superb + dokupic xenon, zupelnie inny komfort na trasie
Abonament RTV i monity pocztowe - prawne pytanko
Zwiń
X
-
Abonament RTV i monity pocztowe - prawne pytanko
Właśnie trafił mi się taki przypadek, co prawda już raz udało mi się uzyskać umorzenie w całości, jednak tam sytuacja była bezsporna, właściciel odbiornika spełniał kryteria do zwolnienia go z obowiązku - trzeba było tylko przychylność Urzędu uzyskać bo nie złożył oświadczenia,
ale teraz jest inaczej ....
małżonek osoby, która zarejestrowała odbiornik spełnia kryteria do zwolnienia z opłaty, ale sama osoba, na którą jest odbiornik zarejestrowany już nie ...... nie mogę się doszukać tego, co decyduje, czy wspólne zamieszkiwanie z osobą spełniającą kryteria, czy jakiś inny wariant, wezwanie naturalnie przyszło na osobę, która zgłaszała odbiornik
-
-
Maicroft, widzę, że od razu złapaliście temat, jaka luka jest w przepisach, w mojej ocenie fakt użytkowania odbiornika w gospodarstwie domowym, w którym zamieszkuje osoba uprawniona do ulgi / zwolnienia powinien decydować - bo w sumie to co stałoby zarejestrować odbiornik na 75 letnią babcię inwalidkę - skoro również NIE widzę powiązania TV z danym lokalem a tylko z DANĄ osobą ?
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez macherstudioMaicroft, widzę, że od razu złapaliście temat, jaka luka jest w przepisach, w mojej ocenie fakt użytkowania odbiornika w gospodarstwie domowym, w którym zamieszkuje osoba uprawniona do ulgi / zwolnienia powinien decydować - bo w sumie to co stałoby zarejestrować odbiornik na 75 letnią babcię inwalidkę - skoro również NIE widzę powiązania TV z danym lokalem a tylko z DANĄ osobą ?
Albo rejestrują na ojca inwalidę bo ma parkowanie w centrum możliwe i za darmo.
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez macherstudiokazik4x4, mocne i na tyle inspirujące, że właśnie siadam do przygotowania zapytania do ministerstwa finansów w tej sprawie -to czemu ludzie tak nie robią z TV ?
Bo w ministerstwie finansów zaraz wymyślą przepis, że skoro razem z osobą zwolnioną z abonamentu mieszka osoba niepodlegająca takiemu zwolnieniu, to albo ma płacić 1/2 abonamentu lub płacić podatek od korzyści jaką osiąga z tytułu oglądania TV za free
Komentarz
-
-
Art. 2.
1. Za używanie odbiorników radiofonicznych oraz telewizyjnych pobiera się opłaty abonamentowe.
2. Domniemywa się, że osoba, która posiada odbiornik radiofoniczny lub telewizyjny w stanie umożliwiającym natychmiastowy odbiór programu, używa tego odbiornika.
5. Niezależnie od liczby odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych używanych przez :
1) osoby fizyczne w tym samym gospodarstwie domowym lub w samochodzie stanowiącym ich własność,
- uiszcza się tylko jedną z opłat, o której mowa w art. 3 ust. 1.
6. Gospodarstwem domowym, w rozumieniu przepisów niniejszej ustawy, jest zespół osób mieszkających i utrzymujących się wspólnie albo jedna osoba utrzymująca się samodzielnie.
ANALIZA:
1. płaci się za używanie
2. jeśli posiadam sprawny odbiornik - to znaczy się, że go używam
3. używają osoby fizyczne (l.mn) zamieszkałe w jednym (l.poj) gosp. dom
4. gosp dom. definicja jasna
TEZA:
Wystarczy, aby chociaż jedna z osób zamieszkałych w gospodarstwie domowym, używająca odbiornika telewizyjnego, spełniała kryteria do zwolnienia
Komentarz
-
-
Potwierdzeniem tezy jest treść oświadczenia, stanowiącego załącznik do
(Dz.U.2010.29.152) ROZPORZĄDZENIE KRAJOWEJ RADY RADIOFONII I TELEWIZJI
z dnia 16 lutego 2010 r. w sprawie rodzajów dokumentów oraz wzoru oświadczenia potwierdzających uprawnienia do zwolnień od opłat abonamentowych
(Dz. U. z dnia 26 lutego 2010 r.)
