Analizy chemiczne - samochodowy olej silnikowy (UOA i VOA)

Zwiń
To jest podklejony temat.
X
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts

  • cytrynowiec
    odpowiedział(a)
    Analiza UOA - zużyciowa oleju - Castrol LL 5w30
    auto Skoda Octavia III 1.4 TSI CZDA 2015 rok
    Interwał 30.000 km od 120.000 - 150.000 km.
    Czas od grudzień 2017 do wrzesień 2018
    Bez dolewek - ubytek nieznany
    Nie są stosowane płukanki
    Tryb jazdy 99% trasa
    Styl jazdy spokojny / normalny

    Olej Octavia po 30 kkm-1.jpg


    Aby mieć punkt odniesienia najpierw popatrzmy na parametry fabryczne oleju z oficjalnej strony producenta:
    https://msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/47535CA529676A6B80257E6F004EE386/$File/BPXE-9YP6T2.pdf

    Lepkość kinematyczna w 40°C - 66
    Lepkość kinematyczna w 100°C - 11.6
    TBN - producent nie podaje



    Olej ma zwiększoną lepkość przy 40C - 87,20 i przy 100C 13,6 - czyli zrobiło się "grube" 5w40
    Poziomy głównego pakietu dodatków są ok. ale widać bardzo niski poziom tytanu (dodatek antyzużyciowy) - w nowym oleju zwykle ok. 20
    TBN - (odczyn zasadowy) - 1,64 - wartość bardzo niska niekorzystna - przyjmując że nowy olej w tej normie ma wartość na poziomie 6-7 - to stracił właściwości zasadowe - neutralizujące/ myjące, utrzymujące czystość w silniku
    TAN - (zakwaszenie) - 5,24 - wysoka wartość bardzo niekorzystna , wielokrotnie przekracza poziom TBN - ryzyko szlamów, nagarów, korozji
    Brak zawartości paliwa w oleju
    Zużycie metali - żelazo podwyższone, aluminium podwyższone
    Nitracja - 12 wartość podwyższona - ryzyko osadów i szlamów
    Oksydacja - 25 - podwyższona - mamy zwiększoną lepkość oleju

    Podsumowanie:
    analiza wykazała że olej "poddał się" przy 30 kkm, przy optymalnych warunkach pracy - bo co może być lepszego jak długie trasy i spokojna jazda? TAN/TBN wartość krytyczna, lepkość zwiększona czyli olej już robił się powoli "żelem", do tego szlam i nagar a to prowadzi do poważnych awarii silnika i osprzętu (turbo).
    Jest jeszcze jedna ważna informacja z tego badania wynikająca. Mimo "upadku" parametrów oleju komputer auta, który ma za zadanie (oficjalnie) monitorować parametry oleju, nie pokazał komunikatu o wcześniejszej zmianie, a ta była konieczna. Komunikat pokazał się normalnie przy przebiegu 30.000 km od ostatniej zmiany.










    13,6

    Zostaw komentarz:


  • cytrynowiec
    odpowiedział(a)
    Nie ten dział, on tylko jest do analiz. Poszukaj w wątkach jaki olej do benzyniaka i TDI.

    Zostaw komentarz:


  • jacog
    odpowiedział(a)
    Gdzie Eurola Syntence 5W30 kupić w detalu i z pewnego zródła (czyli allegro odpada)? Miałem wlać Millersa XF ale coś czuje, że jest tak jak z Motulem - czyli mocny marketing na forach.

    Zostaw komentarz:


  • rOBERTO795
    odpowiedział(a)
    Zamieszczone przez cytrynowiec Zobacz wpis

    Standardowa dawka 140 ml na 4 litry.
    Dla mnie to takie badanie oleju nic nie mowi o oleju.

    Zostaw komentarz:


  • pedros
    odpowiedział(a)
    Jestem ciekaw wyników po 30kkm na takim zestawie -oczywiście teoretycznie bo nie namawiam wręcz odradzam.

