jak otworzysz lewe drzwi to z boku deski rozdzielczej jest klapka a pod nią bezpieczniki
[O2] Klimatyzacja w 5 letniej octavii
Zwiń
X
-
[O2] Klimatyzacja w 5 letniej octavii
Witam,
mam pytanie - co należy zrobić jeżeli chodzi o obsługę klimatyzacji (climatronic) w pięcioletniej octavii (do tej pory klimatyzacja nie była serwisowana)? Jakie elementy należy wymienić, uzupełnić itd. Czy po serwisie klimatyzacja będzie zauważalnie lepiej działać (raczej w chwili obecnej nie narzekam aby coś miało się z nią niedobrego dziać)? Możecie polecić kogoś z okolic Krakowa co zrobi taki serwis porządnie i w rozsądnych pieniądzach? Ile taka przyjemność może kosztować?
Z góry dziękuje za informacje.
Pozdrawiam.
-
-
Zamieszczone przez ocatavia2005(do tej pory klimatyzacja nie była serwisowana)?
-wymiana filtra kabinowego
-serwis klimy (sprawdzenie szczelności, wymiana, oczyszczenie i uzupełnienie czynnika chłodzącego i oliwy)
O I 1,9 TDI AHF < SLX > <1Z1Z (9910)> miłe wspomnienia
O II FL < Ambition > <2G2G> powoli do przodu
=================================================
Komentarz
-
-
rafalis222 , klimę co 2 rok powinno się sprawdzać choćby dlatego czy jest dostateczna ilość w układzie wymaganych połynów, Jak wyżej wspomnialem, sprawdzenie szczelnosci klimatyzacji wraz z uzupełnieniem płynów robi automat, po czym drukuje jakie i w jakich ilosciach uzupełniono płyny. Dodam że jesli jakiegoś preparatu brakuje może dojść do powaznego uszkodzenia układu chłodzenia. Poza filtrem kabinowym innego filtru klimy nie zauwazyłem , podobno jest jeszcze tzw filtr osuszacz, nie mam pojecia co to takiego, nie pytalem w serwisie obsługi.Dipol
Komentarz
-
-
Rocznie z układu klimatyzacji, mimo, że jest hermetyczny, może ubyć 10-15% czynnika chłodzącego i jest to zjawisko normalne. Problem polega na tym, że czynnik chłodzący jest nośnikiem oleju, który smaruje sprężarkę, więc jeśli przez kilka lat nie uzupełniamy czynnika chłodzącego i oleju w nim zawartego, może w skrajnych przypadkach dojść do zatarcia sprężarki. Poza tym, na parowniku klimatyzacji, od którego ochładza się powietrze wpadające do wnętrza samochodu, skrapla się para wodna, co tworzy dobre środowisko do rozwoju bakterii i pleśni. Zarodniki pleśni mogą być szkodliwe dla zdrowia, także raz w roku konieczna jest dezynfekcja układu (są różne sposoby, między innymi wtryśnięcie przez kratki nawiewu w okolice parownika odpowiedniego preparatu, stosowane jest też ozonowanie wnętrza samochodu przy zamkniętym obiegu powietrza). I nie należy czekać, aż z nawiewów zacznie śmierdzieć.
COROCZNY serwis klimy powinien zawierać:
- uzupełnienie czynnika chłodzącego (wraz z olejem), zwykle robią to automatyczne agregaty, ale fachowiec może to też zrobić bez ich udziału (wtłacza odpowiedni gaz z butli dolewając wcześniej ręcznie odpowiednią ilość oleju)
- wymiana filtra kabinowego
- dezynfekcja układu (koniecznie poprzedzona wymianą filtra kabinowego)
Poza tym serwis, w którym od kilku lat serwisowałem klimę w poprzednim aucie (a jest to polecany przez wiele osób serwis specjalistyczny, zajmujący się tylko klimatyzacją) zaleca dodatkowo co 2 lata całkowitą wymianę czynnika chłodzącego wraz z olejem.
Jeśli chodzi o osuszacz, to jest to urządzenie wyłapujące wilgoć z czynnika chłodzącego, co zapobiega korozji układu. Niektórzy zalecają wymianę tego filtra co kilka lat. Pytałem o to w serwisie i według nich wymiana jest niezbędna tylko wtedy, kiedy doszło wcześniej do rozszczelnienia układu. Pan powiedział, że w moim aucie nie jest to konieczne.
Jeśli chodzi o odczuwalne subiektywnie korzyści z serwisu klimatyzacji, to jeśli w układzie brakowało już sporo gazu, to po jego uzupełnieniu najprawdopodobniej zauważymy poprawę skuteczności chłodzenia.
Jeśli więc klima nie była serwisowana od kilku lat, to na pewno czas odwiedzić serwis (najlepiej specjalistyczny, gdzie znają się na rzeczy). Zrób to zanim przyjdą upały i klima będzie musiała pracować z pełną wydajnością przy niedoborze gazu i oleju).
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez ocatavia2005mam pytanie - co należy zrobić jeżeli chodzi o obsługę klimatyzacji (climatronic) w pięcioletniej octavii (do tej pory klimatyzacja nie była serwisowana)?Zamieszczone przez rafalis222o jaki filtr chodzi kabinowy czy jest tam jeszcze jakis ewentualnie gdzie go szukacpozdrawiam - Darek
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez voytekRocznie z układu klimatyzacji, mimo, że jest hermetyczny, może ubyć 10-15% czynnika chłodzącego i jest to zjawisko normalne.
(...)
