Ogłoszenie

Zwiń
No announcement yet.

Problem z wentylatorem chłodnicy i temperaturą

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts

  • Problem z wentylatorem chłodnicy i temperaturą

    Witam serdecznie
    Historia zaczyna się w zeszłym roku. Nagle pękł mi króciec przy chłodnicy bo okazało się, że wentylator nie działał. Wymieniona została chłodnica i wiatrak. Jakoś chyba potem wszystko działało. Całkiem niedawno spostrzegłem jednak, że mimo, że pokonam dłuższą trasę, to oba wentylatory stoją w miejscu. Po włączeniu klimy włączają się oba. Teraz w skrócie:
    -oba wiatraki na klimie kręcą się, a normalnie nie chcą
    -temperatura wg wskazań w kokpicie sztywno trzyma 90 stopni
    -termostat sprawny, oryginał
    -po dłuższej trasie wszystkie węże gorące, po krótkiej trasie tylko górne
    -oba czujniki temperatury praktycznie nowe
    -VCDS wskazuje "coolant temperature" w granicach 100-110 stopni
    Podsumowując: wentylatory nie kręcą się, VCDS wskazuje od 100 do 110 stopni podczas gdy wskazówka na pulpicie wskazuje równe 90 stopni. Bezpieczniki sprawdzałem, są ok. Zajrzałem również w te nad akumulatorem. Po zdjęciu kabla drugiego od lewej zgasł prąd w całym samochodzie, a wentylatory zakręciły się. Testy w sekcji Engine w VCDS powodują zakręcenie wentylatora.
    Gdzie szukać przyczyny? Bo nie wierzę, że nie byłoby odpowiedniej temperatury do odpalenia wentylatora. Jakie mogą być skutki takich temperatur dla silnika BFQ w LPG? UPG, uszczelniacze zaworowe? Bo niby to błahostka, jednak boję się potencjalnych skutków.
    Końcowo dodam tylko, że po zdjęciu korka od płynu chłodniczego nie bulgocze ani nic nie wrze.
    Za porady i pomoc serdecznie dziękuję

  • #2
    Sprawdź sobie sterownik klimatyzacji /wentylatorów . Znajduje się pod akumulatorem i odpowiada za załączanie się wiatraków. Ja jeździłem z uszkodzonym i po wizycie u mechanika dowiedziałem się że moja 1.6 bfq włączała wiatrak przy ...116 stopniach. Po podłączeniu innego sterownika wiatraki ruszyły od razu. Kupiłem nowy i czekam co dalej będzie się działo.

    Komentarz


    • #3
      Zaglądałem pod akumulator i zobaczyłem tam jedynie sporo kabli i podłużnicę. Sądząc po obudowaniu w plastik jest to oryginalna instalacja. Żadnego sterownika tam nie widziałem. Jak wygląda to ustrojstwo?

      Komentarz


      • #4
        Zamieszczone przez nowobogacki1 Zobacz wpis
        Zaglądałem pod akumulator i zobaczyłem tam jedynie sporo kabli i podłużnicę. Sądząc po obudowaniu w plastik jest to oryginalna instalacja. Żadnego sterownika tam nie widziałem. Jak wygląda to ustrojstwo?
        Jeśli nie masz nic drutowane to najpewniej tak:

        sterownik wentylatorów octavia - Szukaj w Google

        Siedzi to na lewej podłużnicy od wewenętrznej strony na takiej blaszce, pod aku, od góry przykręcone na 2 śrubki M6.
        Ostatnio edytowany przez Bambek1; 38218.
        ŻONA = Ekspert w każdej dziedzinie.
        Jak ja mam mało czasu na wszystko... ale najlepszy jestem w nic nierobieniu.
        Spalanie - Motostat.pl
        Spalanie - Motostat.pl

        Komentarz


        • #5
          Dokładnie to . W przypadku naszych 1.6 bfq o numerze 1J0919506L. Sterownik jest przykręcony dwoma śrubami od góry (10 -tka) A skutków przegrzań może być wiele. U mnie zaczęła brać olej, a po dłuższej jeździe czuć zapach palonego oleju. Lepiej nie czekać i jechać do kogoś kto ci to profesjonalnie zdiagnozuje. Ja po czytaniu naszego forum i innych mam już mentlik w głowie. Nowy sterownik, który założyłem okazał się wadliwy. Jutro zakładam używkę z końcówką K i niech się dzieje wola nieba. Oczywiście na tym klima nie będzie działać.

