rygorystyczna.

      Zamieszczone przez MAndrzej Zobacz wpis
      4. Olej do skrzyni biegów – w przypadku O3 z tą skrzynia oleju chyba się nie wymienia ?
      - radzę wymienić po przebiegu 150 000,
      Ja bym nawet skrócił do 90-100 000 km. Generalnie nie ma czegoś takiego jak "niewymienny" olej.

      Zamieszczone przez MAndrzej Zobacz wpis
      5. Rozrząd – wymienić co 5 lat lub ok 150 tys km ?
      - tak jak zaleca producent,
      Czyli jeśli nić od czasów 1.4 TSI CHPA się nie zmieniło to 6 lat/220 000 km

      Komentarz

      • paryzanin
        Ambiente
        • 2015
        • 187
        • Octavia III (5E3)
        • DPCA 1.5 TSI 150 KM

        #4
        Czy wymieniać olej po 2000-3000 km - jak najbardziej. Nie słuchaj się tych co twierdza inaczej. Na necie jest sporo filmów do obejrzenia ile opiłków metalu masz w takim oleju. Wiec odpowiedz sobie sam czy chcesz dbać o silników czy już od samego początku go postarzyć...

        Komentarz

        • Clip
          Elegance
          • 2015
          • 905

          #5
          co do rozrządu czy oleju w skrzyni biegów to daj sobie na razie z tym spokój za 3,4,5 lat mogą być zupełnie inne teorie na ten temat
          filtr kabinowy czuć jak się zapcha, gorzej dmucha z nawiewów, zaczynają parować szyby. Z drugiej strony filtr kosztuje 60-70zł a wymiana to 10minut nawet pod blokiem więc można nie czekać aż się zapcha.

          Z innych tematów sprawdź od czasu do czasu poziom płynu chłodniczego bo termostaty padają jak muchy i zaczynają przeciekać
          Powered by R-Performance

          Komentarz

          • PiotrekDK
            Elegance
            • 2007
            • 798
            • Seat

            #6
            A ile chcesz jeździć tym autem? Jaki przewidywany przebieg będzie miało przy sprzedaży?
            ...DIESEL KOPCI , DIESEL CZADZI , DIESEL NIGDY CIĘ NIE ZDRADZI... :-)
            mala ewolucja BKD ->BMN 205KM/458Nm

            http://forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?t=26088

            Komentarz

            • teps
              Drive
              • 2015
              • 75
              • Octavia III (5E3)
              • CHPA 1.4 TSI 140 KM

              #7
              Zamieszczone przez PiotrekDK Zobacz wpis
              A ile chcesz jeździć tym autem? Jaki przewidywany przebieg będzie miało przy sprzedaży?
              W pierwszym poście pisze o 10 latach, czyli przegiep ok. 300 000 km będzie wtedy.

              Komentarz

              • PiotrekDK
                Elegance
                • 2007
                • 798
                • Seat

                #8
                No jakoś mi to umknęło, sam nie wiem jak
                Ja u siebie wszystko teraz robię według wskazań producenta. Z poprzednim autem bawiłem się z szybszymi wymianami oleju itd. Teraz z tym autem robię wszystko według wskazań komputera. Jest pełno ludzi którzy tak robią i jakoś im auta się nie rozsypują, czas to zweryfikuje. Narazie 70 tyś i dwie wymiany oleju, ja mam zamiar przejechać tak z 8 lat i max 250 tyś
                ...DIESEL KOPCI , DIESEL CZADZI , DIESEL NIGDY CIĘ NIE ZDRADZI... :-)
                mala ewolucja BKD ->BMN 205KM/458Nm

                http://forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?t=26088

                Komentarz

                • patagonum
                  Classic
                  • 2019
                  • 37
                  • Octavia III (5E3)

                  #9
                  Jest to mój pierwszy post, więc witam wszystkich
                  Zamieszczone przez MAndrzej Zobacz wpis
                  3. Czy wymienić olej po 3000 km ? - jedni piszą, że już tego nie trzeba robić, inni, że warto – i bądź tu mądry
                  Ja pod koniec lutego będę właścicielem O3FL 2.0 TSI 190kM 4x4 i zamierzam wymienić olej po 1500-2000 km. Potem co 15tys. km (producent zaleca co 30tys km). Producent o tym nic nie wspomina w instrukcji obsługi, jedynie nie zaleca zbytniego obciążania pojazdu przyczepą, przekraczania 4000 obr/min przez pierwsze 1500 km itp. Filtr oleju powinien wyłapać wszystkie drobiny powstałe podczas docierania. Jednak jeżeli już wydajemy takie pieniądze na zakup auta z zamiarem jego eksploatacji przez najbliższe 10 lat, to ta pierwsza wymiana po 2tys. km na pewno nie zaszkodzi i może być dobrą inwestycją.

                  Komentarz

                  • PiotrekDK
                    Elegance
                    • 2007
                    • 798
                    • Seat

                    #10
                    Te 30 tyś to jakiś nie realne, mi wychodzi trzecia wymiana oleju przy 75tyś, czyli wymiana oleju co 25 tyś. Nie wiem jakie trasy trzeba robić żeby mieć przegląd co 30 tyś.
                    Nie ma też co dać się zwariować, potem jeszcze szybciej zmień rozrząd, hamulce a na koniec samochód .

