witam, moze orientuje sie ktos jak to jest z ciagnieciem lawety na prawko B? Czy majac samochod osobowy np. o masie 1200kg dodam do tego lawete np. 600kg a na lawete zaladuje 1200kg to lacznie daje 3000kg czyli teoretycznie na prawo kat. B (do 3.5t) moge tym jechac? Jak to jest w innych krajach np. niemczech?
pozdrawiam
Czy majac samochod osobowy np. o masie 1200kg dodam do tego lawete np. 600kg a na lawete zaladuje 1200kg to lacznie daje 3000kg czyli teoretycznie na prawo kat. B (do 3.5t) moge tym jechac?
Takie auto bedzie mialo DMC w okolicach 1700kg ale nie moze ciagnac przyczepy ciezszej od wlasnej masy wiec maks DMC przyczepy to 1200kg, bez hamulcow jeszcze mniej. W takim wypadku na lawete ktora wazy 600kg wlozysz 600kg towaru i nic wiecej.
VW Vento 1.9TDI 1Z ++ Na potęge Posępnego Czerepu, mocy przybywaj! Captain Planet, he's our hero. Gonna take pollution down to (Euro)0 :lol
octaviars1, musisz patrzeć w dowód lawety ile ma DMC i ile ma samochód DMC czyli w Dowodzie F1i F2. mam ten sam dylemat bo umnie auto ma 2510 DMC czyli przyczepa może mieć DMC najwyżej 990 KG. Ale jak już żeśmy rozmawiali w linku który podał westwi78, jest link do nowych przepisów które wejdą i wtedy jak dobrze rozumiem 4250 kg oczywiście masa przyczepy nie może być większa od auta.
[ Dodano: Pią 09 Wrz, 11 09:21 ] Maicroft, tak właśnie tez jest chore że gościu osobówka która jest lżejsza od mojego auta może ciągnąć większą przyczepę ale widzę jak dobrze rozumiem przepisy że to sie zmieni. http://www.kodeksdrogowy.com.pl/doda...Jazdy2012.html
[b]SPOT OLSZTYN ostatni piątek miesiąca godz.19.00 parking przed TP SA
daneczek76, z tymi 4250kg i lawetą (również dużym campingiem) to tak nie do końca wg. nowych przepisów będzie. Zresztą obecnych też. Bez dodatkowych uprawnień się nie obejdzie. DMC to przecież masa własna + masa ładunku, a jaką przeciętną masę ma samochód przewożony na lawecie to każdy mniej więcej wie.
Art. 6.
1. Prawo jazdy stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania:
1) kategorii AM:
a) motorowerem,
b) czterokołowcem lekkim;
2) kategorii A1:
a) motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej
125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy
własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg,
b) motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
3) kategorii A2:
a) motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy
własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać
w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej
dwukrotność mocy tego motocykla,
b) motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
4) kategorii A:
a) motocyklem,
b) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
5) kategorii B1:
a) czterokołowcem,
b) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM; 6) kategorii B
a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej
3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykla, b) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz
z przyczepy lekkiej, c) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz
z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita
zespołu tych pojazdów nie przekracza 4.250 kg, z zastrzeżeniem ust. 2,
d) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
7) kategorii C1:
a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej
3,5 t i nieprzekraczającej 7,5 t, z wyjątkiem autobusu,
b) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz
z przyczepy lekkiej,
c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
8 ) kategorii C:
a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej
3,5 t, z wyjątkiem autobusu,
b) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz
z przyczepy lekkiej,
c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
9) kategorii D1:
a) autobusem przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż
17 osób łącznie z kierowcą, o długości nieprzekraczającej 8 m,
b) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz
z przyczepy lekkiej,
c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
10) kategorii D:
a) autobusem,
b) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz
z przyczepy lekkiej,
c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
11) kategorii T:
a) ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym,
b) zespołem pojazdów złożonym z ciągnika rolniczego z przyczepą (przyczepami)
lub pojazdem wolnobieżnym z przyczepą (przyczepami),
c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
12) kategorii B+E, C+E lub D+E – pojazdem określonym odpowiednio w prawie
jazdy kategorii B, C lub D, łącznie z przyczepą (przyczepami), przy
czym w zakresie kategorii B+E dopuszczalna masa całkowita ciągniętej
przyczepy nie może przekraczać 3,5 t;
13) kategorii C1+E – zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej
12 t, składającym się z pojazdu ciągnącego określonego w
prawie jazdy kategorii C1 i przyczepy;
14) kategorii D1+E – zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej
nieprzekraczającej 12 t, składającym się z pojazdu ciągnącego określonego
w prawie jazdy kategorii D1 i przyczepy;
15) kategorii B i C1+E, B i D1+E, B i C+E lub B i D+E – zespołem pojazdów
określonym w prawie jazdy kategorii B+E;
16) kategorii C+E i D – zespołem pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii
D+E. 2. Zespołem pojazdów, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. c, którego dopuszczalna
masa całkowita przekracza 3,5 t, może kierować osoba, która zdała część praktyczną
egzaminu państwowego, potwierdzoną wpisem do prawa jazdy.
Co ciekawe zniknie zapis o tym, że DMC przyczepy ma być mniejsze od masy własnej samochodu ale i tak o masy "dbają" pozycje O.1 i O.2 dowodu rejestracyjnego samochodu ciągnącego
w ubiegłym tygodniu miałem ciekawą przygodę:
jadę moim ulubionym kombi z tyłu zachaczyłem sobie dwuosiówkę
zatrzymuje mnie pan policjant ogląda dokumenty i mówi:
1695kd DMC auta + 2000kg DMC przyczepki = 3695kg
GDZIE MA PAN VIATOLLA?
nie pozostało mi nic innego jak zrobić głupi pysk i udawać że nie wiem o co chodzi - pan władza odpuścił temat, ale wziął mi dowód od auta za brak oświetlenia tablicy rejestracyjnej
czyli pozostaje szukać przyczepki która nie wazy więcej jak DMC 990 kg w moim przypadku lub robić kat.E ale to 1200 zł uważam że za dużo jak za E.
Chyba jak uzbieram i przemyśle to zrobię tak jak żona mówi kupimy Kampera lepiej się śmiga jak z przyczepą, alo to jeszcze plany i najpierw wypożyczę i zobaczę czy mi się to aż tak podoba zanim wydam kase.
[b]SPOT OLSZTYN ostatni piątek miesiąca godz.19.00 parking przed TP SA
OK, to zespol pojazdow bedzie mogl miec te 4250kg.
Ale to bedzie obowiazywac tylko tych co zdadza po lutym 2012, a stare uprawnienia to co, uaktualnic je trzeba bedzie, czy z automatu B bedzie na auto do 3,5t oraz zespol 4250kg
Z przyczepą lekką można aktualnie prowadzić zespół do 4250kg na samą kategorię B ale jak już przyczepa lekka nie jest (DMC>750kg) to w tej chwili jest wymagane B+E. Nowe przepisy doprecyzowują tylko to co jest obecnie interpretacją kodeksu drogowego i przy okazji wprowadzają jakby rozszerzenie kategorii B do prowadzenia zespołu pojazdów o łącznym DMC do 4250kg (gdy przyczepa inna niż lekka) ale po zdaniu egzaminu i odpowiedniej adnotacji w prawku. Ja bym takie uprawnienie nazwał np. kat. B+E1 Kat. B+E jest pełniejsza bo autem można ciągnąć przyczepę o DMC do 3500kg
Komentarz