Ogłoszenie

Zwiń
No announcement yet.

Brake energy recuperation - system odzysku energi hamowania

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts

  • Brake energy recuperation - system odzysku energi hamowania

    Prezes52, byłem dzisiaj z rana w Twoich okolicach i powiem szczerze pogoda tamu was do :diabelski_usmiech

  • #2
    Brake energy recuperation - system odzysku energi hamowania

    Uparłem się by zainstalować w swoje Skodzińce II FL 1.4 TSI system odzysku energii hamowania tzw. rekuperacji. Niestety dokumentacji w tej tematyce jest niezmiernie mało ale udało mi się trochę znaleźć opisów dla Audi i VW.

    System bazuje na sterowniku can gateway J533, w którym trzeba uruchomić sterownik akumulatora (61 – battery regul.) a z nim za pośrednictwem złącza LIN podłączyć sterownik akumulatora j367 i regulator alternatora. Wymienione elementy są dość tanie bo sterownik can gateway który obsługuje ten system to ok. 120 zł , sterownik akumulatora (klema z modułem j367) to ok. 75zł a odpowiedni (nowy)regulator napięcia LIN to ok. 136zł. Podłączenie jest łatwe za wyjątkiem wymiany regulatora napięcia ale nie będę się na razie nad tym rozpisywał bo system nie działa jeszcze w pełni.

    Pod względem elektrycznym wszystko jest ok. Przed uruchomieniem silnika regulator napięcia ustawia się na 10.6V a po uruchomieniu po 6s stopniowo przestawia się na 15v a następnie w zależności od obciążenia na ok. 14,6V. Niestety status rekuperacji i regulacji napięcia pozostaje jako nieaktywny i wszelkie zmiany w kodowaniu modułu 61 ( adaptacja akumulatora) itp. oraz w module centralnej elektryki tego stanu nie zmieniają a próbowałem chyba wszystkich kombinacji w bitach które maja coś z tym systemem wspólnego. Doszedłem, że problem musi dotyczyć sterownika sinika MED. 17.5. Dodam tylko że na tym etapie system nie generuje błędów ( kontrolka akumulatora gaśnie po uruchomieniu) za wyjątkiem silnika, gdyż permanentnie występuje błąd nieokreślonego sygnału DFM (Dynamo Field Monitoring) czyli komputer sinika „nie wie”, że prąd wzbudzenia jest teraz monitorowany inną drogą.

    Po przejrzenie w necie wielu „auto scanów” z tym sterownikiem silnika oraz wyposażonych w funkcję start/stop ( rekuperacja jest pochodną tej funkcji) zauważyłem że w nazwie komponentu sterownika silnika pojawia się dopisek „01” analogicznie jak aktywowanie tempomatu ujawnia w jego nazwie „G”.

    Jestem przekonany, że istnieje jakiś sekretny login, który tą funkcję aktywuje albo przynajmniej wyłączy monitorowanie sygnału DFM. Mi nie udało się czegoś podobnego odnaleźć i dlatego mam prośbę do was, może trafiliście gdzieś na taki kod/login?

    Z serwisem nie będę na razie gadał, już trzy razy zagadywałem o dokumentację itp. ale patrzyli na mnie tak jakby na wariata.

    dostępne informację z bloków pomiarowych modułu 61:
    Generator 1 Communication Generator
    BDM 1 Communication Battery Sensor
    14.60 V Generator Voltage (spec.)
    41.9 % Dynamic Field Signal
    2.000 A Exciter Current
    3.00 s Load Response Time
    OK Electrical Generator Status
    OK Mechanical Generator Status
    OK Thermal Generator Status
    OK Generator Identification
    0 Generator Manufacturer
    3 Generator Size
    0 Generator/Voltage Regulator Type
    60 Battery Size
    No Battery Seperation
    14.400 V Battery Voltage
    1.9 A Battery Current
    26.0°C Battery Temperature
    28.0°C Battery Ambient Temp.
    78.0 % Battery Level
    80.0 % Battery Condition (MMI-Display)
    100.0 % Battery Aging (Power)
    100.0 % Battery Aging (Charge)
    6.6 mOhm Internal Resistance Battery
    38 Ah Available Battery Charge
    12.50 V Battery Quiescent Current
    StatCurStg 0 Quiescent Current Shutoff Stage
    No Auxiliary Heater activatable
    0.10 Last Drive Cycle Duration
    0.40 Energiebilanz (Engine running)
    1 Total Engery Throughput II
    1 Total Engery Throughput I
    Init Vehicle Quiescent Current
    Test Complete Analysis Quiescent Current
    ON Generator Status
    Inactive Recuperation Status
    Inactive Current Regulation Status
    Inactive Recuperation Mode
    11111111 11111011 Recuperation Preconditions
    00000000 00000000 Recuperation Preconditions
    Inactive Quiescent Current Analysis Status
    Inactive Production Mode Status
    1.7 A Generator Current
    53.2 A Generator Current Reserve
    100 W Generator Output (mechanical)
    not available Start/Stopp Coordinator
    Inactive Automated Engine Stop
    Inactive Automated Engine Re-Start
    Inactive Start/Stop Inhibitor
    00000000 00000000 Start/Stopp Stopp-Inhibit
    00000000 00000000 Start/Stopp Start-Request
    00000000 00000000 Start/Stopp System Error
    Possible
    1 Phase Degradation
    0 Enabling Signal Start/Stop Coord.
    Max. Value Permitted Engine Stop-Time
    25.0 A Current Consumpt. during Engine Stop
    Załączone pliki

