I rowniez podziekowal za bardzo mile i liczne spotkanko. Do nastepnego, juz niebawem
30-lecie ©KODY Garde
Zwiń
X
-
30-lecie ©KODY Garde
W październiku 1981 roku w filii zakładów ©KODY w Kvasinach uruchomiono seryjną produkcję następcy legendarnego modelu 110R – ©KODY Garde.
Prace rozwojowe nad nowym coupe marki ©KODA, oznaczonym wewnętrznym kodem ©743 i handlową nazwą Garde, rozpoczęto w roku 1977. Podobnie, jak miało to miejsce w przypadku słynnego poprzednika, głównych odbiorców tego modelu upatrywano wśród mieszkańców krajów kapitalistycznych. Kierowane tam egzemplarze oznaczano symbolem 120R Coupe bądź nazwą Rapid.
Mimo, że Garde w znacznej części bazowało na rozwiązaniach technicznych powszechnie znanych z podstawowego modelu sedan 120LS (rodziny ©742), to równocześnie wniosło do handlowej oferty marki kilka opracowań, typowych dotąd dla wyczynowego dziedzictwa modelu 130 RS. Należały do nich np. zębatkowa przekładnia kierownicza czy niezależne zawieszenie kół tylnych oparte o układ skośnych wahaczy.
Elementy te, podobnie jak rozwiązania stylistyczne obecne w Garde od początku produkcji, wprowadzano do podstawowej rodziny ©742 (105-120) stopniowo i w późniejszym okresie.
Napędzane 58-konnym silnikiem o objętości 1174 ccm Garde od maja 1982 roku było wytwarzane także w bratysławskiej fabryce BAZ - tej samej, w której dziś powstaje najmniejszy model marki - Citigo. Po modernizacji przeprowadzonej w sierpniu 1984 roku, ofertę silników modelu uzupełniono o jednostkę o pojemności 1289 ccm sprzężoną z pięciostopniową przekładnią.
W roku 1987 zakończono produkcję modelu w Bratysławie, a ofertę modelu z Kvasin uproszczono - odtąd wszystkie pojazdy nosiły nazwę Rapid i posiadały mocniejszy silnik 1.3, w wybranych wersjach przystosowany do spalania benzyny bezołowiowej lub nawet (wyłącznie na eksport) zasilany wtryskiem paliwa.
Historia modeli Garde/Rapid zakończyła się w pierwszych tygodniach roku 1990 - łącznie powstało około 45 tysięcy egzemplarzy wszystkich odmian tego, niezwykle poszukiwanego dziś przez miłośników marki, modelu.
Dla ©KODA PR Portal opracował Tomasz Orlik, „Automobilista”
-
-
Skodzie przynajmniej się udało z Rapidem i wcześniej wersją Garde u nas niestety Polonez Coupe i 3d okazały się niewypałami :roll:Moje MU: http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=586830#586830
6n leichtwagen: http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...=886072#886072
Rozpórki, mocowania foteli: http://gorny-sport.pl/
Komentarz
-
Komentarz