Analiza UOA - zużyciowa oleju - Castrol LL 5w30
auto Skoda Octavia III 1.4 TSI CZDA 2015 rok
Interwał 30.000 km od 120.000 - 150.000 km.
Czas od grudzień 2017 do wrzesień 2018
Bez dolewek - ubytek nieznany
Nie są stosowane płukanki
Tryb jazdy 99% trasa
Styl jazdy spokojny / normalny
Olej Octavia po 30 kkm-1.jpg
Aby mieć punkt odniesienia najpierw popatrzmy na parametry fabryczne oleju z oficjalnej strony producenta:
https://msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/47535CA529676A6B80257E6F004EE386/$File/BPXE-9YP6T2.pdf
Lepkość kinematyczna w 40°C - 66
Lepkość kinematyczna w 100°C - 11.6
TBN - producent nie podaje
Olej ma zwiększoną lepkość przy 40C - 87,20 i przy 100C 13,6 - czyli zrobiło się "grube" 5w40
Poziomy głównego pakietu dodatków są ok. ale widać bardzo niski poziom tytanu (dodatek antyzużyciowy) - w nowym oleju zwykle ok. 20
TBN - (odczyn zasadowy) - 1,64 - wartość bardzo niska niekorzystna - przyjmując że nowy olej w tej normie ma wartość na poziomie 6-7 - to stracił właściwości zasadowe - neutralizujące/ myjące, utrzymujące czystość w silniku
TAN - (zakwaszenie) - 5,24 - wysoka wartość bardzo niekorzystna , wielokrotnie przekracza poziom TBN - ryzyko szlamów, nagarów, korozji
Brak zawartości paliwa w oleju
Zużycie metali - żelazo podwyższone, aluminium podwyższone
Nitracja - 12 wartość podwyższona - ryzyko osadów i szlamów
Oksydacja - 25 - podwyższona - mamy zwiększoną lepkość oleju
Podsumowanie:
analiza wykazała że olej "poddał się" przy 30 kkm, przy optymalnych warunkach pracy - bo co może być lepszego jak długie trasy i spokojna jazda? TAN/TBN wartość krytyczna, lepkość zwiększona czyli olej już robił się powoli "żelem", do tego szlam i nagar a to prowadzi do poważnych awarii silnika i osprzętu (turbo).
Jest jeszcze jedna ważna informacja z tego badania wynikająca. Mimo "upadku" parametrów oleju komputer auta, który ma za zadanie (oficjalnie) monitorować parametry oleju, nie pokazał komunikatu o wcześniejszej zmianie, a ta była konieczna. Komunikat pokazał się normalnie przy przebiegu 30.000 km od ostatniej zmiany.
13,6
Analizy chemiczne - samochodowy olej silnikowy (UOA i VOA)
Zwiń
To jest podklejony temat.
X
X
-
Nie ten dział, on tylko jest do analiz. Poszukaj w wątkach jaki olej do benzyniaka i TDI.
Zostaw komentarz:
-
-
Gdzie Eurola Syntence 5W30 kupić w detalu i z pewnego zródła (czyli allegro odpada)? Miałem wlać Millersa XF ale coś czuje, że jest tak jak z Motulem - czyli mocny marketing na forach.
Zostaw komentarz:
-
-
Zamieszczone przez cytrynowiec Zobacz wpis
Standardowa dawka 140 ml na 4 litry.
Zostaw komentarz:
-
-
Jestem ciekaw wyników po 30kkm na takim zestawie -oczywiście teoretycznie bo nie namawiam wręcz odradzam.
Utlenienie na bardzo małym poziomie -sadze ze faktycznie to może 2 lata sobie poleżeć w misce jeśli ktoś przebiegów nie robi
Zostaw komentarz:
-
-
Zostaw komentarz:
-
-
WOW, przeciez tutaj jest praktycznie zerowe zuzycie silnika, jakby tak zmieniac co 10kkm na to samo to ten silnik nawet za 2miliony km nie zuzyje sie tak jak inny na longlifie po 200tyskm
Zostaw komentarz:
-
-
Zamieszczone przez cytrynowiec Zobacz wpisAnaliza UOA Eurol FS 0w30 + AR9100 na dystansie 10 kkm.
Auto Skoda Octavia III 1.4 TSI CZDA 2015 rok.
