Obecnie na rynku dostępne są interfejsy do samodzielnego i nawet masowego chiptuningu sterowników silników samochodowych ECU. Są to urządzenia, które są adresowane "pod strzechy" i praktycznie kwestią już bardzo nieodległą jest moment, kiedy każdy zainteresowany użytkownik samochodu będzie posiadał takie urządzenie na własnym biurku (obecnie koszt od 90PLN). Przejrzystość oprogramowania sprawia, iż wszelką obsługę wykonuje się nie tylko intuicyjnie ale i z dużą swobodą. Urządzenia obsługują praktycznie wszystkie kontrolery ECU no a Skody Octavie to już obowiązkowo.
Masowa dostępność interfejsów wprowadza jednak pewien bałagan sygnalizowany również przez chiptunerów. Mianowicie w necie krąży cała masa wsadów (map), które są źle (słabo lub w ogóle) opisane i w ogóle nie wiadomo co to jest tak do końca.
W związku z taką sytuacją przyszła mi na myśl taka inicjatywa, aby zasoby forum wzbogacić o zakładkę: mapy do ECU a użytkownicy forum zyskaliby wtedy możliwość wymiany map i doświadczeń z nimi związanych. Zakładkę forum przeznaczoną dla map ECU można by zorganizować w formie podziału na modele samochodu, a następnie wewnątrz zakładki dedykowanej dla danego modelu silnika i ECU mogłaby znaleźć się tabela zawierająca w każdym wierszu informację odpowiednio:
przybliżona moc, przybliżony moment, DPF/FAP (tryb normalny/zamaskowany), pochodzenie mapy (oryginalna, własna edycja, nieznany), inne funkcje realizowane przez mapę (zapewne się pojawią), no i oczywiście link do pliku mapy.... no i wszelkie inne
Klikając na danym wierszu, użytkownik mógłby być przekierowywany na wątek dedykowany danej mapie a tam użytkownicy mogliby wymieniać swoje spostrzeżenia.
Dostępność interfejsów oraz dostęp do map oraz informacji o nich umożliwiłby użytkownikom samochodów dobór mapy do planowanej jazdy (czas załadowania map wynosi mniej niż 30min, czasem dużo mniej). Ja osobiście (również na bazie doświadczeń) uważam, iż zwiększanie mocy elektroniczne (bez modyfikacji samochodu) prowadzi do przyspieszenia zużycia elementów samochodu, stąd też już wcześniej opisywałem swoją wizje tego, iż użytkownicy korzystając z faktu posiadania interfejsów mogliby przeładowywać mapy w zależności od potrzeb, przykładowo zimą jeździć na mapie fabrycznej (celem oszczędności właśnie elementów samochodu) a latem na "wzmocnionej". Niektórzy z pewnością byliby skłonni zmieniać mapy częściej z różnych innych powodów.
Forum Octaviaclub (zapewne nie jestem pierwszym, który to wymyślił i powstają inne strony) wraz ze swoją społecznością jest z pewnością znakomitym środowiskiem, aby zapanować (w tym zweryfikować) nad problemem znaku zapytania stawianym nad danym plikiem mapy oraz umożliwiłoby elastyczne dobieranie map w miarę potrzeb i własnych przemyśleń na temat posiadanego pojazdu oraz kompromisu pomiędzy osiągami a innymi względami.
ale nie ma w tym doświadczenia tunera, no i hamowni, która prawdę powie
prawdziwą prawdę to Ci tylko i wyłącznie statystyczny (od tunerów się nauczyłem) użytkownik powie
ale słusznie prawisz, przecież wiele osób ma wykresy zatem do poprzednio wypisanej listy proponuję również w wierszu opisującym mapę zrobić pole na link do załączonego przez użytkownika wykresu (format JPEG lub PDF)
ZTCP to na forum 'elektroda' jest watek nt map do sterownikow. tutaj za duzego odzewu bym sie nei spodziewal - nie wiem czy jest na tym forum ktos kto zmodyfikowal sobie mape sam i nie zajmuje sie tym zawodowo
kazdy nowy dzien rodzi nowe paranoje ...
_________________________________________
Do sprzedania:
komplet ciemnych foteli z Octavii 1 (Tour),
zaciski do hamulcow 280mm.
Slyszeliscie o tym ze np po zgraniu programu z auta zawirusowanego i wrzucenia go do fabryki (lub po zamianie chipow) to auto jezdzi gorzej niz na fabrycznym programie?
Do kazdego auta podchodzi sie indywidualnie, chipowanie nie polega na wrzuceniu gotowca.
ZTCP to na forum 'elektroda' jest watek nt map do sterownikow. tutaj za duzego odzewu bym sie nei spodziewal - nie wiem czy jest na tym forum ktos kto zmodyfikowal sobie mape sam i nie zajmuje sie tym zawodowo
Masz rację rss - też zauważyłem iż forum "elektorda" wykazuje się pełną niezależnością i nie ma tam aż tylu oznak ścierania się różnych grup interesów - dobrem wspólnym jest wiedza użytkowników/społeczności forum. Ja zmodyfikowałem mapę i nie zajmuję się tym zawodowo - przesiedziałem weekend w necie i wszelkie szczątki informacji poskładałem w jeden obraz.
