Wchodi bez problemu na rant i nakładkę naraz
Olej - ale inaczej...
Zwiń
X
-
Olej - ale inaczej...
...Tak sobie przewróciłem archiwum, żeby znaleźć opinie nt. jaki olej do PD. Oczywiście liderów wedle opinii użytkowników octavii PD jest dwóch: Motul Specific 505.01 VW 5W40 i Mobil Synt S Special 5W40. Było bardzo wiele argumentów za jednym i za drugim (było o temperaturach silnika, o górskim powietrzu, itp.). Postanowiłem podejść do zagadnienia nie od strony "tak, bo tak", a od strony czym różnią się te oleje, jeśli chodzi o ich główne parametry. O ile o parametrach Mobila można poczytać dość powszechnie, o tyle o parametrach Motula zbyt wielu informacji nie mogłem znaleźć. Ale dla chcącego nie ma nic niewykonalnego. Oto zestawienie wybranych (innych nie znalazłem) parametrów obu olejów:
Mobil Synt S Special V 5W-40 (na podstawie TEJ STRONY)
Klasa lepkości SAE 5W-40
Lepkość kin., ASTM D 445
[cSt] w 40ºC 92.8
[cSt] w 100ºC 14.1
Wskaźnik lepkości, [-], ASTM D 2270 156
Pozostałość po spopieleniu, [wt%], ASTM D 874 1.2
Liczba zasadowa TBN, [mg KOH/g], ASTM D 2896 9.7
Temp. płynięcia, [ºC], ASTM D 97 <-51
Temp. zapłonu, [ºC], ASTM D 92 239
Ciężar właściwy w 15ºC [kg/l], ASTM D 4052 0.857
Specific 505.01 5W-40 (na podstawie TEJ STRONY)
PROPERTIES
Viscosity grade SAE J 300 5W-40
Density at 15°C (59°F) ASTM D1298 0.855
Viscosity at 100°C (212°F) ASTM D445 15.4 mm²/s
Viscosity at 40°C (104°F) ASTM D445 99.2 mm²/s
Viscosity index ASTM D2270 165
Pour point ASTM D97 <-36°C / <-33°F
Flash point ASTM D92 228°C / 442°F
TBN ASTM D 2896 9.5 mg KOH/g
Motul ma nieco większy indeks lepkości oraz samą lepkość w temperaturach 40 i 100 stopni C. Ma minimalnie gorsze właściwości myjące oraz byłoby trudniej uruchomić silnik zalany tym olejem w zimie (w porównaniu do Mobila). Do czego zmierzam. Wygląda na to, że to są oleje o bardzo zbliżonych parametrach. Na tyle zbliżonych, że nie pozostawia to wiele przestrzeni na wyjaśnienia typu "zmieniłem z Mobila na Motula i normalnie niebo a ziemia" albo "mobil beee, motul faaajny". To tak dla rozjaśnienia sytuacji k Jeśli admini uznają, że ten post jako nowy wątek nie jest najlepszym pomysłem, niech go dokleją do jakiejś wcześniejszej dyskusji olejowejSkoda Octavia Kombi II 2005r. 1.9TDI 77kW Elegance czerń magiczna - sprzedana...
Renault Scenic III 1.4TCe 2010 - jest...
-
-
mariobros, nie znam sie na tych parametrach. ktore przytoczyles.
Jednak jezeli te oleje maja podobne wlasciwosci to powiedz mi jedna rzecz.
Dlaczego podczas wielokrotnych pomiarow na hamowni na Motulu temp. oleju utrzymuje sie w granicach <90C, a nie przekracza 95C. Na Mobilu juz po jednym, dwoch pomiarach temp. oleju siega 110C ?
Co do tego, ze Motul latwiej gestnieje w niskich temperaturach, a silnik faktycznie trudniej uruchomic na mrozie, mialem okazje przekonac sie niestety na sobie."...Amnezja to łatwo tak zapomnieć co i gdzie i jak
Amnezja to łatwo gdzieś tak swoją chwałę na przód nieść"
STOP ECO-TERRORISM!
Komentarz
-
-
No trudno...