    Utlenienie na bardzo małym poziomie -sadze ze faktycznie to może 2 lata sobie poleżeć w misce jeśli ktoś przebiegów nie robi

    Zostaw komentarz:


  • cytrynowiec
    odpowiedział(a)
    Zamieszczone przez rOBERTO795 Zobacz wpis
    Ile ar dolałeś?
    Standardowa dawka 140 ml na 4 litry.

    Zostaw komentarz:


  • robertowicz
    odpowiedział(a)
    WOW, przeciez tutaj jest praktycznie zerowe zuzycie silnika, jakby tak zmieniac co 10kkm na to samo to ten silnik nawet za 2miliony km nie zuzyje sie tak jak inny na longlifie po 200tyskm

    Zostaw komentarz:


  • rOBERTO795
    odpowiedział(a)
    Zamieszczone przez cytrynowiec Zobacz wpis
    Analiza UOA Eurol FS 0w30 + AR9100 na dystansie 10 kkm.
    Auto Skoda Octavia III 1.4 TSI CZDA 2015 rok.

    Interwał 10 kkm od 90 kkm do 100 kkm
    Czas od końca czerwca do początku października
    Bez dolewek , ubytek może 100-150 ml
    Przed zmianą zastosowana płukanka Archoil 2820 (ok. 30 min)
    Silnik bez osadów, w środku czysty
    Filtr powietrza - Filtron
    Tryb jazdy 50% trasa / 50% miejska i podmiejska
    Styl jazdy ogólnie normalny czasami dynamiczny

    0001.jpg

    Olej zachował swoje parametry lepkościowe w 40C i 100C tak jak nowy (wystarczy porównać z VOA)
    Zawartości pakietu dodatków oleju wapń, ZDDP – bez znaczących różnic , poziomy jak w przypadku nowego oleju
    Bor i potas – dzięki dodatkowi Archoil 9100 (Bor + 900 ppm do nowego oleju) widać bardzo duże dawki przeciw zużyciowe (bez podwyższania popiołów) a po poziomie potasu widać że wytworzyła się mocna powłoka ochronna w silniku (dzięki za podpowiedź @Wlyszkow)
    TBN (odczyn zasadowy) - 5,69 dobry poziom jeszcze z zapasem
    TAN (zakwaszenie) - 3,84 na jeszcze bezpiecznym poziomie
    Brak zawartości paliwa w oleju
    Zużycie metali (części silnika) żelazo – 4 ppm – bardzo niski poziom, bardzo dobra wartość
    Reszty zużycia metali brak
    Nitracja (azotowanie oleju) - 9 (wzrost +4 do świeżego oleju) – dobry poziom, brak ryzyka osadów, szlamów.
    Oksydacja (utlenianie)– 19 (+11 do świeżego oleju) jak widać po lepkości oleju i zużyciu silnika absolutnie na zadowalającym poziomie
    Podsumowanie:
    Analiza wykazała, bardzo małe zużycie części metalowych silnika oraz osprzętu w interwale 10kkm. Parametry oleju i dodatku wykazały dobry poziom, z zapasem na wydłużenie przebiegu o 2-3 kkm jak nie więcej.
    Ile ar dolałeś?

    Zostaw komentarz:


  • cytrynowiec
    odpowiedział(a)
    Zamieszczone przez pedros Zobacz wpis
    Bardzo dobry argument za jakością oleju opartego o normy 504507 wraz AR9100.
    I to był jeden z zamiarów tego badania. Dodatkowo w tym interwale był wyjazd wakacyjny do HR, 4 os. dorosłe i klima w auto, a do tego upał i góry. Więc już wszystko jasne dlaczego z nowym olejem poszedł AR 9100.

    Zostaw komentarz:


  • pedros
    odpowiedział(a)
    Nie mam pytań - czyli producenci musza jednak wprowadzić elektroniczna destrukcje aut bo jak widać silnik wbrew planom nie skończy się tak szybko

    Bardzo dobry argument za jakością oleju opartego o normy 504507 wraz AR9100.


    Zostaw komentarz:


  • cytrynowiec
    odpowiedział(a)
    Analiza UOA Eurol FS 0w30 + AR9100 na dystansie 10 kkm.
    Auto Skoda Octavia III 1.4 TSI CZDA 2015 rok.

