Zamieszczone przez Qgar
Tempomat aktywny w praktyce
Zwiń
X
-
Tempomat aktywny w praktyce
Z racji szczodrości spółki matki :P w Octavii można zamawiać aktywny tempomat.
Na forum O3 nie widzę takiego tematu, a przecież cena zeszła już do akceptowalnego poziomu.
Czy ktoś już jeździł z tym systemem w O3? Interesujące są aspekty praktyczne:
1/ czy systemowi można zaufać,
2/ jak sprawdza się w korku,
3/ a jak na autostradzie,
4/ czy aktywny tempomat wykryje jednoślady /rower/, pieszego,
5/ gdzie są zamontowana główne elementy systemu, jeśli na samym przodzie to koszty drobnej stłuczki mogą być wysokie,
6/ czy trudne warunki atmosferyczne /np. śnieg, deszcz/ nie zakłócają pracy systemu.
Krótko mówiąc na ile system jest użyteczny, a na ile raczej bajer.
System raczej do DSG, ale jeśli ktoś i tak ma ją w planach... W sumie w porannym korku mogłoby to być nawet użyteczne.
-
-
Od paru dni mam przyjemnosc juz jezdzic octavia z FA, LA i tempomatem aktywnym. Narazie tempomat przetestowalem tylko na autostradzie na w miare dobrych warunkach wiec:
AD 1 Zaufanie zawsze powinno byc ograniczone. Oczu zamknac nie mozna ale nie mialem w kazdym razie sytuacji stresowych mimo ze staralem sie testowac rozne odleglosci i rozne sytuacje (pozne wyprzedzanie, zjezdzanie miedzy autami wolniej jadacymi, zakrety).
AD 2 System nie dziala przy predkosci ponizej 30 km/h. W kazdym badz razie nie idzie go wlaczyc
AD 3 Na autostradzie bardzo fajnie sie sprawdza. Zadana predkosc reguluje sie badz o jeden 1 km/h badz o 10 (max 160 km/h). Dodatkowo mozna ustawic odleglosc przy jakiej zaczyna auto wyhamowywac widzac cos z przodu. Nie lapie aut z pasa bocznego jesli sie jedzie na zakrecie ale niestety troche pozniej w zwiazku ze zakret lapie auta na naszym pasie. Dosyc szybko dochodzi do zadanej predkosci. Przed wyhamowywaniem pokazuje na maxi dotcie symbol zblizajacego sie tylu auta.
AD 4 Nie mialem okazji. Na zwyklych drogach nie sprawdzalem tempomatu.
AD 5 Nie wiem czy na lusterku nie ma jakiegos czujnika ale na zderzaku obstawiam ze pare jest. Wiec przy uderzeniu trzeba niestety troche sie wyplacic.
AD 6 Podczas deszczu nie bylo problemu a snieg dopiero dzisiaj sie pojawil tam gdzie mieszkam wiec jeszcze nie testowalem.
Ogolnie system mi sie podoba i uwazam za dosyc odciazajacy. Nie trzeba dotykac nawet hamulcow a potem gazu zeby auto sobie radzilo na mocno uczeszczanej drodze. Jedynie potrzebne jest dobre wyregulowanie odleglosci od auta poprzedzajacego bo po co ma wyhamowywac 200 m przed jak i tak zaraz bedziemy wyprzedzac.
Komentarz
-
-
Generalnie na forum wrażenia z używania ACC są pozytywne.
Czy tempomat aktywy ma sens dla skrzyni ręcznej? Taka opcja jest przewidziana przez producenta. W sumie i tak głównie urządzenie będzie używane "na trasie" przede wszystkim na drogach szybkiego ruchu.
Nie wiem czy ktoś użytkował w mieście?
