[O1] luz na kolumnie, nowe auto

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • cezar
    Classic
    S_OCP Member
    • 2008
    • 37

    [O1] luz na kolumnie, nowe auto

    Zamieszczone przez kbjanek
    El Zygmunto,
    na spocie ogolnokrajowym masz sie przypomniec,
    przyjdziemy razem z Andrev3 :P
  • krzys301
    Ambiente
    • 2007
    • 244
    • Octavia I (1U2)
    • BFQ 1.6 MPI 102 KM

    #2
    [O1] luz na kolumnie, nowe auto

    Witam serdecznie.
    Chodzi mi o luz na kolumnie kierownicy, przy ruszaniu prawo- lewo ( silnik na chodzi) slychac stuk, slychac go tez przy przejezdzaniu przez dziury , nierownosci.
    Owy stuk zanika, kiedy wyciagne kierownice maksymalnie do siebie.
    Podejrzewamze to moze byc jakis luz na elemencie umozliwiajacym regulacje dlugosci kolumny.
    w serwisie oczywiscie mnie olewaja mowiac , ze tak ma byc.
    Moze ktos sie z tym spotkal, dzieki z gory za pomoc

    Komentarz

    • robekcool
      RS
      • 2009
      • 2041
      • Octavia II (1Z3)
      • BJB 1.9 TDI PD 105 KM

      #3
      jest odpowiedni dział do komentowania wyczynów serwisów :wink:
      nie ma prawa być luzu w układzie kierowniczym- a nóż, widelec dowód policjant zabierze lub nie daj bóg coś gorszego się wydarzy
      jeśli mają salon, po prostu weź doradcę za :helm i pokaż w czym rzecz :diabelski_usmiech
      www.k-mot.pl
      Specjalizacja VAG, inne marki też naprawiam.
      Autoholowanie.
      Robert Kulma

      Komentarz

      • tom.tom
        Rider
        • 2009
        • 296

        #4
        Stuki na kierwonicy Stuka Stukanie w układzie kierowniczym

        Nareszcie też ktoś o tym pisze !!!

        Kolego ja toczyłem batalię z serwisem (tym bardziej, że zawodowo zajmuje się przekładniami) i nawet mówiłem im, jaka jest przyczyna stuków. Według mojej analizy przyczyna leży w łożysku wałeczkowym, które podpiera ten wałek z wielowypustem łaczący przekładnię oraz kolumnę. Są zbyt duże luzy na tym łozysku, które powinny zaniknąć po podaniu ciśnienia na zawór hydrauliczny. Zawór powinien wytłumiać te luzy. Ale luzy nie zanikają. Tzn niby zanikają, ale jak np. przejeżdżasz przez tory kolejowe to stuka. Gdy wyciągasz kierownicę do siebie, naprężasz cały układ i może dlatego stuki pozornie zanikają. Ale przejedź przez tory kolejowe i będzie stukało.

        W przekładniach do Polo/Fabii też stuka przed podaniem ciśnienia, ale po podaniu ciśnienia już nie. Natomiast w naszych Octaviach 1 stuka. W O1 są to przekładnie z Koyo (a niech ich) i widac oni nie moga sobie z tym poradzić. Niestety sprawdzałem już w kilkunastu Octaviach Tour w paru salonach i we wszystkich tak stuka. Pocieszający jest fakt, że te stuki nie powiększają się z czasem. Moja jedynka ma już 30 000 km i stuki nie powiększyły sie, a mój sasiad ma służbówkę o przebiegu ponad 90 000 i ma tak samo od nowosci.

        Jednym słowem nie zrobimy z tym nic, to wina designu samej przekładni.