COROCZNY serwis klimy powinien zawierać:
- uzupełnienie czynnika chłodzącego (wraz z olejem), zwykle robią to automatyczne agregaty, ale fachowiec może to też zrobić bez ich udziału (wtłacza odpowiedni gaz z butli dolewając wcześniej ręcznie odpowiednią ilość oleju)
- wymiana filtra kabinowego
- dezynfekcja układu (koniecznie poprzedzona wymianą filtra kabinowego)
Poza tym serwis, w którym od kilku lat serwisowałem klimę w poprzednim aucie (a jest to polecany przez wiele osób serwis specjalistyczny, zajmujący się tylko klimatyzacją) zaleca dodatkowo co 2 lata całkowitą wymianę czynnika chłodzącego wraz z olejem.
Z tymi corocznymi czynnościami mocno przesadzasz, a wymiana co dwa lata całego czynnika z olejem, to już zupełna przesada. Oczywiście, że serwis zaleca, bo za to kasuje. Dlatego czasem warto posłuchać własnego rozsądku.
Co roku koniecznie trzeba odgrzybić układ i wymienić filtr kabinowy. Co dwa-trzy lata uzupełnić czynnik. A wymiana? Po co skoro podczas uzupełniania wszystkie parametry czynnika chodzącego są przywracane do optymalnych?
Nie dajmy się zwariować Panowie. Podobnie jest ze sposobami czyszczenia - ja czyściłem pianką i efekt jest rewelacyjny. Nie zawsze warto przepłacać. Jak parownik jest zawalony, to i tak trzeba obrać się do niego przezschowek-->dmuchawę a wtedy i tak pianka wydaje się najodpowiedniejsza.
Komentarz
-
-
A propo szczelności hehe ja półtora roku temu dostałem w spadku po braciszku Matiza z klimą (ten z podpisu). Rocznik 2000 i mój brat NIGDY nie wymieniał czynnika chłodzącego - tylko odgrzybiał, bo filtru przeciwpyłkowego Matiz nie ma. Dodam, że klima chłodziła aż miło - zero awarii. Rok temu na wiosnę chciałem wymienić czynnik korygując tym samym "niedopatrzenie" mojego brata, i jakież było zdziwienie pracowników w serwisie jak odzyskali ~85% czynnika z układu :shock:, co prawda odzyskany stary olej był już koloru zgniło-zielonego. Klima do dzisiaj chodzi (10 letnie auto ~123 kkm przebiegu) bez żadnych niepokojących objawów. A w mojej dopiero co nabytej Octavce odpaliłem po mrozach układ, a tam niestety pusto.....już nabita choć serwis ciekłym azotem sprawdzał po kątem nieszczelności i nic nie wykrył - pochłodzimy zobaczymy.
Komentarz
-
-
Dziękuje Wszystkim za odpowiedzi i nakierowanie. Ponowię jedno pytanie znacie jakiś przyzwoity warsztat w okolicach Krakowa gdzie można taką usługę wykonać? ASO pewnie mnie zje finansowo więc nawet nie chce pytać. Co prawda w mojej okolicy jest pełno warsztatów gdzie zajmują się "obsługą klimatyzacji" lub "nabijają klimatyzacje" ale wolałbym kogoś z Waszego polecenia. Ewentualnie czym się kierować przy wyborze tego rodzaju serwisu. Czy w ogóle nie ma to jakiegoś specjalnego znaczenia gdzie się z tym udam.
Bo generalnie z tego co rozumiem to w sumie odgrzybianie mógłbym sam sobie wykonać - jaki konkretny środek polecacie?
Jeżeli chodzi o wymianę filtra kabinowego to trudna sprawa czy mogę sam wykonać?
Rozumiem, że wcześniej wymieniam filtr kabinowy, a później odgrzybiam instalację.
Z uzupełnieniem czynnika chłodzącego no to muszę jechać do warsztatu. Wcześniej uzupełnić czynnik i następnie filtr i odgrzybianie czy może w innej kolejności? Czy może nie ma to znaczenia.
Pozdrawiam.
Komentarz
-
-
ocatavia2005, http://www.skodaoctavia.cz/skoda-oct...veho-filtru-o2 tu masz instrukcje co i jak z filtrem
Komentarz
-
-
ocatavia2005, wczoraj byłem przy ul. Gersona 30. 150zł wymiana oleju i czynnika maszynką sterowaną komputerem bez odgrzybiania. Odgrzybianie ew. ozonowanie 50zł wymiana filtra pp w cenie (musisz mieć swój bo nie mają). Myślę, że warto bo rok temu w ASO chcieli za to jakieś chore pieniądze. TUTAJ masz namiary na nich. Kilku moich znajomych tam robiło i są zadowoleni. Ja teżSzerokiej drogi, jakakolwiek by ona nie była.
Komentarz
-
-
-
Witam!!!
Mam pytanie w którym miejscu w samochodzie znajduje się ten filtr kabinowy, ponieważ ten rysunek pokazuje tylko ten filtr i nie ma pokazanych innych elementów samochodu żeby się domyśleć gdzie on jest.
Po drugie jeżeli można się zapytać, to interesuje mnie którendy wpsikuje się piankę do odgrzybiania. Czy wystarczy tylko do wszystkich kratek którymi wylatuje powietrzę do kabiny? Może należy również wpsikać do otworu którym zasysane jest powietrze? Natomiast jeżeli trzeba psiknąć pod parownik, to jak to zrobić i gdzie jest ten parownik?
Oczywiście chodzi mi o Octavię II FL.
Pozdrawiam
Marcin
Komentarz
-
Komentarz