Interwał 10 kkm od 90 kkm do 100 kkm
Czas od końca czerwca do początku października
Bez dolewek , ubytek może 100-150 ml
Przed zmianą zastosowana płukanka Archoil 2820 (ok. 30 min)
Silnik bez osadów, w środku czysty
Filtr powietrza - Filtron
Tryb jazdy 50% trasa / 50% miejska i podmiejska
Styl jazdy ogólnie normalny czasami dynamiczny
0001.jpg
Olej zachował swoje parametry lepkościowe w 40C i 100C tak jak nowy (wystarczy porównać z VOA)
Zawartości pakietu dodatków oleju wapń, ZDDP – bez znaczących różnic , poziomy jak w przypadku nowego oleju
Bor i potas – dzięki dodatkowi Archoil 9100 (Bor + 900 ppm do nowego oleju) widać bardzo duże dawki przeciw zużyciowe (bez podwyższania popiołów) a po poziomie potasu widać że wytworzyła się mocna powłoka ochronna w silniku (dzięki za podpowiedź @Wlyszkow)
TBN (odczyn zasadowy) - 5,69 dobry poziom jeszcze z zapasem
TAN (zakwaszenie) - 3,84 na jeszcze bezpiecznym poziomie
Brak zawartości paliwa w oleju
Zużycie metali (części silnika) żelazo – 4 ppm – bardzo niski poziom, bardzo dobra wartość
Reszty zużycia metali brak
Nitracja (azotowanie oleju) - 9 (wzrost +4 do świeżego oleju) – dobry poziom, brak ryzyka osadów, szlamów.
Oksydacja (utlenianie)– 19 (+11 do świeżego oleju) jak widać po lepkości oleju i zużyciu silnika absolutnie na zadowalającym poziomie
Podsumowanie:
Analiza wykazała, bardzo małe zużycie części metalowych silnika oraz osprzętu w interwale 10kkm. Parametry oleju i dodatku wykazały dobry poziom, z zapasem na wydłużenie przebiegu o 2-3 kkm jak nie więcej.
Zostaw komentarz:
-
-
Zamieszczone przez pedros Zobacz wpisBardzo dobry argument za jakością oleju opartego o normy 504507 wraz AR9100.
Zostaw komentarz:
-
-
Nie mam pytań - czyli producenci musza jednak wprowadzić elektroniczna destrukcje aut bo jak widać silnik wbrew planom nie skończy się tak szybko
Bardzo dobry argument za jakością oleju opartego o normy 504507 wraz AR9100.
Zostaw komentarz:
-
-
Analiza UOA Eurol FS 0w30 + AR9100 na dystansie 10 kkm.
Auto Skoda Octavia III 1.4 TSI CZDA 2015 rok.
Interwał 10 kkm od 90 kkm do 100 kkm
Czas od końca czerwca do początku października
Bez dolewek , ubytek może 100-150 ml
Przed zmianą zastosowana płukanka Archoil 2820 (ok. 30 min)
Silnik bez osadów, w środku czysty
Filtr powietrza - Filtron
Tryb jazdy 50% trasa / 50% miejska i podmiejska
Styl jazdy ogólnie normalny czasami dynamiczny
0001.jpg
Olej zachował swoje parametry lepkościowe w 40C i 100C tak jak nowy (wystarczy porównać z VOA)
Zawartości pakietu dodatków oleju wapń, ZDDP – bez znaczących różnic , poziomy jak w przypadku nowego oleju
Bor i potas – dzięki dodatkowi Archoil 9100 (Bor + 900 ppm do nowego oleju) widać bardzo duże dawki przeciw zużyciowe (bez podwyższania popiołów) a po poziomie potasu widać że wytworzyła się mocna powłoka ochronna w silniku (dzięki za podpowiedź @Wlyszkow)
TBN (odczyn zasadowy) - 5,69 dobry poziom jeszcze z zapasem
TAN (zakwaszenie) - 3,84 na jeszcze bezpiecznym poziomie
Brak zawartości paliwa w oleju
Zużycie metali (części silnika) żelazo – 4 ppm – bardzo niski poziom, bardzo dobra wartość
Reszty zużycia metali brak
Nitracja (azotowanie oleju) - 9 (wzrost +4 do świeżego oleju) – dobry poziom, brak ryzyka osadów, szlamów.