...mi powiedzieć. Przejrzałem fora motoryzacyjne anglo- i niemieckojęzyczne i wszędzie mobil i motul mają bardzo dobre opinie i w kontekście PD są jednakowo rekomendowane. Wyższa temperatura może się brać z większego tarcia (grubość filmu olejowego przy Mobilu może być minimalnie mniejsza ze względu na mniejszą lepkość niż w przypadku Motula) lub... mniejszej ilości oleju (nie było czasem mniej tego Mobila niż Motula?)... Z drugiej strony, obiektywnie patrząc, olejowi o większej lepkości oraz wolniejszym nagrzewaniu w warunkach, gdy temperatury otoczenia są niskie (szczególnie zimą) nie dają szczególnie wielu plusów... Ja jednak nie mam dylematu. Teraz mam zalany Castrol Long Life II 0W30 i wiem, że zarówno Mobil, jak i Motul będą od tego lepsze (szczególnie Mobil, który w zimie powinien się zachowywać bardzo podobnie do Castrola). Na moje oko ten Castrol jest za rzadki, ale już niedługo wiosna i będzie wymiana niezależnie do tego, że przejechałem na nim dopiero 6kkm...Skoda Octavia Kombi II 2005r. 1.9TDI 77kW Elegance czerń magiczna - sprzedana...
Renault Scenic III 1.4TCe 2010 - jest...
Komentarz
-
-
Co do temperatur na hamowni, to może jest to sprawa różnej przewodności cieplnej (w sensie zdolności przewodzenia i oddawania ciepła do chłodnicy), lub jeszcze innych parametrów (albo kilku łącznie). Dane podane przez mariobrosa są parametrami laboratoryjnymi, których wartość określa się w ściśle określonych warunkach. Przeważnie służą do porównywania olejów między sobą, poza tym w praktycznym zastosowaniu warunki mogą się znacznie różnić od laboratoryjnych.
Skoro jest tak, jak napisał Purchawa, to widocznie muszą się te oleje jakimś parametrem różnić. :wink:Pzdr, RomanS, Audi A6 Avant, 2,5 TDI
Komentarz
-
-
A jaką mam gwarancję ze ten olej który był sprawdzany w lab to ten sam który będę miał w silniku. Do takich testów to oni kupują olej na stacji i testują czy moze producent im dostarcza. Przypuszczam że oleje w róznych krajach róznią sie nieco składem... tak jak CocaCola niby to samo a w każdym kraju inny smak.Gratuluję wyboru forum
Komentarz
-
-
Ostatnio byłem na hamowni i obserwowałem temp oleju z ciekawośći .Po kilku testach jak prędkości były ok 205 km , to temp wynosiła nigdy nie więcej niż 91.Wogule nigdy więcej nie miałem nawet jak troche przycinałem :wink: Jeżdze na pólsyntetyku Vavoline, nie wiem czy taki dobry, czy jakbym miał więcej kucyków to by się bardziej grzał?
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez Marker26Piotrek ja mam też Motula i nie miałem problemu w "te" mrozy pomimo tego że czeszka stała 5 dni. Jak to się objawiło, nie mogłeś zapalić ??
[ Dodano: 18 Lut 2006 10:10 am ]
Zamieszczone przez henioNa hamowni byłem w swoim miescie , temperature mierzył ten co obsługiwał komputer hamowni, i laptopa podpiętego pod wejscie diagnostyczne , ale jak od to odczytał :niewiem"...Amnezja to łatwo tak zapomnieć co i gdzie i jak
Amnezja to łatwo gdzieś tak swoją chwałę na przód nieść"
STOP ECO-TERRORISM!
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez PurchawaZamieszczone przez henioNa hamowni byłem w swoim miescie , temperature mierzył ten co obsługiwał komputer hamowni, i laptopa podpiętego pod wejscie diagnostyczne , ale jak od to odczytał :niewiemLeon FR 2.0TDI 170KM
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez BioBogonZTCW to się nie da. Jak pamiętam przy hamowniu mojej był zapodany czujnik zamiast bagnetu oleju."...Amnezja to łatwo tak zapomnieć co i gdzie i jak
Amnezja to łatwo gdzieś tak swoją chwałę na przód nieść"
STOP ECO-TERRORISM!
Komentarz
-
Komentarz