        Ja osobiście nieco zmniejszyłem luz pomiedzy kamieniem dociskającym listwę zębatą a nasadką kamienia. W oryginale ten luz ma wynosić od 0,01 do 0,08 mm lub od 0,01 do 0,1 mm na całej drodze skrętu kół (nie wiem jak mają Koyo). Ja ustawiłem go w okolicy 0,01 mm. Stuki nieco się zmniejszyły poprzez mocniejszy docisk zębnika na listwę zębatą, ale nie zniknęły zupełnie. Żeby bezpiecznie zmniejszyc luz bez użycia przyrządów specjalistycznych, musisz zrobić tak: wjechac na kanał, podnieść przód samochodu w górę (oba koła na raz), włączyć silnik, obracać kierownicą w skrajne położenia. W tym czasie druga osoba kręci nasadką o jakieś parę stopni zgodnie z ruchem wsk zegara (uzyj klucza nasadowego chyba 15). Ty na kierownicy musisz wyczuc moment, kiedy drastycznie narośnie opór podczas kręcenia w skrajne pozycje. To jest luz 0,00 mm. Pojawią się też drgania na kierownicy. Znaczy to że musisz wrócić z powrotem o 1 lub 2 st. nakrętką przeciwnie do wsk. zegara. Sam klucz musisz wcześniej zeszlifować od czoła (wiesz na kluczu jest taka faza od wewnątrz), żeby nie ściąć sześciokąta na nasadce którą będziesz kręcił. Są tam takie 3 zagnioty, które mocno trzymają gwint.

        Ale jak napisałem wcześniej, dużo Ci to nie da. Stukać będzie zawsze.

        Uwaga !!! Wyżej opisane czynności wykonujesz na własne ryzyko i nie biore odpowiedzialności za jakiekolwiek następstwa. Utrata gwarancji, wypadek, smierć itd. Pamiętaj, że układ kierowniczy nalezy do układów o najwyższym wpływie na bezpieczeństwo w samochodzie. Gdy zbyt zmniejszysz luz na przekładni, koła nie będa wracały do położenia neutralnego po wyjściu z zakrętu i rozbijesz się.

        Pozdrawiam
        Pozdrawiam tom_tom

        Komentarz

        • robekcool
          RS
          • 2009
          • 2041
          • Octavia II (1Z3)
          • BJB 1.9 TDI PD 105 KM

          #5
          tom.tom, ciekawe. jakoś do tej pory nikt nie raczył o tym poinformować. dzięki.
          co do regulacji luzu-raczej nie polecam choć kaskaderów nie brakuje :shock:
          www.k-mot.pl
          Specjalizacja VAG, inne marki też naprawiam.
          Autoholowanie.
          Robert Kulma

          Komentarz

          • tom.tom
            Rider
            • 2009
            • 296

            #6
            robekcool, czy możesz pomóc i w swojej jedynce sprawdzic takie coś: zdjemij plastik w okolicy pedałów ten co zakrywa przegrodę , zobaczysz jak z przegrody wychodzi wałek od przekładni kierowniczej i łączy się z wałkiem od kierownicy. Weź złap ten wałek od przekładni ręką ze wszystkich sił i szarp w przód i w tył. Zobaczysz jak stuka. A potem poproś kogoś zeby kręcił kierownicą a Ty trzymaj ze wszystkich sił ten wałek. Zobaczysz też jak stuka. Nawet zobaczysz jak się rusza o jakieś 0,2 mm w przód i w tył. Ja t otylko sprawdzałem na mojej Octavii zaraz po wyjeździe z salonu, w innych nie pozwolili sprawdzić

            Tomek
            Pozdrawiam tom_tom

            Komentarz

            • kowal 2002
              RS
              S_OCP Member
              • 2006
              • 5161

              #7
              krzys301, może to nie to, ale miałem takie "luzy" lewo-prawo w Cordobie i okazało się, że były nie dokręcone nakrętki na krzyżakach, na kolumnie kierownicy...
              Jest: Czarna OIIFL Combi 1,8 TSI + DSG
              Była: Czarna OII 1,9 TDI (BXE)

              Komentarz

              • krzys301
                Ambiente
                • 2007
                • 244
                • Octavia I (1U2)
                • BFQ 1.6 MPI 102 KM

                #8
                mam sluzbowke Octavie I z 1.8 T i takiego czegos tam nie ma. Wiec nie we wszystkich skodzinach tak jest

                Komentarz

                • tom.tom
                  Rider
                  • 2009
                  • 296

                  #9
                  Auto: Octavia 1
                  Silnik: 1.6 BFQ
                  warmińsko-mazurskie
                  Dołączył: 14 Lut 2007
                  Skąd: Elbląg
                  krzys301
                  Drive
                  Tzn masz 2 octavie ? to w której jest problem ? rozumiem że w BFQ ? Generalnie mocniejsze wersje mają inne listwy zębate i inne zębniki, są mocniejsze ponieważ działają na nie większe obciążenia. Tak jest np. w przypadku starych Fabii / Fabii RS oraz normalne Polo / Polo GT.

