oczywiście obowiązuje zdrowy rozsądek
nie sądzę aby ktoś na tym forum jeździł w zimie szybciej niż 140km/h, tym bardziej jak jest lód czy błoto pośniegowe.
indeks "T" do 180 w zupełności wystarczy, a i opony z tym indeksem są tańsze.
Te z indeksem "V" można dać na lato.
pzdr.
b-bar01, Index T jest do 190km/h i zgodze sie ze na zime to w zupelnosci wystarczy. Jesli zastanawiasz sie nad modelem opon to osobiscie polecam Dunlop wintersport M3 ( http://www.opony.com/opony/631_dunlo..._sport_m3.html ) w tej chwili do konca wrzesnia sa w bardzo rozsadnej cenie - zastanawiam sie rowniez nad "3D" ( http://www.opony.com.pl/testy/index_...ra_roku=zimowe ) ktore teoretycznie wypadaja lepiej w testach ale nie znam nikogo kto na nich jezdzil... ale to juz moj dylemat
seven, zgadzam się w zupełności z tym wszystkim, co napisane jest powyżej (tzn. że w zimę się trochę wolniej jeździ), ale należy też pamiętać o takim drobnym FORMALNYM niuansie, że nie należy zakładać opon o indexie prędkości niższym niż prędkość max. samochodu (w/g danych producenta), bo w przypadku "odpukać" jakiegoś zdarzenia, to firmy ubezpieczeniowe (które zazwyczaj szukają dziury w całym) mogą odmówić wypłaty odszkodowania z powodu niezgodności stanu technicznego pojazdu z homologacją producenta.
ale należy też pamiętać o takim drobnym FORMALNYM niuansie, że nie należy zakładać opon o indexie prędkości niższym niż prędkość max. samochodu (w/g danych producenta), bo w przypadku "odpukać" jakiegoś zdarzenia, to firmy ubezpieczeniowe (które zazwyczaj szukają dziury w całym) mogą odmówić wypłaty odszkodowania z powodu niezgodności stanu technicznego pojazdu z homologacją producenta.
Chyba troche przesadzasz.
Co do indeksu to im mocniejsze auto tym wyzszy indeks powinno sie zakladac.
uwe, nie przesadza to prawda!!!!! Pracując ok 20 lat w oponiarstwie ostatnio spotkaliśmy się kilka razy, że ubezpieczyciel patrzył na indeks, rozmiar opony jaki jest przeznaczony do samochodu.
Innie zupełnie kwestą w doborze opon to jest ich nośność - powiązana z indeksem prędkości.
w instrukcji obsługi powinno być napisane jakie opony zimowe i z jakim indeksem sa dopuszczalne , jakie można zakładać a co za tym idzie na jakie opony dane auto ma homologację . sam nie patrzyłem jeszcze do instr. mówiąc szczerze wiec nie wiem jakie moga być w O2 ale instrukcje każdy posiada i może zerknąć.
Doba, dlaczego T to za mało według Ciebie do O2 na zimę ? chodzi mi o poruszanie sie po drogach krajowych.
Nie chcę wprowadzać w błąd i nie wiem jak mówi homologacja w O2 ,ale wg katalogu tylko silnik 1.4 może jeździć na 195/65/15 w indeksie T. Każdy inny silnik ma przypisany wyższy indeks prędkości.
Opona z indeksem T ma mniejszą nośność i słabszą konstrukcję niż z indeksem H i po jakimś czasie zdarzały się przypadki, że opony nie wytrzymywał konstrukcyjnie obciążenia.
Doba,
indeks LITEROWY odpowiada za dopuszczalną prędkość w km/h.
np: V-do 190, H-do 210, V- do 240
indeks CYFROWY odpowiada za nośność w kg na koło.
np: 91 do 615, 95 do 690.
czyli na oponach z indeksami 91 T może jechać auto o wadze do 2460 kg i prędkości do 190 km/h.
chyba że ktoś lubi [shadow=red:9b796d043f]dawać ognia [/shadow:9b796d043f]po dziurach i krawężnikach :wink:
jak jeździsz w zimie z taką prędkością to tak.
w książce jest tylko mowa o fabrycznym rozmiarze opony, nie ma słowa o indeksie nośności i prędkości.
nie spotkałem się z przypadkiem, nie ma także słowa w warunkach szczegółowych, aby ubezpieczyciel czepiał się opon, chyba że szkoda powstała w wyniku rozerwania opony.
wybór należy do Ciebie.
uważam że na zimę "T" wystarczy. 91 też, max. 95.
nie popadajmy w paranoję, kto z nas jeździ codziennie na maxa.
b-bar01, masz rację, w książce nie ma mowy o indexie prędkości ale zaglądnij do wyciągu ze świadectwa homologacji - pkt. 50 - tam jest o tym mowa ("dopuszczalne komplety opon i kół")
Mialem wypadek w Niemczech i mimo ze nie ze swojej winy :diabelski_usmiech to ich rzeczoznawca bardzo patrzyl na glebokosc bieznika i typ opony. Natomiast szukajac opon znalazlem przepis wg 36par Prawa Ruchu Drog w Niemczech iz opony zimowe moga byc uzywane o nizszej predkosci ale auto musi byc oznakowane (np naklejka). Czy tak tez jest w pl?
Skoda OCTAVIA Tour Combi 1,9 TDI
Mitsubishi Outlander II 2,2 HDi Instyle
Komentarz