Brake energy recuperation - system odzysku energi hamowania
Uparłem się by zainstalować w swoje Skodzińce II FL 1.4 TSI system odzysku energii hamowania tzw. rekuperacji. Niestety dokumentacji w tej tematyce jest niezmiernie mało ale udało mi się trochę znaleźć opisów dla Audi i VW.
System bazuje na sterowniku can gateway J533, w którym trzeba uruchomić sterownik akumulatora (61 – battery regul.) a z nim za pośrednictwem złącza LIN podłączyć sterownik akumulatora j367 i regulator alternatora. Wymienione elementy są dość tanie bo sterownik can gateway który obsługuje ten system to ok. 120 zł , sterownik akumulatora (klema z modułem j367) to ok. 75zł a odpowiedni (nowy)regulator napięcia LIN to ok. 136zł. Podłączenie jest łatwe za wyjątkiem wymiany regulatora napięcia ale nie będę się na razie nad tym rozpisywał bo system nie działa jeszcze w pełni.
Pod względem elektrycznym wszystko jest ok. Przed uruchomieniem silnika regulator napięcia ustawia się na 10.6V a po uruchomieniu po 6s stopniowo przestawia się na 15v a następnie w zależności od obciążenia na ok. 14,6V. Niestety status rekuperacji i regulacji napięcia pozostaje jako nieaktywny i wszelkie zmiany w kodowaniu modułu 61 ( adaptacja akumulatora) itp. oraz w module centralnej elektryki tego stanu nie zmieniają a próbowałem chyba wszystkich kombinacji w bitach które maja coś z tym systemem wspólnego. Doszedłem, że problem musi dotyczyć sterownika sinika MED. 17.5. Dodam tylko że na tym etapie system nie generuje błędów ( kontrolka akumulatora gaśnie po uruchomieniu) za wyjątkiem silnika, gdyż permanentnie występuje błąd nieokreślonego sygnału DFM (Dynamo Field Monitoring) czyli komputer sinika „nie wie”, że prąd wzbudzenia jest teraz monitorowany inną drogą.
Po przejrzenie w necie wielu „auto scanów” z tym sterownikiem silnika oraz wyposażonych w funkcję start/stop ( rekuperacja jest pochodną tej funkcji) zauważyłem że w nazwie komponentu sterownika silnika pojawia się dopisek „01” analogicznie jak aktywowanie tempomatu ujawnia w jego nazwie „G”.
Jestem przekonany, że istnieje jakiś sekretny login, który tą funkcję aktywuje albo przynajmniej wyłączy monitorowanie sygnału DFM. Mi nie udało się czegoś podobnego odnaleźć i dlatego mam prośbę do was, może trafiliście gdzieś na taki kod/login?
Z serwisem nie będę na razie gadał, już trzy razy zagadywałem o dokumentację itp. ale patrzyli na mnie tak jakby na wariata.
dostępne informację z bloków pomiarowych modułu 61: Generator 1 Communication Generator
BDM 1 Communication Battery Sensor
14.60 V Generator Voltage (spec.)
41.9 % Dynamic Field Signal
2.000 A Exciter Current
3.00 s Load Response Time
OK Electrical Generator Status
OK Mechanical Generator Status
OK Thermal Generator Status
OK Generator Identification
0 Generator Manufacturer
3 Generator Size
0 Generator/Voltage Regulator Type
60 Battery Size
No Battery Seperation
14.400 V Battery Voltage
1.9 A Battery Current
26.0°C Battery Temperature
28.0°C Battery Ambient Temp.
78.0 % Battery Level
80.0 % Battery Condition (MMI-Display)
100.0 % Battery Aging (Power)
100.0 % Battery Aging (Charge)
6.6 mOhm Internal Resistance Battery
38 Ah Available Battery Charge
12.50 V Battery Quiescent Current
StatCurStg 0 Quiescent Current Shutoff Stage
No Auxiliary Heater activatable
0.10 Last Drive Cycle Duration
0.40 Energiebilanz (Engine running)
1 Total Engery Throughput II
1 Total Engery Throughput I
Init Vehicle Quiescent Current
Test Complete Analysis Quiescent Current
ON Generator Status
Inactive Recuperation Status
Inactive Current Regulation Status
Inactive Recuperation Mode
11111111 11111011 Recuperation Preconditions
00000000 00000000 Recuperation Preconditions
Inactive Quiescent Current Analysis Status
Inactive Production Mode Status
1.7 A Generator Current
53.2 A Generator Current Reserve
100 W Generator Output (mechanical)
not available Start/Stopp Coordinator
Inactive Automated Engine Stop
Inactive Automated Engine Re-Start
Inactive Start/Stop Inhibitor
00000000 00000000 Start/Stopp Stopp-Inhibit
00000000 00000000 Start/Stopp Start-Request
00000000 00000000 Start/Stopp System Error
Possible
1 Phase Degradation
0 Enabling Signal Start/Stop Coord.
Max. Value Permitted Engine Stop-Time
25.0 A Current Consumpt. during Engine Stop
LC,26,0,External Start/Stopp Information active
LC,26,1,Generator connected via LIN Data Bus
LC,26,2,Recuperation active/installed
LC,29,0,External Energy Management/Battery Data Module installed
tak, sprawdzałem te bity w różnej konfiguracji ale nie mają wpływu. W blokach pomiarowych modułu 61 jest "Recuperation Preconditions" i udało mi się uzyskać stan samych jedynek czyli wszystkie warunki zostały spełnione a mimo wszystko Recuperation Status, Current Regulation Status, Recuperation Mode pozostają w stanie nieaktywnym. Stąd moje podejrzenia co do sterownika silnika.
