Stan prawny
Zgodnie z art. art. 32. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych
1. Posiadacz pojazdu mechanicznego, który przeniósł prawo własności tego pojazdu, jest obowiązany do przekazania posiadaczowi, na którego przeniesiono prawo własności pojazdu, potwierdzenia zawarcia umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych oraz do powiadomienia na piśmie zakładu ubezpieczeń, w terminie 14 dni od dnia przeniesienia prawa własności pojazdu, o fakcie przeniesienia prawa własności tego pojazdu i o danych posiadacza, na którego przeniesiono prawo własności pojazdu.
4. Posiadacz pojazdu mechanicznego, na którego przeniesiono prawo własności pojazdu ponosi odpowiedzialność wobec zakładu ubezpieczeń za zapłatę składki należnej za okres od dnia, w którym nastąpiło przeniesienie na niego prawa własności pojazdu. Posiadacz pojazdu mechanicznego, który przeniósł prawo własności tego pojazdu, ponosi solidarną odpowiedzialność z posiadaczem pojazdu, na którego przeniesiono prawo własności pojazdu, za zapłatę składki należnej zakładowi ubezpieczeń za okres od dnia przeniesienia prawa własności do dnia powiadomienia przez niego zakładu ubezpieczeń o okolicznościach, o których mowa w ust. 1.
Stan faktyczny:
- nastąpiło zbycie pojazdu
- nowy posiadacz otrzymał polisę i opłacił składkę OC (kontynuacja)
- dotychczasowy posiadacz nie przekazał informacji o zbyciu ubezopieczycielowi
- ubezpieczyciel wzywa starego posiadacza do natychmiastowej wpłaty składki za ten sam okres
Pytanie
- dlaczego ubezpieczyciel wykonuje ww. czynności windykacyjne pomimo tego, iż posiada dokumenty potwierdzające, iż nowy posiadacz opłacił już składkę kontynuację, co również i ja weryfikowałem z nabywcą ?
- informacja o tym, że składka jest opłacona potwierdzona została przez pracownika ubezpieczyciela w rozmowie nagrywanej telefonicznej, ale ten nie potrafił mi odpowiedzieć na pytanie, co stałoby się w sytuacji, gdybym zrealizował ich monit wzywający do zapłaty gdybym zaufał przekazanej mi informacji w formie wezwania do zapłaty tj. iż ubezpieczenie nie jest opłacone i uregulowałbym płatność ?
Ne bis in idem
Zgodnie z art. art. 32. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych
1. Posiadacz pojazdu mechanicznego, który przeniósł prawo własności tego pojazdu, jest obowiązany do przekazania posiadaczowi, na którego przeniesiono prawo własności pojazdu, potwierdzenia zawarcia umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych oraz do powiadomienia na piśmie zakładu ubezpieczeń, w terminie 14 dni od dnia przeniesienia prawa własności pojazdu, o fakcie przeniesienia prawa własności tego pojazdu i o danych posiadacza, na którego przeniesiono prawo własności pojazdu.
4. Posiadacz pojazdu mechanicznego, na którego przeniesiono prawo własności pojazdu ponosi odpowiedzialność wobec zakładu ubezpieczeń za zapłatę składki należnej za okres od dnia, w którym nastąpiło przeniesienie na niego prawa własności pojazdu. Posiadacz pojazdu mechanicznego, który przeniósł prawo własności tego pojazdu, ponosi solidarną odpowiedzialność z posiadaczem pojazdu, na którego przeniesiono prawo własności pojazdu, za zapłatę składki należnej zakładowi ubezpieczeń za okres od dnia przeniesienia prawa własności do dnia powiadomienia przez niego zakładu ubezpieczeń o okolicznościach, o których mowa w ust. 1.
Stan faktyczny:
- nastąpiło zbycie pojazdu
- nowy posiadacz otrzymał polisę i opłacił składkę OC (kontynuacja)
- dotychczasowy posiadacz nie przekazał informacji o zbyciu ubezopieczycielowi
- ubezpieczyciel wzywa starego posiadacza do natychmiastowej wpłaty składki za ten sam okres
Pytanie
- dlaczego ubezpieczyciel wykonuje ww. czynności windykacyjne pomimo tego, iż posiada dokumenty potwierdzające, iż nowy posiadacz opłacił już składkę kontynuację, co również i ja weryfikowałem z nabywcą ?
- informacja o tym, że składka jest opłacona potwierdzona została przez pracownika ubezpieczyciela w rozmowie nagrywanej telefonicznej, ale ten nie potrafił mi odpowiedzieć na pytanie, co stałoby się w sytuacji, gdybym zrealizował ich monit wzywający do zapłaty gdybym zaufał przekazanej mi informacji w formie wezwania do zapłaty tj. iż ubezpieczenie nie jest opłacone i uregulowałbym płatność ?
Ne bis in idem
Komentarz