Natomiast uważam że inicjatywa którą podjąłem jest ciekawa i octaviaclub jest właściwym miejscem aby taka inicjatywa została uruchomiona dla przypadku samochodów octavia. Tunerzy tymczasem powinni odnaleźć się szybko w nowej rzeczywistości, i wcale nie uważam że czeka ich zagłada, wręcz przeciwnie, otwiera się pole dla nowej usługi i to równie masowej co obecne wgrywanie map.
Zamieszczone przez agrala
Slyszeliscie o tym ze np po zgraniu programu z auta zawirusowanego i wrzucenia go do fabryki (lub po zamianie chipow) to auto jezdzi gorzej niz na fabrycznym programie?
Do kazdego auta podchodzi sie indywidualnie, chipowanie nie polega na wrzuceniu gotowca.
Tego nie słyszeliśmy (wręcz inne wieści ze świata płyną) ale słyszeliśmy coś równie sensacyjnego. Otóż rodzimi tunerzy są liderami w crackowaniu softów wspomagających chipowanie a które to softy odwalają również kawał roboty za nich. Ale nie o tym chciałem, otóż oprócz crackowania (chodzi o przypadek ECU Safe - opis tego faktu na chiptunners.org) również dokładają do oprogramowania od siebie takie już prawdziwsze wirusy, które to wirusy wysyłają automatycznie wyniki pracy innych (mapy) na dwa serwery w Polsce. Kreatywność godna uznania nawet jeśli nie przysporzyła nam chwały za granicą... zresztą Chińczycy robią to samo tyle że za przyzwoleniem całego świata.
ZTCP to na forum 'elektroda' jest watek nt map do sterownikow. tutaj za duzego odzewu bym sie nei spodziewal - nie wiem czy jest na tym forum ktos kto zmodyfikowal sobie mape sam i nie zajmuje sie tym zawodowo
Ja zrobiłem.
Na elektrodzie pośród oceanu śmiecia jest promil wartościowych wpisów w temacie chipowania.
sorki ze zasmiece, ale nie wiem gdzie trafniej moglbym napisac. Czy ktos konkretnie poda ile moze kosztowac taka zmiana mapy, bo rozumiem ze chip, a zmiana mapy w ECU to co innego. Cenne tego pierwszego mniej wiecej znam, a jak wyglada to w przypadku modyfikacji ECU???
no jak na OCP to się nie wykazałeś...powinni Ci legitymację partyjną odebrać.
a swoją drogą to ciekawa sytuacja: najpierw bardzo logicznie wytłumaczyłeś co i jak z tym chipowaniem a następnie stwierdzasz, że się na tym nie znasz... w sumie scenariusz podobny do tego, z jakim się już spotkałem... dość przewinąć stronę do samej góry aby doszukać się wytłumaczenia 8)
No temat zacny...
A teraz takie pytanie. Czy da sie wymieniać wsady pomiedzy ecu edc16. 15 mozna bylo zmieniać jezeli mialy te same oznaczenia...
generalnie jak widzę całą filozofię kontrolerów silnika to klucz w tym, żebyś znalazł bliźniaka dla swojego samochodu... wtedy też oznaczenia kontrolera i wersji będą się zgadzać i można śmiało mapy przerzucać.
Natomiast nie radzę na wprost przegrywać map/wsadów/modów (wszystkie nazwy określają jeden i ten sam plik binarny) pomiędzy różnymi pojazdami (różne marki) posiadającymi ten sam silnik. ECU steruje pracą również innych gratów wokół silnika a te mogą się różnić. Jak porównywałem zawartość mojego ECU z plikiem wytarganym z Passata o takim samym silniku (oznaczenia jak zauważyłeś już w nazwie pliku powinny być różne, jak nie to można w środku w pliku znaleźć wersje, przynajmniej w Siemensie) w HEX Editorze to znalazłem bardzo dużo różnic.
Natomiast filozofia jest taka: w określonych polach adresowych ECU muszą znaleźć się konkretne wartości nastaw (w zakresie obsługiwanym przez dane urządzenie, którego dotyczą) a ten warunek bez problemu spełnisz przerzucając mapy/wsady/pliki/mody pomiędzy takimi samymi samochodami (model, typ silnika w tym skrzynia biegów) seryjnymi.
żyje, żyje chłop
chłopak pomajsterkował przy swoim profilu i skończyło się na stworzeniu konta na nowo gdyż tak jest z reguły najszybciej
ale miło że wspomniałeś starego druha :wink:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sprzedam multikabel VAG 10.6.4/11.2/11.3 Millenium/11.6 Millenium, VAG 12.12. Wszelkie informacje na e-mail. Cena z wysyłką 170PLN. MPPS v12 cena z wysyłką 130PLN
_______________________________________
Komentarz