*****
Ja, .................................................. ..................., zamieszkały/a .................................................. ............
(imię i nazwisko) (adres)
legitymujący/a się dowodem osobistym .................................................. .............. jestem uprawniony/a do zwolnienia od opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych na podstawie ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych (Dz. U. Nr 85, poz. 728, z późn. zm.) oraz innych ustaw.
W mojej ocenie takie oświadczenie złożone jest w powiązaniu z danym adresem - czyli gospodarstwem domowym - czyli skutkuje względem innych nieuprawnionych do zwolnienia - ALE - musi być złożone ! ! ! czyli dla skuteczności, nie wymagane jest samo spełnienie warunków, trzeba złożyć oświadczenie.
Mamy więc pierwszą argumentację prośby o umorzenie: wskazanie na pozostawanie w błędzie, co do tego, że nie wystarczy samo spełnienie kryteriów dla zwolnienia, a bezspornym jest wystąpienie takiego stanu - z argumentacją okoliczności szczególnych a dalej już art. 5 k.c.
Ciekawi mnie jednak, jak zareaguje inkasent w sytuacji, kiedy teraz jeden domownik ma odbiornik zarejestrowany i OPŁACONY ale oświadczenie składa inny domownik z uprawnieniami do zwolnienia ?
[ Dodano: Czw 12 Gru, 13 13:06 ]
Może się czepiam, ale ... w ust. jest mowa o obowiązku opłacania, jest określony moment w którym to obowiązek taki powstaje - pierwszy dzień miesiąca następującego po miesiącu w którym dokonano rejestracji odbiornika - ale pytanie brzmi - w jakim terminie powinno się dokonać rejestracji albo inaczej, czy w ogóle jest obowiązek rejestracji, bo skoro mowa o obowiązku opłacania za używanie, ale powstającym DOPIERO po rejestracji to powinno być i to określone.
[ Dodano: Pon 16 Gru, 13 14:38 ]
Zgodnie z Ustawą z dnia 21 kwietnia 2005 r, o opłatach abonamentowych (Dz.U.2005.85.728) opłaty abonamentowe pobiera się w celu umożliwienia realizacji misji publicznej, o której mowa w art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2531 oraz z 2005 r. Nr 17, poz. 141) , przez jednostki publicznej radiofonii i telewizji. Opłaty abonamentowe pobiera się za używanie odbiorników radiofonicznych oraz telewizyjnych. Przy czym wskazać należy, iż wprowadzone zostało domniemanie, iż osoba, która posiada odbiornik radiofoniczny lub telewizyjny w stanie umożliwiającym natychmiastowy odbiór programu, używa tego odbiornika. Obowiązek uiszczania opłaty abonamentowej powstaje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano rejestracji odbiornika radiofonicznego lub telewizyjnego.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu z dnia 25 września 2007 r. w sprawie warunków i trybu rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych (Dz.U.2007.187.1342) rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych, dokonuje się w placówkach operatora publicznego, w rozumieniu ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. Nr 130, poz. 1188, z późn. zm.), z wyłączeniem agentów pocztowych. Odbiorniki podlegają zarejestrowaniu w terminie 14 dni od dnia wejścia w ich posiadanie. Dla realizacji ww. obowiązku koniecznym jest posłużenie się specjalnym formularzem. W terminie 14 dni od dnia przyjęcia wniosku rejestracyjnego operator publiczny zawiadamia użytkownika o nadaniu indywidualnego numeru identyfikacyjnego.
Opłatę abonamentową uiszcza się za każdy odbiornik radiofoniczny i telewizyjny, z tym, że niezależnie od liczby odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych używanych przez: osoby fizyczne w tym samym gospodarstwie domowym lub w samochodzie stanowiącym ich własność, bądź podmioty lecznicze niebędące przedsiębiorcami w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, sanatoria, żłobki, publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne systemu oświaty, publiczne i niepubliczne uczelnie, a także domy pomocy społecznej - w tym samym budynku, zespole budynków lub w samochodach będących w używaniu tych instytucji - uiszcza się tylko jedną z opłat.