    Komentarz


    • #3
      mecc, a tym kodowaniem w CECM się bawiłeś?:

      LC,26,0,External Start/Stopp Information active
      LC,26,1,Generator connected via LIN Data Bus
      LC,26,2,Recuperation active/installed
      LC,29,0,External Energy Management/Battery Data Module installed
      Octavia II FL 1.4TSI Rosso Brunello

      Komentarz


      • #4
        tak, sprawdzałem te bity w różnej konfiguracji ale nie mają wpływu. W blokach pomiarowych modułu 61 jest "Recuperation Preconditions" i udało mi się uzyskać stan samych jedynek czyli wszystkie warunki zostały spełnione a mimo wszystko Recuperation Status, Current Regulation Status, Recuperation Mode pozostają w stanie nieaktywnym. Stąd moje podejrzenia co do sterownika silnika.

        Komentarz


        • #5
          Chyba musi być też inny sterownik silnika, choć bym musiał to dla pewności w ETKA sprawdzić.
          http://chomikuj.pl/lusob/VCDS
          Trochę plików do VCDS, zapraszam

          Komentarz


          • #6
            1 6 D, faktycznie możesz mieć rację. Ja mam sterownik silnika z końcówka AK a powinna być z CL. Nie wiem dlaczego ale sądziłem, że sterownik silnika jest ten sam

            Komentarz


            • #7
              Byś musiał ewentualnie zakodować na Start/Stop lub Rekuperacje Energii, o ile się da.

              Podrzuć VIN na PW to spojrzę jaki sterownik ETKA by zalecała przy obecnej rekuperacji.
              http://chomikuj.pl/lusob/VCDS
              Trochę plików do VCDS, zapraszam

              Komentarz


              • #8
                Być może mam nieodpowiedni sterownik silnika, być może ale na pewno kodowanie sterownika nie ma na to wpływu. Większość ma kodowanie 0000072 lub 0000077 niezależnie od posiadania funkcji start/stop ale za to wszystkie maja dopisane w nazwie komponentu G01 np:

                Address 01: Engine (CAX) Labels: 03C-906-016-CAX.clb
                Part No SW: 03C 906 016 AA HW: 03C 906 016 L
                Component: MED17.5.5 G01 7356
                Revision: L5H09--- Serial number:
                Coding: 0000072


                udało mi się nawet znaleźć w sieci taki sam sterownik jak mój ale z dopiskiem G01:
                Адрес 01: Электроника двигателя (CAX) Label: 03C-906-016-CAX.lbl
                Part No SW: 03C 906 016 AK HW: 03C 906 016 C
                Компонент: MED17.5.5 G01 8177
                Ревизия: LCH09--- Серийный номер:
                Кодировка: 0000072


                Stąd moje domniemanie, że jednak się da. Kluczem zapewne jest odpowiedni login,
                tak jak np:
                11463 = Cruise Control Activation = dopisanie "G"
                13647 = Adaptive Cruise Control Activation = dopisanie A"
                16167 = Cruise Control Deactivation


                więc może ktoś z was wie jaki logi powoduje dopisanie do nazwy komponentu "01" ?

                Komentarz


                • #9
                  Przepraszam z góry za durne (być może) pytanie, ale jak chcesz odzyskiwać energię hamowania ? IMO to coś chyba podobne do kersu z F1, musi być zamontowane przy hamulcach...