    Interwał 10 kkm od 90 kkm do 100 kkm
    Czas od końca czerwca do początku października
    Bez dolewek , ubytek może 100-150 ml
    Przed zmianą zastosowana płukanka Archoil 2820 (ok. 30 min)
    Silnik bez osadów, w środku czysty
    Filtr powietrza - Filtron
    Tryb jazdy 50% trasa / 50% miejska i podmiejska
    Styl jazdy ogólnie normalny czasami dynamiczny

    0001.jpg

    Olej zachował swoje parametry lepkościowe w 40C i 100C tak jak nowy (wystarczy porównać z VOA)
    Zawartości pakietu dodatków oleju wapń, ZDDP – bez znaczących różnic , poziomy jak w przypadku nowego oleju
    Bor i potas – dzięki dodatkowi Archoil 9100 (Bor + 900 ppm do nowego oleju) widać bardzo duże dawki przeciw zużyciowe (bez podwyższania popiołów) a po poziomie potasu widać że wytworzyła się mocna powłoka ochronna w silniku (dzięki za podpowiedź @Wlyszkow)
    TBN (odczyn zasadowy) - 5,69 dobry poziom jeszcze z zapasem
    TAN (zakwaszenie) - 3,84 na jeszcze bezpiecznym poziomie
    Brak zawartości paliwa w oleju
    Zużycie metali (części silnika) żelazo – 4 ppm – bardzo niski poziom, bardzo dobra wartość
    Reszty zużycia metali brak
    Nitracja (azotowanie oleju) - 9 (wzrost +4 do świeżego oleju) – dobry poziom, brak ryzyka osadów, szlamów.
    Oksydacja (utlenianie)– 19 (+11 do świeżego oleju) jak widać po lepkości oleju i zużyciu silnika absolutnie na zadowalającym poziomie
    Podsumowanie:
    Analiza wykazała, bardzo małe zużycie części metalowych silnika oraz osprzętu w interwale 10kkm. Parametry oleju i dodatku wykazały dobry poziom, z zapasem na wydłużenie przebiegu o 2-3 kkm jak nie więcej.

    Zostaw komentarz:


  • Samsung89
    odpowiedział(a)
    Hier mal die Gebrauchtölanalys von einem MB C180 mit M274 Motor 1,6 l 156 PS. Der Kraftsoffanteil beträgt 2,02% (Fahrprofil enthält viel Kurzstrecke aber auch ab und an längere Aotobahnetappen). Woher kommt der hohe Kaliumwert?


    Zostaw komentarz:


  • tomek evo
    odpowiedział(a)
    No nieźle wyszło. Potwierdza się, ze oleje z 508/509 są z dużą zawartością PAO bo zapewne norma wymusza zastosowanie takiej bazy. Temperatura płynięcia i zapłonu rewelacja. CCS też rewelacja. Noack bez rewelacji ale to w końcu 0W20. Pakiet średni (typowy dla C3) więc jest uzasadnione doprawienie go Archoilem i powinno być dobrze.
    Przydała by się analiza UOA po 15 tys. w jakimś TSI (im mocniejszy tym lepiej) wtedy będzie wiadomo czy się zatrze czy nie . Ale po tym co tu widzę to obstawiam, ze się nie zatrze.

    Zostaw komentarz:


  • cytrynowiec
    odpowiedział(a)
    Zamieszczone przez pedros Zobacz wpis
    cytrynowiec pkt 12. Nie mam pytań. Myśle ze to utnie dyskusje. Coraz bardziej jestem przekonany do mojego konceptu ten olej plus wzmacniacz AR9200 zamiast 507.00 ale to dygresja i nie to miejsce.
    Ale ta analiza pokazuje ze nie ma obaw przed zrywaniem filmu tam gdzie takie obawy pojawiają się.
    dzieki za determinację i ze Wam chce się.
    Olej na czasie to i OCP na czasie Co do meritum, to np. w porówanaiu z M1, tam jest jednak inaczej pod katem baz i pakietu dodatków.
    Przesłanki były, że będzie mocno ,U mnie wlatuje do silnika bardzo niedługo ale czy z AR i jeżeli tak, to z jakim to się okaże. Zima idzie

    Zostaw komentarz:


  • cytrynowiec
    odpowiedział(a)
    Samsung89 użyłem skrótu myślowego ale jak tylko będę miał możliwość edycji to poprawię. Tylko niech mi admin da możliwość, bo takowej nie mam.