Oksydacja (utlenianie)– 19 (+11 do świeżego oleju) jak widać po lepkości oleju i zużyciu silnika absolutnie na zadowalającym poziomie
Podsumowanie:
Analiza wykazała, bardzo małe zużycie części metalowych silnika oraz osprzętu w interwale 10kkm. Parametry oleju i dodatku wykazały dobry poziom, z zapasem na wydłużenie przebiegu o 2-3 kkm jak nie więcej.
Zostaw komentarz:
-
-
No nieźle wyszło. Potwierdza się, ze oleje z 508/509 są z dużą zawartością PAO bo zapewne norma wymusza zastosowanie takiej bazy. Temperatura płynięcia i zapłonu rewelacja. CCS też rewelacja. Noack bez rewelacji ale to w końcu 0W20. Pakiet średni (typowy dla C3) więc jest uzasadnione doprawienie go Archoilem i powinno być dobrze.
Przydała by się analiza UOA po 15 tys. w jakimś TSI (im mocniejszy tym lepiej) wtedy będzie wiadomo czy się zatrze czy nie. Ale po tym co tu widzę to obstawiam, ze się nie zatrze.
Zostaw komentarz:
-
-
Zamieszczone przez pedros Zobacz wpiscytrynowiec pkt 12. Nie mam pytań. Myśle ze to utnie dyskusje. Coraz bardziej jestem przekonany do mojego konceptu ten olej plus wzmacniacz AR9200 zamiast 507.00 ale to dygresja i nie to miejsce.
Ale ta analiza pokazuje ze nie ma obaw przed zrywaniem filmu tam gdzie takie obawy pojawiają się.
dzieki za determinację i ze Wam chce się.Co do meritum, to np. w porówanaiu z M1, tam jest jednak inaczej pod katem baz i pakietu dodatków.
Przesłanki były, że będzie mocno,U mnie wlatuje do silnika bardzo niedługo ale czy z AR i jeżeli tak, to z jakim to się okaże. Zima idzie
Zostaw komentarz:
-
-
Samsung89 użyłem skrótu myślowego ale jak tylko będę miał możliwość edycji to poprawię. Tylko niech mi admin da możliwość, bo takowej nie mam.
Zostaw komentarz:
-
-
cytrynowiec pkt 12. Nie mam pytań. Myśle ze to utnie dyskusje. Coraz bardziej jestem przekonany do mojego konceptu ten olej plus wzmacniacz AR9200 zamiast 507.00 ale to dygresja i nie to miejsce.
Ale ta analiza pokazuje ze nie ma obaw przed zrywaniem filmu tam gdzie takie obawy pojawiają się.
dzieki za determinację i ze Wam chce się.
Zostaw komentarz:
-
-
Zamieszczone przez cytrynowiec Zobacz wpis12. Widmo IR potwierdziło wcześniejsze przypuszczenia i wskazuje na pełną bazę syntetyczną (PAO 4st. pow. 80%)
Ten olej sklada sie z PAO jako olej bazowy. Nie bierzemy pod uwage nosnika dla dodatkow.
Zostaw komentarz:
-
-
Zamieszczone przez Sebastian_M26 Zobacz wpisI jeszcze napisz że ma niski hths 2,6 gdzie tsi było konstruowane na min. 3,5 czyli przy przeciażeniu będzie scierać pierścienie i panewki
Zostaw komentarz:
-
-
I jeszcze napisz że ma niski hths 2,6 gdzie tsi było konstruowane na min. 3,5 czyli przy przeciażeniu będzie scierać pierścienie i panewki
Zostaw komentarz:
-
-
Ponownie dzięki uprzejmości firmy Prager która jest wyłącznym importerem w Polsce olejów holenderskiej firmy Eurol zamieszczam analizy VOAEurol LV 0w20. Analizy zostały przeprowadzone w dwóch certyfikowanych laboratoriach w Polsce : Polaris i Polwax.
Specjalne podziękowania dla Samsung89 oraz @Wlyszkow za pomoc w opisie widma IR.
Eurol Syntence LV 0w20
VW 508.00 / 509.00 – oficjalna aprobata
VW TL 52577
Porsche C20
EUROL-SYNTENCE-LV-0W20 skład-1.jpg- Olej posiada najnowszą specyfikację VW 508.00 / 509.00 oraz VW TL 52577, która przeznaczona jest dla nowej generacji silników grupy VAG –EA888 Gen III (TSI oraz TDI)
- Spełnia standardy SAE dotyczące zakresu lepkości 0w20
- Lepkość w 40C – 39,6 - jest w dolnym zakresie i można uznać go jako jeden z bardziej ekonomicznych w tym zakresie.