1 6 D, faktycznie możesz mieć rację. Ja mam sterownik silnika z końcówka AK a powinna być z CL. Nie wiem dlaczego ale sądziłem, że sterownik silnika jest ten sam
Być może mam nieodpowiedni sterownik silnika, być może ale na pewno kodowanie sterownika nie ma na to wpływu. Większość ma kodowanie 0000072 lub 0000077 niezależnie od posiadania funkcji start/stop ale za to wszystkie maja dopisane w nazwie komponentu G01 np:
Address 01: Engine (CAX) Labels: 03C-906-016-CAX.clb
Part No SW: 03C 906 016 AA HW: 03C 906 016 L
Component: MED17.5.5 G01 7356
Revision: L5H09--- Serial number:
Coding: 0000072
udało mi się nawet znaleźć w sieci taki sam sterownik jak mój ale z dopiskiem G01: Адрес 01: Электроника двигателя (CAX) Label: 03C-906-016-CAX.lbl
Part No SW: 03C 906 016 AK HW: 03C 906 016 C
Компонент: MED17.5.5 G01 8177
Ревизия: LCH09--- Серийный номер:
Кодировка: 0000072
Stąd moje domniemanie, że jednak się da. Kluczem zapewne jest odpowiedni login,
tak jak np: 11463 = Cruise Control Activation = dopisanie "G"
13647 = Adaptive Cruise Control Activation = dopisanie A"
16167 = Cruise Control Deactivation
więc może ktoś z was wie jaki logi powoduje dopisanie do nazwy komponentu "01" ?
Przepraszam z góry za durne (być może) pytanie, ale jak chcesz odzyskiwać energię hamowania ? IMO to coś chyba podobne do kersu z F1, musi być zamontowane przy hamulcach...
IMO to coś chyba podobne do kersu z F1, musi być zamontowane przy hamulcach...
Czyli ten system ładuje przeważnie akumulator, kiedy hamujemy silnikiem? Gdzieś czytałem, że system utrzymuje naładowanie akumulatora tak w granicach ok. 70 % i rezerwę wykorzystuje do odzysku energii. Pewnie w starszych sterownikach silnika nie da się tego uruchomić, jeżeli uruchomienie tego będzie zależało od sterownika silnika. W sumie fajny patent na zaoszczędzenie troszku paliwa, przy odpowiedniej jeździe oczywiście.
krzysn, System ten, pomimo zbieżności nazwy, działa na nieco innej zasadzie ale jest i przez to mniej efektywna, ale za to tani i wykorzystuje podzespoły, w które i tak wyposażone są nowe samochody a prawdopodobnie w niedalekiej przyszłości będzie standardem. W skrócie: gdy dodajesz "gazu" to regulator alternatora ustala napięcie na 12,2V czyli nie ładuje akumulatora i przez to silnik zużywa mniej energii. W tym momencie urządzenia elektryczne samochodu zasilane są z akumulatora. W momencie gdy samochód porusza się bez naciskania pedału gazu lub w czasie hamowania sterownik alternatora ustawia napięcie na 15V i ładuje akumulator, nazwijmy to "za darmo" czyli zamienia energię kinetyczną na elektryczną i "magazynuje" w akumulatorze by wykorzystać ją gdy będziemy przyspieszać. Bez wchodzenia w szczegóły to mniej więcej tyle.
Moim zdaniem zbędny bajer, ponieważ akumulator ma zbyt małe możliwości magazynowania energii.Lepiej kontrolować co się uruchamia i co już można wyłączyć ... grzany fotel, lustra, szyby,światła mijania.
W swoim Scirocco wymieniałem ostatnio CAN Gateway na 7N0 BC i pomimo wykodowania zgłaszało błąd braku tej klemy J367. Na następny dzień zdobyłem taką razem z wtyczką, podpiąłem do auta, zakodowałem i komunikuje się dobrze, mam odczyty akumulatora, zastanawiam się na wymianą alternatora na taki z LIN, jednak obawiam się braku sygnały DFM w silniku. Może sprawdzałeś czy pusty pin regulatora to jest ten brakujący silnikowi sygnał?
Mój sterowniki 61 jest tak zakodowany aktualnie:
Address 61: Battery Regul. (J840) Labels: 1K0-907-534.clb
Part No SW: 7N0 907 534 HW: 7N0 907 530 AN
Component: Batt.regelung H56 1663
Serial number: 140814F1000365
Coding: 0200085A
Shop #: WSC 00020 790 00000
VCID: F1E33E31284C37905E2
Subsystem 1 - Part No SW: 1K0 915 181 H HW: 1K0 915 181 A
Component: J367-BDM H07 0180
witam koledzy własnie zamontowałem w moim passacie b6 2007 ppd 1,2 r 2007 silnik BMR alternator po lin wydaje się że wszystko działa poprawnie błędów w silniku i innych związanych z modyfikacją brak ładowanie 14.5 status rekuparacji nie znam za stary vcds
Komentarz