Co istotne z punktu widzenia naszego tematu to definicja „gospodarstwa domowego. Gospodarstwem domowym, w rozumieniu przepisów omawianej Ustawy, jest zespół osób mieszkających i utrzymujących się wspólnie albo jedna osoba utrzymująca się samodzielnie. Natomiast odbiornikiem radiofonicznym albo telewizyjnym, w rozumieniu przepisów niniejszej ustawy, jest urządzenie techniczne dostosowane do odbioru programu.
Opłatę abonamentową uiszcza się z góry do 25. dnia miesiąca, za który opłata jest należna. Opłata może być uiszczona z góry za cały rok albo za wybrane miesiące. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji określa, w drodze rozporządzenia, zniżki za uiszczanie opłat abonamentowych z góry za okres dłuższy niż jeden miesiąc. Zgodnie z Rozporządzeniem KRRiT z 07 maja 2013 r. w sprawie wysokości opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych oraz zniżek za ich uiszczanie z góry za okres dłuższy niż jeden miesiąc w 2014 r. (Dz.U.2013.566) wysokość opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych w roku kalendarzowym 2014, po uwzględnieniu zniżek, wynosi:
1) za używanie odbiornika radiofonicznego:
a) 11,45 zł za dwa miesiące,
b) 17,00 zł za trzy miesiące,
c) 33,60 zł za sześć miesięcy,
d) 63,70 zł za rok kalendarzowy;
1) za używanie odbiornika telewizyjnego albo odbiornika radiofonicznego i telewizyjnego:
a) 37,45 zł za dwa miesiące,
b) 55,60 zł za trzy miesiące,
c) 110,00 zł za sześć miesięcy,
d) 208,45 zł za rok kalendarzowy.
Tematem chyba najbardziej interesującym naszych czytelników będzie określenie zasad zwalniania od obowiązku ponoszenia opłat abonamentowych. Zwalnia się od opłat abonamentowych:
1) osoby, co do których orzeczono o:
a) zaliczeniu do I grupy inwalidów lub
b) całkowitej niezdolności do pracy, na podstawie ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353, z późn. zm.), lub
c) znacznym stopniu niepełnosprawności, na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776, z późn. zm.), lub
d) trwałej lub okresowej całkowitej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym, na podstawie ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2008 r. Nr 50, poz. 291, Nr 67, poz. 411 i Nr 70, poz. 416);
2) osoby, które ukończyły 75 lat;
3) osoby, które otrzymują świadczenie pielęgnacyjne lub specjalny zasiłek opiekuńczy z właściwego organu realizującego zadania w zakresie świadczeń rodzinnych jako zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej lub rentę socjalną z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub innego organu emerytalno-rentowego;
4) osoby niesłyszące, u których stwierdzono całkowitą głuchotę lub obustronne upośledzenie słuchu (mierzone na częstotliwości 2.000 Hz o natężeniu od 80 dB);
5) osoby niewidome, których ostrość wzroku nie przekracza 15 %;
6) osoby, które ukończyły 60 lat oraz mają ustalone prawo do emerytury, której wysokość nie przekracza miesięcznie kwoty 50 % przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w roku poprzedzającym, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego;
7) osoby:
a) które mają prawo do korzystania ze świadczeń pieniężnych z tytułu ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593, z późn. zm.),
b) spełniające kryteria dochodowe, określone w ustawie z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992, z późn. zm.),
c) bezrobotne, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 i Nr 70, poz. 416),
d) posiadające prawo do zasiłku przedemerytalnego, określonego w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
e) posiadające prawo do świadczenia przedemerytalnego, określonego w ustawie z dnia 30 kwietnia 2004 r. o świadczeniach przedemerytalnych (Dz. U. Nr 120, poz. 1252),
Zwolnienia te jednak przysługują od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono w placówce pocztowej oświadczenie o spełnianiu warunków do korzystania z tych zwolnień i przedstawiono dokumenty potwierdzające uprawnienie do tych zwolnień. Oznacza to, iż samo spełnienie kryterium przedmiotowego nie decyduje o zwolnieniu, istotne jest złożenie zawiadomienia w sprawie. Zgłoszenie takie realizowane jest na odpowiednim formularzu.