                  Komentarz


                  • #10
                    Zamieszczone przez krzysn
                    IMO to coś chyba podobne do kersu z F1, musi być zamontowane przy hamulcach...
                    Czyli ten system ładuje przeważnie akumulator, kiedy hamujemy silnikiem? Gdzieś czytałem, że system utrzymuje naładowanie akumulatora tak w granicach ok. 70 % i rezerwę wykorzystuje do odzysku energii. Pewnie w starszych sterownikach silnika nie da się tego uruchomić, jeżeli uruchomienie tego będzie zależało od sterownika silnika. W sumie fajny patent na zaoszczędzenie troszku paliwa, przy odpowiedniej jeździe oczywiście.

                    Komentarz


                    • #11
                      krzysn, System ten, pomimo zbieżności nazwy, działa na nieco innej zasadzie ale jest i przez to mniej efektywna, ale za to tani i wykorzystuje podzespoły, w które i tak wyposażone są nowe samochody a prawdopodobnie w niedalekiej przyszłości będzie standardem. W skrócie: gdy dodajesz "gazu" to regulator alternatora ustala napięcie na 12,2V czyli nie ładuje akumulatora i przez to silnik zużywa mniej energii. W tym momencie urządzenia elektryczne samochodu zasilane są z akumulatora. W momencie gdy samochód porusza się bez naciskania pedału gazu lub w czasie hamowania sterownik alternatora ustawia napięcie na 15V i ładuje akumulator, nazwijmy to "za darmo" czyli zamienia energię kinetyczną na elektryczną i "magazynuje" w akumulatorze by wykorzystać ją gdy będziemy przyspieszać. Bez wchodzenia w szczegóły to mniej więcej tyle.

                      Komentarz


                      • #12
                        W zeszytach szkoleniowych VW/AUDI pisali nawet że przy płynnej jeździe na trasie może całkiem wyłączyć ładowanie akumulatora by zmniejszyć spalanie.
                        http://chomikuj.pl/lusob/VCDS
                        Trochę plików do VCDS, zapraszam

                        Komentarz


                        • #13
                          [youtube] [/youtube]

                          Moim zdaniem zbędny bajer, ponieważ akumulator ma zbyt małe możliwości magazynowania energii.Lepiej kontrolować co się uruchamia i co już można wyłączyć ... grzany fotel, lustra, szyby,światła mijania.
                          Nie polecam ASO Warszawa Połczyńska 125.

                          Komentarz


                          • #14
                            mecc jakieś postępy?
                            Octavia II FL 1.4TSI Rosso Brunello

                            Komentarz


                            • #15
                              niestety, sprawa stoi w miejscu

                              Komentarz


                              • #16
                                Przepraszam za odkop, ale coś się ruszyło?

                                W swoim Scirocco wymieniałem ostatnio CAN Gateway na 7N0 BC i pomimo wykodowania zgłaszało błąd braku tej klemy J367. Na następny dzień zdobyłem taką razem z wtyczką, podpiąłem do auta, zakodowałem i komunikuje się dobrze, mam odczyty akumulatora, zastanawiam się na wymianą alternatora na taki z LIN, jednak obawiam się braku sygnały DFM w silniku. Może sprawdzałeś czy pusty pin regulatora to jest ten brakujący silnikowi sygnał?

                                Mój sterowniki 61 jest tak zakodowany aktualnie:
                                Address 61: Battery Regul. (J840) Labels: 1K0-907-534.clb
                                Part No SW: 7N0 907 534 HW: 7N0 907 530 AN
                                Component: Batt.regelung H56 1663
                                Serial number: 140814F1000365
                                Coding: 0200085A
                                Shop #: WSC 00020 790 00000
                                VCID: F1E33E31284C37905E2

                                Subsystem 1 - Part No SW: 1K0 915 181 H HW: 1K0 915 181 A
                                Component: J367-BDM H07 0180

                                No fault code found.
                                http://chomikuj.pl/lusob/VCDS
                                Trochę plików do VCDS, zapraszam

                                Komentarz


                                • #17
                                  witam koledzy własnie zamontowałem w moim passacie b6 2007 ppd 1,2 r 2007 silnik BMR alternator po lin wydaje się że wszystko działa poprawnie błędów w silniku i innych związanych z modyfikacją brak ładowanie 14.5 status rekuparacji nie znam za stary vcds

                                  Komentarz


                                  • #18
                                    szczetke, podrzuć skan, pomyślimy jakie pliki trzeba dograć byś miał opisy
                                    http://chomikuj.pl/lusob/VCDS
                                    Trochę plików do VCDS, zapraszam

                                    Komentarz

                                    POWRÓT NA GÓRĘ
                                    Pracuję...
                                    X