          Komentarz


          • #6
            Zamieszczone przez shanzi Zobacz wpis
            Dokładnie to . W przypadku naszych 1.6 bfq o numerze 1J0919506L. Sterownik jest przykręcony dwoma śrubami od góry (10 -tka) A skutków przegrzań może być wiele. U mnie zaczęła brać olej, a po dłuższej jeździe czuć zapach palonego oleju. Lepiej nie czekać i jechać do kogoś kto ci to profesjonalnie zdiagnozuje. Ja po czytaniu naszego forum i innych mam już mentlik w głowie. Nowy sterownik, który założyłem okazał się wadliwy. Jutro zakładam używkę z końcówką K i niech się dzieje wola nieba. Oczywiście na tym klima nie będzie działać.
            Nowy wadliwy? Wiem może się zdarzyć ale to raczej małe szanse.

            Sprawdzałeś cały obwód po kolei? Może gdzieś nie dostaje sygnału - brak napięcia na sterowaniu, uwalony czujnik - więc też nie zwiera i nie odpala wentylatorów.
            Nie wiem jaki kupiłeś ale jak już to zawsze bierz takie elementy w oryginale a nie zamienniki mimo, że drożej to uwierz mi, że się opłaci na przyszłość z nawiązką.

            Aha i śrubka jest M6 a nie "(10-tka)" jak już to może być na klucz "10-tkę" - sorki ale taki już jestem zboczeniec i mnie to razi .
            ŻONA = Ekspert w każdej dziedzinie.
            Jak ja mam mało czasu na wszystko... ale najlepszy jestem w nic nierobieniu.
            Spalanie - Motostat.pl
            Spalanie - Motostat.pl

            Komentarz


            • #7
              Masz rację chodziło o śrubę M6 na klucz" 10-tkę". Następnym razem będę się starał pisać dokładnie. Nie sprawdzałem obwodów bo jestem w tym totalnie zielony, ale czekając na sterownik z końcówką L ( wg aukcji część nowa, tzw OE , czyli chyba fabryczny montaż... lub oryginalna część) udało mi się podpiąć sterownik z końcówką K i tu zaskoczenie : wiatraki ruszyły i klima też działała. Czyli ten nie dedykowany do mojego modelu działał a ten niby właściwy po pierwsze ani wiatraków ani wiatraków​ przy włączonej klimie nie włączał. I tu jest ta zagadka , dlaczego ? Dodam jeszcze że po podpięciu vcds'a wyskoczył mi błąd 18070. Kasowałem go ale wraca . Wydaje mi się że nie ma on wpływu na pracę wentylatorów, ale może się mylę. Jakieś sugestie dlaczego się tak dzieje ?

              Komentarz


              • #8
                18070 - Coolant Fan Control 2: Short to Ground - Drugi bieg wentylatora zwarcie do masy.

                Komentarz


                • #9
                  Nie wiem tak myśę jakbyś rozbrał swoje oba silniki od wentylatorów albo zleć to jakiemuś majsterkowiczowi elektrykowi może masz skończone szczotki i wywala błędy chociaż w takim przypadku to zazwyczaj nie działają wentyle. Sprawdzałeś bezpośrednio z aku na krótko czy oba chodzą na I i II biegu?
                  ŻONA = Ekspert w każdej dziedzinie.
                  Jak ja mam mało czasu na wszystko... ale najlepszy jestem w nic nierobieniu.
                  Spalanie - Motostat.pl
                  Spalanie - Motostat.pl