- Lepkość w 100C – 8,0 standardowa – mieszcząca się prawie po środku zakresu (od 6,9 do 9,3).
- Indeks lepkości VI – 180 – wysoka i bardzo dobra wartość, olej działa w szerokim zakresie temperatur.
- Pakiet dodatków standardowy z poziomem typowym dla mid saps , ZDDP cynk i fosfor, detergenty oparte na wapniu + mały dodatek magnezu. Bor jako bezpopiołowy dyspergator utrzymujący zanieczyszczenia w zawiesinie.
- TBN – 7,57 - właściwości zasadowe oleju (odporność na zakwaszanie) , nie najwyższe ale dobre i wystarczające.
Eurol LV 0w20 parametry-1.jpg
8.Lepkość strukturalna (CCS -35C) – 3380 (norma <6200) – bardzo niska i doskonała wartość, olej jest bardzo płynny w niskich temperaturach, ułatwia rozruch.
Pośrednio wskazuje to na wysokiej jakości pełno syntetyczne bazy olejowe użyte do produkcji.
9.Temperatura zapłonu w tyglu otwartym – 234C – bardzo dobra, a szczególnie jak na olej 0w20 – wysoka termo stabilność , znowu duży plus.
10.Temperatura płynięcia -60C – jedna z najniższych temperatur płynięcia dla olejów, w naszych warunkach zimowych duży zapas, spokojnie da sobie radę także na dalekiej północy.
Następna informacja, że mamy tu do czynienia z najlepszymi bazami syntetycznymi w dużej ilości.
11..Odparowalność NOACK 11,5% - bez rekordów, typowa dla tej lepkości spełniająca z zapasem normę <13%.
Eurol LV 0w20 widmo-1.jpg
12. Widmo IR potwierdziło wcześniejsze przypuszczenia i wskazuje na pełną bazę syntetyczną (PAO 4st. pow. 80%) z dodatkiem estrów. Nie ma wątpliwości, to pełen syntetyk.
Podsumowanie:
Olej Eurol Syntence LV 0w20 to nowoczesny w pełni syntetyczny olej, oparty na najlepszych bazach IV i V grupy - PAO i Estrach. Jest ekonomiczny, ma świetną pompowalność i jednocześnie wyróżnia się dużą odpornością na wysokie temperatury – parametry tak ważne dla nowoczesnych i wysilonych silników z turbo, a indeks lepkości też nie pozostawia niedosytu.
TBN czy NOACK są typowe ale nie wybitne, za to na koniec mamy bardzo niską temperatura płynięcia, nawet Syberia zimą mu niestraszna
Zostaw komentarz:
-
Zamieszczone przez cytrynowiec Zobacz wpisSilicon?
Napisalem: Podwyzszona ilosc krzemu to z powodu filtra, wkladki K&N.
Olej jest od prawie 6 miesiecy.
Zostaw komentarz:
-
-
Jak widać bogaty olej to i daje radę.Ciakwostką jest ze JPN to przeważnie w30 ale jak widać nie zawsze jest taki obowiązek.Większą jasność w docelowym interwale dałby poziom TAN, choć biorąc pod uwagę praktycznie zero paliwa można być spokojnym .Silicon? Odnośnie zużycia to jest niskie więc tym ciekawsze jest jakby wyglądało to pod koniec interwału tylko nie wiadomo w jakim czasie jest zrobiony ten przebieg.Anyway bardzo dobrze to wygląda - tak trzymać.
Zostaw komentarz:
-
-
UOA
Ponizej moja analiza Meguin Super Leichtlauf 5W-40 - Mitsubishi Colt Czt ca. 220 PS, ca. 4600 km. Jazda czesto sportowa, mieszana z krotkimi/dluzszymi odcinkami. Olej pasuje do tej jednostki napedowej, silnik jak i olej w bardzo dobrym stanie. Podwyzszona ilosc krzemu to z powodu filtra, wkladki K&N.
Załączone plikiOstatnio edytowany przez Samsung89; 46202.
Zostaw komentarz:
-
-
Zamieszczone przez Addi Zobacz wpisTutaj mamy przykład gdzie na widmie IR fala 722cm-1 opada prawie do 12 i mamy niby tylko 15% bazy PAO
Zostaw komentarz:
-
Zostaw komentarz: