[O1] Wybuch turbiny

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • misiura
    Classic
    • 2010
    • 19

    [O1] Wybuch turbiny

    AdamB, dam 10% więcej niż Darek :diabelski_usmiech
  • PieTrzaK
    L&K
    • 2009
    • 1323
    • Octavia I (1U2)
    • AXR 1.9 TDI PD 101 KM

    #2
    [O1] Wybuch turbiny

    Może ktoś wyjaśni mi co mogło być przyczyną następującego zjawiska, bo zżera mnie ciekawość.

    Wstęp:
    Auto rodziców kolegi, Octavia 1 z silnikiem ASV, przebieg 92kkm z haczykiem. Świeci się check. Mam kabel, więc się podpinamy, zczytujemy, błąd z czujnikiem G62. Ok, sprawa jasna. Kolega twierdzi, że skoro jestem, to może się przejedziemy, porobimy parę logów żeby było wiadomo co w trawie piszczy. Więc rundka po mieście, silnik rozgrzany, kawał prostej - lecimy.

    Opis sytuacji:
    3 bieg, but w podłogę - turbo trochę przeładowuje. To robimy powtórkę na 4, będzie dłużej. But w podłogę, turbo zaczyna mocniej przeładowywać (dobiło do ~2580 mbar). Przy lekko ponad 4 tys obrotów i zbliżaniu się zakrętu, mówię że starczy.

    I zaczyna się zabawa - kolega wrzucił luz, obroty wyskoczyły poza obrotomierz (na logu, który się zatrzymał z opóźnieniem wyszło 5,4 tys obrotów). Po dojściu do tego poziomu od razu opadły do normalnego poziomu jałowego. Za nami siwo, szybki zjazd w zatoczkę, auto się zdusiło i zgasło. Cała sytuacja od wyskoku obrotów do zgaszenia to może 10 sekund.

    Za samochodem siwo, z pod maski siwo, ściana grodziowa w oleju, za samochodem olejowa ścieżka, pod samochodem coraz większa plama.

    Turbo już zdemontowane - rozerwało je po prostu na pół. Chyba właściwie to uchroniło silnik, bo gdyby cały olej wpompowało do niego to zapewne by się przekręcił.

    I tutaj moje pytania - dlaczego w ogóle auto dostało ataku choroby wściekłego diesla i dlaczego turbo po prostu się przepołowiło?

    Komentarz

    • aniol
      RS
      • 2012
      • 5228
      • Octavia I combi (1U5)
      • ASV 1.9 TDI VP 110 KM

      #3
      PieTrzaK, Nie dostał sie olej na gorącą strone :?: Musiało sie zrobić w turbinie ciśnienie jak szkag
      http://picasaweb.google.com/ocp.maloslask1
      Pozdrawiam ANIOL

      Komentarz

      • PieTrzaK
        L&K
        • 2009
        • 1323
        • Octavia I (1U2)
        • AXR 1.9 TDI PD 101 KM

        #4
        No właśnie gdzieś się ten olej dostał - ale gdzie dokładnie to nie wiem :wink: I jakim cudem też nie wiem. Demontażem i dalszymi pracami przy aucie zajmuje się mechanior właściciela :wink:

        Dzisiaj obejrze sobie owe turbo, może coś wypatrzę :lol:

        I ciśnienie ciśnieniem - ale żeby rozwaliło dość solidną przecież obudowę? Zresztą na logu przy tych obrotach poza skalą dalej pokazało 2580mbar :lol: W innym aucie z ALH widziałem wartość 29xx i nic nie wybuchło :wink: Spodziewałbym się raczej czegoś takiego:

        [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FH1U93rsuys[/youtube]


        EDIT:

        Turbo niestety już oddane w zamian na nowe, ale dostałem fotki - wygląda następująco





        Komentarz

        • przemik
          RS
          • 2012
          • 1610

          #5
          Tak się konczy historia jezdzenia z permanentnie zapieczoną geometrią VTG. Na 3 biegu bylo OK.... ale na 4 kiedy przeladowanie graniczne trawa dłuzej... pekł wirnik strzeliło uszczelnienie i.... efekt jak na zdjęciu.
          A... i jeszcze jedno 2580 mbar to tylko graniczna wartosc MAP Sensora ktorą widzi VAG/VCDS. Pewnie w rzeczywistosci to tam bylo duzo duzo wiecej.
          Przemek
          DIAGNOSTYKA GRUPA VAG
          A6 C4 Avant 2.5 TDi AEL quattro
          80 B3 Limo 1.6 TD SB

          Komentarz

          • krzygaj
            Rider
            • 2008
            • 627
            • Octavia II (1Z3)
            • BKD 2.0 TDI 140 KM

            #6
            A mam pytanie czy zapieczona geometria mogła mieć z tym coś wspólnego?
            Czytam z google, że główną przyczyną jest przepuszczanie oleju przez łożyska :?
            Moja Skodzina

            Skoda Octavia II -
            Opel Astra III -

            Komentarz

            • PieTrzaK
              L&K
              • 2009
              • 1323
              • Octavia I (1U2)
              • AXR 1.9 TDI PD 101 KM

              #7
              Zamieszczone przez przemik
              Tak się konczy historia jezdzenia z permanentnie zapieczoną geometrią VTG.
              Bardzo możliwe, bo auto raczej non stop w mieście. No cóż, stało się - lepiej że prawie pod domem niż gdzieś w trasie. Można przykleić jako ostrzeżenie :wink:

              Zamieszczone przez przemik
              jeszcze jedno 2580 mbar to tylko graniczna wartosc MAP Sensora ktorą widzi VAG/VCDS
              A to dobrze wiedzieć, nauczka na przyszłość. Ale we wspominanym ALH, kolega się zarzeka że widzieli 29xx w logach - możliwe toto?

              I takie pytanie - dlaczego nie właczył się jakiś tryb awaryjny jak doładowanie poszło w kosmos?

              Komentarz

              • alxxx
                RS
                • 2010
                • 1823
                • Octavia I (1U2)
                • ASZ 1.9 TDI PD 130 KM

                #8
                Miałem napisać dokładnie to samo co przemik,

                Zamieszczone przez PieTrzaK
                A to dobrze wiedzieć, nauczka na przyszłość. Ale we wspominanym ALH, kolega się zarzeka że widzieli 29xx w logach - możliwe toto?
                Jak był inny Map sensor..
                VAG - diagnostyka - kodowania - adaptacje - PIN immo - adaptacje kluczyków
                Jeżeli post okazał się pomocny kliknij

                Komentarz

                • WojtekDM
                  Ambiente
                  • 2014
                  • 119

                  #9
                  Przekroczone obroty turbiny i rozerwane koło kompresji, które dokonało dzieła zniszczenia Wcisnęło się między muszlę a talerz, który przez to pękł. Znany temat
                  Skoda Octavia RS Combi 2006
                  BWA w serii 214KM/303Nm, aktualnie 263KM/384Nm, Black Magic
                  http://www.dynamech.pl
                  Serwis & regeneracja turbosprężarek

                  Komentarz

                  • misza_zabrze
                    L&K
                    • 2013
                    • 1371
                    • Octavia II combi (1Z5)
                    • BLR 2.0 FSI 150 KM

                    #10
                    Zamieszczone przez PieTrzaK
                    zaczyna się zabawa - kolega wrzucił luz, obroty wyskoczyły poza obrotomierz
                    I dlatego mnie w pracy nazwali RedCounter, bo tym oto sposobem "rozsadzilem" 2 turbiny w serwisowanych autach. Nie zebym robil cos specjalnie poprostu mam takie szczescie. Ze zawsze trafi na mnie :szeroki_usmiech

                    I tak na marginesie jak pisali wyzej strzelil uszczelniacz, turbina zaczela zasysac olej z miski i tym samym "tracisz" kontrole nad obrotami. Wyciagniecie kluczyka nic nie zmieni silnik bedzie pracowal nadal. Domyslam sie ze jak pracowal tak przez 10 min to turbina wyssala caly olej w misce. Cale szczescie ze Ci korbowod bokiem nie wyszedl bokiem bo i tak sie przytrafialo.

                    W takiej sytuacji najlepiej noga na hamulec najwyzszy bieg (5/6 o ile to ostanie biegi) i dlawisz silnik. Innej metody nie znam no chyba ze zatkanie dolotu powietrza ale 1metoda o wiele szybsza i bezpieczniejsza

                    BTW moze sie okazac po takim zdlawieniu ze masz olej w cylindrach. Dlatego nie powinno sie odrazu krecic rozrusznikiem bo mozna uwalic zawory. To tak na wszelki wypadek jakby komus sie przytrafilo cos takiego


                    PieTrzaK, Mieliscie duuuuzo szczescia ze silnika nie rozwalilo

                    Teraz oprocz nowej turbiny czeka Cie czyszczenie calego dolotu, intercooler-a, i wydechu. Nie zdziw sie jak po zlozeniu wszystkiego bedzie nadal dymic. Poprostu musi sie olej wypalic w calym wydechu. I 3maj kciuki za pierscienie na tlokach , oby daly rade
                    Obecnie -> Skoda OCTAVIA II 2.0 FSI
                    Obecnie -> Seicento 900+LPG
                    Bylo -> Renault LAGUNA II 1.8
                    Bylo ->GOLF 3 1.8

                    Octavia http://forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?t=87045

                    Seicento http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...461776#1461776

                    Komentarz

                    • PieTrzaK
                      L&K
                      • 2009
                      • 1323
                      • Octavia I (1U2)
                      • AXR 1.9 TDI PD 101 KM

                      #11
                      Zamieszczone przez misza_zabrze
                      Wyciagniecie kluczyka nic nie zmieni silnik bedzie pracowal nadal. Domyslam sie ze jak pracowal tak przez 10 min to turbina wyssala caly olej w misce. Cale szczescie ze Ci korbowod bokiem nie wyszedl bokiem bo i tak sie przytrafialo.
                      Klapka gasząca nie pomaga? I silnik pracował z 10 sekund a nie minut :wink:

                      Temat z gaszeniem na najwyższym biegu znam, tutaj nie było na szczęście potrzeby.

                      Zamieszczone przez misza_zabrze
                      PieTrzaK, Mieliscie duuuuzo szczescia ze silnika nie rozwalilo
                      Zgadzam się

                      Zamieszczone przez misza_zabrze
                      Teraz oprocz nowej turbiny czeka Cie czyszczenie calego dolotu, intercooler-a, i wydechu. Nie zdziw sie jak po zlozeniu wszystkiego bedzie nadal dymic. Poprostu musi sie olej wypalic w calym wydechu. I 3maj kciuki za pierscienie na tlokach , oby daly rade
                      To jasna sprawa.

                      [ Dodano: Sob 18 Paź, 14 08:19 ]
                      Zamieszczone przez WojtekDM
                      Znany temat
                      Teraz dla mnie już też :lol:

                      Komentarz

                      Pracuję...