                  Komentarz


                  • #10
                    Podsumowując wszystko i uzupełniając oraz odpowiadając na posty wyżej:
                    -kupiłem sprawny sterownik wentylatorów z literą K na końcu. Wentylator załączał pierwszy bieg przy 85 stopniach, a później ładnie trzymał temperaturę. Problemem jest jednak wyskakiwanie błędów pod VCDS: 17925 - coś o zasilaniu ECU oraz 18070 - fan control 2 - zwarcie do masy. Poza błędami wszystko wydaje się ok. Może kupiłem zły sterownik?
                    -swojego wykręcić nie mogę za cholerę więc nie wiem jaki mam (śruby tak zardzewiałe, że ani cola ani wd nie pomagają)
                    -zauważyłem jeszcze jedną rzecz. Po odpaleniu na swoim sterowniku nawiewu maksymalnego ciepłego temperatura spada i trzyma równy poziom oraz załączają się oba wentylatory na pierwszym biegu. Po włączeniu zimnego nawiewu po chwili stopują wentylatory, a temperatura rośnie do 110 stopni (oczywiście w kokpicie wskaźnik trzyma równiutkie 90 stopni. Czy to argument za uszkodzeniem sterownika?
                    O dziwo po zdjęciu korka płynu chłodniczego nie widać oznak gotowania bądź nadmiernego ciśnienia. Wolę jednak to rozwiązać gdyż nie chcę szukać silnika bądź remontować tego.

                    Komentarz


                    • #11
                      Nie pocieszę cię, ale kupiłeś zły sterownik. Do silnika AVU, BFQ jest sterownik z końcówką L. ( Ja zamontowałem z końcówką K tylko dlatego że nie miałem oryginalnego pod ręką ). Błąd 18070 może z niego wynikać, u mnie też wystąpił po zamontowaniu tego sterownika(K). Na razie cieszę się z tego że temperatura trzyma się na właściwym poziomie (90 stopni) i szukam "magika" , który podjął by się naprawy oryginalnego sterownika. Nie wiem czy objawy, które opisujesz z ciepłym nawiewem są spowodowane sterownikiem , ale może to być jego wina. Czyli walczymy dalej

                      Komentarz


                      • #12
                        Na całe szczęście mam paragon na całe 20 zł i mogę wymienić go na inny. Zrobię to dziś i dam znać co i jak. Potem będę szukał tylko magika ktory tylko wykręci stary sterownik.

                        Komentarz


                        • #13
                          Hehe, dobry interes, mój był trochę droższy . Dobry magik to więcej tego WD i dobry klucz nasadowy z przedłużką. Ewentualnie wyjęcie akumulatora, ale śruba, która trzyma go od dołu też potrafi być zapieczona ( tak jak u mnie ;P) , grunt to dobre "podejście"

                          Komentarz


                          • #14
                            Zamieszczone przez nowobogacki1 Zobacz wpis
                            Na całe szczęście mam paragon na całe 20 zł i mogę wymienić go na inny. Zrobię to dziś i dam znać co i jak. Potem będę szukał tylko magika ktory tylko wykręci stary sterownik.
                            Nie kombinuj i nie trać czasu na odkręcanie śrub są tak zardzewiałe, że amen nic nie pomoże a tym bardziej takie coś jak WD. Ja u siebie jak wymieniałem chłodnicę to rozwiercałem łby następnie nowe śrubki a właściwe to jedna bo druga została w korpusie sterownika i gwint nasmarowany smarem - tak na przyszłość.
                            ŻONA = Ekspert w każdej dziedzinie.
                            Jak ja mam mało czasu na wszystko... ale najlepszy jestem w nic nierobieniu.
                            Spalanie - Motostat.pl
                            Spalanie - Motostat.pl

                            Komentarz


                            • #15
                              Wymieniłem sterownik na taki z literką L na końcu. Po podłączeniu jest bez zmian i dzieje się to samo. Teraz już jestem w ciemnej, wielkiej d___e. Aż ręce opadają. Ale zastanawia mnie czemuż to tamten sterownik mimo błędu funkcjonował poprawnie. Jeszcze jakieś propozycje?