    Zostaw komentarz:


  • pedros
    odpowiedział(a)
    cytrynowiec pkt 12. Nie mam pytań. Myśle ze to utnie dyskusje. Coraz bardziej jestem przekonany do mojego konceptu ten olej plus wzmacniacz AR9200 zamiast 507.00 ale to dygresja i nie to miejsce.
    Ale ta analiza pokazuje ze nie ma obaw przed zrywaniem filmu tam gdzie takie obawy pojawiają się.
    dzieki za determinację i ze Wam chce się.

    Zostaw komentarz:


  • Samsung89
    odpowiedział(a)
    Zamieszczone przez cytrynowiec Zobacz wpis
    12. Widmo IR potwierdziło wcześniejsze przypuszczenia i wskazuje na pełną bazę syntetyczną (PAO 4st. pow. 80%)
    Popraw to prosze, bo pozniej powtarzaja ciagle ten mit typu: Olej pelno syntetyczny to taki, ktory posiada min. 80 % PAO itp.

    Ten olej sklada sie z PAO jako olej bazowy. Nie bierzemy pod uwage nosnika dla dodatkow.

    Zostaw komentarz:


  • cytrynowiec
    odpowiedział(a)
    Zamieszczone przez Sebastian_M26 Zobacz wpis
    I jeszcze napisz że ma niski hths 2,6 gdzie tsi było konstruowane na min. 3,5 czyli przy przeciażeniu będzie scierać pierścienie i panewki
    HTHS nie był badany choć w kartach jest 2.6, a czy silnik będzie się szybciej zużywać to się okaże po analizach UOA. Zresztą taka dysputa to lepiej w odpowiednich tematach o tym jaki użyć olej.

    Zostaw komentarz:


  • Sebastian_M26
    odpowiedział(a)
    I jeszcze napisz że ma niski hths 2,6 gdzie tsi było konstruowane na min. 3,5 czyli przy przeciażeniu będzie scierać pierścienie i panewki

    Zostaw komentarz:


  • cytrynowiec
    odpowiedział(a)


    Ponownie dzięki uprzejmości firmy Prager która jest wyłącznym importerem w Polsce olejów holenderskiej firmy Eurol zamieszczam analizy VOAEurol LV 0w20. Analizy zostały przeprowadzone w dwóch certyfikowanych laboratoriach w Polsce : Polaris i Polwax.
    Specjalne podziękowania dla Samsung89 oraz @Wlyszkow za pomoc w opisie widma IR.

    Eurol Syntence LV 0w20
    VW 508.00 / 509.00 – oficjalna aprobata
    VW TL 52577
    Porsche C20



    EUROL-SYNTENCE-LV-0W20 skład-1.jpg
    1. Olej posiada najnowszą specyfikację VW 508.00 / 509.00 oraz VW TL 52577, która przeznaczona jest dla nowej generacji silników grupy VAG –EA888 Gen III (TSI oraz TDI)
    2. Spełnia standardy SAE dotyczące zakresu lepkości 0w20
    3. Lepkość w 40C – 39,6 - jest w dolnym zakresie i można uznać go jako jeden z bardziej ekonomicznych w tym zakresie.
    4. Lepkość w 100C – 8,0 standardowa – mieszcząca się prawie po środku zakresu (od 6,9 do 9,3).
    5. Indeks lepkości VI – 180 – wysoka i bardzo dobra wartość, olej działa w szerokim zakresie temperatur.
    6. Pakiet dodatków standardowy z poziomem typowym dla mid saps , ZDDP cynk i fosfor, detergenty oparte na wapniu + mały dodatek magnezu. Bor jako bezpopiołowy dyspergator utrzymujący zanieczyszczenia w zawiesinie.
    7. TBN – 7,57 - właściwości zasadowe oleju (odporność na zakwaszanie) , nie najwyższe ale dobre i wystarczające.