Na autostradzie i tak jedzie się reguły na ostatnim biegu cały czas a współczesne silniki są dość elastyczne. A może ktoś ma już taką wersję: ACC + manual i podzieli się wrażeniami :roll:
Komentarz
-
-
Podzielę się również swoimi spostrzeżeniami odnośnie ACA - jeździłem autostradą, w korku, trochę po drodze krajowej:
AD1. Potwierdzę tu słowa ruta82 - zaufanie zawsze powinno być ograniczone, niemniej ACA dobrze sobie radzi przy późnym wyprzedzaniu czy w sytuacji, gdy auto wyprzedzajace zajedzie nam drogę. Zakrętów nie przetestowałem, bo nie było okazji.
AD2. W korku nie miałem żadnych zastrzeżeń do ACA. Może to kwestia tego, że mam DSG, ale u mnie się ACA dał włączyć. Jedynie kwestia tego, że prędkość minimalna do ustawienia to 30km/h - do ustawienia, bo z ustawionym 30km/h i tak potrafi jechać 5, 10 czy 20km/h. Sam się zatrzymuje, sam rusza i trzymając równą odległość toczy za autem poprzedzającym.
AD3. Ja z kolei miałbym drobne zastrzeżenia do ACA na autostradzie. Może to kwestia moich oczekiwań, bo w sumie hamuje przed autem do którego dojeżdżamy, przyspiesza dość szybko (w trybie średnim wg mnie szybciej "ciśnie gaz" niż ja to robię normalnie) gdy zaczynamy wyprzedzać. Niemniej wg mnie:
1) Za późno pokazuje auto do którego się zbliżamy przy odległości ustawionej na więcej niż min. przez co potrafi przyhamować zanim zdąży się zmienić pas by wyprzedzić
2) Mam wrażenie, że tylko gaz i hamulec - oczekiwałbym od takiego "mądrego" wspomagacza, że po wykryciu auta z przodu, zanim osiągnie ustawioną odległość odpuści gaz wcześniej i tak się zbliży, a nie dojeżdża do ustawionej odległości z "wciśniętym gazem" i hebel (nawet jeśli delikatny), choć może to w sumie kwestia tego równego trzymania prędkości
AD4. Jakoś nie pomyślałem o przetestowaniu ACA przy jednośladzie i po prostu w takiej sytuacji sam docisnąłem gaz by szybciej wyprzedzić skuter, a potem ACA wrócił do ustawionej mniejszej prędkości
AD5. Ja tylko kojarzę głowicę radaru w przednim zderzaku, chyba że jeszcze jakoś korzysta z kamery ILA w lusterku wstecznym, ale w to jednak wątpię.
AD6. Deszcz nie wpływał na działanie ACA, a przynajmniej ja tego nie odczułem.
Uważam, że do skrzyni manualnej też jak najbardziej można wykorzystać ACA. Co prawda pełnego zakresu możliwości się nie wykorzysta, ale przecież zawsze można wrzucić niższy czy wyższy bieg - sprzęgło nie rozłącza tempomatu zwykłego, to i ACA też nie powinno, a hamulec wciśnięty przez kierowcę, to jednak znak dla tempomatu, że ma się nie wtrącać, w końcu po to też używa się potem Resume.
W związku z otrzymanym pytaniem na priv dodam jeszcze, że przy jeździe za kimś z już ustaloną odległością jazda jest płynna (o ile poprzedzajace auto jedzie płynnie) i ACA przyspiesza delikatnie i baaardzo delikatnie hamuje - wręcz gdybym nie słyszał (tak mi się wydaje) szurnięcia klocków o tarcze, to bym nie odczuł hamowania. Natomiast jak wspomniałem - wystarczy dać wolny pas, by w trybie przyspieszania średnim ACA dynamicznie wrócił do wyższej prędkości.
A jeśli trzeba to przy DSG auto nawet się zatrzymuje, gdy zrobi to samochód poprzedzający.
Raz tylko miałem sytuację, że przed rondem komputer krzyknął z czerwonym podświetleniem bym nacisnął hamulec - wyglądało jak komunikat Front Assist, ale powodu nie potrafię określić, bo wg mnie było bezpiecznie.
Poza 2ma zastrzeżeniami powyżej naprawdę przydatny asystent - z pewnością zwłaszcza dla osób dużo podróżujących, które mogą nie zauważyć swojego zmęczenia i przypadkiem wjechać komuś w tył. Na pewno też więcej zalet z DSG - jadąc w korku słuchamy radyjka i tylko machamy kierunkami, gdy trzeba
Dodałbym tylko jedną opcję - "Zezwalaj na hamowanie silnikiem przy dojeżdżaniu do auta poprzedzającego (po jego wykryciu) nawet jeśli prędkość miałaby być niższa niż ustawiona na tempomacie". Zapewniłoby to czasami niepotrzebnemu świeceniu światłami hamulców i ścieraniu się szybszemu klocków.
Z DSG zamówiłbym ACA jeszcze raz, z manualem bym raczej odpuścił, bo i tak trzeba przewachlować biegami, gdy prędkość się mocniej zmieni, więc tu mi się wydaje nie ma aż tylu zalet więcej niż zwykly tempomat by dopłacać te 2800PLN.
Komentarz
-
-
1/ czy systemowi można zaufać, ja nie ufam
2/ jak sprawdza się w korku, tak, super sprawa
3/ a jak na autostradzie, tak jak kolega Qgar opisał
4/ czy aktywny tempomat wykryje jednoślady /rower/, pieszego, tak, skutery wykrywa, chodź pokazuje jako auto
5/ gdzie są zamontowana główne elementy systemu, jeśli na samym przodzie to koszty drobnej stłuczki mogą być wysokie, radar jest w zderzaku
6/ czy trudne warunki atmosferyczne /np. śnieg, deszcz/ nie zakłócają pracy systemu. deszcz mu nie przeszkadza, zimą jeszcze nie jeździłem wiec się nie wypowiem
kolega Qgar wszystko świetnie opisał, ale w korkach miejskich często pojawia się informacja o naciśnięciu hamulca, jak nie naciśniesz wyłączy ACA i niestety ruszy auto samo (przy DSG ).!O3 combi 1.8TSI 245Hp 4x4 DSG
http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...258496#1258496
Komentarz
-
-
W śniegu tak samo się sprawdza. Mam ACC w Touaregu, byłem rok temu w Norwegii na autostradzie zamieć śnieżna, ustawione było na MAX odstęp, ja nie widziałem auta przede mną, a radar widział na liczniku
W zakrętach trochę slabo, bo przy ostrym zakręcie jak auto przed nami zniknie z pola widzenia radaru to mając ustawiona wysoką prędkość potrafi wyrwać auto do przodu.
W końcu pole widzenia jest na jednym pasie , jak by łapał szerzej to by mogło wykrywać auta jadące z naprzeciwka.
...... w końcu to tylko systemy wspomagające kierowcę
Komentarz
-
-
1/ czy systemowi można zaufać,
Jak na razie TAK
2/ jak sprawdza się w korku,
Trzeba wzbudzić go gazem - po paru sekundach każe system nacisnąć na hamulec, aby potem ruszyć gaz jest wymagany
3/ a jak na autostradzie,
Za szybko wykrywa auto, do którego się zbliżam - mam ustawiony najmniejszy odstęp
Za późno "puszcza dalej" - z sekundę po tym, jak autko się schowa
Z punktu widzenia bezpieczeństwa - 6 z plusem. Z punktu widzenia mojego stylu jazdy - 4
4/ czy aktywny tempomat wykryje jednoślady /rower/, pieszego,
Nie sprawdzałem, ale FA raz wykrył mi rower, który jechał metr od krawędzi - więc biorąc pod uwagę fakt, że ACC ma FA w sobie - to wykryje - ale koleś musi iść/jechać nie tak blisko krawężnika
5/ gdzie są zamontowana główne elementy systemu, jeśli na samym przodzie to koszty drobnej stłuczki mogą być wysokie,
Od czego jest OC/AC?
Dolna część zderzaka to czujnik - zatem uwaga na krawężniki
6/ czy trudne warunki atmosferyczne /np. śnieg, deszcz/ nie zakłócają pracy systemu.
Tego jeszcze nie testowałem...
Komentarz
-
Komentarz