                              Komentarz


                              • #16
                                Witam. Chyba masz dobry dostęp do części bo robisz te wymiany błyskawicznie . Trochę się zawiodłem bo myślałem, że jak u siebie wymienię na dobry sterownik to będzie po kłopocie, ( koszt naprawy to podobno 150zl....), ale widzę że u ciebie nie dało to efektu :/. Przeczytaj ten wątek może Cię do czegoś naprowadzi Link

                                Komentarz


                                • #17
                                  Zagrzej go powyżej 110 stopni i wtedy obserwuj wiatraki, temperatura robocza tego silnika to 85-110, wg mnie masz wszystko sprawne.

                                  Komentarz


                                  • #18
                                    Maksymalna temperatura którą ujrzałem to 109 stopni. Uważasz, że przy takiej temperaturze wentylatory powinny stać w miejscu? Sądzę, że powinien być minimum pierwszy bieg. Jutro sprawdzę termowłącznik. Może to on jest winowajcą.

                                    Komentarz


                                    • #19
                                      Tak, przy 109 będą stały, powinny ruszyć przy 110-111. Jak będziesz rozgrzewał go od zimnego na wolnych obrotach potrwa to bardzo długo, dlatego przejedź się kawałek aż się porządnie rozgrzeje i wtedy zostaw na wolnych obrotach i rób diagnostykę.

                                      Komentarz


                                      • #20
                                        Ustawienie ciepłego nawiewu powoduje wymuszone otwarcie termostatu (włączana jest grzałka) i obniżenie temperatury płynu, jeśli to nie wystarczy to mogą włączyć się też wentylatory.
                                        Dzieje się tak żeby powietrze przepływające przez nagrzewnice nie było ogrzewane do zbyt wysokiej temperatury.
                                        Podobny efekt wywołuje duże obciążenie silnika.
                                        Wszystko jest opisane w Link

                                        Komentarz


                                        • #21
                                          Po przetarganiu Skody trasą 70 km przy prędkościach 120-150 km/h (stałe jednolite obciążenie) i zatrzymaniu wentylatory stały, woda się nie gotowała, dolny wąż był lekko ciepły, a górne rozsądnie gorące (można było je dotknąć na sekundę), chłodnica letnia. Węże były napięte, ale nie były ani twarde ani spuchnięte. Więc? ;> Może jednak termowłącznik albo nieszczęsny termostat? Albo to ja sobie wmawiam usterkę której nie ma? Choć po tym co pisałem wcześniej nie stawiam na to, a nie sądzę też aby ten silnik był tak bardzo niewysilony.

                                          Komentarz


                                          • #22
                                            Mam termowłącznik (czujnik w chłodnicy). Powinien być on 3-pinowy? jest on zanurzony bezpośrednio w płynie w chłodnicy?

                                            Komentarz


                                            • #23
                                              Sluchajcie to jak jest z tym sterownikiem 1J0919506L. Jestem po wizycie u mechanika i stwierdzil ze padl sterownik. Rekomenduje jedynie wymiane na taki sam, ale koszt 800zl (moja skodzina 1.6 BFQ)

                                              Komentarz


                                              • #24
                                                Gdzie Ci taką cenę podali, w ASO ? Na allegro chodzą nowe po 300 - 400 zł .

                                                Komentarz


                                                • #25
                                                  Odgrzeje kotleta. Dziś po przejechaniu 1000km po wymianie sterownika na tego z literką M, spadło mi zużycie oleju. Ostatnio dolałem prawie 0,5 litra, dziś "tylko" 0,2l . Wiem, że teraz na pewno włączają mi się wiatraki i termostat nie otwiera się powyżej 100 stopni , tylko wcześniej. Prawie powód do radości

                                                  Komentarz

                                                  POWRÓT NA GÓRĘ
                                                  Pracuję...
                                                  X