                  Tom
                  Pozdrawiam tom_tom

                  Komentarz

                  • krzys301
                    Ambiente
                    • 2007
                    • 244
                    • Octavia I (1U2)
                    • BFQ 1.6 MPI 102 KM

                    #10
                    niestety, mam prywatnie BFQ i do dzis tego zaluje

                    Komentarz

                    • ruwado
                      RS
                      • 2009
                      • 14885
                      • Octavia IV (NX3)

                      #11
                      Zamieszczone przez tom.tom
                      Niestety sprawdzałem już w kilkunastu Octaviach Tour w paru salonach i we wszystkich tak stuka. Pocieszający jest fakt, że te stuki nie powiększają się z czasem. Moja jedynka ma już 30 000 km i stuki nie powiększyły sie, a mój sasiad ma służbówkę o przebiegu ponad 90 000 i ma tak samo od nowosci.
                      ale, czy to ujemny wpływ na bezpieczeństwo?? czy tylko sobie stuka i trzeba z tym żyć???
                      pozdrawiam - Darek

                      Komentarz

                      • krzys301
                        Ambiente
                        • 2007
                        • 244
                        • Octavia I (1U2)
                        • BFQ 1.6 MPI 102 KM

                        #12
                        i kolumna wymieniona
                        fakt, dopiero trzeci serwis to uznal, ale rzecz normalna stala sie dla mnie wygraną w totka

                        Komentarz

                        • Cubarius
                          Ambiente
                          • 2011
                          • 148

                          #13
                          Ale powstaje pytanie czy jak jest juz ten luz na tych nierownosciach to jest to bezpieczne i tylko denerwuje tych co sa zbyt wyczuleni (ja) czy trzeba cos z nim z robic? Bo czuje to na dziurach, a serwisy mowia, ze wszystko jest OK, ze nie ma luzow itp..... grrrrr. Bo nie wiem czy cos kombinowac, bo to dokladnie tak wyglada jak opisujecie.

                          [ Dodano: Pią 11 Lis, 11 21:46 ]
                          Aaaa auto z 2003r. Wszystko ok tylko ten luz i jak sie czasem hamuje to to samo

                          [ Dodano: Nie 13 Lis, 11 13:19 ]
                          No i co nikt nie zna odpowiedzi na moje pytanie czy skoro ten luz niby normalny to to bezpieczne czy sie z tym uzerac?
                          Aby zawsze dotrzeć do celu...

                          Komentarz

                          • tom.tom
                            Rider
                            • 2009
                            • 296

                            #14
                            Hej,

                            jak pisałem wyżej - te stuki raczej nie ustąpią - musiałbyś przekonstruować nieco przekładnię kierownicza. Te stuki wystepują w przekładni, wymiana kolumny prawdopodobnie nic nie da.
                            Na pocieszenie dodam, że u mnie po przejechaniu ponad 60 tys. stuka dokładnie tak samo (a może nawet mniej), niż po wyjeździe z salonu.
                            Jeżeli wykonasz próby o których piszę powyżej i upewnisz się, że stuki pochodzą z wałka z wielowypustem wchodzącego z przekładni do srodka auta - to takie coś nie ma wpływu na bezpieczeństwo, będzie jedynie wk.....ć. Sprawdzałem też w O1 TDI u sasiada - miał już coś 180 tys. przejechane - i stuka dokładnie tak samo.
                            Pozdrawiam tom_tom

                            Komentarz

                            • Cubarius
                              Ambiente
                              • 2011
                              • 148

                              #15
                              tom.tom, no i chyba racja, bylem dzis w serwisie i powiedzieli mi to samo, ze dopiero jak sie stuki zwieksza to oznacza, ze pojezdzilem juz troche po polskich drogach i wtedy dopiero trzeba wymieniac, ale na razie nie mam sie co martwic
                              Aby zawsze dotrzeć do celu...

                              Komentarz

                              Pracuję...