Pamiętać należy, iż osoby już korzystające ze zwolnień od opłat abonamentowych obowiązane są zgłosić placówce pocztowej operatora, zmiany stanu prawnego lub faktycznego, które mają wpływ na uzyskane zwolnienia, w terminie 14 dni od dnia, w którym taka zmiana nastąpiła.
W przypadku stwierdzenia używania niezarejestrowanego odbiornika radiofonicznego lub telewizyjnego pobiera się opłatę w wysokości stanowiącej trzydziestokrotność miesięcznej opłaty abonamentowej obowiązującej w dniu stwierdzenia używania niezarejestrowanego odbiornika. Ustawodawca określił także, iż uiszczenie opłaty karnej nie zwalnia od obowiązku uiszczania bieżącej opłaty abonamentowej za okres od dnia stwierdzenia używania niezarejestrowanego odbiornika.
Kontrolę wykonywania obowiązku rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych oraz obowiązku uiszczania opłaty abonamentowej prowadzi operator wyznaczony w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe. Nadzór nad wykonywaniem kontroli obowiązku rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych oraz obowiązku pobierania opłaty abonamentowej sprawuje minister właściwy do spraw łączności. W przypadku stwierdzenia używania niezarejestrowanego odbiornika radiofonicznego lub telewizyjnego kierownik jednostki operatora wyznaczonego przeprowadzający kontrolę, wydaje decyzję, w której nakazuje rejestrację odbiornika oraz ustala opłatę za używanie niezarejestrowanego odbiornika radiofonicznego lub telewizyjnego. Od decyzji takiej, służy jednak odwołanie do ministra właściwego do spraw łączności.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, na wniosek kierownika jednostki operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe umarza zaległości w płatności opłat abonamentowych, odsetki za zwłokę w ich uiszczaniu oraz opłatę, o której mowa w art. 5 ust. 3, i odsetki za zwłokę w jej uiszczeniu, w przypadku gdy:
1) niemożliwe jest ustalenie podmiotu zobowiązanego do uiszczenia tych opłat lub jego adresu lub
2) podmiot zobowiązany do uiszczenia tych opłat nie posiada majątku, z którego można zaspokoić należności.
Podstawą do umorzenia należności, są ustalenia dokonane przez kierownika jednostki operatora wyznaczonego, a w braku majątku, informacja organu egzekucyjnego o nieskuteczności egzekucji.
Jest jednak i drugi tryb, o charakterze wyjątkowym, który stanowi, iż w wyjątkowych sytuacjach, jeżeli przemawiają za tym szczególne względy społeczne lub przypadki losowe, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji może umorzyć lub rozłożyć na raty zaległości w płatności opłat abonamentowych, odsetki za zwłokę w ich uiszczaniu, opłatę, o której mowa w art. 5 ust. 3, oraz odsetki za zwłokę w jej uiszczeniu. W takim trybie wniosek o umorzenie lub rozłożenie na raty należności podmiot zobowiązany do uiszczania opłat abonamentowych składa samodzielnie do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
OŚWIADCZENIE
Ja, .................................................. ..................., zamieszkały/a .................................................. ............
(imię i nazwisko) (adres)
legitymujący/a się dowodem osobistym .................................................. .............. jestem uprawniony/a do zwolnienia od opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych na podstawie ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych (Dz. U. Nr 85, poz. 728, z późn. zm.) oraz innych ustaw.
.................................................. .. .................................................. ................
(miejscowość i data) (podpis osoby składającej oświadczenie)
Pouczenie:
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o opłatach abonamentowych osoby korzystające ze zwolnień od opłat abonamentowych obowiązane są zgłosić placówce operatora publicznego zmiany stanu prawnego lub faktycznego, które mają wpływ na uzyskane zwolnienia, w terminie 14 dni od dnia, w którym taka zmiana nastąpiła.
Komentarz
-
Komentarz