                    ...DIESEL KOPCI , DIESEL CZADZI , DIESEL NIGDY CIĘ NIE ZDRADZI... :-)
                    mala ewolucja BKD ->BMN 205KM/458Nm

                    http://forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?t=26088

                    Komentarz

                    • patagonum
                      Classic
                      • 2019
                      • 37
                      • Octavia III (5E3)

                      #11
                      Dla osób mało wytrwałych meritum sprawy (samego oleju) od 3:30
                      W YouTube możesz cieszyć się filmami i muzyką, które lubisz, przesyłać oryginalne treści i udostępniać je swoim bliskim, znajomym i całemu światu.

                      Komentarz

                      • hw98
                        Classic
                        • 2010
                        • 20
                        • Octavia III (5E3)
                        • CAXA 1.4 TSI 122 KM

                        #12
                        Co do powyższego filmiku. Ciekaw jestem co było by w oleju po tych 22k, gdyby pierwszą zmianę zrobił po dotarciu, a kolejną przy 15k? Nie byłoby w ogóle drobinek metalu? Czy byłoby ich ok 3 razy mniej?
                        Ciekaw też jestem czy powyższe nie powinno mieć zastosowania do mokrego DSG? Czy nie byłoby dobrze zmienić oleju w skrzyni po dotarciu?

                        Komentarz

                        • Clip
                          Elegance
                          • 2015
                          • 905

                          #13
                          ale to co jest w misce olejowej to jest przed filtrem więc robi armagedonu w silniku.
                          druga sprawa to co to ma wspólnego z longlife?
                          Dla mnie z tego wniosek po kilku tysiącach wylej olej i zrób płukankę jak chcesz mieć czysto w misce olejowej.
                          Powered by R-Performance

                          Komentarz

                          • patagonum
                            Classic
                            • 2019
                            • 37
                            • Octavia III (5E3)

                            #14
                            Zamieszczone przez hw98 Zobacz wpis
                            Czy nie byłoby dobrze zmienić oleju w skrzyni po dotarciu?
                            Jeżeli chodzi o same koła zębate, to zachodzi tam smarowanie elastohydrodynamiczne (podobnie jak w łożyskach tocznych). Poślizgi między zębne występują lecz są zdecydowanie mniejsze niż te w przypadku kontaktu pierścieni tłokowych z cylindrem. Z kolei przy zmianie biegów używamy synchronizatorów, które tak naprawdę najwięcej się zużywają przy zmianie przełożenia. Kiedy wszystko jest ze sobą sprzęgnięte olej w skrzyni w większym stopniu odpowiada za jej nie przegrzewanie się. Jakby kogoś to interesowało
                            to olej w tym wypadku jest współudziałowcem niekorzystnego zjawiska pittingu, lecz bez oleju skrzynia dużo szybciej by się przegrzała/zatarła więc lepiej wybrać mniejsze zło
                            Zamieszczone przez Clip Zobacz wpis
                            le to co jest w misce olejowej to jest przed filtrem więc robi armagedonu w silniku.
                            druga sprawa to co to ma wspólnego z longlife?
                            Dla mnie z tego wniosek po kilku tysiącach wylej olej i zrób płukankę jak chcesz mieć czysto w misce olejowej.
                            Nie do końca prawda, każdy filtr ma swoją pojemność do tego niektóre konstrukcje mają tzw. zawór obejściowy, który daje możliwość przepływu oleju z pominięciem wkładu filtracyjnego. Nastąpić to może w 2 wypadkach:
                            1. kiedy silnik jest zimny olej ma wysoką lepkość i przepływ przez filtr jest mniej intensywny (więc otwiera się zawór)
                            2. kiedy nasz filtr jest częściowo zapchany przez drobiny z silnika, ponownie otwiera się zawór i olej wraz z mikroelementami kursuje po silniku. Z tego co mi się udało ustalić to filtry przepuszczają cząstki poniżej 1 mikrometra (0,001mm). I teraz, jeżeli filtr nie jest wyposażony w taki zawór a nastąpi jego przytkanie, zacznie nam spadać ciśnienie oleju, wyskoczy kontrolka od ciśnienia oleju i albo nam się uda w miarę szybko zareagować, albo nie i lipa.
                            Oczywiście podałem tutaj skrajne przypadki, producent jest tego świadomy i prawdopodobnie projektując filtr uwzględnił pewien zapas. Jednak kontynuując mój wywód , przez pierwsze 1000-2000km w misie olejowej znajdzie się dużo takich cząstek które będą na tyle duże że osiądą na dnie i pompa ich nie wciągnie, stąd dla samego silnika groźniejsze są te mniejsze cząstki (Nie mogę znaleźć źródła, ale te pomiędzy 10 a 60 mikrometrów (0,01-0,06mm)). Takie elementy mogą już zaszkodzić biorą pod uwagę, że średnio przyjmuje się
                            luz między wałem a łożyskiem ślizgowym od 0,0005 do 0,001 średnicy czopa wału (źródło: Tłokowe silniki spalinowe średnio-i wysokoobrotwe). Łożyska ślizgowe są tak projektowane żeby mogły "przyjąć" pewną ilość zanieczyszczeń poprzez zwyczajne ich wgniecenie przez czop wału który jest dużo twardszy, jednak to ma swoje ograniczenia. Przed pierwszą wymianą oleju ilość tych opiłków będzie większa, o ile? nie mam pojęcia. Kiedy wymienimy olej po tych 1000-2000 km opiłków w dalszej eksploatacji będziemy mieli mniej przez co prawdopodobieństwo zaistnienia którejś z sytuacji w dalszej eksploatacji jest mniejsze. Z tego wniosek, że warto to zrobić.

                            Komentarz

                            Pracuję...