    Eurol LV 0w20 parametry-1.jpg


    8.Lepkość strukturalna (CCS -35C) – 3380 (norma <6200) – bardzo niska i doskonała wartość, olej jest bardzo płynny w niskich temperaturach, ułatwia rozruch.
    Pośrednio wskazuje to na wysokiej jakości pełno syntetyczne bazy olejowe użyte do produkcji.


    9.Temperatura zapłonu w tyglu otwartym – 234C – bardzo dobra, a szczególnie jak na olej 0w20 – wysoka termo stabilność , znowu duży plus.

    10.Temperatura płynięcia -60C – jedna z najniższych temperatur płynięcia dla olejów, w naszych warunkach zimowych duży zapas, spokojnie da sobie radę także na dalekiej północy.
    Następna informacja, że mamy tu do czynienia z najlepszymi bazami syntetycznymi w dużej ilości.

    11..Odparowalność NOACK 11,5% - bez rekordów, typowa dla tej lepkości spełniająca z zapasem normę <13%.

    Eurol LV 0w20 widmo-1.jpg

    12. Widmo IR potwierdziło wcześniejsze przypuszczenia i wskazuje na pełną bazę syntetyczną (PAO 4st. pow. 80%) z dodatkiem estrów. Nie ma wątpliwości, to pełen syntetyk.


    Podsumowanie:

    Olej Eurol Syntence LV 0w20 to nowoczesny w pełni syntetyczny olej, oparty na najlepszych bazach IV i V grupy - PAO i Estrach. Jest ekonomiczny, ma świetną pompowalność i jednocześnie wyróżnia się dużą odpornością na wysokie temperatury – parametry tak ważne dla nowoczesnych i wysilonych silników z turbo, a indeks lepkości też nie pozostawia niedosytu.
    TBN czy NOACK są typowe ale nie wybitne, za to na koniec mamy bardzo niską temperatura płynięcia, nawet Syberia zimą mu niestraszna

    Zostaw komentarz:


  • Samsung89
    odpowiedział(a)
    Zamieszczone przez cytrynowiec Zobacz wpis
    Silicon?

    Napisalem: Podwyzszona ilosc krzemu to z powodu filtra, wkladki K&N.

    Olej jest od prawie 6 miesiecy.

    Zostaw komentarz:


  • cytrynowiec
    odpowiedział(a)
    Jak widać bogaty olej to i daje radę.Ciakwostką jest ze JPN to przeważnie w30 ale jak widać nie zawsze jest taki obowiązek.Większą jasność w docelowym interwale dałby poziom TAN, choć biorąc pod uwagę praktycznie zero paliwa można być spokojnym .Silicon? Odnośnie zużycia to jest niskie więc tym ciekawsze jest jakby wyglądało to pod koniec interwału tylko nie wiadomo w jakim czasie jest zrobiony ten przebieg.Anyway bardzo dobrze to wygląda - tak trzymać.

    Zostaw komentarz:


  • Samsung89
    odpowiedział(a)
    UOA

    Ponizej moja analiza Meguin Super Leichtlauf 5W-40 - Mitsubishi Colt Czt ca. 220 PS, ca. 4600 km. Jazda czesto sportowa, mieszana z krotkimi/dluzszymi odcinkami. Olej pasuje do tej jednostki napedowej, silnik jak i olej w bardzo dobrym stanie. Podwyzszona ilosc krzemu to z powodu filtra, wkladki K&N.

    Załączone pliki
    Ostatnio edytowany przez Samsung89; 46202.

    Zostaw komentarz:


  • Samsung89
    odpowiedział(a)
    Zostala poprawiona:PAO 40-55% oraz zawiera AN.

    Zostaw komentarz:


  • Samsung89
    odpowiedział(a)
    Zamieszczone przez Addi Zobacz wpis
    Tutaj mamy przykład gdzie na widmie IR fala 722cm-1 opada prawie do 12 i mamy niby tylko 15% bazy PAO
    To jest stara analiza, bede musial napisac do niego, aby poprawil. Podejrzewam, ze nie tylko ta.

    Zostaw komentarz:

Pracuję...